Dret i polítiques ambientals a Castella i Lleó

AutorIñigo Sanz Rubiales
CargoCatedràtic de Dret Administratiu (acreditat). Universidad de Valladolid
Páginas9-14

Page 9

1. Inexistència d’activitat legislativa ambiental com a conseqüència de l’estrena de la nova legislatura

Des del punt de vista de l’activitat normativa, poca cosa podem dir en un semestre de "posada en funcionament" d’un nou legislatiu i d’un nou govern després de les eleccions autonòmiques. En efecte, la renovació de les Corts de Castella i Lleó amb el decaïment dels projectes tramitats en la legislatura anterior ha portat que a mitjan novembre de l’any en curs el Legislatiu regional només hagi aprovat una llei, que, a més, no té contingut ambiental. Ara bé, com que l’activitat parlamentària s’està duent a terme, és previsible que en els pròxims semestres s’aprovin algunes lleis ambientals esperades.

En gran manera, ha passat el mateix amb els reglaments administratius. Els decrets també necessiten un cert grau d’elaboració, mitjançant el procediment d’elaboració de disposicions generals. Les regulacions de l’activitat administrativa en matèria ambiental s’estan fent pregar. No obstant això, tot i que es pot parlar de continuïtat en el govern regional després de les eleccions del maig, és cert que han canviat els responsables de la Conselleria de Medi Ambient, que aquesta s’ha fusionat amb la de Foment i que hi ha hagut, per tant, canvis importants en l’organització administrativa reflectits normativament, i que comentarem a continuació.

2. L’escassa activitat reglamentària ambiental
2.1. La nova organització administrativa: el desplaçament de les qüestions ambientals en època de crisi

Després de les eleccions regionals i de la (re)elecció del president de la Junta de Castella i Lleó, aquest ha aprovat el primer pas de la reestructuració de l’Administració autonòmica, per mitjà del Decret 2/2011, de 27 de juny, de reestructuració de conselleries. En el que ens afecta a nosaltres, el decret crea la nova Conselleria de Foment i Medi Ambient (art. 1), a la qual corresponen (art. 6), a més de les

Page 10

competències que fins al moment tenia atribuïdes la Conselleria de Foment, les de "Medio Ambiente hasta ahora atribuidas a la Consejería de Medio Ambiente, con la excepción de la relativa a la Ordenación del Territorio".

Es tracta d’un decret de "crisi". I en època de crisi, com és sabut, una de les primeres polítiques que se sacrifiquen en l’activitat pública és l’ambiental. La desaparició de la Conselleria de Medi Ambient constitueix un indici clar que aquesta matèria ja no gaudirà de la importància (política i pressupostària) que va tenir en els anys de bonança econòmica i que serà desplaçada per altres línies polítiques més coincidents amb la situació de constricció econòmica i de restriccions en la despesa pública. De fet, la dotació de la Conselleria en els Pressupostos de 2011 ja havia perdut més d’un 30% en relació amb els pressupostos de l’any abans, en què ja va patir una retallada important i, ara, la reestructuració confirma la posposició del medi ambient respecte de la matèria "Foment". En aquest sentit, no és casual que el nou conseller de Foment i Medi Ambient sigui el que fins a aquesta legislatura era el de Foment: és indicatiu de com pot ser la prelació d’objectius de la política autonòmica en els propers anys.

Una cop aprovat el decret de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR