LOPD: Obligacions del despatx i el seu entorn

AutorGenís Margarit
CargoConsultor telemàtic

[Artículo publicado en "El Lligall: Publicación de l? Il·lustre Col·legi d'Advocats de Granollers", Núm. 33, arbril-maig 2006].

Un dels drets bàsics que ofereix la Llei orgànica de protecció de dades és garantir que tots els interessats que subministren les seves dades personals, hauran de ser informats oportunament per part de qui se'n faci responsable.

La Llei defineix com a responsable de les dades aquell qui les recull. En l'àmbit de l'advocacia el responsable serà el bufet d'advocats o l'advocat, depenent si el professional exerceix en nom d'una firma o en nom propi davant del client. Tanmateix, l'obligació de notificar i inscriure l'existència d'una recollida de dades a la Agencia de protección de datos serà idèntica en ambdós casos. Aquest procés representa un tràmit assequible que pot portar-se a terme amb poc més d'un mes.

Per obeir el deure d'informar, s'haurà de fer conèixer a l'interessat els següents aspectes fonamentals: la raó de la recollida, les mesures de confidencialitat emprades, els drets que emparen l'interessat i quins seran els destinataris d'aquestes dades. D'altra banda, si no es recullen les dades personals directament de l'afectat, i per tant no se l'ha pogut informar oportunament, es disposa d'un termini de tres mesos per complir amb l'obligació d'informar-lo.

En un procés judicial, el client, que cerca assessorament jurídic, facilita totes les dades que el seu advocat li demana. Perquè, lògicament, hi necessita dipositar tota la confiança, i endemés el codi deontològic, al qual es troba adscrit l'advocat, li'n dona garanties.

Potser el que no queda tan clar és el paper que prenen altres figures que intervindran i que necessitaran les dades del client. Com per exemple: pèrits (metges, arquitectes, enginyers, etc.), investigadors, advocats col·laboradors, procuradors, advocats contraris o treballadors del bufet, entre d'altres.

Aquest article repassarà com regularitzar la situació amb les anteriors figures i que, alhora, aquest fet no suposi un inconvenient per seguir oferint un servei òptim al client.

Quan l'advocat permet que un tercer accedeixi a les dades, la LOPD distingeix tres casos:

· Usuaris autoritzats pel responsable del fitxer.

Són considerats usuaris autoritzats, tots aquells treballadors del despatx que apareguin en el registre d'usuaris. La LOPD obliga, al responsable del fitxer, a mantenir actualitzats diferents registres; un d'ells és una llista amb la identitat de cadascun dels usuaris...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR