Expressió I informació: dos drets entre la societat I l'estat

AutorMarc Carrillo
CargoCatedràtic de Dret Constitucional de la Universitat Pompeu Fabra
Páginas169-214

Expressió I informació: dos drets entre la societat I l'estat1

Page 169

1. Llibertat d'expressió i dret a la informació a l'Estat democràtic: vells i nous reptes La informació com a dret i com a mercaderia

En els darrers anys, el debat sobre la llibertat d'expressió a Europa ha cobrat una importància que no era previsible en el passat. L'activitat jurisdiccional, la produccióPage 170 normativa i la mateixa doctrina manifesten avui un creixent interès per aquest tema. No hi ha dubte que la referència que en aquest sentit ha suposat la jurisprudència del Tribunal Suprem dels Estats Units ha operat com a impuls incitador a l'estudi de l'entorn jurídic i polític de la llibertat d'expressar idees i, molt especialment, del dret a comunicar i rebre informació.2 El fet que la història recent d'alguns dels estats europeus hagi estat presidida per règims dictatorials (a Alemanya i a Itàlia i, més recentment, a Grècia, Portugal i Espanya) és un element que ajuda a comprendre els motius pels quals aquestes llibertats hagin merescut una atenció especial per part dels ciutadans i dels poders públics.

La ponència que es presenta en aquest Seminari internacional és abordada des de la perspectiva que ofereix l'ordenament jurídic espanyol i la seva incorporació a un ordenament supraestatal com és l'ordenament de la Unió Europea.

El plantejament de la llibertat d'expressió i del dret a la informació com a drets que, de forma purament descriptiva, hem delimitat entre dos punts que personifiquen l'Estat i la societat, compleix la funció d'analitzar la resposta que poders públics d'una banda i actors socioprofessionals, d'una altra, han donat sobre determinats aspectes del seu règim jurídic. Tanmateix, no es tracta d'un estudi exhaustiu de tota la problemàtica que traspua del seu contingut.3

A partir de l'exposició de la doctrina constitucional sobre els criteris per resoldre el conflicte entre els drets de l'article 20. 1 a i d\ els drets de la personalitat (que serien la resposta d'una part dels poders públics), s'incideix sobre la que donen els actors socioprofessionals implicats, mitjançant diverses vies d'autoregulació. Atesa la més o menys volguda omissió del legislador, el contingut dels drets específics dels periodistes és encara objecte de debat i és per aquesta raó que es plantegen ací algunes qüestions problemàtiques sobre la clàusula de consciència i el secret professional.4 En un quart apartat, es tracten específicament algunes qüestions d'especial actualitat i finalment s'incorpora un darrer apartat consagrat a les conseqüències que puguin derivar-se del fenomen de la concentració de mitjans de comunicació i el valor de pluralisme informatiu tutelat per la Constitució.

La lliure expressió i el dret a informar es mouen entre vells reptes, com és la delimitació de llurs límits, i els nous, que personifiquen el control sobre la concentració i la propietat dels mitjans de comunicació. No obstant això, per sobre de tots ells es projecta el que, a parer meu, és el repte general: mantenir aquests dos drets com a estructures bàsiques d'una societat democràtica allunyats de concepcions que els acosten més a la condició de mercaderia. La llibertat per comunicar informació requereix de la llibertat d'empresa, però aquesta no és un àmbit desvinculat dels valors constitucionals d'igualtat, pluralisme o dignitat, o del respecte a d'altres valors constitucionals,Page 171 entre d'altres condicionaments d'ordre general. El legislador ordinari, l'Administració pública, el jutges i els tribunals i, lògicament, el particulars, queden vinculats (art. 9.1 CE). La filosofia que inspira les pàgines que segueixen respon a aquesta lògica.

2. EI dret a rebre i comunicar informació veraç i la llibertat d'expressió
2.1. La perspectiva constitucional del conflicte entre els drets d'expressió-informació i ek drets de la personalitat: el cos doctrinal de la jurisprudència del Tribunal Constitucional

Els pronunciaments jurisprudencials sobre els límits als drets Fonamentals són coherents amb la condició no absoluta d'aquests. No existeixen drets il·limitats, i, per tant, els drets de l'article 20 CE no són una excepció. Els límits són no solament els que de forma expressa preveu la Constitució sinó també aquells que per una via mediata o indirecta deriven de la norma fonamental, per la necessitat de protegir o preservar d'altres drets i béns jurídics protegits. En aquest sentit, en una de les seves primeres sentències, el Tribunal Constitucional recorda que la llibertat de pensament llibertat per expressar opinions no comprèn la possibilitat «d'exercir sobre tercers una violència moral d'abast intimidatori perquè això és contrari a béns jurídics constitucionalment protegits, com són la dignitat de la persona i el seu dret a la integritat moral (art. 10 t 15 de la CE)».5 Afegeix el Tribunal Constitucional que aquesta prohibició afecta «...no solament els poders públics, sinó també els ciutadans, d'acord amb els articles 9 i 10 de la norma fonamental»,6 la qual cosa posa en relleu l'abast de l'eficàcia jurídica dels drets fonamentals tractada en pàgines anteriors.

En la resolució dels conflictes que es puguin presentar entre la llibertat d'expressió

1 el dret a la informació respecte a d'altres drets protegits, la posició del Tribunal Constitucional i del Tribunal Suprem és, en principi, la de no fixar de forma apriorística els límits. En general, el criteri majoritari gira -en línia hermenèutica semblant a l'emprada per d'altres tribunals constitucionals- al voltant del principi de ponderació (el óalancing, habitual als Estat Units, o l'anomenat Abwàgunspinzip emprat pel Tribunal Federal alemany) sense perjudici d'introduir també el criteri de la posició preferent (la preferredposition, aplicada als Estats Units) del dret a la informació en determinats casos.

-En drets de la personalitat com a límit. A banda de la seva consideració com a drets fonamentals per part de l'article 18.1 de la CE, la protecció normativa dels drets a l'honor,7 a la intimitat8 i a la pròpia imatge9 troba la seva cobertura jurídica: d'una banda en el Codi penal (art. 453 a 467), amb la tipificació dels delictes d'injúries iPage 172 calúmnies per la tutela del dret a l'honor; i, d'una altra, en la Llei orgànica 1/1982, de 5 de maig, de protecció civil del dret a l'honor, a la intimitat personal i familiar i a la pròpia imatge.10

En relació a la legislació penal, ja fa temps que sectors de la doctrina proposen un replantejament dels límits del dret penal en allò que es refereix al delictes d'injúries, amb la perspectiva posada en un possible transvasament de competències en favor del dret civil, específicament respecte de les injúries menys greus.11

La Llei orgànica 1/1982, de 5 de maig,12 és la norma que tutela els drets de la personalitat davant les intromissions il·legítimes que puguin produir-se sobre el que podríem denominar patrimoni moral i personal de la persona. És una Llei aquesta que ha estat objecte de crítica per la majoria de la doctrina jurídica i d'una àmplia contestació per part dels sectors professionals dels mitjans informatius. Aquests han cregut veure una porta oberta a ï'autocensura per la introducció de limitacions constitucionalment no previstes a la llibertat d'expressió i al dret a la informació. I és cert que una bona part de les queixes professionals troben confirmació en defectes jurídics que la Llei planteja. Podem destacar-ne els següents:

- La no-distinció entre fets i opinions per regular les causes d'intromissió il·legítima en els drets de la personalitat de l'individu.

- L'excessiva ambigüitat del seu art. 2.1: concretament, la referència com a criteri interpretatiu per valorar l'existència d'una intromissió, ah usossociab, «atenent l'àmbit que, pels seus mateixos actes, cada perosna mantingui reservat per a ella mateixa i la seva família».

Aquesta formulació afavoreix el subjectivisme en la interpretació d'una demanda per intromissió en els drets de la personalitat; és a dir, fomenta -i l'experiència no ho ha desmentit- una interpretació -per exemple- del dret a l'honor, desvinculada del context general en què la persona desenvolupa la seva activitat. Avui, en el marc del model d'Estat dissenyat per la CE, els drets de la personalitat no poden ser concebuts únicament com una facultat de l'individu aïllat sinó també, i principalment, com aPage 173 drets de coexistència amb l'àmbit social en què actua.13 Per aquesta raó, també ofereix notables problemes la formulació continguda en l'article 7.7 d'aquesta Llei quan afirma que tindran la consideració d'intromissions il·legítimes: «la divulgació d'expressions o fets relatius a una persona quan la difami o la faci desmerèixer en la consideració d'altri». Realment una clàusula tan genèrica com aquesta no planteja excessius problemes per ser utilitzada contra qualsevol expressió crítica que qüestioni, per exemple, la trajectòria professional d'un escriptor. En el «fer desmerèixer» hi cap quasi tot; des de la crítica dura i raonada fins a l'insult.

Ara bé, no tots els problemes deriven d'aquesta Llei. No es pot oblidar que alguns òrgans judicials han afavorit una interpetació dels drets de la personalitat més en funció de paràmetres socials propis d'una societat medieval que de ia que conviu en un estat democràtic. Així mateix, tampoc no es pot menystenir l'efecte negatiu d'algunes resolucions judicials de primera instància en què el jutge ha fomentat una concepció essencialment crematística de la Llei, quan ha acceptat demandes per intromissió il·legítima en els drets de la personalitat en què es demanen indemnitzacions desorbitades pel dany moral causat. O, finalment, l'admissió a tràmit de demandes presentades per persones en les quals resulta difícil excloure una actitud clarament especuladora sobre el valor econòmic -per exemple- de la seva intimitat.

Els criteris jurisprudendals sobre els límits dels drets de l'article 20 fonamentats en el respecte als drets de la personalitat han estat producte d'un bon nombre de sentències del Tribunal Constitucional, de les quals es pot deduir, en general, un cos interpretatiu prou definit per resoldre el conflicte entre drets fonamentals. Hi ha encara problemes i dubtes per resoldre, però les línees bàsiques estan ben marcades. A partir dels mètodes interpretatius proporcionats per la jurisprudència de valors i el balanç d'interessos, el Tribunal Constitucional ha elaborat una doctrina que defineix el nucli constitucionalment protegit dels drets de l'article 20, a partir dels punts següents:

- La distinció entre la llibertat d'expressió i el dret a la informació es defineix per l'existència d'elements vaioratius o de naturalesa fàctica que siguin detectables en allò que ha estat objecte de difusió. En aquest sentit, la llibertat d'expressió té per objecte pensaments, idees i opinions, conceptes tots ells d'abast molt ampli, en què s'ha d'indoure com a factor distintiu les creences o els judicis de valor. La component valorativa és, doncs, la que predomina en la llibertat d'expressió.

Per la seva banda, el dret a comunicar i rebre informació veraç versa sobre fets. Tanmateix, en una informació no sempre és clara la línia divisòria entre fets i opinions; aquests dos components no es mostren sempre en estat químicament pur. Aquesta raó motiva que, en els supòsits en què puguin aparèixer barrejats elements d'una i altra significació, l'òrgan jutjador haurà d'atendre, per qualificar el supòsit, quin és l'element (fàctic o valoratiu) predominant.14 El resultat d'aquesta qualificació jurídica condicionarà la resolució del conflicte dels drets de l'article 20 amb els drets de la personalitat. En aquest sentit, és evident que, per exemple, l'exigència de veracitat no opera amb el mateix grau en el cas de la llibertat d'expressió que respecte delPage 174 dret a la informació; no hi ha opinions que siguin contràries a la veritat, però sí que hi ha comunicació de fets que són erronis.

- El dret a la informació té caràcter preferent sobre eh de la personalitat. Ara bé, aquesta preferència o posició de primus interpares no és absoluta i indiscriminada. Si fos així trencaria amb el plantejament limitat dels drets fonamentals que la CE estableix. Un cop l'òrgan jurisdiccional realitza la ponderació o balanç entre els drets i llibertats implicats, la posició de preferència del dret a la informació és procedent quan:

  1. La informació versi sobre assumptes que per raó del seu objecte siguin d'interès col·lectiu o general.

  2. La informació versi sobre persones que per raó de la seva dimensió pública, determinada pel càrrec que ocupen, la funció que realitzen o l'activitat per la qual són conegudes, són, també, d'interès públic o social.

    Així mateix, el caràcter preferent és predicabU del dret a la informació exercit peh professionah d'aquesta mitjançant l'instrument institucionalitzat de formació de l'opinió pública, que és la premsa, entesa en el seu sentit més ampit, és a dir, els mitjans de comunicació, però no per d'altres suports materials atípics, com poden ser uns fulls clandestins.

    - Aquest caràcter preferent del dret a la informació quan es refereix a persones de notorietat pública no significa que aquestes no siguin titukrs deh drets de la personalitat que la CE reconeix a l'articlo 18.15 16 la seva dimensió pública comporta un nivell de protecció diferent i, certament, és un nivell considerablement més baix que el que correspon a una persona anònima. L'interès públic obliga que el subjecte hagi de prescindir d'una part del seu àmbit íntim i hagi d'acceptar la crítica que, eventualment, pugui incidir sobre el seu honor17 o la informació sobre aspectes de la seva intimitat i imatge. Ara bé, el requisit perquè el dret a la informació estigui protegit -i conservi el seu caràcter preferent- és que allò que ha estat difós sobre la vida privada, o l'opinió i/o informació que qüestionin el crèdit moral, social, professional o polític d'una persona «s'exerceixi en connexió amb assumptes que són d'interès general per les matèries a què es refereixin i per les persones que en ells intervenen». Correspon a l'òrgan jurisdiccional determinar l'existència o no d'aquesta connexió.

    - L'opinió i la informació sobre persones de notorietat pública pknteja també lal problemàtica que es pknteja quan la crítica es projecta sobre les institucions públiques i eh que temporalment actuen en la seva representació.

    Page 175

    El Tribunal Constitucional ha abordat aquesta qüestió amb una perspectiva respectuosa amb el pluralisme polític com a valor superior de l'ordenament jurídic; en aquest sentit, el dret de crítica als representants públics es vincula al dret fonamental a la llibertat ideològica, que autoritza el més ampli marge en el seu exercici, «a banda que sigui o no coincident amb el que estableix la Constitució i la resta de l'ordenament jurídic, o que sigui contrari als valors i béns jurídics que en ells es consagren, exclosa sempre la violència per imposar els propis criteris, però admetent la lliure exposició d'aquests en els termes que imposa una democràcia avançada».18 O com també ha posat en relleu el TEDH, la llibertat d'expressió i el dret a la informació, en tant que fonaments essencials d'una societat democràtica, «comprèn no solament les informacions inofensives o indiferents o aquelles que siguin favorables; també inclou les que puguin inquietar l'Estat o a una part de la població, ja que així resulta del pluralisme, la tolerància i l'esperit d'obertura, sense els quals no existeix una societat democràtica».19 La conseqüència és la necessitat, sempre, d'una interpretació restrictiva dels límits a l'exercici de la llibertat ideològica i del dret a expressarla.

    Cosa diferent és quan qui emet una opinió és una persona sotmesa a una situació d'especial subjecció (com són els funcionaris militars), als quals el legislador pot limitar específicament l'exercici del dret a ia lliure expressió, per garantir la jerarquia interna de l'Administració i la necessària disciplina en el si d'un cos armat, així com la desvinculació del seus membres del debat polític general.20

    - Una qüestió vinculada a l'anterior és l'abast subjectiu deb drets de la personalitat amb relació als drets de l'article 20. Concretament, la qüestió plantejada és saber si Us persones jurídiques poden reclamar el dret a l'honor, a Li intimitat i a la pròpia imatge.

    El plantejament doctrinal clàssic es fonamenta en el caràcter personalíssim d'aquests drets: únicament la persona individualment considerada és titular de drets que tenen per objecce la protecció del seu patrimoni moral i de l'esfera íntima que l'envolta. Tanmateix, i amb criteri, sectors de la doctrina civilista21 rebutgen la negació absoluta que aquests drets puguin ser al·legats també en favor de les persones jurídiques, especialment en relació al dret a l'honor, entès com el respecte al crèdit social que una empresa pot reclamar per a si mateixa en el context social en el qual desenvolupa les seves activitats.

    La jurisdicció ordinària, especialment els jutjats de la Instància, s'han mostrat sensibles a aquest plantejament; per la seva banda el Tribunal Suprem no ha mantingut un plantejament que pugui considerar-se consolidat.22 Tampoc el Tribunal Constitucional no ha manifestat un criteri ferm sobre això tot i que no ho ha negat, com així ho demostra alguna resolució en què accepta el dret a l'honor d'un centre escolarPage 176 que considerà desacreditada la seva reputació acadèmica en els ambients escolars per causa d'un manifest crític signat pel claustre de professors.23 Ara bé, en pronunciar-se sobre les institucions públiques o allò que el propi Tribunal Constitucional denomina «classes determinades de l'Estat» considera que no és procedent referir-se al dret a l'honor; «és més correcte -afirma- emprar els termes de dignitat, prestigi i autoritat moral, que són valors que mereixen la protecció que els dispensa el legislador, però que no són exactament identificables amb l'honor -dret al qual atribueix un significat personalista- (...) i per això, en la seva ponderació davant la llibertat d'expressió, se'ls ha d'assignar un nivell més feble de protecció».24 Per contra, sí que ha estat clar en negar el dret a la intimitat de les persones jurídiques.25

    Aquesta fluctuant línia interpretativa del Tribunal ConstitucionaJ sobre el dret a l'honor de les persones ha incorporat un nou element de notable complexitat, com és la seva atribució a una ètnia o raça genèricament considerada.26 El criteri per fer-ho s'ha fonamentat en la dignitat com a valor constitucional en què es fonamenten l'ordre polític i la pau social, la qual cosa ha permès que una persona individualment considerada pugui obtenir empara constitucional per intromissió il·legítima en el seu honor tot i que no fos citada en unes expressions de menyspreu a l'ètnia a què pertanyia. A banda del positiu significat polític d'aquesta específica resolució, el. Tribunal Constitucional sembla obrir una via de límits a la llibertat d'expressió que podria esdevenir incontrolada. Entenc, per contra, que la referència aïllada al valor de la dignitat, sense que es demostri una mínima vinculació lesiva sobre el titular del dret fonamental a l'honor, pot permetre una generalització dels subjectes legitimats per recórrer contra expressions desqualificadores o similars.

    - La veracitat en la informació és un mandat constitucional. Tanmateix, el dret a comunicar i rebre informació veraç no pot ser entès en termes absoluts.27 Veracitat significa que allò que s'ha difós es correspon sense cap bri de dubte a la realitat dels fets que han esdevingut. Ara bé, si el mandat s'entén de forma absoluta, el resultat més probable que de vegades es pot produir és el silenci obligatori del mitjà de comunicació davant la possibilitat o el perill de difondre alguna informació errònia. Per evitar que un plantejament tan rígid del mandat constitucional limiti el dret a la informació, el Tribunal Constitucional centra la seva protecció en la informació obtinguda amb diligència, que sigui respectuosa amb els deures deontologies de la professió periodística; deures que, entre d'altres obligacions, exigeixen el contrast amb dades objetives d'allò que és objecte de difusió. Ara bé, el que no fa l'ordenament és donar crèdit a conductes professionals negligents, ni, encara menys, als simples rumors o insinua-Page 177cions insidioses. No s'oblidi -diu el Tribunal Constitucional-, que les afirmacions errònies són inevitables en un debat lliure.

    - La veracitat no sempre exclou de responsabilitat: la veracitat no letigima la injúria. La veracitat no opera d'igual manera respecte del dret a l'honor que en relació al dret a la intimitat. La notorietat o el caràcter anònim de les persones també condiciona ela efectes jurídics de la veracitat informativa28

  3. El mandat constitucional sobre la veracitat en la informació és un element integrant del dret a la informació que opera com a límit, per evitar la lesió d'altres drets fonamentals. Tanmateix, l'adequació a la veritat d'una informació difosa no sempre és sinònim d'absència de responsabilitat. Concretament, la veracitat no eximeix de la responsabilitat derivada d'expressions insultants. Amb bon criteri, el Tribunal Constitucional recorda que la protecció constitucional dels drets de l'article 20 opera amb la màxima eficàcia quan l'exercici dels drets d'expressió i informació versa sobre matèries que contribueixin a la formació d'una opinió pública lliure, com a garantia del pluralisme democràtic. En aquest sentit, en el marc d una informació veraç, l'emissió simultània d'apel·latius formalment injuriosos, que siguin innecessaris per a la funció informativa o de formació de l'opinió, suposa un dany injustificat a la dignitat de les persones o el prestigi de les institucions. Més concretament, la crítica d'una conducta, que s'estima comprovada, d'una persona de dimensió pública, és una conseqüència lògica d'un sistema polític inspirat en valors democràtics; la subjecció a aquesta crítica és part inseparable de qualsevol càrrec de rellevància pública. Ara bé, una cosa és efectuar una valoració personal d'una conducta, per desfavorable que pugui ser; i una altra és emetre expressions, afirmacions o qualificatius vexatoris, desvinculats de l'objecte de la informació emesa, proferits gratuïtament i sense cap justificació.29

  4. Una segona qüestió és la referida a l'operativitat de la veracitat amb relació a dret a l'honor i el dret a la intimitat. En principi, la veracitat funciona como a causa legitimadora de les intromissions en el dret a l'honor; per contra, si es tracta del dret a la intimitat, únicament serà acceptable si es pot objectivar l'interès públic de la informació difosa.30

  5. Lligat al tema anterior, cal afegir que la veracitat informativa no eximeix de responsabilitat jurídica per intromissió il·legítima en qualsevol dels drets de la personalitat, quan de la informació no es pot objectivar l'interès col·lectiu que justifiqui la difusió;31 i això és així a banda que es refereixi a persones de dimensió pública. El fet que la vida i la conducta moral d'aquest grup de persones participi molt més de l'interès públic no suposa la supressió a radicede la seva intimitat, el seu honor o el dret a laPage 178 pròpia imatge. Qüestió diferent és si la persona és anònima: en aquest cas, la veracitat dels fets no en justifica la difusió; únicament ho serà si, un cop més, el principi de l'interès públic pot ser demostrat.

    - El dret de rectificació com a forma de comunicar informació i com a límit, D'acord amb el que preveu la Llei orgànica 2/1984, reguladora del dret de rectificació, «tota persona natural o jurídica té dret a rectificar la información difosa, per qualsevol mitjà de comunicació social, de fets que hi al·ludeixin, que consideri inexactes i la divulgació dels quals pugui causar-li perjudici» (art. 1, primer paràgraf). És a dir, la inclusió d'un escrit o declaració de rectificació per part d'un mitjà de comunicació ha de versar sobre fets, no sobre opinions. I la difusió de la rectificació pot ser voluntària o bé conseqüència d'una sentència judicial que així ho decideixi en judici verbal.

    El significat del procediment de rectificació és l'element que ha centrat l'atenció del Tribunal Constitucional, que ho ha fet de forma polèmica. El criteri central és el següent: el jutge pot imposar la difusió d'un escrit o una declaració de rèplica o rectificació32 tot i que posteriorment pugui revelar-se com a no ajustat a la veritat dels fets. La sentència que posa fi al procediment encetat per causa d'una acció de rectificació no assegura la veracitat dels fets ni tampoc, com és obvi, produeix efectes de cosa jutjada respecte d'una ulterior investigació processal dels fets efectivament certs. El Tribunal Constitucional considera que l'acció de rectificació no és l'únic procediment per esbrinar la veracitat de la informació. La via civil o també el procediment penal són instruments més complets per conèixer-la; per contra, la sumarietat d'un procediment de rectificació no obliga que en aquesta via es pugui indagar de forma exhaustiva sobre la veracitat d'allò que ha estat difós.

    Finalment, la difusió de dues versions diferents d'uns mateixos fets, sense que la respectiva exactitud hagi estat declarada en cap pronunciament ferm dels òrgans judicials competents, no redueix el dret a rebre informació que sigui veraç. En aquest sentit, la rectificació és, en si mateixa, un complement a la garantia d'opinió pública lliure. És una via més per comunicar i rebre informació.33

    Certament, la part més suggestiva d'aquest criteri jurisprudencial és la doble dimensió del dret de rectificació. Tanmateix, i a parer meu, el procediment de rectificació també pot ser instrument suficient per conèixer -sense ulteriors vies processals- la veracitat dels fets. El plantejament del Tribunal Constitucional és excessivament maximalista: primer, perquè, en ocasions, converteix la funció jurisdiccional en una simple transmissió d'una versió dels fets; i segon, perquè desnaturalitza el sentit del procediment de rectificació amb una posició prorectificant, que podria afavorir una exacerbació d'accions de rectificació no sempre justificades. Si això fos així, la conseqüència probable podria ser un foment a la manca de credibilitat dels mitjans de comunicació que rebin i es vegin obligats a difondre una successió de rectificacions.34

    Page 179

2.2. La perspectiva social: autoregulació i deontobgia professional En estatuts de redacció; els codis deontologies i els consells de premsa

La delimitació del conflicte llibertat d'expressió-informació amb d'altres drets tutelats per la CE també ha estat objecte d'iniciatives preses per part dels subjectes que formen part del procés de producció informativa. L'autoregulació ha aparegut com una forma de limitació consensuada dels àmbits del dret a la informació a partir de l'establiment d'unes regles pròpies d'actuació que són complementàries -mai antagòniques- de l'ordenament jurídic vigent. El seu objecte és resoldre en l'interior del món periodístic una part dels conflictes que per natura genera l'exercici dels drets de l'article 20 de la CE, sense impulsar l'acció del poder coercitiu de l'Estat. Tanmateix, es tractà encara d'una manifestació d'abast reduït en í'àmbit dels mitjans de comunicació espanyols. Els instruments més habituals d'autoregulació són el estatuts de redacció, com també el codis deontologies, als quals caldria afegir la possible existència d'òrgans d'autocontrol de caràcter privat, com són els consells de premsa.

a) Els estatuts de redacció (ER)

Constitueixen un conjunt de normes privades acordades en el si de les empreses informatives entre periodistes i l'editora del mitjà de comunicació, a l'objecte de regular les condicions bàsiques referides als aspectes professionals de l'exercici del dret a la informació. No es tracta, doncs, d'acordar qüestions de caràcter laboral, que per raó de la seva naturalesa s'integren en els convenis col·lectius de treball; tanmateix, val a dir que malgrat l'autonomia de cadascú i la seva respectiva identitat, els aspectes específicament vinculats a la professió de periodista i els temes d'ordre laboral no poden ser considerats com a compartiments estancs; la interrelació entre ells existeix.

En l'àmbit de la premsa espanyola el mitjà pioner a dotar-se d'un instrument d'aquestes característiques ha estat el diari madrileny El Pals (ER El País); la seva Junta de Fundadors aprovà el text d'un estatut de redacció el 18 de juny de 1980. Amb posterioritat cal afegir l'acordat en un altre diari de Madrid, El Mundo (ER El Mundò). A Catalunya, també en data encara recent -el 12 de juliol de 1992-, fou aprovat un estatut-marc de redacció (ER de Catalunya) en el qual comprometien la seva signatura el Col·legi de Periodistes de Catalunya, els sindicats CCOO i UGT, la Facultat de Ciències de la Informació de la Universitat Autònoma de Barcelona i representants de les redaccions de diversos mitjans de comunicació. Finalment, el novembre 1993, ha estat el diari El Periòdica l'últim que per ara ha aprovat un instrument similar.

Els estatuts de redacció no són normes jurídiques aprovades per cap òrgan públic. Es poden definir com un acord o pacte privat per ordenar les relacions professionals dels membres de la redacció entre ells mateixos, amb la direcció de la redacció del mitjà de comunicació i amb l'empresa editora. Ara bé, aquest pacte es fa en el marc de les disposicions legals vigents (ER El País) .35 No és factible, doncs, un estatut de redacció contra-legem.36

Page 180

L'objecte de l'estatut, el constitueixen les relacions professionals, la qual cosa exclou les que tinguin naturalesa laboral i sindical, que, òbviament, queden sotmeses a la legislació respectiva vigent.37 Tanmateix, en la mesura en què la línia divisòria entre els diferents tipus de vincles jurídics que uneixen els diversos subjectes de l'empresa informativa no sempre és nítida, es preveu -per exemple, a VER de Catalunya-38 que el dubte sobre la seva ubicació sigui resol pel Comitè d'empresa (òrgan de naturalesa laboral) i Comitè professional (òrgan sorgit de la redacció del mitjà). Aquesta remissió a òrgans integrats únicament per professionals atribueix una notable autonomia a aquests últims envers l'empresa editora per determinar el contingut i l'abast d'aquesta norma autoreguladora; tot i que sembla evident que no té gaire sentit afirmar aquesta autonomia si no es compta amb l'acceptació de la representació de í'empresa editora o gestora del mitjà de comunicació.

L'àmbit subjectiu dels estatuts es determina prenent com a punt de referència la composició dels cossos de redacció dels mitjans de comunicació. L'ER de Catalunya presenta una formulació genèrica per la qual s'estableix que les seves disposicions afecten «tots els professionals que elaboren i determinen directament els continguts informatius»; així mateix, «resten exclosos aquells que hi tinguin interessos publicitaris». En qualsevol cas, i dins la línia de respectar al màxim l'autonomia de decisió del sector professional del mitjà de comunicació, s'atribueix a «l'Assemblea de la Redacció la potestat per decidir la vinculació a l'estatut de redacció d'altres professionals del mitjà que s'hi vulguin acollir».39

El criteri d'ER El País40 és més delimitat: estableix un termini mínim de sis mesos d'antiguitat en plantilla, a banda de la titulació professional que es posseeixi,41 tot i que el seu àmbit d'aplicació pot també afectar col·laboradors contractats, pel que fa -bàsicament- a l'exercici de! secret professional.

b) Els codis deontologies

L'aprovació del Codi deontològic per part del Col·legi de Periodistes de Catalunya l'octubre de 1992, i la més recent del text promogut per la Federació d'Associacions de la Premsa d'Espanya, el novembre del 1993, expressa la preocupació per conjuminar l'exercici del dret a la informació amb el manteniment d'uns principis ètics bàsics en l'activitat professional dels periodistes.

No hi ha dubte de la funció institucional que exerceix el dret a la informació com a fonament definitori de l'Estat democràtic;42 en aquest sentit, la difusió d'informa-Page 181cions i opinions sobre poders públics, càrrecs representatius, funcionaris o també sobre persones i entitats privades, per dura i contundent que pugui esdevenir, no pot superar el marc d'unes normes deontològiques assumides pel conjunt de la professió. Es tracta d'un patrimoni ètic que ha de servir per identificar la credibilitat dels mitjans de comunicació.

Com és sabut, la declaració final de l'esmentat Codi deontològic català preveu la possibilitat de constituir «un organisme arbitral, representatiu i independent dels poders públics que, sense oblidar els drets constitucionals que assisteixen els particulars i les empreses i, al marge de les atribucions dels òrgans judicials», pugui actuar com a òrgan per a l'autocontrol en el si dels mitjans de comunicació i per la resolució dels conflictes que es produeixin com a conseqüència de l'exercici del dret a la informació i la llibertat d'expressió. Sembla evident que es tracta, doncs, d'introduir un òrgan de naturalesa privada per a l'autocontrol de la premsa similar a allò que en d'altres estats han significat els consells de premsa.

Per aquesta raó voldria introduir algunes idees sobre aquests òrgans i, així mateix, avançar algunes propostes per a la seva eventual aplicació a Espanya o -àdhuc- en àmbits territorials més reduïts com Catalunya.43

c) Els consells de premsa

- Finalitat i noció de l'autocontrol. La inciativa de la creació dels consells de premsa ha respost a un doble objectiu. El primer ha estat la necessitat d'establir mecanismes de control per preservar la llibertat de premsa dels atacs a la seva integritat procedents dels poders públics, de les pròpies empreses editores i d'altres relacionades amb el món de la comunicació. El segon, deriva del convenciment que en la premsa cal un acord sobre normes deontològiques d'actuació o, més exactament, d'instruments d'autocon-trol que facilitin una concepció lliure, integral i ètica del dret a la informació.44

Aquests objectius permeten arribar, doncs, a una aproximació a la noció dels organismes d'autoconcrol. Es tracta d'institucions creades i finançades pels subjectes que protagonitzen el procés informatiu, essencialment periodistes i editors. Les dues parts prenen lliurement les seves decisions i cooperen a fi de preservar l'existència de relacions equilibrades i lleials entre la premsa de l'Estat i el conjunt dels cos social, mitjançant el manteniment d'uns paràmetres ètics i la defensa de la llibertat de premsa enfront de pressions exteriors.

- Eh subjectes implicats i el caràcter de les decisions del Consell de Premsa. Són subjectes privats vinculats al món de la informació: empresaris editors i periodistes. El millor exemple l'ofereix el Consell suec. Tanmateix, en alguns casos, com en la seva època fou el prestigiós Britisb Pres's Council, a part dels editors i periodistes, s'inclou també una representació del públic lector.

Normalment, l'àmbit d'actuació dels consells de premsa és el territori de l'Estat, tot i que no s'exclou la possibilitat d'un marc més reduït, com és el cas del cançó suís de Vaud.

Page 182

Amb relació als subjectes sobre els quals recau la funció de control del Consell, les solucions són diverses. Aixi, a Itàlia i Holanda, solament els periodistes són els que resten afectats. Per contra, el Comitè danès de Premsa únicament exerceix les seves funcions sobre els editors.

Finalment, és obvi que una de les característiques essencials dels consells de premsa és el caràcter no coercitiu de les seves decisions i el lliure consentiment que presten les empreses editores i els periodistes.45

- L objecte del control: la protecció deh interessos de la societat i eh drets d'editors i periodistes. Les referències normatives que han de servir de fonament per a les resolucions del consell de premsa han de procedir, en primer lloc, del conjunt de l'ordenament jurídic. Malgrat la seva naturalesa privada no és possible que pugui prendre decisions contra legem; és a dir, no s'admeten paràmetres deontologies que puguin ser contraris als drets reconeguts per la Constitució. En segona instància, són admissibles els codis de deontologia estatals, infraestatals -com és el cas del Codi deontològic a Catalunya- o supraestatals46 com a conjunt de normes objectivades pels professionals de la informació mitjançant les quals es pretén establir un acord mínim sobre els deures ètics que han d'informar la professió periodística. Aquest marc ofereix una referència suficient per determinar, d'acord amb la naturalesa d'aquests òrgans, l'objecte de l'autocontrol, que podem resumir en els punts següents:

- El fonament de l'autocontrol resideix en la necessitat d'harmonitzar la protecció dels interessos de la societat com a receptora de la informació, amb els drets dels periodistes. En aquest sentit, el consell de premsa haurà de denunciar les lesions que es produeixin contra la llibertat de premsa, ja sigui per un ús incorrecte de la llibertat d'expressió o del dret a la informació que lesioni d'altres drets constitucionalment protegits, o per una acció concreta dels poders públics o d'instàncies privades amb influència social.

- Pel que fa als poders públics, el consell ha de vetllar pel respecte al dret d'accés a les fonts oficials d'informació i denunciar l'acció d'aquells òrgans de l'Estat que mantinguin un comportament obstruccionista.

- Ha de protegir l'exercici de la llibertat d'expressió i del dret a la informació en el si de la mateixa empresa periodística. Això significa -per exemple- vetllar pel respecte a la clàusula de consciència, els drets d'autoria, etc.

- A sensu contrario, li correspondrà advertir públicament els professionals que exerceixin el dret a la informació de forma contrària a la llei i a les normes deontològiques.

- Una funció tradicional del consell de premsa és, també, la fiscalització de tota mena de procés de concentració de mitjans de comunicació que pugui posar en perill el pluralisme informatiu (per exemple, cal recordar els casos Hersant a França, Maxwell o Murdoch a la Gran Bretanya o Berlusconi a Itàlia).

Page 183

- En efectes del control. En general, les resolucions del consell tenen un caràcter d'advertència; són dipositàries d'un valor paradigmàtic. La condemna moral que es dedueix d'una decisió pot servir, en determinats supòsits, perquè s'inicïi una acció judicial. Tanmateix, pel que fa a l'àmbit periodístic, la resolució no pot anar més enllà d'una recriminació pels efectes negatius que l'actitud del mitjà de comunicació hagi tingut sobre el dret a la informació.

- Prevencions i propostes per a la seva implantació a Espanya. Quina utilitat pot tenir aquí un òrgan d'autocontrol? És necessària la seva existència?

Una primera resposta a aquests interrogants podria ser negativa si es consideressin suficients els límits previstos per la Constitució a l'article 20.4 per evitar extralimitacions en l'exercici del dret a la informació. O també si fos suficient el que preceptua la Constitució per protegir els drets dels periodistes, no solament amb relació a l'actuació del poders públics sinó també en el si del mitjà informatiu en què presten els seus serveis.

Tanmateix, sembla evident que el pluralisme informatiu existent avui a Espanya i a Catalunya no pot amagar determinades realitats. Una és que hi ha sectors que practiquen el dret a ía informació a banda de les regles deontològiques bàsiques (no separació entre informació i opinió, difusió de notícies sense haver estat degudament contrastades, sensacionalisme...), amb un considerable menyspreu per al mandat constitucional al dret a comunicar i rebre informació veraç i per una considerable relativització del respecte degut a d'altres drets protegits per la Constitució. Una altra, és la influència del poder polític, fins al punt de condicionar i tergiversar els continguts informatius, sobre mitjans de comunicació audiovisuals, especialment la televisió; mitjançant el control dels consells d'administració, les majories parlamentàries respectives -en els parlaments de les comunitats autònomes que gestionen un canal de televisió pública, o en les Corts Generals- mediatitzen el pluralisme informatiu en funció d'interessos partidaris. Tampoc no es pot obviar, com a factor no especialment satisfactori per al dret a la informació, que la introducció dels tres canals de televisió gestionats per grups privats mitjançant concessió administrativa no sembla que hagi aportat excessius elements innovadors per millorar el pluralisme i la qualitat de la informació.

Amb aquests antecedents la creació a Espanya,47 o en àmbit territorial més reduït, per exemple, a Catalunya, d'un consell de premsa no sembla, en principi, una opció descartable. Com hem vist abans, en el si de la professió periodística catalana hi ha propostes en aquesta línia. Ara bé, entenc que si les iniciatives prosperessin podria ser d'interès tenir en compte l'oportunitat de considerar algunes prevencions:

1) La primera té per objecte evitar que el consell de premsa pugui servir per introduir elements de censura prèvia. Per exemple, mitjançant l'exigència d'unes normes de deontologia professional que redueixin el contingut democràtic que es deriva de laPage 184 configuració constitucional del dret a la informació; per exemple, per una concepció absoluta de la veracitat informativa, allunyada del plantejament jurisprudència! del Tribunal Constitucional fonamentat en la diligència i bona fe professional en l'obtenció de la notícia.

2) Una segona consisteix a evitar que, amb les seves resolucions, el Consell pugui imposar un determinat sostre informatiu en funció d'interessos polítics més o menys consensuats que, de fet, impliqui l'establiment d'un model informatiu de caràcter contemporitzador amb el poder polític establert i d'abast crític expressament reductiu.

La legítima i sempre difícil intenció de procurar un minim principi d'acord sobre els límits del dret a la informació en el si de de la professió ha d'excloure tota mena d'enjudícíament de l'objecte de la informació o de la lliure expressió des de certs paràmetres morals que, de fet, avalin la configuració del Consell com un tribunal d'honor. És ben sabut que aquests són prohibits per la Constitució en l'àmbit de l'Administració civil i de les organitzacions professionals (art. 26).

3) Els interessos corporativistes hauran de ser exclosos de forma radical. En aquest sentit, el consell ha de ser permeable a tot estat d'opinió professional o social i evitar aparèixer com una mena de gettho, enclaustrat en la defensa dels seus interessos més immediats. Si fos així, l'existència del consell no tindria cap sentit; com tampoc no el té si simplement esdevé un grup de pressió corporativista que, per principi, consideri els poders públics com un enemic en potència, o determinats governs com un objectiu d'atac sistemàtic en funció d'interessos específics, allunyats de les funcions que li són pròpies.

4) Els paràmetres deontologies que han de servir de referència -en el cas català, el Codi com a expressió dels principis de la professió periodística- no tenen cap utilitat si no manifesten l'acord dels periodistes i -qüestió encara pendent- dels editors. Sense ànim de fer propostes gaire concretes, la possibilitat de creació d'un consell de premsa podria retenir els criteris que inspiren, en essència, el model que conjuntament ofereixen els consells respectius a la Gran Bretanya i a Suècia:

  1. La composició del consell hauria d'integrar representants de les empreses editores, professionals de la informació i del públic destinatari de la informació,

  2. El finançamentha de procedir, únicament, de les aportacions econòmiques de les parts privades que l'integrin.

  3. Les funcions que realitzi hauran d'orientar-se cap a la protecció de la llibertat d'expressió i el dret a la informació en l'àmbit dels mitjans de comunicació. Amb aquesta finalitat haurà de fiscalitzar les disposicions normatives que afectin aquests drets, la interpretació jurídica en els diversos ordres jurisdiccionals i els actes administratius que els afectin. Així mateix, i necessàriament, aquesta funció de control ha de projectar-se, també, sobre l'activitat de les entitats privades que incideixin sobre l'exercici d'aquests drets fonamentals incloent-hi les pròpies empreses periodístiques. Es tracta de verificar en quina mesura les empreses faciliten o dificulten el lliure exercici de la llibertat d'expressió i del dret a la informació.

  4. L'accés a la «jurisdicció» del Consell haurà de ser directe, sense cap instància prèvia.

  5. El caràcter àe les resolucions haurà de buscar, en cas de conflicte, la conciliació prèvia entre les parts.

Page 185

Per a la viabilitat d'un òrgan d'aquesta naturalesa i de les característiques descrites cal un consens general de tots els sectors de la premsa. EI punt de referència ha de ser, sens dubte, l'ordenament jurídic vigent i la interpretació del Tribunal Constitucional; a partir d'aquest marc el Consell ha de fer les propostes que estimi pertinents sobre el significat del dret a la informació a l'Estat democràtic i l'abast dels seus límits.

3. Els drets específics dels professionals de la informació: què cal fer amb la clàusula de consciència í el secret professional dels periodistes? La fal·làcia segons la qual la millor llei de premsa és la que no existeix

És qüestió reiterada que la força normativa de la Constitució atribueix eficàcia directa a aquests dos drets integrats en el dret a comunicar la informació de l'article 20.1 d de la CE. No cal, doncs, la interpositio íegislatoris perquè puguin ser alegats davant jutges i tribunals. A diferència de la gran majoria de drets fonamentals reconeguts, el legislador, i malgrat els setze anys de vigència de la Constitució, encara no ha fet prosperar cap inciativa legislativa sobre aquesta qüestió.48

El debat produït durant els darrers anys ha girat al voltant de la necessitat o no de legislar sobre aquesta qüestió. En aquest sentit determinats sectors doctrinals han considerat que l'Estat havia de mostrar una major bel·ligerància i la millor manera consistia a concretar en la llei orgànica el règim jurídic d'aquests dos drets dels professionals de la informació per assegurar més el seu exercici. Per contra, importants sectors empresarials han defensat reiteradament que no calia legislar per assegurar el seu efectiu exercici: la millor llei de premsa -afirmen, encara avui- és la que no existeix.49 Entenc però, que en aquest i d'altres àmbits, la intervenció de l'Estat és necessària com a garantia de l'exercici general dels dos drets. No hauria de ser una intervenció exclusi-vista, sinó que hauria de ser complementada amb les diverses formes d'autoregulació que l'experiència pràctica pugui oferir. La necessària concreció mitjançant l'acció del legislador pot suposar un plus de seguretat jurídica que hauria de facilitar un exercici més efectiu d'ambdós drets. És probable que aquesta necessitat es manifesti més en el cas de la clàusula de consciència per la manca de tradició jurídica sobre el tema, mentre que pel que fa al secret, l'escassa conflictivitat podria aconsellar deixar les coses com estan. No obstant això, sóc de l'opinió que fóra millor que el legislador concretés quin és l'àmbit d'aplicació del secret professional especificant els límits al seu exercici. Més endavant abordaré quines podrien ser les condicions perquè el desplegament legislatiuPage 186 fos més eficaç. En tot cas, no em sembla gens encertada la consideració segons la qual la millor llei de premsa és la que es fa, ja que, com és prou evident, l'ordenament jurídic ofereix avui un bon grapat de lleis que regulen directament aspectes referits a la premsa: protecció civil dels drets a l'honor, intimitat i pròpia imatge; secrets oficials; dret de rectificació; radiotelevisió pública; televisió privada; tercers canals autonòmics; televisió per satèl·lit, etc.

3.1. El dret a la clàusula de consciència
  1. L'objecte de la clàusula de consciència és la protecció de la llibertat ideològica, el dret d'opinió i essencialment l'ètica professional del periodista. L'eficàcia directa de l'article 20 de la CE determina que sigui un element constitutiu del contracte de treball o de qualsevol relació jurídica que vinculi el periodista amb una empresa informativa, amb independència de la voluntat de les parts.

    La clàusula pretén protegir el periodista de les lesions que eventualment li pugui produir una decisió de 1 empresa periodística, bé perquè la propietat de l'empresa hagi canviat de tendència -supòsit aquest de causa habilitant més tradicional- o bé també com a conseqüència d'una decisió presa per l'empresa periodística que modifiqui de manera sobtada l'estatut professional del periodista en el procés de producció informativa, produint una lesió sobre el codi deontològic que objectivament assumeix la professió. Aquesta és una previsió que inclou la normativa austríaca50 i la italiana,51 amb la qual es tracta de censurar aquelles decisions empresarials que són discriminatòries o que atempten contra la dignitat professional; de fet, són mesures que sota la cobertura de la gestió mercantil amaguen una represàlia soterrada.

    En el primer cas, l'efecte que es deriva de l'aplicació de la clàusula és la rescissió del contracte a iniciativa del periodista amb el dret d'obtenir a canvi una indemnització que, com a mínim, ha de ser equivalent a la que s'escauria en un supòsit d'acomiadament improcedent. En el segon, l'efecte podria ser el mateix o, també, el dret a romandre com a periodista vinculat a l'empresa editora del mitjà, sempre que les mesures empresarials denunciades fossin anul·lades.

    Al capdavall, la finalitat jurídica de la clàusula de consciència és introduir un element de trencament del principi d'autonomia de les parts. Es tracta, doncs, de configurar un factor d'heteronomia que operi sobre el contracte de treball que reculli els dos criteris bàsics que operen avui a la legislació europea. El primer i més tradicional es produeix quan la clàusula sigui al·legada com a conseqüència d'un canvi en la línia o tendència del mitjà de comunicació; el segon, quan ho sigui com a causa de decisions que lesionin de forma objectiva la seva ètica professional. A tall de síntesi, la clàusula pot significar dues coses: a) el dret a anar-se'n del mitjà de comunicació d'acord amb una sèrie de condicions de garantia laboral; b)o bé, eventualment, el dret a romandre a l'empresa d'acord amb una sèrie de garanties que la legislació ha d'establir.

    Tanmateix, un dels problemes que a parer meu planteja la clàusula és com garantir el caràcter objectiu de l'al·legació que el periodista fa davant la direcció de l'empresa informativa. Es a dir, la clàusula no pot ser un instrument jurídic sotmès a demandesPage 187 indiscriminades que pugui permetre utilitzar-la de manera descontrolada, o interpretar-la únicament des de l'únic paràmetre que ofereixi l'opinió del professional afectat, per molt respectable que aquesta pugui ser. En aquest sentit cal que la defensa que el periodista faci del seu dret a la clàusula de consciència davant la direcció de l'empresa tingui un contingut que objectivament pugui ser demostrat davant el conjunt de la redacció del mitjà. Altrament dit, que el cos de redacció es consideri vinculat deonto-lògicament per la demanda que el seu col·lega o col·legues presentin.

  2. La titularitat del dret a la clàusula de consciència. Els titulars actius d'aquest dret són els periodistes. Per periodista no solament s'ha entendre els redactors; en principi, també s'hi poden incloure els col·laboradors permanents o els fotògrafs. En general, han de formar part d'aquest col·lectiu tots aquells que realitzin la professió informativa de manera permanent o amb una periodicitat acordada i sotmesa a una retribució estable. En aquest sentit, i assumint ei caràcter absolutament obert de qualsevol definició de la condició de periodista, entenc que pot resultar funcional considerar com una aproximació possible, que realitzar la professió periodística significa intervenir en el procés de producció informativa de forma decisòria sobre el contingut del missatge informatiu.

    Aquest plantejament permet acostar-se a la realitat de noves categories professionals que configura la complexitat tecnològica dels mitjans de comunicació audiovi-suals. És a dir, que els drets específics de l'article 20 puguin ser gaudits per professionals dels mitjans audiovisuals que tot i que no responen al model de periodista arquetípic, participen i condicionen el resultat del procés informatiu; és el cas, per exemple, dels operadors d'imatge, els realitzadors o, àdhuc, dels documentalistes. En qualsevol cas, considero que la delimitació de la definició deliberadament genèrica que hagi de fer el legislador orgànic hauria de ser més eficaç i realista, que la seva concreció vingués determinada per la via de l'autoregulació.

    El tema és també polèmic i de no fàcil solució quan es tracta d'abordar el subjecte passiu del dret. Sembla que hi ha acord a admetre que els subjectes passius d'aquest dret no són les empreses públiques; si més no, no ho són de forma indiscriminada. És evident que no apareixen dubtes quan es tracta d'empreses privades (de gestió privada, més exactament, si es tracta d'un mitjà audiovisual) on el dret a la tendència és part integrant de la llibertat d'empresa: l'ideari del mitjà de comunicació s'expressa en la seva línia editorial. Tanmateix, la qüestió no és tan òbvia quan el mitjà de comunicació és públic. Ací, la tendència strictu sensu no existeix, ja que el punt referencial amb què operen aquests mitjans es concreta en el principi constitucional del pluralisme polític amb el deure explícit de respectar-lo, acollint de manera equitativa totes les expressions ideològiques. Es tracta d'evitar que el mitjà de comunicació esdevingui una mena de soterrat portaveu de determinades forces polítiques.

    Si, com a conseqüència del resultat d'unes eleccions legislatives, es produeix una modificació en la composició del consell rector del mitjà de comunicació que comporti un canvi en la política informativa, per exemple, d'una cadena de televisió, la conclusió que caldria treure no hauria de ser altra que aquest fet és una manifestació més del pluralisme polític que l'electorat ha concretat amb el sentit del seu vot. No obstant això, no seria tan lògic -per exemple- que la mateixa cadena pública de televisió establís uns criteris de política informativa que mediatitzessin fins al punt d'anul·larPage 188 les opinions antagòniques. De fet, es podria afirmar que l'acurat respecte d'aquest mandat constitucional hauria de ser l'única tendència imputable als mitjans de naturalesa pública. D'acord amb aquests paràmetres, el professional de la informació únicament podria al·legar a favor seu la clàusula de consciència quan els elements essencials del pluralisme informatiu fossin ignorats sistemàticament.

    -----------------------------

    [1] Aquest treball fou presentat al Seminari d'Actualitat Jurídica, que, sota el títol «La llibertat d'expressió a la fi de segle», i organitzat per la Direcció General de Dret i Entitats Jurídiques i el Centre d'Estudis Jurídics i Formació especialitzada del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya, tingué lloc els dies 13,14 i 15 de desembre de 1994. Vull agrair els comentaris i les aportacions que sobre aquest tema em va fer el professor Pau Salvador Coderch, catedràtic de dret civil de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona.

    [2] Vid. David M. O. Brien, El derecho del publico a la informarien. La Suprema Corttr de los Estades Unidos de Amèricay la primera enmienda Constitucional. Publigrafis, S.A. Mèxic, 1983.

    [3] A tall d'exemple, no s'estudia ací el tema important del suport material del dret a comunicar informació que ha estat objecte de les ponències dels professors Aparicio Pérez i Salvador Coderch. Vegeu, en aquest sentit, l'anàlisi d'aquest últim a propòsit de les darreres sentències del Tribunal Constitucional sobre vídeos comunitaris, on sembla apuntar-se una relativització de la concepció de la radiotele-visió entesa com a servei públic (STC 31/1994,(16 31 de gener; ien el mateix sentit: 98/1944; 240/1994 i 281/1994) i la STC 127/1994, de 5 de maig, sobre la Llei de televisió privada, on el Tribunal torna-tot i que amb una forta divisió interna- a la posició tradicional.

    [4] Una anàlisi més àmplia apareix en el meu llibre: La clàusula de consciència i el secret professional dels periodistes. Centre d'Investigació de la Comunicació. Generalitat de Catalunya, Barcelona 1992.

    [5] Vid, STC 2/1982, de 29 de gener, Fj 5. La traducció és meva.

    [6] ïbidem, FJ 5.

    [7] Vid. M. L. Balaguer Callejón, El derecho jundamental al honor. Tecnos, Madrid, 1992.

    [8] Vid. P. Gómez Pavón, La intimidadcomo objeto deprotecciónpenal. AkaJ , Madrid 1989; J. VidaL Martínez, El derecho a In intimidad en la Ley orgànica de 5 de mayo de 1982, Montecorvo, Madrid, 1984.

    [9] Vid. R. Casas Vallès, «El derecho a la imagen: el consentimienro y su revocación». PJ, núm. 14, 1989; X. O'Callaghan Munoz, Libertad de expresiàn y sus limites, Ed. Revista de Derecho Privado. Madrid, 1991.

    [10] Per a una visió crítica d'aquesta Llei vid.: P. Salvador i d'altres. iQué es difamar? Libelo contra la Ley del libelo, Civitas, Madrid, 1987. Del mateix equip dirigit per aquest catedràtic de dret civil: El mereado de las ideeu. CEC, Madrid, ! 991. També, del mateix autor, El derecho de la libertad, CEC, Madrid, 1993.

    [11] Vid. F. Morales Prats, La tutela penal de la intimidad:privacy e informàtica. Ed. Destino, Barcelona 1984, pàg. 141-142. Tanmateix, la filosofia que inspira -en el moment de redactar aquest capítol- el text de l'avantprojecte de Codi penal elaborat pel Ministeri de justícia no va precisament en aquesta línia, ja que, a més de mantenir sense excepcions el delicte d'injúries i excloure la clàusula de l'exceptio t/tritatis quan la injúria afecta funcionaris, afegeix un altre tipus penal com és el de la difamació. Segons l'article 205 d'aquest avantprojecte: «Constituye difamación imputar a otros hecbos que racionalmente puedan atentar contra su intimidad operjudicar sufama, imagen, dignidad u hotwrabilidad[...)». Les dificultats de distinció que la difamació ofereix respecte de la injúria introdueixen una ambigüitat addicional amb efectes restrictius sobre el dret a la informació (Vid Marc Carrillo, «Los periodistas y el nuevo Código penal», EL PERiÓDICO, Barcelona, 29 de Febrer de 1992, pàg. 7.

    [12] Modificada per la Llei orgànica 9/1990, de 18 de gener; Llei que fou declarada inconstitucional per la STC 9/1990, de 18 de gener. Sobre aquesta Llei, vegeu també: M. de la Valgoma, «Comenrario a la Ley de prorección civil del derecho al honor, a la intimidad personal y familiar y a la pròpia imagen». ADH, núm. 2, Madrid, 1983.

    [13] Vid. A. E. Pérez Luno, Dereehos humanos. Estado de derecbo y Constitución. Tecnos, Madrid, 1984, pàg. 326.

    [14] Vid STC 6/1988, de 21 de gener, FJ 5. Aquest criteri ha estat adoptat d'acord amb els plantejaments continguts a la STEDH, de 8 de juliol de 1986 (Cas Lingens).

    [15] Vici. Entre d'altres, les STC 165/1987. de 27 d'octubre, FJ 10 (Cas dels fulls clandestins) i 104/1986, de 17 de juliol, FJ.5 (Cas de l'alcalde de Sòria). Sobre el caràcter preferent d'aquest dret i la jurisprudència que assumeix aquest plantejament, vegeu: M. Carrillo, «Información, derecho preferente». EL PAiS, de 6 d'abril de 1988, pàg. 24.

    [16] Vid. Entre d'altres, la STC 231/1988, de 2 de desembre, FJ 4 i 8 (Cas Vídeo Paquirri). Per a un comentari crític sobre aquesta resolució, vegeu: Marc CARRILLO: «La intimidad, ;un derecho instru-mentalizado? EL PAiS, de 4 de febrer de 1989, pàg. 18. També les STS de: 28/10/1986; 29/3/1988; 9/5/1988; 29/3/1988; 22/8/1988; 2/11/1988, etc.

    [17] Vid. STC 107/1988, de 8 de juny, FJ 2 (Cas de l'objector de consciència): STS de 24/10/1988. Més recentment, la STC 117/1994, de 25 de abril (Cas Ana Obregón).

    [18] Vid. STC 20/1990, de 15 de febrer, FJ 3 (Cas Mundials de Futbol-Injúries al Rei); vegeu també els meus articles: «Es por criticar la Corona?», Diari de Barcelona, 4 de gener de 1988, pàg. 2; Crítica a les institucions: un risc o un dret?, Diari de Barcelona, 13 de novembre de 1989, pàg. 9.

    [19] Vid. STEDH 8 de juliol de 1986 (Cas Lingens).

    [20] Vid. STC 371/1993, de 13 de desembre (Cas del tinent coronel d'Infanteria).

    [21] Vid, P. Salvador, «Qué es difamar?...», op. cit., pàg. 80-81; també, des de l'àmbit del drer públic, M. Carrillo, «Los limites...», op. cit., pàg. 52.

    [22] Vid. STS de 31/12/1983 i l'ATS de 2/5/1980.

    [23] Vid. STC 120/1983, de 15 de desembre (Cas Libro Rojo del Cole).

    [24] Vid STC 107/1988, de 8 de juliol, FJ 2 (la traducció és meva). En el mateix sentit, STC 51/1989, de 22 de febrer, FJ 2 i STS 14/10/1988.

    [25] Vid. STC 19/1983, de 14 de març, Fj 1 (Cas de la Diputació Foral de Navarra); 137/1985, de 17 d'octubre, FJ 2 i 3 (Cas Llei genera! tributària).

    [26] Vid. STC 214/1991, d'li de novembre, FJ 3,4,6 1 8 (Cas Violeta Friedman).

    [27] Vid. STC 6/1988, de 21 de gener, FJ 5, 7 i 9 (Cas del periodista del Ministeri de Justícia). Per a un comentari sobre els límits al dret a la informació i, especialment, a la STC 6/1988, vegeu: R. Casas Vallès, «Sobre la libertad de información y sus limites (Sentencia del Tribunal Constitucional 6/1988, de 21 de enero», RJC núm. 3, Barcelona 1988, pàg. 173-201. Sobre la influència de la jurisprudència nord-americana -concretament, La sentència 376 US 254 (1964) (Cas New York Times Co. v. Sulli-van), vegeu: Mufioi Machado, Libertad de prensa y .... op. cit., pàg. 91 i ss.

    [28] Vid. STC 105/1990, de 6 de juny, FJ 8 (Cas José M. García c. J. L Roca-Cortes de Aragón); STC 171/1990, de 5 de novembre, FJ 3-11 (Cas Patino/f/PA/S); STC 172/1990, de 5 de novembre, FJ 2 i 3 (Cas Va.únalDIARIO-16).

    [29] Vid. STC 105/1990, de 6 de juny, FJ 4,5 i 8 (Cas J. M García-J. L. Roca-Cortes de Aragón). També: STC 171 i 172/1990, ja esmentades abans. Més recentment, la STC 336/1993, de 15 de novembre (Cas Hormaechea-Zíwríí» Alertà) i la STC 170/1994, de 7 de juny (Cas M àlaga. Diario de la Costa del Sol).

    [30] Vid. STC 172/1990, de 5 de novembre, FJ 3 (Cas Pati fio-DIARIO-16).

    [31] Vid. STC 171/1990, de 5 de novembre, FJ 5 (Cas Patiíío-íZ /M/5).

    [32] Aqiiesca distinció no té rellevància en l'ordenament jurídic espanyol; procedeix del dret francès i respon a la naturalesa pública (rectificació) o privada (rèplica) de la persona que inicia l'acció de rectificació. Té acollida en el dret francès (Vid. R. Dumas, Le droiz de í'infòrmation. PUF, París, 1981, pàg. 240) i també la va preveure la Llei 14/1966, de 18 de març, de premsa i impremta.

    [33] Vid. STC 168/1986, de 22 de desembre, FJ 4 i 5 (cas Revista TIEMPO), que modifica en part el criteri de la STC 35/1983, d'l 1 de maig, Fj 4 (Cas oli de colza).

    [34] Sobre aquesta Sentència, vegeu dos comentaris oposats: C. Chinchilla Marín, «Sobre el derecho de rectificación». Pj núm. 6, Madrid, 1987; i el meu article: «Derecho a la información y veracidad informativa... REDC, núm. 23, Madrid, 1988, pàg. 187-206.

    [35] A més d'un seguit d'avantprojectes, entre els quals podem remarcar -entre d'alcres- l'estatut-marc aprovat pel Sindicat de Paper, Arts Gràfiques i Comunicació de la Comissió Obrera Nacional de Catalunya el 10 de maig de 1990, o l'esborrany d'estatut de redacció de la Ràdio Televisió Valenciana, aprovat per l'Agrupació de Periodistes de la Unió General de Treballadors de València, el 5 de març de 1990.

    [36] Vid. art. 1.

    [37] Amb relació al temes laborals, la Llei 8/1980, de 10 de març, de XEstatut deh Trcbaüadory modificada posteriorment per la Llei 32/1984, de 2 d'agost i la Llei 3/1989, de 3 de març. Així mateix, la Llei 4/1983, de 29 de juny, que establí la setmana màxima de 40 hores i les vacances mínimes de trenta dies. Pel que fa als aspectes sindicals, bàsicament la Llei 11/1985, de 2 d'agost de llibertat sindical \ el Decret llei 17/1977, de 4 de març, sobre relacions de treball.

    [38] Vid punt II, paràgraf segon de l'ER català.

    [39] Vid. punt II, paràgraf tercer.

    [40] Vid. art. 2.

    [41] Aquest criteri de no introduir límits d'accés a la professió per raó del títol professional també és adoptat per VER EL MUNDO.

    [42] Sobre la dimensió institucional del drets fonamentals i, específicament, dels drets reconeguts a l'article 20 de la Constitució, vegeu les STC 6/1981, de 16 de març i 12/1982, de 31 de març.

    [43] El contingut de les propostes que aqu! exposa estan contingudes en el meu llibre: La clàusula de consciència i el secret professional deb periodistes. Generalitat de Catalunya. Barcelona 1992, pàg. 89-95.

    [44] Sobre els factors històrics que han afavorit l'aparició del consells de premsa, vegeu: José M. Desantes, El autocontrol de la actividad informativa. Edicusa, Madrid, 1973, pàg. 105 i ss.

    [45] Vid. Vicente Salaner, «Los consejos de prensa europeos, en Madrid», AEDE núm. 4, Madrid, 1981, pàg. 57.

    [46] Entre els codis d'àmbit supraestatal es poden citar: a) El Codi internacional d'ètica periodística, aprovat per la UNESCO a París el 20 de novembre de 1983; íjla Declaració eU deures dek membres de la Federació Internacional de Periodistes (FIJ), realitzada en el seu congrés constituent, celebrat a Bordeus el 1954.

    [47] Formalment hi ha precedents. En la dictadura franquista, i un cop promulgada la Llei Fraga, per una Ordre ministerial de 19 de desembre de 1967, del Ministeri d'Informació i Turisme, es va crear l'anomenat Consejo Nacional de Prensa, «com a òrgan consultiu i assessor» del ministre. La naturalesa del règim polític i aquesta darrera condició excloïen qualsevol possibilitat que aquest Consell fes quelcom més que el que disposava l'article 2n de l'Ordre: *... eltratamiento del Consejo nacionalde prensa es imperso-naL Estarà acogido alpatrocinio del Apòstol San Pablo y celebrarà su fiesta mayor el 29 de junio».

    [48] A la data de redacció d'aquest treball estan pendents de debat a la Comissió Constitucional del Congrés dues proposicions de llei orgànica presentades per Izquierda Unula-Iniciativa per Catalunya, que regulen la clàusula de consciència i el secret professional. Vid. Boletln Oficial de las Cortes Generales (Congreso de los Diputados), Sèrie B, 14 de setembre de 1993, núm. 24-1 i 25-1). En la mesura que, per primera vegada, una iniciativa legislativa ha estat presa en consideració pel Congrés, resulta també útil la consulta del debats parlamentaris tinguts amb motiu d'aquest tràmk (Diario de Sesiones del Congreso de las Diputados-V Legislatura, núm. 43, sessió plenària núm. 42, del dimarts 8 de febrer de 1994, pàg. 2011 i ss (amb relació a la clàusula de consciència); i, el núm. 46, sessió plenària de 15 de febrer de 1994, pàg. 2172 i ss. (amb relació al secret professional).

    [49] Per a una aproximació als termes d'aquest debat, vegeu: Diversos autors, El secreta profesional de los periodistas (Debaté con Juan Luis Cebriàn). Centro de Estudiós Constirucionales, Madrid, 1988; diversos autors, La clàusula de concienciay el secreta profesional de los periodistas (Debaté celebrado en el Centro de estudiós Constitucionales el 24 de enero de 1994). Madrid, 1994.

    [50] Llei de 12 de juny de 1981.

    [51] Vid. A. Pace. Stampa. Giornalismo. Radioteltvuione. Cedam, Pàdua, 1983, pàg. 146.

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR