Processos davant el tribunal constitucional

AutorMarkus González Beilfuss
Páginas273-292
Lleis orgàniques
—Llei orgànica 6/2002, de 27 de juny,
de partits polítics.
Recurs d’inconstitucionalitat 4937/2002,
promogut pel Govern basc, contra els
art. 1.1, 2.1, 3.2, 4.2 i 3, 5.1, 6 i 9, capí-
tol III (art. 10 a 12) i la disposició tran-
sitòria única, apartat 2 (BOE de 31
d’octubre).
—Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny,
de qualificacions i de formació profes-
sional.
Recurs d’inconstitucionalitat 4937/2002,
promogut pel Govern de la Generalitat
de Catalunya, contra els art. 5.1, 7, 8.4,
11.7 i la disposició final primera, apar-
tat 2, paràgrafs primer i segon (BOE de
3 d’octubre).
Recurs d’inconstitucionalitat 5305/2002,
promogut pel Parlament de Catalun-
ya, contra els art. 5.1, 18.4, 11.7 i la
disposició final primera, apartat 2,
paràgrafs primer i segon (BOE de 31
d’octubre).
—Llei orgànica 1/2002, de 22 de març,
reguladora del dret d’associació.
Recurs d’inconstitucionalitat 3974/
2002, promogut pel Parlament de Ca-
talunya, contra l’art. 36, en l’incís
«[...] a l’efecte d’aplicar els beneficis
establerts en els seus respectius orde-
naments jurídics [...]», i contra la dis-
posició final primera, apartat 2, per tal
com declara que són d’aplicació direc-
ta a tot l’Estat els preceptes següents:
l’art. 7.1.h, des de «[...] la seva compo-
sició, regles i procediments [...]» fins al
final de l’apartat; l’art. 7.1.ii j, en la
citació feta al «patrimoni inicial»; l’art.
8.2 i 8.3; l’art. 11.2 en l’incís final
«[...] i amb les disposicions regla-
mentàries que es dicten per a l’aplica-
ció d’aquesta [...]»; l’art. 28.1.fi 2.c;
l’art. 30.1, pel que fa a l’incís «[...] en
tot cas [...]», i la disposició transitòria
1.3.2. PROCESSOS DAVANT EL TRIBUNAL
CONSTITUCIONAL1
A cura de Markus González Beilfuss
1. Normes estatals amb rang de llei
Autonomies, núm. 29, novembre de 2003, Barcelona.
1. Seguint el criteri utilitzat en els números anteriors, els processos contra normes admesos a trà-
mit pel Tribunal Constitucional en l’any objecte d’estudi s’agrupen segons si afecten normes estatals
amb rang de llei, normes estatals de rang infralegal o normes autonòmiques. En els dos primers casos,
se citen les normes objecte d’impugnació en ordre cronològic invers i s’informa dels diversos processos
admesos a tràmit en relació amb aquestes normes, com també d’altres resolucions del Tribunal Cons-
titucional que afecten la seva vigència o processos pendents. En el cas de la normativa autonòmica, les
normes afectades per processos constitucionals s’agrupen per comunitats autònomes ordenades al-
fabèticament.
primera, apartat 2 (BOE de 22 de no-
vembre).
—Llei orgànica 6/2001, de 21 de de-
sembre, d’universitats.
Recurs d’inconstitucionalitat 1671/2002,
promogut pel Parlament d’Andalusia,
contra els art. 4.1.b, 10.1, paràgraf segon,
11.2, 15.2 in fine, 19, 42.3, 43.1, 51,
58.3, 59.3, 57 i concordants (art. 58 a 60,
62 i 63 a 66, que porten causa d’aquell),
63.1 in fine, 72.2, la disposició addicional
primera i quarta, apartat 2, en l’incís fi-
nal, i la disposició transitòria segona, en
l’apartat primer (BOE de 10 de maig).
Recurs d’inconstitucionalitat 1725/2002,
promogut per més de cinquanta dipu-
tats dels grups parlamentaris Socialista,
Federal d’Esquerra Unida i Mixt, contra
els art. 4.3, 6.5, 9.2, 15.2, 23, segon in-
cís, 27.1, 32, 42.3, 46.3, segon incís,
50, últim incís, 51, 52 in fine, 72, 83.2,
84, primer incís, la disposició addicio-
nal quarta, apartat 2, i la disposició final
quarta (BOE de 10 de maig).
Recurs d’inconstitucionalitat 1735/2002,
promogut pel Parlament de Navarra,
contra els art. 4.1.b, 10.1, paràgraf se-
gon, 11.2, 15.2, 51, 73, 74, 75, 76, les
disposicions addicionals primera i quar-
ta, apartat 2, i, subsidiàriament, en rela-
ció amb les previsions contingudes en el
títol X, els art. 73, 74, 75 i 76, en què es
fa referència al personal d’administració
i serveis de les universitats públiques de
Navarra (BOE de 10 de maig).
Recurs d’inconstitucionalitat 1756/2002,
promogut per les Corts d’Aragó, en re-
lació amb els art. 4.3, 9.2, 15.2, 20.3,
34.1, 35.6, 37, 38, 42.3, 45 i les disposi-
cions addicionals primera i quarta
(BOE de 10 de maig).
Recurs d’inconstitucionalitat 1762/2002,
promogut pel Consell de Govern de les
Illes Balears, en relació amb els art. 4.3,
9.2, 15.2, 17, 18, 19, 20.4, 24, 25, 26,
35.6, 42.3, 46.3, 51, 63.1 i les disposi-
cions addicionals quarta apartat 2, sete-
na, novena apartat 3, catorzena i quin-
zena (BOE de 10 de maig).
Recurs d’inconstitucionalitat 1777/2002,
promogut per l’Assemblea d’Extrema-
dura, contra els art. 4.1.b, 10.1, paràgraf
segon, 11.2, 15.2 in fine, 19, 42.3, 43.1,
51, 58.3, 59.3, 57 i concordants (art. 58
a 60, 62 i 63 a 66, que porten causa d’a-
quell), 63.1 in fine, 72.2, les disposi-
cions addicionals primera i quarta, apar-
tat 2, en l’incís final, i la disposició
transitòria segona, en l’apartat primer
(BOE de 10 de maig).
Recurs d’inconstitucionalitat 1788/2002,
promogut pel Consell de Govern de la
Junta de Comunitats de Castella-la Man-
xa, contra els art. 4.1.b, 4.3, 8.2, 9.2,
11.2, 32, 34.1, 35.1, 35.6, 42.3, 63.1,
83.2, les disposicions addicionals prime-
ra, quarta apartat 2, setena i la disposició
transitòria segona (BOE de 10 de maig).
Recurs d’inconstitucionalitat 1810/2002,
promogut pel Consell de Govern de la
Junta d’Andalusia, contra els art. 4.3,
11.1, 15.2, 23, 32, 35.6, 46.3 i 51
(BOE de 10 de maig).
—Llei orgànica 5/2001, de 13 de de-
sembre, complementària a la Llei gene-
ral d’estabilitat pressupostària.
Recurs d’inconstitucionalitat 1451/2002,
promogut pel Parlament de Catalunya,
contra els art. 2, 5 segon incís, 6.3, 6.4,
8.2, 8.3, 8.4, 8.5, 8.7, 8.8 i la disposició
addicional única, en els apartats 1, 2, 3 i
4 (BOE de 10 de maig).
AUTONOMIES · 29
274
Recurs d’inconstitucionalitat 1455/2002,
promogut pel Consell de Govern del
Principat d’Astúries, en relació amb els
art. 2, 3, 5, 6.3, 6.4, 8.1, 8.2, 8.3, 8.4,
8.5, 8.7, 8.8 i la disposició addicional
única, apartats 1, 2, 3 i 4 (BOE de 10 de
maig).
Recurs d’inconstitucionalitat 1461/2002,
promogut pel Consell de Govern de la
Generalitat de Catalunya, en relació
amb els art. 2, 6.3, 6.4, 8.1, 8.2, 8.3,
8.4, 8.5, 8.7, 8.8 i la disposició addicio-
nal única, apartats 1, 2 i 3 (BOE de 10
de maig).
Recurs d’inconstitucionalitat 1462/2002,
promogut per les Corts de Castella-la
Manxa, contra els art. 2, 3.1 en l’últim
incís, 3.3, 5, 6, 8, 9 i la disposició addi-
cional única (BOE de 10 de maig).
Recurs d’inconstitucionalitat 1473/2002,
promogut pel Govern d’Aragó, contra
els art. 2, 3.1, 4, 5, 6.3, 6.4, 8.1, 8.2,
8.3, 8.4, 8.5, 8.7, 8.8, 9, 11 i la disposi-
ció addicional única, apartats 1, 2, 3 i 4
(BOE de 10 de maig).
Recurs d’inconstitucionalitat 1487/2002,
promogut per les Corts d’Aragó, contra
els art. 2, 3, 5 incís segon, 6.3, 6.4, 8, 9 i
la disposició addicional única, en els
apartats 1 en l’incís final, 2, 3 i 4 (BOE
de 10 de maig).
Recurs d’inconstitucionalitat 1488/2002,
promogut pel Govern de la Junta d’Ex-
tremadura, contra els art. 2, 3.1, 5 incís
segon, 6.3, 6.4, 8.1, 8.2, 8.3, 8.4, 8.5,
8.7, 8.8 i la disposició addicional única,
apartats 1, 2, 3 i 4 (BOE de 10 de maig).
Recurs d’inconstitucionalitat 1506/2002,
promogut per diputats del Grup Parla-
mentari Socialista al Congrés, en relació
amb els art. 2, 3, 5 incís segon, 6.3, 6.4,
8, 9 i la disposició addicional única,
apartats 3 i 4 (BOE de 10 de maig).
Recurs d’inconstitucionalitat 1522/2002,
promogut pel Consell de Govern de la
Junta de les Comunitats de Castella-la
Manxa, contra els art. 2, 3.1 en l’incís fi-
nal, 3.3, 5, 6, 8 tret de l’apartat 6, 9 i la
disposició addicional única, apartats 1,
2, 3 i 4 (BOE de 10 de maig).
—Llei orgànica 10/1995, de 23 de no-
vembre, del Codi penal.
Qüestió d’inconstitucionalitat 4916/
2002, plantejada pel Jutjat Penal núm. 1
de Ponferrada, en relació amb l’art. 335,
per presumpta vulneració dels art. 9.3 i
25.1 CE (BOE de 22 de novembre).
—Llei orgànica 1/1990, de 3 d’octubre,
d’ordenació general del sistema educa-
tiu.
Qüestió d’inconstitucionalitat 4831/
2002, plantejada per la Secció Primera
de la Sala Social del Tribunal Superior
de Justícia de Canàries, en relació amb
la disposició addicional segona, en la re-
dacció donada per la Llei 50/1998, de
30 de desembre, de mesures fiscals, ad-
ministratives i de l’ordre social, per pre-
sumpta vulneració dels art. 9.3, 14,
16.3, 23.2, 24.1 i 103.3 CE (BOE de
15 d’octubre).
—Llei orgànica 2/1989, de 13 d’abril,
processal militar.
Qüestió d’inconstitucionalitat 984/
2002, plantejada per la Sala Segona del
Tribunal Constitucional en el recurs
d’empara núm. 1984/1999, en relació
amb l’art. 127, paràgraf primer, per pos-
sible vulneració dels art. 14 i 24.1 CE en
ACTIVITAT NORMATIVA... 275
relació amb l’incís final de l’art. 117.5
(BOE de 23 de març).
Qüestió d’inconstitucionalitat 4880/
2002, plantejada pel Tribunal Militar
Territorial Primer, amb seu a Madrid,
en relació amb l’art. 127.1, per possible
vulneració dels art. 14 i 24.1 CE (BOE
de 12 de novembre).
Qüestió d’inconstitucionalitat 6188/2002,
plantejada per la Sala Segona del Tribunal
Constitucional, en relació amb els art.
468.bi 453.2, en l’incís «per falta greu»,
per possible vulneració dels art. 24.1, 106
i 117.5 CE (BOE de 22 de novembre).
—Llei orgànica 4/1987, de 15 de juliol,
de competència i organització de la ju-
risdicció militar.
Qüestió d’inconstitucionalitat 984/
2002, plantejada per la Sala Segona del
Tribunal Constitucional en el recurs
d’empara núm. 1984/1999, en relació
amb l’art. 108, paràgraf segon, per pos-
sible vulneració dels art. 14 i 24.1 CE en
relació amb l’incís final de l’art. 117.5
(BOE de 23 de març).
Qüestió d’inconstitucionalitat 4880/
2002, plantejada pel Tribunal Militar
Territorial Primer, amb seu a Madrid, en
relació amb l’art. 108, paràgraf segon,
per possible vulneració dels art. 14 i 24.1
CE (BOE de 12 de novembre).
Lleis ordinàries
—Llei 24/2001, de 27 de desembre, de
mesures fiscals, administratives i de l’or-
dre social.
Qüestions d’inconstitucionalitat 1524/
2002, 1525/2002, 1571/2002, 1572/
2002 i 1573/2002, plantejades per la
Secció Primera de la Sala Contenciosa
Administrativa de l’Audiència Nacio-
nal, en relació amb la disposició addi-
cional vint-i-tresena, apartat 1, per pre-
sumpta vulneració dels art. 9.3, 24.1, en
relació amb els art. 117, 118 i 33.3 i 81
CE (BOE de 21 de maig).
Recurs d’inconstitucionalitat 1847/2002,
promogut pel Govern de la Generalitat
de Catalunya, en relació amb l’art. 24 i
la disposició addicional vintena (BOE
de 21 de maig).
Recurs d’inconstitucionalitat 1848/2002,
promogut per diputats del Grup Parla-
mentari Socialista al Congrés, contra la
totalitat de la Llei, i, especialment,
contra els art. 2 (apartats 2, 5, 17 a 36,
47 i 52), 9, 10 (apartats 7, 9 i 15), 11,
12, 15 (apartats 1 i 5), 16, 17, 19, 22,
26, 27, 28 (tret dels paràgrafs tercer i
quart de l’apartat 1), 29, 30, 31, 32
(tret de l’apartat 1), 33, 34, 36, 37, 42,
47, 49, 52 a 63, 65, 67 a 71, 74 a 78,
80 a 82, 86 a 88, 91, 93 a 115, les dis-
posicions addicionals 2a, 3a, 12a, 14a a
17a, 19a, 21a, 24a a 30a, les disposi-
cions transitòries 5a, 8a, 11a a 14a, 16a
a 19a, la disposició derogatòria única u
(primer i últim paràgrafs), dos, quatre i
la disposició final 2a (BOE de 21 de
maig).
Recurs d’inconstitucionalitat 1902/2002,
promogut pel Consell de Govern de la
Junta d’Andalusia, contra l’art. 24 i la
disposició addicional vintena (BOE de
21 de maig).
Recurs d’inconstitucionalitat 1921/2002,
promogut pel Consell de Govern de la
Junta de les Comunitats de Castella-la
Manxa, contra els art. 89 i 90 (BOE de
21 de maig).
AUTONOMIES · 29
276
Recurs d’inconstitucionalitat 1937/2002,
promogut pel Govern de Canàries, con-
tra l’art. 79 (BOE de 21 de maig).
—Llei 23/2001, de 27 de desembre, de
pressupostos generals de l’Estat per a
l’any 2002.
Recurs d’inconstitucionalitat 1903/2002,
promogut pel Consell de Govern de la
Junta d’Andalusia, contra els art. 84, 86
i 88 (BOE de 21 de maig).
—Llei 21/2001, de 27 de desembre, per
la qual es regulen les mesures fiscals i
administratives del nou sistema de fi-
nançament de les comunitats autòno-
mes de règim comú i ciutats amb estatut
d’autonomia.
Recurs d’inconstitucionalitat 1849/2002,
promogut per diputats del Grup Parla-
mentari Socialista al Congrés, contra els
art. 6.j, apartats 1 i 2, 7.3, 16.1, la dis-
posició derogatòria única i la disposició
final segona en l’apartat 2 (BOE de 21
de maig).
—Llei 18/2001, de 12 de desembre, ge-
neral d’estabilitat pressupostària.
Recurs d’inconstitucionalitat 1451/2002,
promogut pel Parlament de Catalunya,
en relació amb els art. 3.2, 19, 20.2,
22.2, 23.2 i la disposició addicional
única en l’apartat 2 (BOE de 10 de
maig).
Recurs d’inconstitucionalitat 1454/2002,
promogut pel Consell de Govern del
Principat d’Astúries, en relació amb els
art. 3.2, 6.2, 7.1 i 7.3 (BOE de 10 de
maig).
Recurs d’inconstitucionalitat 1460/2002,
promogut pel Consell de Govern de la
Generalitat de Catalunya, en relació
amb els art. 3.2, 19, 20.2, 23.2, la dis-
posició addicional única, apartat 2, i la
disposició final segona (BOE de 10 de
maig).
Recurs d’inconstitucionalitat 1463/2002,
promogut per les Corts de Castella-la
Manxa, contra els art. 3.2, 7.1, 7.3 i 8
(BOE de 10 de maig).
Recurs d’inconstitucionalitat 1467/2002,
promogut pel Govern d’Aragó, contra
els art. 2.2, 7.1, 8.3, 11, 19, 20.2, 23.2,
25, la disposició addicional única, apar-
tat 2, la disposició transitòria única i la
disposició final quarta, en el primer
punt (BOE de 10 de maig).
Recurs d’inconstitucionalitat 1471/2002,
promogut pel Consell de Govern de la
Junta de les Comunitats de Castella-la
Manxa, contra els art. 3.2, 7.1, 7.3,
8.1, 2.1.c, i la disposició final quarta,
apartat 1, segon incís (BOE de 10 de
maig).
Recurs d’inconstitucionalitat 1487/2002,
promogut per les Corts d’Aragó, contra
els art. 3.2, 19 a 23, ambdós inclosos, la
disposició addicional única i la disposi-
ció final quarta, en l’apartat 1, segon in-
cís (BOE de 10 de maig).
Recurs d’inconstitucionalitat 1488/2002,
promogut pel Govern de la Junta d’Ex-
tremadura, contra els art. 3.2, 8.1 9 i 11
(BOE de 10 de maig).
Recurs d’inconstitucionalitat 1505/2002,
promogut per diputats del Grup Par-
lamentari Socialista al Congrés, con-
tra els art. 3.2, 8, 12.2, 13, 15.1,
15.2, 15.3, 16, 19, 20, 23 i la disposi-
ció addicional única (BOE de 10 de
maig).
ACTIVITAT NORMATIVA... 277
—Llei 50/1998, de 30 de desembre, de
mesures fiscals, administratives i de l’or-
dre social.
Qüestió d’inconstitucionalitat 6300/
2001, plantejada pel Jutjat Contenciós
Administratiu núm. 12 de Madrid, en
relació amb l’art. 34.5, segon paràgraf,
per presumpta vulneració de l’art. 9.2
CE (BOE de 10 de maig).
—Llei 7/1997, de 24 d’abril, de mesu-
res liberalitzadores en matèria de sòl i de
col·legis professionals.
Qüestions d’inconstitucionalitat 1661/
2002 i 2652/2002, plantejades per la
Secció Segona de la Sala Contenciosa
Administrativa del Tribunal Superior de
Justícia del País Basc, en relació amb
l’art. 2.2, per possible vulneració dels
art. 149.1.1 i 148.1.3 CE i 10.31 de
l’Estatut d’autonomia del País Basc
(BOE de 30 juliol).
—Llei 7/1996, de 15 de gener, d’orde-
nació del comerç minorista.
Qüestió d’inconstitucionalitat 1354/
2002, plantejada pel Jutjat Contenciós Ad-
ministratiu núm. 2 de Santander, en rela-
ció amb l’art. 64.h, per possible vulneració
de l’art. 25.1 CE (BOE de 3 d’octubre).
—Llei 21/1992, de 16 de juliol, d’in-
dústria.
Qüestió d’inconstitucionalitat 6488/
2001, plantejada pel Jutjat Contenciós Ad-
ministratiu núm. 1 de Saragossa, en relació
amb l’art. 31.3.a, per possible vulneració
de l’art. 25.1 CE (BOE de 15 d’octubre).
—Llei 20/1991, de 7 de juny, de modi-
ficació dels aspectes fiscals del règim
econòmic fiscal de Canàries.
Qüestió d’inconstitucionalitat 3741/
2001, plantejada per la Secció Primera
de la Sala Contenciosa Administrativa
del Tribunal Superior de Justícia de
Canàries, en relació amb la disposició
addicional segona, per presumpta vul-
neració dels art. 31.3, 133, 139.2, 9.3,
86.1, 31.1 i la disposició derogatòria,
apartat 3 CE (BOE de 10 de maig).
—Llei 18/1991, de 6 de juny, sobre la
renda de les persones físiques.
Qüestió d’inconstitucionalitat 4499/
2001, plantejada per la Secció Primera
de la Sala Contenciosa Administrativa
del Tribunal Superior de Justícia del País
Basc, en relació amb l’art. 34.b, en la re-
dacció originària, per possible vulnera-
ció dels art. 14 i 31.1 CE (BOE de 24 de
desembre).
—Llei 4/1989, de 27 de març, de con-
servació dels espais naturals i de la flora i
la fauna silvestres.
Recurs d’inconstitucionalitat 5573/
2002, promogut pel Consell de Go-
vern de la Junta d’Andalusia, contra els
art. 19.3, 23.5.ci 23 ter.3, en la nova
redacció donada per la disposició addi-
cional quarta de la Llei 15/2002, d’1
de juliol, per la qual es declara el Parc
nacional maritimoterrestre de les illes
atlàntiques de Galícia (BOE de 12 de
novembre).
Recurs d’inconstitucionalitat 5590/
2002, promogut pel Govern d’Aragó,
contra els art. 19.3, 23.5.c, 23 bis.6.ci
23 ter.3, en la nova redacció donada per
la disposició addicional quarta de la Llei
15/2002, d’1 de juliol, per la qual es de-
clara el Parc nacional maritimoterrestre
de les illes atlàntiques de Galícia (BOE
de 12 de novembre).
AUTONOMIES · 29
278
—Llei 39/1988, de 28 de desembre, re-
guladora de les hisendes locals.
Qüestions d’inconstitucionalitat 6489/
2001 i 4121/2002, plantejades pel Jutjat
Contenciós Administratiu núm. 6 de
València, en relació amb l’incís «o visibles
des de carreteres, camins veïnals i altres
vies públiques locals» de l’art. 20.3.s, en
la redacció donada per la Llei 25/1998,
de 13 de juliol, de modificació del règim
legal de les taxes estatals i locals i de reor-
denació de les prestacions patrimonials
de caràcter públic, per possible contra-
dicció amb els articles 31.1, 133.1 i
133.2 CE (BOE de 22 de juny i de 24 de
desembre).
—Acord sobre l’ensenyament i afers
culturals, subscrit el 3 de gener de 1979,
entre l’Estat espanyol i la Santa Seu, ra-
tificat per instrument de 4 de desembre
de 1979.
Qüestió d’inconstitucionalitat 4831/
2002, plantejada per la Secció Primera de
la Sala Social del Tribunal Superior de
Justícia de Canàries, en relació amb els
art. III, VI i VII, per presumpta vulnera-
ció dels art. 9.3, 14, 16.3, 23.2, 24.1 i
103.3 CE (BOE de 15 d’octubre).
Decrets llei
—Reial decret llei 5/2002, de 24 de
maig, de mesures urgents per a la refor-
ma del sistema de protecció per desocu-
pació i la millora de l’ocupabilitat.
Qüestions d’inconstitucionalitat 4814/
2002 i 5931/2002, plantejades pel Jut-
jat Social núm. 2 de Badajoz, en relació
amb l’art. 2.3, per presumpta vulneració
dels art. 14, 24, 35.1 i 86.1 CE (BOE
de 31 d’octubre i de 10 de desembre).
Recurs d’inconstitucionalitat 4749/
2002, plantejat pel Consell de Govern de
la Junta d’Extremadura, contra la totali-
tat del Decret llei, i, subsidiàriament, en
relació amb els art. 1.10, apartat 3, parà-
grafs primer, la frase «En tot cas, s’en-
tendrà per col·locació adequada la coin-
cident amb l’última activitat duta a
terme»; segon, en la seva totalitat, i quart,
des del començament fins al primer
punt, i, per connexió amb aquests, l’art.
5.2 i la disposició addicional primera,
u.3a.ci l’art. 2.3 (BOE de 31 d’octubre).
Recurs d’inconstitucionalitat 4781/
2002, plantejat pel Consell de Govern
de la Junta d’Andalusia, contra la totali-
tat del Decret (BOE de 31 d’octubre).
Recurs d’inconstitucionalitat 4915/
2002, plantejat pels grups parlamentaris
Socialista, Federal d’Esquerra Unida i
Mixt, del Congrés, contra la totalitat del
Decret llei, i, subsidiàriament, en rela-
ció amb els art. 2.3, 4.1.2.ai l’últim in-
cís del paràgraf primer de l’art. 3 (BOE
de 31 d’octubre).
Recurs d’inconstitucionalitat 4917/
2002, plantejat pel Consell de Govern
de les Illes Balears, en relació amb els
art. 1.2, quant a la nova redacció de
l’art. 208.1.4 de la Llei general de la Se-
guretat Social; 1.10.1.h; 2.1, 2.2, 3.1,
3.2, en relació amb la disposició addi-
cional primera, apartat u, norma 3a, lle-
tra c, i 2.3 (BOE de 31 d’octubre).
Recurs d’inconstitucionalitat 4922/
2002, plantejat pel Consell de Govern
del Principat d’Astúries, contra la tota-
litat del Decret llei, i, subsidiàriament,
en relació amb els art. 1.10, apartat 3,
paràgrafs primer, la frase «En tot cas,
s’entendrà per col·locació adequada la
coincident amb l’última activitat duta
ACTIVITAT NORMATIVA... 279
a terme»; segon, en la seva totalitat, i
quart, des del començament fins al
primer punt, i, per connexió amb
aquests, l’art. 5.2 i la disposició addi-
cional primera, u.3a.c i l’art. 2.3, pel
qual es modifica l’art. 56.1 de la Llei
de l’Estatut dels treballadors (BOE de
31 d’octubre).
—Reial decret llei 5/1996, de 7 de juny,
de mesures liberalitzadores en matèria
de sòl i de col·legis professionals.
Qüestions d’inconstitucionalitat 5691/
2001, 1661/2002 i 2652/2002, plante-
jades per la Secció Segona de la Sala
Contenciosa Administrativa del Tribu-
nal Superior de Justícia del País Basc, en
relació amb l’art. 2.2, per possible vul-
neració dels art. 149.1.1 i 148.1.3 CE
i 10.31 de l’Estatut d’autonomia del
País Basc (BOE de 8 de març i de 30 de
juliol).
—Reial decret llei 2/1996, de 26 de ge-
ner, sobre determinades prestacions pa-
trimonials de caràcter públic gestiona-
des per l’Administració general de
l’Estat i els ens públics que en depenen.
Qüestions d’inconstitucionalitat 6356/
2001, 6378/2001, 6396/2001, 6397/
2001, 6426/2001, 6450/2001, 6451/
2001, 6452/2001, 6646/2001, 6647/
2001, 6648/2001, 6665/2001, 6666/
2001, 6667/2001, 6711/2001, 4251/
2002 i 4250/2002, plantejades per la
Secció Setena de la Sala Contenciosa
Administrativa de l’Audiència Nacio-
nal, en relació amb l’art. 1, per pre-
sumpta vulneració dels art. 31.3 i 86 CE
(BOE de 7 de febrer, de 3 d’octubre i de
8 d’octubre).
Qüestió d’inconstitucionalitat 3666/
2002, plantejada per la Secció Sisena de
la Sala Contenciosa Administrativa de
l’Audiència Nacional, contra la totalitat
del Reial decret llei, per presumpta vul-
neració dels art. 31.3, 9.3, 86.1 i 53.1
CE (BOE de 7 de febrer).
—Reial decret llei 7/1993, de 21 de
maig, de mesures urgents d’adaptació i
modificació de la tarifa especial de l’ar-
bitri insular a l’entrada de mercaderies.
Qüestió d’inconstitucionalitat 3741/
2001, plantejada per la Secció Primera
de la Sala Contenciosa Administrativa
del Tribunal Superior de Justícia de
Canàries, en relació amb la disposició
addicional tercera, per presumpta vul-
neració dels art. 31.3, 133, 139.2, 9.3,
86.1, 31.1 i la disposició derogatòria,
apartat 3 CE (BOE de 10 de maig).
AUTONOMIES · 29
280
2. Normes estatals amb rang infralegal
—Ordre del Ministeri de Justícia 821/
2002, de 9 d’abril, per la qual es convo-
quen places per a advocats fiscals substi-
tuts corresponents a l’any judicial 2002-
2003.
Conflicte positiu de competència
4685/2002, promogut pel Govern de
la Generalitat de Catalunya, en relació
amb la base cinquena (BOE de 3 d’oc-
tubre).
—Reial decret 330/2002, de 5 d’abril,
pel qual es concreten determinats aspec-
tes de la normativa europea reguladora
de l’ajut a la producció de cotó.
Conflicte positiu de competència 4813/
2002, promogut pel Govern de la Junta
d’Andalusia, en relació amb l’art. 6.1,
paràgraf segon (BOE de 3 d’octubre).
—Reial decret 326/2002, de 5 d’abril,
sobre règim de nomenament dels mem-
bres substituts del ministeri fiscal.
Conflicte positiu de competència 4685/
2002, promogut pel Govern de la Gene-
ralitat de Catalunya, en relació amb
l’art. 5 i la disposició derogatòria única
(BOE de 3 d’octubre).
—Conveni de col·laboració en matèria
de formació continuada de les profes-
sions sanitàries, subscrit entre els minis-
teris d’Educació, Cultura i Esports i de
Sanitat i Consum, i el Consell General
de Col·legis Oficials d’Odontòlegs i Es-
tomatòlegs, de 15 de febrer de 2002.
Conflicte positiu de competència 4826/
2002, promogut pel Govern d’Aragó
(BOE de 3 d’octubre).
—Conveni de col·laboració en matèria
de formació continuada de les profes-
sions sanitàries, subscrit entre els minis-
teris d’Educació, Cultura i Esports i de
Sanitat i Consum, i el Consell General
de Col·legis Oficials de Farmacèutics,
de 15 de febrer de 2002.
Conflicte positiu de competència 4827/
2002, promogut pel Govern d’Aragó
(BOE de 3 d’octubre).
—Conveni de col·laboració en matèria
de formació continuada de les profes-
sions sanitàries, subscrit entre els minis-
teris d’Educació, Cultura i Esports i de
Sanitat i Consum, i el Consell General
de Col·legis de Veterinaris, de 15 de fe-
brer de 2002.
Conflicte positiu de competència 4824/
2002, promogut pel Govern d’Aragó
(BOE de 8 d’octubre).
—Conveni de col·laboració en matèria
de formació continuada de les profes-
sions sanitàries, subscrit entre els minis-
teris d’Educació, Cultura i Esports i de
Sanitat i Consum, i el Consell General de
Col·legis Mèdics, de 8 de febrer de 2002.
Conflicte positiu de competència 4825/
2002, promogut pel Govern d’Aragó
(BOE de 3 d’octubre).
—Conveni de col·laboració en matèria
de formació continuada de les profes-
sions sanitàries, subscrit entre els minis-
teris d’Educació, Cultura i Esports i de
Sanitat i Consum, i el Consell General
de Col·legis Oficials de Diplomats en
Infermeria, de 8 de febrer de 2002.
Conflicte positiu de competència 4828/
2002, promogut pel Govern d’Aragó
(BOE de 3 d’octubre).
—Ordre de 30 d’octubre de 2001, del
Ministeri de Treball i Afers Socials, per
la qual es regulen les bases per concedir
subvencions per a la posada en pràctica
de programes experimentals en matèria
de formació i ocupació, finançats amb
càrrec a la reserva de gestió directa, per
l’Institut Nacional d’Ocupació, habili-
tada en la Llei de pressupostos generals
de l’Estat, de crèdits destinats al foment
de l’ocupació.
Conflicte positiu de competència 1328/
2002, plantejat pel Govern de la Gene-
ralitat de Catalunya (BOE de 24 d’a-
bril).
—Resolució de la Presidència de l’Or-
ganisme Autònom Parcs Nacionals, de
ACTIVITAT NORMATIVA... 281
18 de gener de 2001, per la qual es con-
voca la concessió de subvencions públi-
ques estatals en àrees d’influència socio-
econòmica dels parcs nacionals per a
l’any 2002.
Conflicte positiu de competència 2493/
2002, promogut pel Consell de Govern
de la Junta d’Andalusia (BOE de 4 de
juny).
3. Normativa autonòmica
Andalusia
—Llei 1/2002, de 4 d’abril, d’ordena-
ció, foment i control de la pesca marí-
tima, el marisqueig i l’aqüicultura ma-
rina.
Recurs d’inconstitucionalitat 4419/2002,
promogut pel president del Govern
contra l’art. 23.2 i l’incís «o des de l’inici
del transport quan es tracti de productes
no sotmesos a primera venda en llotja»
de l’art. 68.1 (BOE de 3 d’octubre).
—Llei 15/2001, de 26 de desembre, per
la qual s’aproven mesures fiscals, pressu-
postàries, de control i administratives.
Recurs d’inconstitucionalitat 1893/2002,
promogut pel president del Govern
contra l’incís «o per a la realització d’ac-
tivitats pròpies de la seva professió per
compte d’aquelles» de l’art.30.2 (BOE
de 4 de juny).
—Llei 8/1997, de 23 de desembre, so-
bre mesures en matèria tributària i al-
tres.
Qüestió d’inconstitucionalitat 5742/
2001, plantejada per la Secció Primera
de la Sala Contenciosa Administrativa
del Tribunal Superior de Justícia d’An-
dalusia, en relació amb la disposició
transitòria quarta, per presumpta vulne-
ració dels art. 14 i 23.2 CE (BOE de 7
de febrer).
Astúries
—Llei 2/2000, de 23 de juny, de caixes
d’estalvi.
Conflicte en defensa de l’autonomia lo-
cal 460/2001, promogut pels ajunta-
ments de Gijón, Belmonte de Miran-
da, Candamo, Cangas del Narcea,
Cangas de Onís, Caravia, Illano, Las
Regueras-Santullano, Llanes, Hoces
del Nalón, Peñamerella Alta, Pesoz,
Quirós, Ribadedeva, Ribera de Arriba,
Santa Eulalia de Oscos, Somiedo, Soto
del Barco, Teverga i Vegadeo, en relació
amb els art. 22.2, 24.2, 46.1 i la dispo-
sició addicional primera (BOE de 24
de desembre).
Canàries
—Llei 2/2002, de 27 de març, d’establi-
ment de normes tributàries i de mesures
en matèria d’organització administrati-
va, de gestió, relatives al personal de la
Comunitat Autònoma de Canàries i de
caràcter sancionador.
Recurs d’inconstitucionalitat 4244/
2002, promogut pel president del Go-
vern contra l’art. 16 i l’incís «ni per a la
realització d’activitats pròpies de la pro-
fessió corresponent per compte d’aque-
lles» de la disposició addicional sisena
(BOE de 30 de juliol). Suspensió de la
vigència de l’art. 16 impugnat a conse-
qüència de la invocació de l’art. 161.2
CE. Aixecament de la suspensió acorda-
AUTONOMIES · 29
282
da per Acte del Tribunal Constitucional
de 10 de desembre (BOE de 24 de de-
sembre).
Recurs d’inconstitucionalitat 4247/
2002, promogut per més de cinquanta
diputats del Grup Parlamentari Socialis-
ta contra la totalitat de la Llei (BOE de
30 de juliol).
—Llei 5/1999, de modificació de la Llei
7/1995, de 6 d’abril, d’ordenació del tu-
risme a Canàries.
Qüestió d’inconstitucionalitat 6548/
2001, plantejada pel Jutjat de Primera
Instància núm. 7 de San Bartolomé de
Tirajana, en relació amb la disposició
transitòria única, apartat 4, per pre-
sumpta vulneració dels art. 14, 38 i
149.1.8a CE (BOE de 23 de març).
Qüestió d’inconstitucionalitat 767/
2002, plantejada pel Jutjat de Primera
Instància núm. 6 de San Bartolomé de
Tirajana, en relació amb la disposició
transitòria única, per presumpta vulne-
ració de l’art. 149.1.8a CE (BOE de 4
de juny).
—Llei 2/1999, de 4 de febrer, de mesu-
res urgents econòmiques, de l’ordre so-
cial i relatives al personal i a l’organitza-
ció administrativa de la Comunitat de
Canàries per a l’exercici de 1999.
Qüestió d’inconstitucionalitat 430/
2002, plantejada per la Sala Contenciosa
Administrativa del Tribunal Superior de
Justícia de Canàries, en relació amb la
disposició transitòria primera, apartat 3,
per presumpta vulneració dels art. 14 i
149.1.18 CE (BOE de 23 de març).
—Llei 6/1997, de 4 de juliol, de coordi-
nació de policies locals.
Qüestió d’inconstitucionalitat 30/2002,
plantejada pel Jutjat Contenciós Admi-
nistratiu núm. 2 de Las Palmas de Gran
Canaria, en relació amb la disposició
transitòria segona, per presumpta vul-
neració dels art. 149.1.18 i 149.1.30
CE (BOE de 8 de març).
—Llei 7/1995, de 6 d’abril, d’ordenació
del turisme a Canàries.
Qüestió d’inconstitucionalitat 4841/
2001, plantejada per la Sala Contenciosa
Administrativa del Tribunal Superior de
Justícia de Canàries, en relació amb l’art.
32.4, per presumpta vulneració dels art.
137, 140 i 141 CE (BOE de 8 de març).
Cantàbria
—Llei 1/2002, de 26 de febrer, del co-
merç de Cantàbria.
Recurs d’inconstitucionalitat 3491/2002,
promogut pel president del Govern contra
l’art. 15.6 (BOE de 30 de juliol).
Castella i Lleó
—Llei 9/2002, de 10 de juliol, sobre de-
claració de projectes regionals d’infraes-
tructures de residus d’interès singular
per a la Comunitat.
Recurs d’inconstitucionalitat 5753/
2002, promogut per més de cinquanta
diputats del Grup Parlamentari Socialis-
ta (BOE de 22 de novembre).
Castella-la Manxa
—Llei 11/2002, de 27 de juny, que afe-
geix un nou apartat 1 bis a l’art. 23 de la
ACTIVITAT NORMATIVA... 283
Llei 5/1986, de 23 de desembre, electo-
ral de Castella-la Manxa.
Recurs d’inconstitucionalitat 5537/
2002, promogut pel president del Go-
vern. Suspensió de la vigència dels arti-
cles impugnats a conseqüència de la in-
vocació de l’art. 161.2 CE (BOE de 31
d’octubre).
—Llei 8/2001, de 28 de juny, per a l’or-
denació de les instal·lacions de radioco-
municació a Castella-la Manxa.
Recurs d’inconstitucionalitat 2194/
2002, promogut pel president del Govern
contra els art. 2.2, 7, 12.1, paràgrafs pri-
mer, tercer i quart, en relació amb els art.
10, 14, i, per connexió, els art. 19.2, 19.3 i
20.1. Suspensió de la vigència dels articles
impugnats a conseqüència de la invocació
de l’art. 161.2 CE (BOE de 21 de maig).
Aixecament de la suspensió acordada per
Acte del Tribunal Constitucional d’1 d’oc-
tubre (BOE de 15 d’octubre).
—Llei 4/1996, de 26 de desembre,
d’ordenació del servei farmacèutic a
Castella-la Manxa.
Qüestió d’inconstitucionalitat 6191/
2001, promoguda per la Secció Segona
de la Sala Contenciosa Administrativa
del Tribunal Superior de Justícia de Cas-
tella-la Manxa, en relació amb l’art.
22.6, per presumpta vulneració de l’art.
14 CE (BOE de 23 de març).
Catalunya
—Llei 19/2002, de 5 de juliol, de drets
reals de garantia.
Recurs d’inconstitucionalitat 5840/
2002, promogut pel president del Go-
vern contra els art. 1.c, 3 respecte a l’ex-
pressió «o immoble», 4.1 en l’incís «si
allò retingut és un finca que constitueix
l’habitatge familiar, la notificació s’ha de
fer al cònjuge o a la persona convivent»,
4.2, 4.3, 8, el capítol IV (art. 21, 22 i
23) i la disposició transitòria, en l’ex-
pressió «i d’anticresi» (BOE de 22 de
novembre).
—Llei 16/2002, de 28 de juny, de pro-
tecció contra la contaminació acústica.
Recurs d’inconstitucionalitat 5762/2002,
promogut pel president del Govern
contra els art. 12.4, segon incís, i 38.2.
Suspensió de la vigència dels preceptes
impugnats a conseqüència de la invoca-
ció de l’art. 161.2 CE (BOE de 22 de
novembre).
—Llei 25/2001, de 31 de desembre, de
l’accessió i l’ocupació.
Recurs d’inconstitucionalitat 2427/2002,
promogut pel president del Govern
contra els art. 24, 25 i 26 (BOE de 4 de
juny).
—Llei 10/2001, de 13 de juliol, d’ar-
xius i documents de Catalunya.
Recurs d’inconstitucionalitat 2521/2002,
promogut pel president del Govern
contra l’art. 20.1, lletres ai f. Suspensió
de la vigència dels preceptes impugnats
a conseqüència de la invocació de l’art.
161.2 CE (BOE de 4 de juny). Aixeca-
ment de la suspensió acordada per Acte
del Tribunal Constitucional d’1 d’octu-
bre (BOE de 15 d’octubre).
—Llei 5/1994, de 4 de maig, de re-
gulació dels serveis de prevenció i ex-
tinció d’incendis i salvaments a Cata-
lunya.
AUTONOMIES · 29
284
Qüestió d’inconstitucionalitat 4974/
2001, plantejada per la Secció Cinque-
na de la Sala Contenciosa Administrati-
va del Tribunal Superior de Justícia de
Catalunya, en relació amb l’art. 59.c,
per presumpta vulneració de l’art. 157
CE, en relació amb l’art. 44 de l’Estatut
d’autonomia de Catalunya i l’art. 4 de la
LOFCA (BOE de 4 de juny).
Comunitat Valenciana
—Llei 10/2001, de 27 de desembre, de
pressupostos de la Generalitat per a
l’any 2002.
Recurs d’inconstitucionalitat 1846/2002,
promogut per més de cinquanta dipu-
tats del Grup Parlamentari Socialista,
contra l’art. 40 (BOE de 22 de juny).
Extremadura
—Llei 3/2002, de 9 de maig, de comerç
de la Comunitat Autònoma d’Extrema-
dura.
Recurs d’inconstitucionalitat 4842/2002,
promogut pel president del Govern, en
relació amb els art. 21.1 en l’incís «o
qualssevol altres circumstàncies que afec-
tin la seva naturalesa o la seva utilitat»,
28.1, 28.2, 30.1, 32.2, 33.1, 41.3.bi la
disposició final segona. Suspensió de la
vigència dels articles impugnats a conse-
qüència de la invocació de l’art. 161.2
CE (BOE de 3 d’octubre).
—Llei 2/2002, de 25 d’abril, de protec-
ció de la qualitat del subministrament
elèctric a Extremadura.
Recurs d’inconstitucionalitat 4573/2002,
promogut pel president del Govern, en
relació amb els art. 2, 7.3.ai 9.5. Sus-
pensió de la vigència dels articles impug-
nats a conseqüència de la invocació de
l’art. 161.2 CE (BOE de 3 d’octubre).
—Llei 15/2001, de 14 de desembre, del
sòl i ordenació territorial d’Extremadura.
Recurs d’inconstitucionalitat 1996/2002,
promogut pel president del Govern, en
relació amb els art. 14.1.3, 14.1.4 —lle-
tres b, ci e—, 32.2 en relació amb els art.
31.2, 34.3, 43.4, 44 —lletres ai g—, 80.4,
94, 116.3, 131.2, 140.2, 159.2.2.a, 159.4 i
199.6. Suspensió de la vigència dels pre-
ceptes impugnats a conseqüència de la in-
vocació de l’art. 161.2 CE (BOE de 4 de
juny). Aixecament de la suspensió acorda-
da per Acte del Tribunal Constitucional
d’1 d’octubre (BOE de 15 d’octubre).
—Llei 14/2001, de 29 de novembre, de
l’impost sobre dipòsits de les entitats de
crèdit.
Recurs d’inconstitucionalitat 1894/2002,
promogut pel president del Govern con-
tra la totalitat de la Llei. Suspensió de la
seva vigència a conseqüència de la invoca-
ció de l’art. 161.2 CE (BOE de 21 de
maig). Aixecament de la suspensió acor-
dada per Acte del Tribunal Constitucio-
nal d’1 d’octubre (BOE de 15 d’octubre).
Illes Balears
—Llei 11/2001, de 15 de juny, d’orde-
nació de l’activitat comercial a les Illes
Balears.
Recurs d’inconstitucionalitat 5061/2001,
promogut pel president del Govern.
Suspensió de la seva vigència per invoca-
ció de l’art. 161.2 CE (BOE de 26 d’oc-
tubre). Aixecament de la suspensió dels
ACTIVITAT NORMATIVA... 285
art. 4.2, 14.1, 18, 20, 21.1.b, 22.1 i
54.1 i manteniment de la suspensió dels
art. 27.a, 28 i 35.2 acordada per Acte
del Tribunal Constitucional de 12 de
gener (BOE de 22 de febrer).
—Llei 7/2001, de 23 d’abril, de l’impost
sobre les estades en empreses turístiques
d’allotjament, destinat a la dotació del
fons per a la millora de l’activitat turísti-
ca i la preservació del medi ambient.
Aixecament de la suspensió provocada
per l’al·legació de l’art. 161.2 CE per
part del president del Govern en el re-
curs d’inconstitucionalitat 4407/2001.
Acte del Tribunal Constitucional de 15
de gener (BOE de 25 de gener).
—Llei 5/1996, de 18 de desembre, de
mesures tributàries i administratives.
Qüestió d’inconstitucionalitat 4764/
2001, plantejada per la Sala Contencio-
sa Administrativa del Tribunal Superior
de Justícia de les Illes Balears en relació
amb l’art. 6.5, per presumpta vulneració
de l’art. 14 CE (BOE de 25 de gener).
—Llei 8/1986, de 26 de novembre,
electoral de la Comunitat Autònoma.
Recurs d’inconstitucionalitat 5536/
2002, promogut pel president del Go-
vern contra l’art. 16.4, en la redacció
donada per l’art. 1 de la Llei balear
6/2002, de 21 de juny. Suspensió de la
seva vigència per invocació de l’art.
161.2 CE (BOE de 31 d’octubre).
Navarra
—Llei foral 23/2001, de 27 de novem-
bre, de l’impost sobre els grans establi-
ments comercials.
Recurs d’inconstitucionalitat 1336/
2002, promogut pel president del Go-
vern (BOE de 4 d’abril).
—Llei foral 17/2001, de 12 de juliol, re-
guladora del comerç a Navarra.
Recurs d’inconstitucionalitat 5343/
2001, promogut pel president del Go-
vern contra els art. 23.3, paràgraf tercer;
24.1; 40.2.c; 46.1; 50.2; 72.1, i la dis-
posició final segona. Suspensió de la
seva vigència per invocació de l’art.
161.2 CE (BOE de 13 de novembre).
Aixecament de la suspensió dels art.
23.3, paràgraf tercer, 24.1, 50.2, 72.1 i
de la disposició final segona i manteni-
ment de la suspensió dels art. 40.2.ci
46.1 acordada per Acte del Tribunal
Constitucional de 21 de març (BOE de
4 d’abril).
—Llei foral 1/1997, de 31 de gener, de
pressupostos generals de Navarra per a
l’any 1997.
Qüestió d’inconstitucionalitat 424/
2002, plantejada per la Sala Conten-
ciosa Administrativa del Tribunal Su-
perior de Justícia de Navarra, en relació
amb la disposició addicional primera,
per possible vulneració dels art.
149.1.13a i 156.1 CE (BOE de 23 de
març).
País Basc
—Llei 1/2002, de 23 de gener, d’apro-
vació de diferents disposicions pressu-
postàries.
Recurs d’inconstitucionalitat 2872/
2002, promogut pel president del Go-
vern contra la totalitat de la Llei (BOE
de 4 de juny).
AUTONOMIES · 29
286
—Llei 3/1997, 25 d’abril, per la qual es
determina la participació de la Comuni-
tat en les plusvàlues generades per l’ac-
ció urbanística.
Qüestions d’inconstitucionalitat 4675/
2001, 4694/2001, 4988/2001, 4989/
2001, 5690/2001, 5744/2001, 6513/
2001, 6712/2001, 1661/2002, 1662/
2002, 2652/2002, 2653/2002 i 3172/
2002, plantejades per la Secció Segona
de la Sala Contenciosa Administrativa
del Tribunal Superior de Justícia del País
Basc, en relació amb l’article únic, apar-
tat dos, per possible vulneració dels art.
149.1.1 i 148.1.3 CE i 10.31 de l’Esta-
tut d’autonomia del País Basc (BOE de
25 de gener, de 8 de març, de 23 de
març, de 30 juliol, de 3 d’octubre i de 8
d’octubre).
Qüestions d’inconstitucionalitat 5048/
2001 i 5245/2001, plantejades per la
Secció Primera de la Sala Contenciosa
Administrativa del Tribunal Superior
de Justícia del País Basc, en relació amb
l’article únic, per presumpta vulneració
de l’art. 149.1.1 CE (BOE de 25 de
gener).
—Llei 17/1994, de 30 de juny, de me-
sures urgents en matèria d’habitatge i
urbanització.
Qüestió d’inconstitucionalitat 4676/
2001, plantejada per la Secció Segona
de la Sala Contenciosa Administrativa
del Tribunal Superior de Justícia del País
Basc, en relació amb l’art. 11, per possi-
ble vulneració de l’art. 149.1.1 CE
(BOE de 22 de febrer).
—Llei 9/1989, de 17 de novembre, de
valoració del sòl.
Qüestió d’inconstitucionalitat 4695/
2001, plantejada per la Secció Segona
de la Sala Contenciosa Administrativa
del Tribunal Superior de Justícia del País
Basc, en relació amb l’art. 19.a, per pre-
sumpta vulneració dels art. 149.1.1a i
149.1.18a CE (BOE de 22 de febrer).
—Decret 117/2001, de 26 de juny, de
mesures per a la normalització lingüísti-
ca de l’Administració de justícia a la Co-
munitat Autònoma del País Basc.
Conflicte positiu de competència 5973/
2001, promogut pel Govern de la Nació,
en relació amb els capítols II, III, IV i V, i
les disposicions addicionals primera, sego-
na i tercera. Suspensió de la seva vigència
per invocació de l’art. 161.2 CE (BOE de
21 de desembre). Aixecament de la suspen-
sió acordada per Acte del Tribunal Consti-
tucional de 5 de juny (BOE 22 de juny).
ACTIVITAT NORMATIVA... 287
Valoració general
Durant l’any 2002, el Ple del Tribunal Constitucional ha admès a tràmit un to-
tal de 151 assumptes (67 recursos, 72 qüestions d’inconstitucionalitat —2 de les
quals han estat plantejades per les sales del mateix Tribunal—, 1 conflicte en defen-
sa de l’autonomia local i 11 conflictes positius de competència), la qual cosa repre-
senta un increment d’un 50% respecte als dos anys anteriors. Tot i que una part d’a-
questes admissions a tràmit correspon a assumptes ingressats en el Tribunal durant
l’any 2001, aquest increment es deu sobretot a l’augment dels recursos d’inconsti-
tucionalitat, que han passat de 33 durant l’any 2001 a 67 durant el 2002. Malgrat
que en menor grau, les qüestions d’inconstitucionalitat admeses a tràmit també
han augmentat (de 56 s’ha passat a 72), mentre que els conflictes positius de com-
petència han baixat de 14 a 11. Durant l’any 2001 també s’ha admès a tràmit el se-
gon conflicte en defensa de l’autonomia local d’ençà de la creació d’aquest nou pro-
cediment, plantejat l’any 2001 per diversos municipis asturians contra la Llei
autonòmica de caixes d’estalvi. Igual que en anys anteriors, tanmateix, totes aques-
tes xifres s’han de matisar a causa de l’elevat nombre de recursos i de qüestions que
tenen com a objectiu una mateixa llei. Així, l’acumulació de diversos recursos d’in-
constitucionalitat en relació amb la Llei orgànica d’universitats, les lleis orgànica i
ordinària d’estabilitat pressupostària i el Decret llei 5/2002 (conegut popularment
com «Decretazo») rebaixa a 30 les lleis recorregudes parcialment o totalment per la
via del recurs; d’altra banda, el plantejament de diverses qüestions d’inconstitucio-
nalitat en relació amb el Decret llei 2/1996 (que és el que va donar resposta a l’STC
185/1995 sobre les taxes i els preus públics) i amb la Llei basca 3/1997, sobre
plusvàlues urbanístiques, deixa en 32 les normes amb rang de Llei qüestionades da-
vant el Tribunal Constitucional per part dels tribunals ordinaris.
Entrant en l’anàlisi dels diversos procediments competència del Ple, cal desta-
car, un cop més, que la major part dels recursos d’inconstitucionalitat admesos a
tràmit durant l’any ressenyat té naturalesa competencial: concretament 58 dels 67
recursos han estat plantejats pel president del Govern davant lleis autonòmiques, o
per les comunitats autònomes davant normes amb rang de Llei estatals (20 en el
primer cas i 38 en el segon). Malgrat això, i a diferència dels anys anteriors, també
cal assenyalar un increment sensible dels recursos plantejats per diputats de l’oposi-
ció; així, durant l’any 2002 s’han admès a tràmit 9 recursos d’aquest tipus (per 2 de
l’any anterior), que s’han dirigit contra algunes de les lleis més polèmiques aprova-
des en els últims temps: la Llei orgànica d’universitats, les dues lleis d’estabilitat
pressupostària, la Llei 21/2001, de mesures fiscals i administratives del nou sistema
de finançament de les comunitats autònomes de règim comú, el «Decretazo», i la
Llei d’acompanyament dels pressupostos generals de l’Estat de l’any 2002. Segura-
ment a conseqüència de la impossibilitat que les minories parlamentàries de les co-
munitats autònomes recorrin lleis autonòmiques davant el Tribunal Constitucio-
nal, també cal destacar l’admissió a tràmit de 3 recursos interposats per diputats del
partit principal de l’oposició contra aspectes concrets de lleis aprovades pels parla-
ments de Canàries, Castella i Lleó i la Comunitat Valenciana. Però precisament per
això, es tracta de recursos que no responen bàsicament a una lògica competencial.
Pel que fa a les qüestions d’inconstitucionalitat admeses a tràmit durant l’any
2002, continua el predomini clar de les plantejades pels tribunals superiors de justí-
cia de les comunitats autònomes i, en menor mesura, per l’Audiència Nacional. Tot
i que a aquest fet, hi contribueix en bona mesura la ja esmentada presentació de
qüestions idèntiques en relació amb un mateix precepte, es continua constatant
l’escassa utilització d’aquest procediment per part de les audiències provincials i, so-
bretot, per part del Tribunal Suprem; així, cap de les 72 qüestions d’inconstitucio-
nalitat admeses a tràmit durant el 2002 no ha estat plantejada per aquests dos úl-
tims òrgans. Malgrat que encara són clarament minoritàries, cal destacar, en canvi,
el creixent plantejament de qüestions d’inconstitucionalitat per part de jutjats; con-
cretament, durant l’any 2002 s’han admès a tràmit 5 qüestions plantejades per jut-
AUTONOMIES · 29
288
jats contenciosos administratius, 2 per jutjats socials, 2 per jutjats de primera
instància i instrucció, i 1 per part d’un jutjat penal. Per últim, i a conseqüència de la
consolidació dels ordenaments autonòmics, cal remarcar que 26 de les 72 qüestions
d’inconstitucionalitat admeses a tràmit durant l’últim any es dirigeixen contra lleis
autonòmiques.
Al marge de l’admissió a tràmit de 2 qüestions d’inconstitucionalitat planteja-
des pel mateix Tribunal Constitucional en relació amb diverses qüestions de la ju-
risdicció militar i de la ja esmentada admissió a tràmit del segon conflicte en defen-
sa de l’autonomia local, l’any 2002 també destaca per un descens considerable dels
conflictes positius de competència admesos a tràmit pel Tribunal Constitucional;
així, només s’ha admès a tràmit 1 conflicte plantejat pel Govern de la Nació (l’a-
dreçat contra el nou decret basc de normalització lingüística en l’àmbit de l’Admi-
nistració de justícia) i 10 conflictes plantejats per governs autonòmics, 5 dels quals
han estat suscitats pel Govern aragonès contra convenis de col·laboració en matèria
de formació continuada de diverses professions titulades entre els ministeris d’Edu-
cació, Cultura i Esports, i de Sanitat i Consum, i els respectius col·legis profes-
sionals.
Des del punt de vista de la conflictivitat territorial i, per tant, tenint en compte
tant aquests conflictes positius de competència com els recursos d’inconstituciona-
litat de naturalesa competencial, l’any 2002 s’ha tancat amb l’admissió a tràmit de
15 processos entre l’Estat central i la Generalitat de Catalunya (4 plantejats pel pri-
mer i 11 per les institucions autonòmiques), 11 litigis entre l’Estat central i Aragó
(tots plantejats per la Comunitat Autònoma), i 10 entre l’Estat central i Andalusia
(2 plantejats pel primer i 8 per la Comunitat Autònoma). D’altra banda, entre l’Es-
tat central i Extremadura s’han admès a tràmit 8 processos (4 per cadascun), igual
que entre l’Estat central i Castella-la Manxa (en aquest cas, 2 per part del primer i 6
per part de la Comunitat Autònoma), mentre que entre l’Estat central i les Illes Ba-
lears s’han admès a tràmit 5 litigis (3 plantejats pel primer i 2 per la Comunitat
Autònoma), 3 entre l’Estat central i les comunitats autònomes d’Astúries, Navarra i
el País Basc (tots ells interposats per les institucions autonòmiques en el cas d’Astú-
ries, i 2 interposats per l’Estat central en les altres comunitats). Finalment, cal desta-
car l’admissió a tràmit de 2 processos entre l’Estat central i Canàries (1 interposat
per cadascun), i 1 recurs d’inconstitucionalitat plantejat pel president del Govern
contra una Llei de Cantàbria. En canvi, no s’ha admès a tràmit cap procés que en-
fronti l’Estat central i les comunitats autònomes de Galícia, La Rioja, Múrcia, Co-
munitat Valenciana, Madrid i Castella i Lleó, cosa que palesa un cop més una im-
portant component partidista de la conflictivitat territorial.
Entrant en l’anàlisi del contingut de les normes impugnades davant el Tribunal
Constitucional i, concretament, el de les normes estatals, cal destacar que durant
l’any 2002 s’han admès a tràmit recursos d’inconstitucionalitat dirigits contra les
principals lleis orgàniques que han desenvolupat drets fonamentals: la Llei de par-
tits (objecte de recurs pel Govern basc i declarada constitucional amb una rapidesa
inusual a través de l’STC 48/2003), la Llei orgànica reguladora del dret d’associació
(recorreguda pel Parlament català), la Llei orgànica de qualificacions i de formació
professional (objecte de recurs pel Govern i el Parlament catalans) i la Llei orgànica
d’universitats (objecte de recurs per part de diputats de diversos grups parlamenta-
ACTIVITAT NORMATIVA… 289
ris i per les comunitats autònomes d’Andalusia, Aragó, Illes Balears, Extremadura,
Castella-la Manxa i Navarra). Tenint en compte els recurrents, no ha d’estranyar,
tanmateix, que en la major part de casos els recursos se centrin en aspectes compe-
tencials.
Això mateix es pot dir dels recursos plantejats en relació amb el nou sistema de
finançament autonòmic, que s’han centrat bàsicament en les dues lleis d’estabilitat
pressupostària i en la Llei 21/2001, de mesures fiscals i administratives d’aquest
nou sistema. Malgrat que l’aprovació d’aquest sistema també ha implicat, des d’un
punt de vista processal, el desistiment de la major part de recursos interposats per
les comunitats autònomes d’Extremadura i Castella-la Manxa contra les normes
que regulaven el sistema anterior, cal destacar l’admissió a tràmit de recursos per
part de les comunitats autònomes de Catalunya, Astúries, Castella-la Manxa, Ara-
gó i Extremadura, com també per part de diputats del partit principal de l’oposició.
Encara dins l’àmbit del finançament autonòmic, també cal destacar l’admissió a
tràmit d’una qüestió d’inconstitucionalitat per part del Tribunal Superior de Justí-
cia de Canàries contra alguns aspectes del règim econòmic fiscal d’aquesta Comu-
nitat Autònoma regulats en la Llei 20/1991, com també de l’arbitri insular a l’en-
trada de mercaderies.
Seguint el repàs de les principals normes estatals afectades per l’admissió a trà-
mit de processos constitucionals durant l’any 2002, i més enllà de la ja esmentada
impugnació del «Decretazo» i d’alguns aspectes de les lleis processals militars, cal
destacar l’admissió a tràmit de diversos recursos i qüestions contra la Llei d’acom-
panyament corresponent a l’any 2002 (entre els quals destaca el recurs de diputats
socialistes contra la totalitat de la Llei), com també d’un recurs dirigit pel Govern
andalús contra alguns preceptes de la Llei de pressupostos generals de l’Estat per a
l’any 2002. Tenint en compte la polèmica que ha suscitat aquest assumpte en els úl-
tims anys, també cal ressaltar l’admissió a tràmit d’una qüestió d’inconstitucionali-
tat interposada pel Tribunal Superior de Justícia de Canàries en relació amb la con-
trovertida regulació de l’ensenyament de la religió i del règim aplicable als
professors de religió que recullen la LOGSE i els acords entre Espanya i la Santa Seu
sobre aquesta qüestió.
També a conseqüència dels problemes generats per l’aplicació de preceptes le-
gals que en el seu dia no van ser impugnats, durant l’any 2002 s’han admès a tràmit
diverses qüestions d’inconstitucionalitat dirigides contra aspectes concrets del rè-
gim d’aprofitament i cessió del sòl als ajuntaments introduït l’any 1996, contra ti-
pificacions genèriques de les sancions lleus previstes en la Llei del comerç minorista
i la Llei d’indústria, contra el delicte de caça i pesca d’espècies no autoritzades que
recull l’art. 335 del Codi penal actual, contra la regulació de l’enquadrament dels
treballadors i els administradors de les societats mercantils capitalistes en el règim
de la Seguretat Social, i contra aspectes concrets de la regulació de les taxes en la Llei
d’hisendes locals i en el Decret llei 2/1996, que, com ja s’ha esmentat, és el que va
donar resposta a l’STC 185/1995.
Finalment, des d’un punt de vista estrictament competencial, també cal
assenyalar l’admissió a tràmit de diversos conflictes positius de competència dirigits
contra normes i resolucions estatals: d’una banda, els plantejats pel Govern català
contra la convocatòria de places de fiscals i el nomenament de fiscals substituts;
AUTONOMIES · 29
290
de l’altra, els plantejats pel Govern andalús contra ajuts estatals orientats a la pro-
ducció del cotó i a les àrees d’influència socioeconòmica dels parcs nacionals, i,
per últim, el plantejat pel Govern català contra determinats ajuts de foment de
l’ocupació, i també els suscitats pel Govern aragonès contra els ja esmentats con-
venis de col·laboració en l’àmbit de la formació continuada d’algunes professions
titulades.
Pel que fa a les normes autonòmiques impugnades en els processos admesos a
tràmit pel Tribunal Constitucional durant l’any 2002, les que han tingut una difu-
sió més gran han estat sens dubte les reformes electorals que han introduït les ano-
menades llistes «cremallera» a les Illes Balears i Castella-la Manxa (suspeses imme-
diatament a conseqüència de la invocació de l’art. 161.2 CE per part del president
del Govern), com també la creació per part d’Extremadura de l’impost sobre dipò-
sits de les entitats de crèdit, la suspensió de les quals ha estat aixecada pel Tribunal
Constitucional.
En el cas concret de Catalunya, destaca l’admissió a tràmit dels recursos inter-
posats pel president del Govern contra les lleis 19/2002 i 25/2001, relatives als
drets reals de garantia, i l’accessió i l’ocupació, respectivament, que, entre altres
qüestions, impugnen la regulació de l’anticresi i d’aspectes concrets dels drets de re-
tenció i ocupació. Durant l’any 2002, també s’han admès a tràmit els recursos d’in-
constitucionalitat dirigits pel president del Govern contra alguns aspectes de la Llei
16/2002, de contaminació acústica (concretament, el relatiu a la contaminació
produïda per les infraestructures), com també contra la inclusió de l’Arxiu de la Co-
rona d’Aragó i els arxius històrics provincials en el Sistema d’Arxius de Catalunya
(Llei 10/2001, d’arxius i documents de Catalunya) i contra les aportacions obli-
gatòries de les diputacions provincials en el sistema de finançament dels serveis de
prevenció i extinció d’incendis i salvaments de Catalunya.
Quant a la resta de comunitats autònomes, destaca l’admissió a tràmit dels pro-
cessos que tenen com a objectiu les normes següents: en el cas d’Andalusia, la Llei
1/2002, sobre pesca marítima, en allò que fa referència a la pesca en aigües exteriors
i la comercialització dels productes, i la Llei d’acompanyament de l’any 2002 en re-
lació amb alguns aspectes del règim jurídic de l’afiliació als col·legis professionals de
la Comunitat Autònoma; en el cas d’Astúries, la ja esmentada impugnació de la Llei
de caixes d’estalvi per una sèrie de municipis a través del nou procediment del con-
flicte en defensa de l’autonomia local; en el cas de Canàries, la impugnació, entre
d’altres, de determinats aspectes de la Llei d’ordenació del turisme a Canàries, de la
Llei de coordinació de policies locals, i de les lleis d’acompanyament per a 1999 i
per a 2002; en el cas de Cantàbria, la impugnació d’algun aspecte de la Llei 1/2002,
del comerç de Cantàbria; en el cas de Castella-la Manxa, i més enllà de la reforma
del sistema electoral, el qüestionament d’algun aspecte del règim jurídic del servei
farmacèutic i de les instal·lacions de radiocomunicació; en el cas de Castella i Lleó,
el recurs d’inconstitucionalitat interposat per diputats socialistes contra la Llei de
declaració de projectes regionals d’infraestructures de residus d’interès singular per
a la Comunitat; en el cas de la Comunitat Valenciana, la impugnació d’un precepte
dels pressupostos per a l’any 2002; en el cas d’Extremadura, la impugnació d’aspec-
tes concrets de la Llei de comerç, de la Llei de protecció de la qualitat del subminis-
trament elèctric i de la Llei del sòl, com també la ja esmentada impugnació total de
ACTIVITAT NORMATIVA… 291
la Llei de l’impost sobre dipòsits de les entitats de crèdit; en el cas de les Illes Balears,
i al marge de la reforma de la Llei electoral, destaca la impugnació de la Llei
11/2001, d’ordenació de l’activitat comercial, i també l’aixecament de la suspensió
de l’ecotaxa creada l’any 2001 pel Parlament balear. Finalment, en el cas de Na-
varra, cal ressaltar la impugnació per part del president del Govern de la Llei de
l’impost sobre grans superfícies i la Llei del comerç de Navarra, i en el del País Basc, la
impugnació, entre d’altres, de la Llei 1/2002, relativa a la pròrroga de pressupostos
durant l’any 2002 (resolta a través de l’STC 3/2003), del Decret de normalització
lingüística a l’Administració de justícia i de diverses lleis en matèria urbanística.
M.G.B.
AUTONOMIES · 29
292

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR