Aproximació urgent a la Llei 19/2010, de 7 de juny, de Regulació de l’Impost sobre Successions i Donacions a Catalunya

AutorJaime Agustín Justribó
CargoNotari de Barcelona
Páginas53-69

Page 53

L’autor es qüestiona si és procedent o no realitzar aquest treball per diversos motius: per la necessària regulació reglamentària de desenvolupament de la norma i per la reiterada proposta de CiU de reformar-ne el text. No obstant això, i en paraules del propi autor: «Cedeixo a la temptació personal de reprendre temes antics i oblidats i intentar donar a conèixer la norma perquè pugui ser d’utilitat, tot i que sigui transitòria.»

I Raons d’aquest treball

L’autor s’ha preguntat si valia la pena afrontar l’estudi i l’exposició d’aquesta nova llei per dues raons:

1) Per definició, és una llei reglamentista, tal com veurem després. Requereix, d’acord amb el seu context i terminologia, un ampli desplegament reglamentari, ja sigui a través d’un reglament pròpiament dit, mitjançant un decret que el govern català ha d’aprovar en un termini de 12 mesos a comptar de l’entrada en vigor de la llei, ja sigui a través d’altres disposicions de rang menor a càrrec de la persona titular del departament competent en matèria de finances (disposició final segona). Crida

Page 54

l’atenció el termini de 12 mesos, i no el d’un any per a l’aprovació del reglament i la referència a la persona titular del departament de finances, en lloc d’anomenar directament el conseller d’Economia.

2) En el panorama de les properes eleccions autonòmiques és possible que Convergència i Unió quedi en posició de governar sola o en coalició. Els seus dirigents han assumit públicament el compromís de suprimir l’ISD com a mínim en relacions de proximitat familiar, amb la qual cosa la llei que ara comentaré seria notablement reformada i desactivada en gran part. Per això semblava convenient esperar el decurs d’aquests temps per veure com queda la regulació definitiva de l’ISD a Catalunya, però aquesta és una llei nova, en vigor des del dia 12 de juny de 2010, si bé s’aplica d’acord amb la disposició final primera als fets imposables meritats a partir de l’1 de gener de 2010, i fins i tot (pel que fa a la flexibilitat o l’atenuació de les regles de manteniment dels béns adquirits inter vivos o mortis causa objecte de reduccions objectives) als fets imposables meritats amb anterioritat a aquesta data.

Tot i això, he cedit a la temptació personal de reprendre temes antics i oblidats, i intentar donar-ne a conèixer alguns aspectes perquè pugui ser d’utilitat tot i que sigui transitòria. Per la resta, ja he dit en altres ocasions que en dret fiscal estem en una situació de dret transitori permanent.

II Aproximació a la llei

No es pot emprendre amb cert rigor jurídic l’estudi de la Llei 19/2010, de 7 de juny, sobre l’ISD (en endavant, Llei catalana) sense tenir en compte prèviament la seva relació —complexa per a l’autor i els lectors que manegen amb dificultat el dret públic— amb el sistema legal de la cessió de tributs de l’Estat a la Comunitat Autònoma de Catalunya, prèviament i recentment modificat.

El sistema de finançament de les comunitats autònomes està recollit en la Llei orgànica 23/2009, de 18 de desembre, que modifica la Llei 8/1980, de 22 de setembre (LOFCA) i la Llei 22/2009, de 18 de desembre, que regula pròpiament el sistema.

Ambdues tracten la reforma derivada de l’Acord del Consell de Política Fiscal i Financera de les comunitats autònomes núm. 6/2009, de 15 de juliol. A l’article 25 de la Llei estatal 22/2009 es manté la relació dels impostos cedits, entre els quals es troba l’ISD.

El rendiment de l’impost se cedeix totalment i afecta, d’acord amb l’article 48, a les reduccions de la base imposable, tarifa, quantia i coeficients del patrimoni preexistents, les reduccions i bonificacions de la quota i la regulació d’aspectes de gestió i liquidació A efectes pràctics, l’Estat s’ha reservat la potestat normativa originària (article 4 de la Llei General Tributària), l’exercici de la qual implicarà automàticament la modificació correlativa de la cessió. Congruentment a l’article 25.2 de la Llei estatal 22/2009, s’estableix com a límit de la cessió que l’eventual supressió o modificació per part de l’Estat del tribut cedit implicarà l’extinció o modificació de la cessió. L’article 27 d’aquesta disposició estableix com a aplicable als tributs cedits el següent principi de jerarquia normativa:

Article 27.

1. Els tributs, el rendiment dels quals se cedeixi a les comunitats autònomes, es regiran pels convenis o tractats internacionals, la Llei 58/2003 de 17 de desembre, General Tributària, la llei pròpia de cada tribut, els reglaments generals dictats en desenvolupament de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària i de les lleis pròpies de cada tribut, la resta de disposicions de caràcter general, reglamentàries o interpretatives dictades per l’Administració de l’Estat i, en els termes previstos en aquest títol, per les normes emanades de la Comunitat Autònoma competent segons l’abast i els punts de connexió que s’hi estableixen.

La terminologia i els conceptes de les normes que dicten les comunitats autònomes s’adequaran a la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària.

2. La normativa que dictin les comunitats autònomes en relació amb les matèries la competència de les quals els correspongui d’acord amb el seu Estatut d’Autonomia i que sigui susceptible de tenir, per via indirecta, efectes fiscals, no produirà aquests efectes si el règim tributari que configuri no s’ajusta al que s’estableix en les normes estatals.

Aquest apartat produeix certa perplexitat, però en tot cas haurà d’estar a la jerarquia normativa de l’article 27.1 transcrit anteriorment i la seva vulneració podrà ser objecte de la impugnació corresponent.

L’article 28 d’aquesta mateixa Llei regula la residència habitual de les persones físiques, i considera en general per a l’ISD que les persones físiques residents en territori espanyol ho són en el territori d’una comunitat autònoma, quan romanen en aquest territori un major nombre de dies del període dels cinc anys immediatament anteriors, comptats de data a data, que finalitzi el dia anterior al de la meritació en l’ISD. A l’article 28.4 s’estableix que no tindran efecte els canvis de residència que tinguin per objecte principal aconseguir una menor tributació efectiva en els tributs cedits de manera total o parcial.

Tret que es provi el contrari, es considerarà que una persona física roman al territori d’una comunitat autònoma si hi té l’habitatge habitual, definit de conformitat amb la normativa de l’IRPF; si no, en funció d’on tingui el principal centre d’interessos (això és el territori on tingui la major part de la base imposable de l’IRPF); i en últim terme, segons l’última residència declarada a efectes de l’IRPF. Per tant, en aquest camp de l’ISD es modifica el concepte de residència habitual i s’amplia l’anterior període d’un 1 any fins a 5 anys en relació amb els punts de connexió que s’indicaran a continuació.

A l’article 32 es precisa la cessió a la comunitat autònoma del rendiment de l’impost sobre successions i donacions produït en el seu territori. Es considera produït el

Page 55

rendiment segons els següents punts de connexió: en el cas de l’impost que grava les adquisicions mortis causa i les quantitats percebudes per beneficiaris d’assegurances de vida, en el territori on el causant tingui la residència habitual en la data de meritació; en el cas de l’impost que grava les donacions de béns immobles, el territori on aquests radiquin, tenint la consideració de donacions de béns immobles les transmissions a títol gratuït dels valors als quals es refereix l’article 108 de la Llei del Mercat de Valors; i en el cas de l’impost que grava les donacions de la resta de béns i drets, en el territori on el donatari tingui la residència habitual en la data de meritació.

Pel que fa a les competències cedides a les comunitats autònomes, no hi ha canvis en l’ISD, el rendiment del qual se cedeix totalment i afecta, d’acord amb l’article 48, a les reduccions de la base imposable, tarifa, quantia i coeficients del patrimoni preexistents, les reduccions i bonificacions de la quota i la regulació d’aspectes de gestió i liquidació.

S’introdueix la possibilitat que les comunitats autònomes assumeixin per delegació de l’Estat la competència per a la revisió dels actes que hagin dictat en relació amb els tributs cedits.

En l’article 55.3 s’estableix que els documents i autoliquidacions de l’ISD es presentaran i tindran efectes alliberadors davant l’oficina competent de la comunitat autònoma a la qual pertanyi el rendiment d’acord amb els punts de connexió aplicables.

Quan el rendiment correspongui a actes i contractes continguts en el mateix document, que es considerin produïts en diferents comunitats autònomes, correspondrà la presentació a l’oficina competent de cada comunitat, si bé l’autoliquidació que es formuli només es referirà al rendiment produït en el respectiu territori.

El títol segon regula les reduccions aplicables a les transmissions inter vivos. És la principal novetat de la Llei El règim de cessió de tributs de l’Estat a la Comunitat Autònoma de Catalunya i la fixació de l’abast i les condicions d’aquesta cessió estan continguts a la Llei estatal 16/2010, de 16 de juliol de 2010, com a conseqüència del nou sistema de finançament autonòmic abans esmentat, i s’adequa el contingut de la disposició addicional setena de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya al nou règim de cessió de tributs, sense que això tingui la consideració de modificació de l’Estatut. Tot això, en els termes aprovats per la comissió mixta Estat-Generalitat en sessió plenària de 22 de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR