The importance of quality apprenticeships for relevant work competències in the future world of work in Latin America and the Carribbean

AutorRodrigo Filgueira - Michael Azmann
CargoILO CINTERFOR
Páginas314-336
IUSLabor 3/2017
THE IMPORTANCE OF QUALITY APPRENTICESHIPS FOR RELEVANT
WORK COMPETENCIES IN THE FUTURE WORLD OF WORK IN LATIN
AMERICAN AND THE CARIBBEAN
Rodrigo Filgueira and Michael Axmann
ILO CINTERFOR1
Abstract
According to ILO research in Latin American and the Caribbean (ILO 2016) the
unemployment rate in Latin America and the Caribbean reached 8.1 per cent in 2016, the
highest level in a decade, amid an economic contraction that has also affected the quality
of employment.
Even though there are significant differences between countries and sub-regions, 2016
was the worst year in a decade in terms of economic gr owth, unemployment rates and
sluggish productivity improvements, says ILO Regional Director Jose Manuel Salazar-
Xirinachs.
This negative development also raised the youth unemployment rate to 18.3 per cent, the
highest in a decade in Latin America and the Caribbean (LAC). The unemployment for
young people is more than 3 times higher than that of adults over age 25 and has far
surpassed critical levels in 2016, for example in Argentina 18.9 per cent, in Brazil 27.1
per cent, in Chile 16 %, in Costa Rica 22.8 per cent, and in Uruguay 22.5 per cent (ILO
CINTERFOR 2017),
So in a way, with different combinations and degrees of urgencies, the countries of Latin
America and the Caribbean face a dual challenge: on the one hand to design short-term
responses to mitigate the negative social and labour impacts of the deceleration and the
return to an employment-led growth paths and on the other hand to take actions to address
the structural problems of low productivity and the lack of productive diversification.
This article will look at the possibility of transforming the long-term perspectives of these
challenges by focussing on the importance of quality apprenticeships for developing
relevant work competencies for the future world of work in Latin American and the
Caribbean.
1 The authors Rodrigo Filgueira, O ficial Nacional de Tecnologías Aplicadas a la Formación, and Michael
Axmann, Esp ecialista Senior en Empresas para el Desarrollo de la F ormación Profesional y la
Transformación Productiva, are with ILO CINTERFOR (the Inter-American C entre for Knowledge
Development in Vocational Training) in Montevideo, Uruguay
IUSLabor 3/2017 Rodrigo Filgueira and Michael Axmann
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In the first chapter it will be clarified what QAs are, in the second chapter there will be
an in-depth look at how these work competencies need to look like, in the third chapter
new forms of teaching and training will be addressed in the light of these challenges and
in the fourth chapter, a framework for how to design and how to build quality
apprenticeships for Latin America and the Caribbea n will be provided.
De a cuerdo a investigaciones de la OIT (OIT 2016), la tasa de desempleo en
Latinoamérica y el Caribe alcanzó un 8.1% en 2016, el nivel mas alto en una década en
medio de una situación de contracción económica que también ha afectado la ca lidad de
empleo.
“Aunque existen diferencias significativas entre regiones y subregiones, 2016 fue el peor
año de la década en términos de crecimiento económico, de índices de desempleo y de
crecimiento de la productividad” como señala el Director Regional José Manuel
Salazar-Xirinachis
Este desarrollo económico negativo también elevó la tasa de desempleo juvenil al 18.3%,
índice mas alto en una década en Latinoamérica y el Caribe (LAC). El desempleo de los
jóvenes es tres veces mayor que aquel correspondiente a los adultos mayores de 25 años,
y ha sobrepasado ampliamente niveles críticos en 2016, por ejemplo, en Argentina
18.9%, en Brazil 27.1%, en Chile 16%, en Costa Rica un 22.8% y en Ur uguay 22.5%
(ILO CINTERFOR 2017).
Así, con diferentes combinaciones y grados de urgencia, los países de Latinoamérica y
el Caribe enfrentan un doble desafío: De un lado diseñar r espuestas de corto plazo para
mitigar el impacto negativo, social y laboral de la desaceler ación y el r etorno a un
camino de crecimiento impulsado por el empleo; y de otra parte, ejecutar acciones para
enfrentar el problema estructura l de la baja productividad y la falta de diversificación
productiva.
Este ar tículo examina la posibilidad de transformar las perspectivas de largo plazo de
estos desafíos, concentrándose en la importancia de los contratos de formación de
calidad Quality Apprenticeship (QA) para desarrollar competencias laborales
relevantes par a el futuro del trabajo en Latinoamerica y el Caribe.
En el primer capítulo se clarifica qué son los contratos de formación de calidad Quality
Apprenticeship (QA), el segundo se presenta una visión detallada respecto a cómo deben
ser las competencias laborales que se desarr ollan en el marco de éstos, el tercer capítulo
se dedica a las nuevas formas de enseñanza y formación a la luz de esos desafíos, y en el
cuarto, se ofrece un marco para diseñar y construir contratos de formación de ca lidad-
Quality apprenticeships, para Latinoamércia y el Caribe

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