La publicitat formal, l'Arxiu de Revocació de Poders i la reforma integral dels registres públics

Autor:Alfonso Cavallé Cruz
Cargo:Degà del Col·legi de Notaris de les Illes Canàries
Páginas:6-7
 
EXTRACTO GRATUITO

Page 6

Mai el Dret Registral va ocupar tant espai als mitjans de comunicació com des del dia en què va sortir a escena l’esborrany d’avantprojecte de llei que, amb l’excusa d’atribuir als registradors de la propietat i mercantils el Registre Civil, es va aventurar en una «reforma integral dels registres públics».

El text, de caires iconoclastes, rebutja models i trastorna lleis veteranes i amb tanta autoritat com el Codi Civil, el Codi de Comerç, la Llei de Societats Anònimes o Limitades, la Llei del Notariat, la Llei Hipotecària i la Llei del Registre Civil, que, al seu dia, van néixer amb total consens polític. Els seus mentors són un petit però influent grup de registradors que, obertament, en aquesta plaça pública com és Internet, han proclamat als quatre vents la seva autoria ideològica. La proposta representa la seva carta personal als Reis Mags. Però, tal com es va demostrar a Saragossa, un altre grup més nombrós de registradors no ho creuen així i rere el seu articulat hi albiren el «conte de la lletera», que acaba amb la gerra trencada i la llet escampada pel terra.

L’esborrany d’avantprojecte té l’honor dubtós d’haver aconseguit la unanimitat de la ciutadania i de tots els operadors jurídics en el seu rebuig, fins i tot el dels seus hipotètics beneficiaris, tal com es va evidenciar a l’Hotel Hiberus de la capital aragonesa. També cal reconèixer-li el mèrit de ser el paradigma, el bo i millor, del que no ha de ser una reforma, ja que aquesta norma «solucionaria» problemes inexistents, crearia problemes nous on abans no n’hi havia i, el que crida més l’atenció, els problemes reals no només no els afronta, sinó que els perpetuaria: entre aquests, l’obsolescència de la publicitat formal i el solapament de bases amb el Cadastre. Només m’aturaré en el primer.

La publicitat és el fonament, la causa i la raó de ser de la creació, al seu dia, de les comptadories d’hipoteques i, després, del Registre de la Propietat. La publicitat formal ha d’anar en consonància amb els mitjans disponibles i ha de respondre a les necessitats socials de cada època. Les noves tecnologies permeten que la informació -i, per tant, la publicitat del Registre- arribi de manera immediata al ciutadà, que guanya en oportunitat, eficàcia i comoditat. L’accés en línia i en temps real a la informació és una realitat quotidiana en els registres més avançats del món. A Espanya, primer la Llei 24/2001 i més tard la 24/2005 així ho van ordenar, però, malgrat la diligència...

Para continuar leyendo

SOLICITA TU PRUEBA