Presentació

AutorBelén Noguera de la Muela - Susanna Sartorio Albalat
CargoCoordinadores del número monogràfic
Páginas15-16
PRESENTACIÓ
PRESENTACIÓN (16)
FOREWORD (17)
PRÉSENTATION (19)
Belén Noguera de la Muela; Susanna Sartorio Albalat
(Coordinadores del número monogràfic)
Des de la redacció del seu primeresborrany,el gener de 2004, la Directiva del
Parlamenti del Consell 2006/123/CE, de 12 de desembre, relativa als serveis
en el mercat interior (d’ara endavant DS), que s’emmarca en l’Estratègia de
Lisboa, no ha deixat indiferent ningú, cosa que ha suscitat, des de la seva
aparició, com a proposta Bolkestein, una intensa polèmica que va portar
al fet que fossin necessaris tres anys de negociacions per aconseguir-ne
l’aprovació.
Després de la sevapublicació, la DS ha generatuna abundant literatura
jurídica,atès que no es tractad’una norma europea més, sinó que porta apa-
rellada una autèntica revolució administrativa en els ordenaments dels es-
tats membresde la Unió Europea,no sent el nostreuna excepció.I, en aquest
sentit, representa nombrosos desafiaments i obliga a tot un canvi cultural
que no s’assoleix només ambla substitució dels controls a priori –és a dir, les
autoritzacions– per inspeccions ulteriors, sinó que inclou transformar
l’Administració pública, la qual s’ha de posar al servei de la iniciativa em-
presarial.
El caràcter transversal de la DS, el seu àmbit d’aplicació, així com la im-
plicació en elnostre cas, per a la seva transposició, de tresnivells d’Adminis-
tració: l’estatal,l’autonòmica i la local, ha fet que al nostre país aquest pro-
cés hagi estat especialment complex. Així, s’ha promulgat un text legal
que recull els principis bàsics de les llibertats d’establiment i de prestació
de serveis, es tracta de la Llei 17/2009, de 23 de novembre, coneguda com a
“Llei Paraigua”; un altre, per adaptar lleis generals i també sectorials,la Llei
25/2009, de 22 dedesembre, denominada “Llei Òmnibus”; i un tercer text
dedicat a un dels sectors més afectats per la DS, el del comerç, amb la Llei
1/2010, d’1de març, d’ordenació del comerç al detall. A aquests, hem de su-
mar moltes més reformes legals, i cal recordar que s’ha arribat a parlar de
més de 8.000 normes modificades.
Presentació 15
Revista catalana de dret públic, núm. 42, 2011, p. 15-20
Així, tot aquestcúmul de circumstàncies ha portat a elaborar aquest es-
tudi monogràfic de les múltiples qüestions que suscita la DS i la seva trans-
posició a la nostra ordenació, reunint destacats especialistes en aquesta ma-
tèria que aborden un ampli ventall dels principals temes que la lectura dela
DirectivaBolkestein planteja.Tanmateix,no hem d’oblidar que aquesta cru-
cial norma comunitària no és un punt d’arribada, sinó tot el contrari, de
partida, i que encara queda camí per recórrer. D’aquesta manera, se subrat-
lla la necessitat de continuar desenvolupant el mercat únic de serveis, i ba-
sant-se en els resultats del procés d’“avaluació recíproca”, previst en la DS,
la Comissió, en la seva Comunicació al Parlament Europeu, al Consell, al
Comitè Econòmic i Social Europeu i al Comitède les Regions, de data 27 de
gener de 2011, planteja un detallat programa d’auditoria per a tota la Unió
Europea fins a finals del 2012, la finalitat del qual és apropar-nos més a
aquell objectiu: aprofundir en el mercat únic de serveis i aproximar-lo més
a les necessitats de les empreses i ciutadans. Aquesta és una responsabilitat
compartida i l’èxit d’aquestes actuacions dependrà del compromís de totes
les institucions i de tots els interessats que hi estan involucrats.
Presentación
Desde la redacción de su primer borrador, en enero de 2004, la Directiva
del Parlamento y del Consejo 2006/123/CE, de 12 de diciembre, relati-
va a los serv icios en el mercado interior (en adelante DS), que se enmarca
en la Estrategia de Lisboa, no ha dejado indiferente a nadie, suscitando
desde su aparición, como propuesta Bolkestein,una intensa polémica que
llevó a que fueran necesarios tres años de negociaciones para lograr su
aprobación.
Tras su publicación, la DS ha generado una abundanteliteratura jurídi-
ca, habida cuenta que no se trata de una norma europea más,sino que trae
aparejada una auténtica revolución administrativa en los ordenamientos de
los estados miembros de la Unión Europea, no siendo el nuestro una excep-
ción. Y en este sentido, representa numerosos desafíos y obliga a todo un
cambio cultural que no se alcanza con sólo sustituir los controles a priori
–esto es, las autorizaciones– por inspecciones ulteriores, sino que incluye
transformar a la propia Administración pública,poniéndose ésta al servicio
de la iniciativa empresarial.
Belén Noguera de la Muela; Susanna Sartorio Albalat
16
Revista catalana de dret públic, núm. 42, 2011, p. 15-20

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR