Participatory Water Management in Brazil: Legal, institutional and political aspects (1988 - 2008)

AutorMaria Gravina Ogata
CargoManager of Environmental Planning. Salvador de Bahia, Brazil
Páginas92-103
GESTIÓN Y ANÁLISIS DE POLÍTICAS PÚBLICAS, Nueva Época, no
11 enero-junio 2014 ISSN: 1989-8991
Participatory Water Management in Brazil: Legal, institutional
and political aspects (1988 – 2008)
Maria Gravina Ogata
Manager of Environmental Planning. Salvador de Bahia, Brazil
mgoconsult@yahoo.com.br
Recibido: 12 de Mayo 2014
Aceptado: 16 de junio 2014
Abstract
The article presents the results of a study that aims to understand and evaluate the performance of the water resources new public policy
in Brazil, promulgated by the Federal Law Nº. 9,433, of 8 January 1997, in full observance by the Brazilian State Reform (1995). This policy brings
significant innovations in water management, considered by the Federal Constitution of 1988 as a public good, under the control of the Union
and the Federated States. The innovative aspect of this policy is the management system, provided by the National and State Water Resources
Councils and Water Committees. Participatory management is based on the participation of representatives of Public Power, water users and
civil society, who were listened in the interviews. This new policy has been built unevenly throughout the country and reflects the characteristics
and peculiarities of each Brazilians region. Thus, the study examines regional experiences in the theoretical approach of concepts related to
participatory management and multilevel water governance, with emphasis on the issue of Brazilian federalism. Civil society believes in this form
of management of water resources and has high expectations that better results could be obtained with the strengthening of Brazilian democracy.
The recovery of citizenship, the participation in the implementation of public policies, the quick deliberation on conflicts about the use of water
have been the great gains that society has registered in favor of this new form of managing water resources.
Keywords
New Public Management, Participatory Management, Sustainable Water Management, Democracy.
La gestión participativa del agua en Brasil: aspectos legales,
institucionales y políticos (1988 – 2008)
Resumen
Este estudio analiza y evalúa la nueva política pública de recursos hídricos de Brasil, cuyo marco normativo es la Ley Federal nº 9.433, del 8 de
enero de 1997, promulgada en pleno período de Reforma del Estado Brasileño (1995). Esta política trajo importantes innovaciones en la gestión del
agua, considerada bien público bajo el control de la Unión y de los Estados Federados por la Constitución Federal de 1988. El aspecto innovador de
esta política es su sistema de gestión, basado en los Consejos Nacionales y Estaduales de Recursos Hídricos y los Comités de Cuencas Hidrográficas.
La gestión participativa se basa en la participación de representantes del Poder Público, de los usuarios del agua y de la sociedad civil, cuya opinión
se recogió mediante entrevistas en profundidad. Esta nueva política pública se implantó de forma desigual en todo el territorio nacional y es reflejo
de las características y peculiaridades de cada región brasileña. Este trabajo analizó las experiencias regionales a partir de los enfoques teóricos de
la gestión participativa y las relaciones multinivel en la gobernanza del agua, teniendo en cuenta las particularidades del federalismo brasileño. Los
resultados de la investigación reflejan que la sociedad civil confía en esta forma de gestión de los recursos hídricos y tiene grandes expectativas de
que podrían lograrse mejores resultados fortaleciendo la democracia brasileña. La recuperación de la ciudadanía, la participación en la ejecución de
las políticas públicas, y la deliberación rápida de conflictos sobre el uso del agua han sido algunos de los principales logros de esta nueva forma
de gestión de los recursos hídricos.
Palabras clave
Nueva Gestión Pública, Gestión Participativa, Gestión Sostenible del Agua, Democracia.

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