Notes de legislació i jurisprudència:Tribunal Suprem

Autor:Antoni Milian i Massana
Càrrec:Professor de Dret Administratiu de la Facultat de Dret de la Universitat Autònoma de Barcelona
Pàgines:146
RESUMEN

Per la sentència de 21 d'abril de 1980 (Sala 3a.), art. 1392, el Tribunal Suprem declara el dret que assisteix a X. (...)

 
CONTENIDO

Page 146

Per la sentència de 21 d'abril de 1980 (Sala 3a.), art. 1392, el Tribunal Suprem declara el dret que assisteix a X., com alumne de l'Institut de M., que li siguin impartides les classes en castellà. Encara que entenem que amb la legislació lingüístico-escolar avui vigent, ben diferent de la que regia en el supòsit de la sentència, el dret d'exigir rebre l'ensenyament a Catalunya en una de les llengües oficials es trobi reduït a l'àmbit de l'aprenentatge de la lectura i escriptura (vegeu el nostre treball citat a l'apartat anterior), i que, per tant, la doctrina de la sentència ha quedat decaiguda, en tant que fa extensiu el dret a tots els nivells, ens sembla interessant reproduir un dels seus atesos:

C.D.O.: Que no parece sean menester muchos razonamientos para concluir que, por supuesto con absoluto respeto también de otros mandatos constitucionales, como puedan ser los del art. 3.a, expresivo de que todos los españoles tienen el deber de conocer y el derecho de usar del castellano como lengua española oficial del Estado, siendo también oficiales en las respectivas Comunidades Autónomas, de acuerdo con sus Estatutos, las demás lenguas españolas, se quebranta el fundamental derecho a la educación, incluso cabe decir que hasta el máximo límite de negarlo del modo más absoluto, cuando la enseñanza se imparte en un idioma distinto de la oficial lengua española, desconocido aquél por el destinatario de la enseñanza, sin que nada de lo afirmado, ni de cuanto se razona en esta sentencia vaya, ni de cerca ni de lejos, contra el respeto que por un igual merecen las demás lenguas españolas en todas sus posibilidades, incluida por supuesto la de su utilización en las Comunidades Autónomas al satisfacerse el derecho a la educación que a su vez asiste a quienes las conocen.

Comentaris a aquesta sentència podeu trobar-los a: Antonio Embid I rujo, El contenido del derecho a la educación, «Revista Española de Derecho Administrativo», núm. 31, 1981, ps. 664-666. Enrique Linde Paniagua, Sentencias y autos del Tribunal Supremo y resoluciones de la Dirección General de los Registros en que se citan, estudian o aplican preceptos constitucionales, «.Revista de Derecho Político», núm. 8, 1981. Antoni Milian i Massana, Aproximación al régimen jurídico previsto para la lengua catalana en el Estatuto de Autonomía de Cataluña, «Revista de Administración Pública», núm. 94, 1981, ps. 331 a 334. Aquest treball es troba publicat en versió catalana a la revista «Administració Pública», núm. 4, 1981.