Jurisprudència ambiental a Extremadura

AutorPedro Brufao Curiel
CargoCatedràtic d'Escola Universitària interí de Dret Administratiu. Universidad de Extremadura
Páginas4-5

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Aquest estiu s’ha dictat una sentència interessant sobre els requisits de l’avaluació d’impacte ambiental, en concret de parcs eòlics, l’execució poc tranquil·la dels quals ha estat la causa de bastants decisions judicials tardanes i pocs valentes en altres òrgans jurisdiccionals espanyols pel que fa a l’adopció de mesures cautelars imprescindibles per evitar els fets consumats, a la qual cosa se suma el conjunt de sentències recents sobre el trossejament de projectes per intentar ocultar el veritable impacte, especialment les dictades a Castella i Lleó.

Al final, Extremadura s’ha sumat a la incoació de diversos projectes de generació d’energia elèctrica eòlica, la qual cosa comporta, com és obvi, que sorgeixin litigis per causes molt diverses. La STSJ 709/2011, Sala Contenciosa Administrativa, de 27 de juliol de 2011, dóna la raó al promotor d’un parc eòlic sobre la validesa de l’estudi d’impacte sotmès a la Junta d’Extremadura per a la seva posterior avaluació, que va resultar amb caràcter negatiu en seu administrativa, atès que l’estudi "sí contiene las exigencias que el Decreto impone, estando elaborado con un rigor científico, detallado y concreto sobre los efectos que en los hábitat tendría la ejecución del proyecto, con asignación de calificaciones individuales de cada una de las facetas a valorar, así como de las medidas de corrección que se proponen; sin que esa exhaustividad mereciera atención alguna a los redactores de la declaración que no hacen ninguna referencia crítica a su contenido; cuando precisamente los técnicos que elaboran dicho estudio se atienen a la información facilitada por la misma Administración y en estudios sobre el terreno dejando constancia de las condiciones de los terrenos a los efectos de su protección" (FJ 7è).

La conseqüència jurídica no és el dictat d’una nova declaració d’impacte, perquè "esa anulación no puede suponer una retroacción del procedimiento para que se evacue una nueva Declaración de Impacto Ambiental que, de una parte, quedaría mediatizada por la misma reelaboración sin garantías de mayores detalles a los ya reflejados; de otra parte, que nunca se niega en esa declaración ni en el informe que le sirve de fundamento, la certeza de las circunstancias, medidas y exigencias que ya se contienen en el estudio presentado por la recurrente, lo que permite dar carta de naturaleza con base al rigor que en el mismo es apreciable; y, en fin, que la necesaria resolución que deberá dictarse...

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