Anna M. Pla Boix
Llengua i ensenyament a Catalunya (1714-1931): revisió crítica d’una reivindicació històrica desatesa
Revista Catalana de Dret Públic, núm. 59, 2019 137
regionalismes exacerbats i un risc per a la unitat de la Pàtria, argument polític recurrent.23 Per bé que no fou
aprovada, mostra que la qüestió lingüística projectada en l’àmbit de l’ensenyament començava a centrar
debats interessants a l’hemicicle i preses de consciència sobre la necessitat d’encetar processos de reforma
normativa.
En tot cas, quan es plantegen aquests greuges lingüístics, el català es trobava bandejat de l’esfera pública, i
molt especialment de l’ensenyament. És en aquesta etapa històrica, en un context de forta inestabilitat, quan
diversos projectes i acords polítics, de diferent contingut i abast, propugnen un reconeixement i tutela de la
riquesa plurilingüe del país i, per extensió, el reconeixement i protecció normativa de la llengua catalana,
en tant que baluard identitari del Principat, expressió més eloqüent de la seva personalitat singular.24
Emprant diferents terminologies, bona part d’aquestes iniciatives i discursos, majoritàriament inserits dins el
moviment del catalanisme polític, van tenir especialment present la qüestió lingüística, projectada també en
l’àmbit educatiu.25 Per bé que la major part d’elles van tenir més aviat poca transcendència pràctica, d’altres
van quallar en iniciatives meritòries que van marcar un cert punt d’inexió. Especialment signicativa és
la creació de l’Associació Protectora de l’Ensenyança Catalana, institució que sota el lideratge del mestre i
pedagog Francesc Flos i Calcat va promoure l’ensenyament en català, l’edició de textos escolars i l’obertura
de centres. L’interès d’aquesta associació rau precisament en el fet que, des de la seva institució i ns a l’any
1939, va contribuir determinantment en la promoció de la cultura catalana.26 Constitueix, de fet, la primera
organització educativa catalana, fundada amb l’objectiu de promoure l’ensenyament català en tots els seus
graus, a través de la creació de centres d’ensenyament catalans, suport econòmic, publicació i difusió de
llibres de text en català i, en general, el foment i la difusió del català i la cultura catalana a les escoles i la
difusió de la llengua, la literatura, la història, la geograa i el dret catalans. De fet, Flos i Calcat va fundar
l’any 1898 la primera escola catalana, en llengua i continguts, el Col·legi Sant Jordi de Barcelona. Va ser
autor, a més, del considerat, per autors com Alexandre Galí, el primer al·legat del catalanisme per a la
creació d’escoles catalanes, en els respectius treballs que va publicar a les darreries del segle XIX.27 Amb
23 Vegeu per totes, intervenció del ministre de Foment Sr. Aureliano Linares Rivas en el Diario de Sesiones de las Cortes - Congreso
de los Diputados núm. 81, 1896, p. 2458. En paraules del ministre, responent a la petició del senyor Polo y Peyrolón: “Su Señoría,
en puridad, lo que desea es que se mantenga el estado actual en materia de lenguaje en algunas provincias en que haya un idioma
regional, de tal suerte, que este idioma sea tan absoluto y tan predominante, que excluya el idioma patrio, con lo qual S. S. reconoce
que hay comarcas de España en que el castellano es tan desconocido como puede serlo el griego, el ruso o el alemán”. I afegeix
“creo que es un mal grande para la Patria, y que es un peligro grave, encontrar una región o una parte del territorio en que los que
lo habitan no puedan entenderse con las autoridades y con el resto del pais”. Va concloure advertint que “lo que no puedo consentir
como Ministro, ni menos como español, es que esos dialectos sean tan exclusivos que echen fuera al idioma castellano”. Sobre el
sentit d’aquest argument polític, resulta també especialment il·lustrativa la intervenció uns anys més tard del ministre de Governació
senyor Eduardo Dato al Congrés, bo i pronunciant-se en els termes següents: “Es sensible que no todos los españoles conozcan
el idioma nacional; pero es un hecho innegable respecto al cual no cabe hacer más que una constante propaganda encaminada a
extender el conocimiento de la lengua ocial, evitando que en las Escuelas del Estado se enseñe otro idioma que el español, no
permitiendo textos escritos en ningún dialecto, como libros de enseñanza, y adoptandose por las autoridades las medidas que se han
adoptado al efecto, y que aplicará este Gobierno como han aplicado todos los anteriores Gobiernos de España”. Vegeu Diario de
Sesiones de las Cortes – Senado núm. 111, 1900, p. 2046.
24 Així, per exemple, autors com Valentí Almirall van concedir a la llengua catalana un paper decisiu a l’hora de forjar allò que,
emprant diferents formulacions, van denir com la personalitat particular del poble de Catalunya. En paraules de la seva cèlebre obra
Lo Catalanisme, publicada el 1886, “l’ús de la nostra llengua es la manifestació més eloqüent de la nostra personalitat”, i va afegir
“mentre visqui la llengua catalana, tot acte d’unicació, portat a efecte en qualsevol terreny, serà un acte de veritable tirania”. Vegeu
Almirall (1978: 89; 1985: 90).
25 Un bon exemple l’ofereixen les Bases de Manresa o Bases per a la Constitució Regional Catalana aprovades per la Unió
Catalanista el 1892. La tercera d’aquestes Bases proposava garantir que “la llengua catalana serà l’única que, ab caràcter ocial,
podrà usar-se a Catalunya i en les relacions d’aquesta regió ab lo Poder central”. L’interès d’aquest projecte rau en la seva vocació
d’esdevenir una primera concreció constitucional dels postulats del catalanisme polític en matèria lingüística. Tingui’s en compte
que d’altres propostes, com ara les Bases para la Constitución Federal de la Nación Española y para la del Estado de Cataluña de
1868, el Projecte de Constitució Federal de la República Espanyola de 1873, el Projecte de Constitució per a l’Estat Català aprovat
pel Congrés Regional Federalista de 2 de maig de 1883 o, del mateix any, el Projecte de Constitució Federal de Pi i Margall, no
contenien cap previsió en matèria lingüística, malgrat que alguns d’aquests projectes compartien una ràtio comuna vinculada als
postulats del catalanisme polític.
26 Convé recordar, per exemple, que autors com Pompeu Fabra, Rosa Sensat, Alexandre Galí o Vicenç Vives varen publicar part dels
seus treballs gràcies al suport d’aquesta Associació.
27 El primer, intitulat Les Escoles Catalanes, fou premiat en un certamen del Centre Catalanista Provençalenc. El segon, titulat
L’ensenyança en les escoles catalanes, serà publicat pel Centre Escolar Catalanista. Per a una ampliació sobre el contingut d’ambdues
publicacions i el que representaren en el seu context històric, vegeu especialment Galí (1979: 111).