L'ús del català entre els millennials de Catalunya: el pes diluït de l'origen lingüístic (CA-EN)

AutorNatxo Sorolla, Ave?lí Flors-Mas
CargoNatxo Sorolla, Universitat Rovira i Virgili, CUSC?Centre de Recerca en Sociolingu?ística i Comunicació, Universitat de Barcelona, Xarxa CRUSCAT?IEC. natxo.sorolla@urv.cat 0000-0001-7480-0359 - Ave?lí Flors-Mas, CUSC?Centre de Recerca en Sociolingu?ística i Comunicació, Universitat de Barcelona. aflorsmas@ub.edu 0000-0003-1689-5956
Páginas50-68
L’ÚS DEL CATALÀ ENTRE ELS MILLENNIALS DE CATALUNYA: EL PES
DILUÏT DE L’ORIGEN LINGÜÍSTIC
Natxo Sorolla*
Flors-Mas**
Resum
           
l’ús       
Catalunya de 2013. Els resultats generals indiquen que els membres de la generació Y o millennials
ús del català similar al del conjunt de la població de Catalunya, a l’entorn de 0,4 sobre un total d’1. Per la seua banda,
els resultats d’una anàlisi multivariable (regressió múltiple i anàlisi de camins 
       
      
   

Paraules clau
THE USE OF CATALAN BY MILLENNIALS IN CATALONIA: LESS INFLUENCE OF
LINGUISTIC ORIGIN
Abstract
The purpose of this study is to shed light, by analysing demolinguistic data from the 
població (Survey on language use of the population) of Catalonia in 2013, on the factors that condition the use of Catalan
by young people in Catalonia. The overall results indicate that Catalan millennials (or Generation Y) use Catalan
similarly to the population of Catalonia as a whole, that is to say at a rate of around 40%. The results of a multivariate
      
         
       
      
results for policies promoting the use of Catalan in Catalonia.

* Natxo Sorolla, 
Xarxa CRUSCAT–IEC. natxo.sorolla@urv.cat 0000-0001-7480-0359
**    
0000-0003-1689-5956

Citació recomanada: Sorolla, Natxo, i Flors-Mas, . (2020). L’ús del català entre els millennials de Catalunya: el pes diluït de
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, 73, 50-68. https://doi.org/10.2436/rld.i73.2020.3448
Natxo Sorolla; Avelí Flors-Mas
L’ús del català entre els millennials de Catalunya: el pes diluït de l’origen lingüístic
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 73, 2020 51
Sumari
1 Introducció
2 Marc teòric
3 Mètodes
3.1 Estudi i variables de l’anàlisi
3.2 Tècniques d’anàlisi
4 Resultats
4.1 Índex d’ús
4.2 Quines variables s’associen amb l’ús del català dels jóvens de Catalunya?

5 Conclusions

Natxo Sorolla; Avelí Flors-Mas
L’ús del català entre els millennials de Catalunya: el pes diluït de l’origen lingüístic
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 73, 2020 52
1 Introducció1
        ús
del català entre la població jove de Catalunya? Aquesta pregunta l’abordem a partir de l’anàlisi de dades
Enquesta d’usos lingüístics de la població 2013 (EULP13) de Catalunya. En concret,
es treballen les dades corresponents a les cohorts de 15 a 34 anys. Es tracta, per tant, de persones nascudes
durant els anys 80 i 90 del segle XX: en altres paraules, l’anomenada generació Y, els coneguts popularment
com a millennials (Howe i Strauss, 2009).
L’article presenta, en primer lloc, el marc teòric i la metodologia a partir de la qual s’ha desenvolupat l’anàlisi,
a més de la població objecte d’estudi. En segon lloc, mostra els resultats d’una anàlisi multivariable que

l’ús del català entre els jóvens de Catalunya. Aquest apartat es tanca amb una comprovació de les relacions

del català, com a variables independents o explicatives, i l’parlat (IUP) del català com a variable
dependent.

estreta amb l’ús del català entre els jóvens de Catalunya, per sobre de la llengua inicial i del coneixement
               
 «»
la mesura que haurien deslligat en alguna mesura el coneixement i l’ús del català de la seua transmissió en

       
      
   
               
      

2 Marc teòric
      
condicionen l’ús 
de l’Enquesta d’usos lingüístics de la població 2013, on les cohorts jóvens (d’entre 15 i 34 anys) de l’enquesta
coincideixen de ple amb la generació Y, també coneguda com a millennials, que agrupa els nascuts els anys
80 i 90 del segle XX (Howe i Strauss, 2009). Aquesta generació ve precedida per la generació X (nascuts
entre els 60 i els 70), i seguida de la generació Z, també coneguts com a centennials. Amb caràcter global,
   


       
comunicació durant la seua joventut, i per introduir-se en el món laboral en una eclosió econòmica inicial i
la subsegüent crisi de 2008. Es tracta, a més, d’una generació especialment rellevant des d’un punt de vista

en català 

                
        

més minuciosa: com indica 
            
al projecte Impuls d’estudis sobre la situació del català a Catalunya 2018    

Natxo Sorolla; Avelí Flors-Mas
L’ús del català entre els millennials de Catalunya: el pes diluït de l’origen lingüístic
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 73, 2020 53
     


exhaustiu de les recerques sobre llengua i jóvens a Catalunya depassa clarament les possibilitats d’aquest
article i comporta un risc inevitable d’excloure’n recerques de pes. Remetem, per això, el lector interessat
                
Trenchs-Parera (2015) i Trenchs-Parera i Newman (2015).
       
  
    
          

  

Woolard, 1989, 2016).
 
jóvens de Catalunya se sustenta en tres eixos principals: la llengua inicial, és a dir, la llengua que l’enquestat

         
        

        


             
            


             
és 
             
 
   
aquest procés ens permeten explicar per què, davant un context similar, dos actors poden tenir comportaments


subetapes rellevants (ib. 
 
secundària és               
la llengua
  
del procés 
      


en l’ús del català dels millennials 
camins (path analysis  
d’explicar una variable dependent. L’anàlisi de camins, a més, permet testar en quina mesura hi ha mediació
               

Natxo Sorolla; Avelí Flors-Mas
L’ús del català entre els millennials de Catalunya: el pes diluït de l’origen lingüístic
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 73, 2020 54
les dimensions socioculturals i identitàries que incideixen sobre l’aprenentatge d’una segona llengua entre

causals entre les variables.2
En el ges pot observar l’esquema de la proposta teòrica amb què desenvolupem la nostra pregunta de



   


3
(path analysis) de l’ús del català (Ús

3 Mètodes
3.1 Estudi i variables de l’anàlisi
L’anàlisi que presentem en aquest article es basa en l’Enquesta d’usos lingüístics de la població 2013

La mostra total de l’estudi és de 7.255 enquestats, 1.869 dels quals són jóvens de 15 a 34 anys, nascuts entre
       
resultats, cal tenir en compte que, tot i l’alta qualitat de les dades de l’EULP en els estàndards de recerca
demoscòpica, es tracta de dades declarades pel mateix enquestat, i per tant, s’han d’entendre més aviat com

2 “




.
Natxo Sorolla; Avelí Flors-Mas
L’ús del català entre els millennials de Catalunya: el pes diluït de l’origen lingüístic
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 73, 2020 55
La variable central de l’anàlisi és l’ús del català, que mesurem mitjançant un d’ús parlat(IUP).4 Aquesta
àmbits d’ús:

1. Ús del català amb amics
2. Ús del català amb veïns
3. Ús del català amb els companys d’estudi de les persones que estudien actualment
 
passats)
5. Ús del català a les botigues
6. Ús del català als grans establiments
7. Ús del català als bancs
8. Ús del català amb els metges

9. Ús del català amb la parella


nivell d’ús en la taula 1

 Puntuació
Només en Lx 1,00
Més en Lx que en Ly 0,75
Igual en Lx que en Ly 0,50
 0,33
 0,25
Només en Ly o combinacions sense Lx 0,00

            
            
 (no publicat) , elaborat pels

5 indiquen que les


el coneixement oral del català i la llengua inicial, que són les variables en què se centra el present estudi.
      

Les variables mesurades en una escala d’interval s’han incorporat directament als models, i en els models
              
4       
IUP10

Natxo Sorolla; Avelí Flors-Mas
L’ús del català entre els millennials de Catalunya: el pes diluït de l’origen lingüístic
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 73, 2020 56
dicotòmiques (dummy       
en el model de regressió. Quant al coneixement del català, cal dir que es mesura a partir de les variables
  
dels enquestats en una escala del 0 al 10— i no de les dicotòmiques —respostes o no a preguntes sobre si
entenen i si saben parlar, llegir i escriure en català.6
3.2 Tècniques d’anàlisi


            
models que, amb una selecció determinada de variables independents, intenten millorar l’ajustament dels
   
predictiva es mesura mitjançant el valor de r       
pas a pas (stepwise), que parteix de la variable independent més associada amb la variable dependent i
incorpora noves variables escalonadament segons la seua capacitat de millorar del model. Habitualment se
sol privilegiar els models que compten amb millor capacitat predictiva i menys variables en el model. La
tècnica també permet mesurar i comparar en cada model la intensitat de la relació entre cadascuna de les

l’article s’elabora un model d’anàlisi de camins (path analysis
dependències entre un conjunt de variables. Aquest tipus d’anàlisi combina una proposta teòrica de com es


4 Resultats


piràmide de població s’aprima en les generacions jóvens. Vegeu-ho al g, que mostra el volum de cada
grup d’edat segons la dècada de naixement a partir de les dades de l’EULP13. Els grups que s’incorporen a

moment de l’enquesta.
6 Les variables de coneixement i ús del català són considerades com a variables d’interval, en un procés que és habitual en variables
                 
variables d’interval, a pesar de comptar amb tres categories ordenades. Sovint hi ha certa discussió sobre si és més apropiat el seu
tractament com a variables dicotòmiques (dummy
com a ordinals o com a dummy, o si les associacions entre les 4 variables es mesuren com a ordinals o d’interval, els resultats
són sempre consistents en l’ordre que marquen per a les correlacions, i només en varia la magnitud: en tots els casos la llengua


De les sis associacions possibles entre les quatre variables, només en una de les associacions s’observa una variació rellevant que
 
   
la més rellevant de totes sis, mentre que si es tracten com a variables dummies (considerant dues categories: català i no català), la
relació redueix (només) la rellevància de la relació entre les dues. Aquest canvi és lògic tenint en compte que tractant-les com a
variables dummy     
ordenades, es manté la riquesa de matisos. La consistència d’aquests resultats es produeix tant en tractar la relació entre les quatre
 b de Kendall o ro de Spearman) com assumint que la separació entre les tres categories
 
variables, que no és una associació central en la pregunta de recerca. Per aquesta consistència dels resultats, independentment de

categories d’interval, i no com a variables dummy 

Natxo Sorolla; Avelí Flors-Mas
L’ús del català entre els millennials de Catalunya: el pes diluït de l’origen lingüístic
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 73, 2020 57

0,0
5,0
10,0
15,0
20,0
25,0
1989-98 1979-88 1969-78 1959-68 1949-58 1939-48 1 929-38 1919-28 1909-18
4.1 Índex d’ús
Si mantenim per un moment la mirada en el total de la població de Catalunya, el g
d’ús del català (IUP) és bastant similar en totes les cohorts nascudes a partir dels anys 30, i se situa al voltant
de 0,4. Pot ser oportú recordar, en aquest punt, que l’IUP 
nul del català en els deu àmbits considerats, i 1, que implicaria, per contra, un ús exclusiu del català en tots
els àmbits considerats. 0,4 indica, per tant, un ús minoritari però considerable del català en totes les cohorts
d’edat. Deixant de banda les cohorts nascudes abans de 1929, només s’aprecia un petit salt de major ús
proporcional del català en la generació més jove enquestada, la dels nascuts entre 1989 i 1998. Possiblement,
         
població nascuda a l’estranger, que sol donar-se a partir dels 18 anys.

,0000
,1000
,2000
,3000
,4000
,5000
,6000
,7000
,8000
,9000
1,0000
1989-981979-88 1969-781959-68 1949-581939-48 1929-381919- 281909-18
gindica que la variable presenta una
distribució amb dos màxims: el grup dels jóvens que usen el català molt o bastant —IUP entre 0,67 i 0,99— i
el grup dels jóvens que no l’usen mai —IUP de 0. Aquests grups representen entre un 25% i un 30% del total
Natxo Sorolla; Avelí Flors-Mas
L’ús del català entre els millennials de Catalunya: el pes diluït de l’origen lingüístic
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 73, 2020 58

a 0,66 i de 0,001 a 0,32, respectivament— representen a l’entorn d’un 20% del total cadascun. El grup més
  
del total.

0,0
5,0
10,0
15,0
20,0
25,0
30,0
Sempre (1) Molt o bastant
(,67-,99)
Intermedi (,66-
,33)
Poc o molt poc
(0,001-,32)
Mai (0)
4.2 Quines variables s’associen amb l’ús del català dels jóvens de Catalunya?
         
permet explicar quines són les variables més associades amb l’ús del català entre els jóvens de Catalunya.
  
           
parlat del català (IUP) entre els jóvens, com s’ha indicat en la secció de mètodes. Els models de regressió
            
       

implicades en l’ús del català dels jóvens a Catalunya: la llengua inicial, el coneixement oral del català i la
    


ària —en la


            quatre variables i, posteriorment,
taula 2, l’ús del català s’associa de manera


llengua inicial dels subjectes enquestats (0,82) mentre que, en canvi, el coneixement mostra una associació

Natxo Sorolla; Avelí Flors-Mas
L’ús del català entre els millennials de Catalunya: el pes diluït de l’origen lingüístic
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 73, 2020 59
r    

Llengua inicial Llengua

Coneixement oral del
català
 -0,71 -0,77 0,63
Llengua inicial – 0,82 -0,43
 – – -0,48
La variable que més s’associa amb l’IUP dels jóvens és      
               

variable aconsegueix per si sola ajustar les prediccions d’ús del català en un 59,5%. El g permet
   
IUP de 0,75, i els que tenen el català i una altra llengua, de 0,51, mentre que els que tenen el castellà o altres
   
de 0,21 i 0,17, respectivament.7

,000
,200
,400
,600
,800
1,000
Català C atalà i un a altra Castellà Altre s ll. i comb.
LId
LId Cat alà LId Cat alà i una a ltra LId Castellà L Id Altres ll. i comb.
Els models sobre l’ús del català entre els jóvens proposen que el coneixement oral del català declarat, mesurat

és la variable que apareix 
   
67,8%.8 Tal com es pot veure al g, els jóvens que s’autoavaluen amb una competència oral alta —entre
0,55, mentre que els que consideren que tenen un coneixement
         
respectivament.


que es representen en el g
    
castellà, i altres llengües i combinacions.
8 El coneixement oral del català aconsegueix per si sol un ajustament de la predicció dels valors de l’ús del català d’un 39,2%.
Natxo Sorolla; Avelí Flors-Mas
L’ús del català entre els millennials de Catalunya: el pes diluït de l’origen lingüístic
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 73, 2020 60
      

,0000
,2000
,4000
,6000
,8000
1,0000
Coneix. alt (de 8 a 10) Coneix. intermedi (de 5 a 7) Coneix. baix (de 0 a 4)
Per tal d’emmarcar l’anàlisi de la relació entre aquesta variable i l’IUP, cal dir que la major part dels jóvens
de Catalunya declaren valors alts de competència oral activa. Com mostra el g, en una escala de 0 a
10, la meitat dels jóvens se situen en valors d’entre 9 i 10 punts, i tres quartes parts declaren valors de 7 o

varia entre puntuacions de 3 i 7.


       
català, el g

implicats en cada situació, es pot observar que a menor coneixement del català (extrem esquerre) també hi




Per contra, a mesura que augmenta el coneixement del català també s’amplia el ventall en l’ús de la llengua:
Natxo Sorolla; Avelí Flors-Mas
L’ús del català entre els millennials de Catalunya: el pes diluït de l’origen lingüístic
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 73, 2020 61
en la banda dels coneixements alts de català (extrem dret) hi comparteixen espai persones que usen el català
en quasi tots els àmbits (extrem superior dret) amb altres que no usen el català en quasi cap àmbit (extrem
 
alta en català (extrem dret), es pot observar que l’ús predominant del català (extrem superior) està ocupat
   
amb el català i una altra llengua (verd). En canvi, entre els que declaren tenir un nivell de competència alt
       
(roig) o amb altres llengües (gris).
-

   
activa (saber parlar el català), explica molt millor l’ús del català, que és baix entre la població que en té una

però és, en canvi, variat entre la població que en té una competència alta, un segment en què l’ús del català


En tercer i últim lloc, el model de regressió proposa que és rellevant incorporar la llengua inicial.9 En aquest
cas, l’ajustament dels valors predits només millora en 2,7 punts percentuals respecte el model que només
    10 Amb tot, dins del model la llengua
inicial té una rellevància important. En el g es pot comprovar que segueix una dinàmica similar a

9 Cal destacar que la variable llengua emprada actualment amb progenitors aconsegueix un model sensiblement millor, amb una


entre aquestes dues variables, vegeu Tenorio (2013).
10 El català com a llengua inicial aconsegueix per si sol un ajustament de la predicció dels valors d’un 49,7%.
Natxo Sorolla; Avelí Flors-Mas
L’ús del català entre els millennials de Catalunya: el pes diluït de l’origen lingüístic
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 73, 2020 62
són sobretot els catalanoparlants inicials i, en menor mesura, els que tenen el català i una altra llengua com
a llengües inicials.

,0000
,2000
,4000
,6000
,8000
1,0000
Català C atalà i un a altra Castellà Altre s ll. i comb.
L1
L1 Català L1 Català i una altra L1 Castellà L 1 Altres ll. i comb.
                 
pot comprovar en el g,11       
la seua llengua inicial. Amb tot, s’observen certes dissonàncies rellevants. En primer lloc, la meitat dels
 
         
(25,2%). En segon lloc, un de cada cinc castellanoparlants inicials té 



92,6%
26,3%
8,5% 3,3%
2,6%
48,4%
9,5%
2,4%
4,5%
25,2%
82,0%
12,4%
0,4% 0,0% 0,1%
81,9%
0,0%
10,0%
20,0%
30,0%
40,0%
50,0%
60,0%
70,0%
80,0%
90,0%
10 0,0%
Català Cat alà i alt ra Castellà Altre s i comb.
L1
LId Cat alà LId Cat alà i alt ra LId Castellà LId A ltres i comb.
               
   
en el 11 i el 12, que mostren l’parlat del català (IUP) segons una combinació de la
11 mostra la intensitat de l’ús del català

11 La V de Cramer entre les dues variables és de 0,715, que destaca l’alta associació entre les dues variables.
Natxo Sorolla; Avelí Flors-Mas
L’ús del català entre els millennials de Catalunya: el pes diluït de l’origen lingüístic
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 73, 2020 63
12 mostra les mateixes dades sobre la intensitat de l’ús del català, però en


que no pas la llengua inicial. Per exemple, si s’atén a la població que declara com a llengües inicials el català i
una altra llengua, en el segon bloc de barres agrupades del 11, veiem que a pesar que tots comparteixen
     
desenvolupen. Aquesta diversitat és més acusada que la que es detecta quan es compara, en el segon bloc de
barres agrupades del 12
seua llengua inicial. En aquest cas s’observa una major homogeneïtat en l’ús, a pesar de la diversitat d’or






0,0
0,1
0,2
0,3
0,4
0,5
0,6
0,7
0,8
0,9
1,0
Català Català i altra Castellà Altres i comb.
L1
LId Català LId Català i al tra LId Castellà LId Altres i comb.




0,0
0,1
0,2
0,3
0,4
0,5
0,6
0,7
0,8
0,9
1,0
Català Català i altra Castellà Altres i comb.
LId
L1 Català L1 Català i altra L 1 Castellà L1 Altres i c omb.
4.3 Com s’associen aquestes variables amb l’ús lingüístic?
Finalment, presentem els resultats d’una anàlisi de camins (path analysis) que incorpora les quatre variables
aula 2 es tractava l’associació entre les quatre variables. A banda d’observar-se que
          
també s’observava que aquestes tres variables independents s’associen entre elles. L’anàlisi de camins permet
            
variables. En el ges podia observar la proposta teòrica de relació entre variables, on es proposava que
les tres variables estaven associades directament amb l’ús del català i que, a la vegada, la llengua inicial seria


Com s’ha anat apuntant en l’anterior apartat, el model de regressió lineal múltiple que incorpora les tres

12 aquest model es pot
 
del català. Quan s’incorpora al model el coneixement, la millora és de 8,3 punts, i explica, per tant, el 67,8%

només 1,2 punts la capacitat explicativa del model.

les tres variables associades directament amb l’ús del català, la que major associació manté és la llengua
  13     
12 El procés d’introducció de variables segueix un mètode pas a pas (stepwise) en què es pot observar la millora del model general
en incorporar cadascuna de les variables.
13 En la interpretació dels resultats de l’anàlisi de camins cal tenir en compte que el signe és poc rellevant, i es deu a l’ordenació de
Natxo Sorolla; Avelí Flors-Mas
L’ús del català entre els millennials de Catalunya: el pes diluït de l’origen lingüístic
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 73, 2020 64
    
taula 3. Per tant,
 

 
       
          (llengua inicial) que no pas el

alt amb la llengua inicial (0,753) que no amb la competència en català (-0,155).

inicial, i s’observa que l’associació és bastant baixa (r2      
13.




 t Sig. 

Collinearity Statistics
Variable
Dependent
Variable
Independ. Std.
Error  Lower

Upper
 Tolerance VIF
Submodel
1–VD: Ús del
català (IUP)
(r2=,691)
(Constant) ,664 ,021 31,191 ,000 ,622 ,706
LId -,163 ,008 -,459 -20,608 ,000 -,179 -,148 ,308 3,247
Coneix. ,036 ,002 ,319 22,572 ,000 ,033 ,039 ,761 1,314
L1 -,069 ,008 -,194 -8,941 ,000 -,085 -,054 ,325 3,074
Submodel
2–VD: LId
(r2=,692)
(Constant) ,837 ,057 14,753 ,000 ,726 ,948
L1 ,758 ,014 ,753 54,925 0,000 ,731 ,785 ,809 1,236
Coneix. -,049 ,004 -,155 -11,300 ,000 -,057 -,040 ,809 1,236
Submodel 3–
VD: Coneix.
(r2=,188)
(Constant) 11,06 ,159 69,463 0,000 10,75 11,38
L1 -1,394 ,064 -,434 -21,755 ,000 -1,520 -1,269 1,000 1,000
path analysis

     
     
de manera que el codi 1 és la categoria català, el codi 2 és català i altres llengües, i el codi 3 és la categoria altres llengües i altres
combinacions   
 

llengua (decrement dels codis).
Natxo Sorolla; Avelí Flors-Mas
L’ús del català entre els millennials de Catalunya: el pes diluït de l’origen lingüístic
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 73, 2020 65
5 Conclusions
Les dades de l’EULP13 indiquen que l’    (IUP) dels millennials catalans és bastant
similar al de la resta de cohorts nascudes a partir dels anys 30, i està al voltant del 0,4 en una escala que va
de 0 —no s’usa gens el català en cap dels àmbits seleccionats— a 1 —s’usa exclusivament el català en tots
els àmbits. Només s’observa un major ús en la generació més jove de les enquestades, els nascuts els anys
90, una tendència relacionada amb la poca presència de població nascuda a l’estranger en aquesta cohort
en comparació amb les dels jó      
 
     


    

Sense perdre de vista les possibles limitacions d’aquesta primera aproximació multivariant als usos
      
               
 
 

             
      
perquè se’n consoliden usos extensius entre els millennials catalans, tot i que l’anàlisi no permet parlar de
causa de l’ús o el no ús del català— sinó més aviat

Aquesta realitat és seguida, en un pla més secundari, per la
llengua inicial dels parlants. D’alguna manera, els resultats apunten que entre els jóvens de Catalunya la

14
és alta, tot

no pot ser aïllada

    millennials catalans —de la

dels membres de la generació Y en el model de conjunció en català. Les tendències observades en aquesta


els discursos públics sobre la llengua i la identitat catalanes, en què prenen protagonisme els arguments que
    identitat projecte a la qual pot sumar-se, a priori,




indiquen que, si bé és cert que l’ús extensiu de la llengua catalana només és possible quan hi concorren uns
14              
conveniència d’ampliar l’anàlisi al conjunt de la població de Catalunya, per a testar la relació entre les variables considerades i l’ús

     
    
           

Natxo Sorolla; Avelí Flors-Mas
L’ús del català entre els millennials de Catalunya: el pes diluït de l’origen lingüístic
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 73, 2020 66


    

   

servir la terminologia de Lamuela (1994, 2004), sembla que no permeten la consolidació d’un segment
        
   
   
l’accés a més recursos materials i simbòlics rellevants i per a la plena participació en la societat catalana —si
 
       és
 . Sense descartar, però, la possibilitat d’incidir simultàniament sobre


Arnau, Joaquim, i Vila, F. Xavier. (2013). Language-in-education policies in the Catalan language area. Dins
Joaquim Arnau (ed.), Reviving Catalan at school. Challenges and instructional approaches (p. 1-28).

The social construction of reality. A treatise in the sociology
of knowledge.
Triar no és trair. Identitat i llengua en els joves de Barcelona.
62.
Path analysis and ordinal data. American Journal of Sociology, 75(4), 461-480.


Torres-Pla, Joaquim, Ubalde, Josep, i Vila, F. Xavier. (2018). Anàlisi de L’Enquesta d’usos lingüístics
         .

 àrius, i Simó, Montse. (2003). Tècniques d’investigació social quantitatives 

Flors-Mas, Ave, 2015. The
role of youth in language revitalisation / El paper dels joves en la revitalització lingüística, 11-29.
Flors-Mas, AveUsos lingüístics i identitats socials entre adolescents catalans i valencians (tesi

Flors-Mas, Ave            
. Treballs de Sociolingüística Catalana, 24, 173-199.

. Annual Review of Anthropology, 31, 339-361.
Enquesta d’usos lingüístics de la població 2013
 Llengua i joves. Usos i percepcions
lingüístics de la joventut catalana    

Natxo Sorolla; Avelí Flors-Mas
L’ús del català entre els millennials de Catalunya: el pes diluït de l’origen lingüístic
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 73, 2020 67
Ho, Robert. (2006). Handbook of univariate and multivariate Data analysis and interpretation with SPSS.

Howe, Neil, i Strauss, William. (2009).   

Lamuela, Xavier. (1994). Estandardització i establiment de les llengües
Lamuela, Xavier. (2004).  .
Caplletra. Revista Internacional de Filologia, 37, 215-242.
Milian, Antoni. (1984).            
7/1983, de 18 d’abril. Revista de Llengua i Dret, 3, 33-41.
Newman, Michael, i Trenchs-Parera, Mireia. (2015). Language policies, ideologies and attitudes in Catalonia.
   Language and Linguistics Compass, 9(7),
285-294.

Journal of Sociolinguistics, 12(3),
306–333.
Pujolar, Joan. (2008). Els joves, les llengües i les identitats. Noves SL. Revista de Sociolingüística, hivern
2008, 1-11.

Catalonia. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 16(2), 138-152.
Manual de análisis causal.
      Second
language learning and cultural representations: beyond competence and identity. Language Learning,
56(4), 609-631.
. Annual Review of Anthropology, 15,
163-191.
Sorolla, Natxo. (2012).         
. Dins F. Xavier Vila (ed.),
Posar-hi la base: Usos i aprenentatges lingüístics en el domini català

Anàlisi de l’Enquesta d’usos
            
lingüístics.
Tenorio, Xavier. (2013). Llengua inicial i llengua amb progenitors. Una mateixa realitat o dues variables
 Treballs de Sociolingüística Catalana, 23, 407-426.
Trenchs-Parera, Mireia, i Newman, Michael. (2015). Language policies, ideologies, and attitudes. Part 2:
Language and Linguistics Compass,
9(12), 491-501.

Joaquim Noguero (ed.),  (p. 53-
61). Sabadell: Caixa de Sabadell.
Natxo Sorolla; Avelí Flors-Mas
L’ús del català entre els millennials de Catalunya: el pes diluït de l’origen lingüístic
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 73, 2020 68
Vila, F. Xavier. (2005). Language, Education and Ideology in an Integrationist Society. Dins Els Witte et
al. (ed.), Language, attitudes & education in multilingual cities 

Woolard, Kathryn A. (1989). Double talk: bilingualism and the politics of ethnicity in Catalonia.

Woolard, Kathryn A. (2016). Singular and plural. Ideologies of linguistic authority in 21st Century Catalonia.

Introductory Econometrics: a modern approach. Melbourne: South-Western
Cengage Learning.

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR