
Marc Valls Estefanell
Drons: una oportunitat per a Catalunya? Reexions jurídiques i propostes estratègiques
Revista Catalana de Dret Públic, núm 55, 2017 127
Cada cop més, Barcelona s’està convertint en un pol d’atracció per a multinacionals de cara a establir una
de les seves seus a la capital catalana. Amazon i Tesla en són l’exemple perfecte. D’una banda, Amazon ha
apostat fortament per la ciutat i de cara el 2017 obrirà el que serà el magatzem més gran del sud d’Europa al
Prat de Llobregat.35 El més interessant, però, és Amazon Prime Air,36 projecte, encara prematur, que té com
a objectiu principal repartir els seus paquets a casa dels particulars en temps rècord via dron. D’altra banda,
Tesla, empresa que dissenya, fabrica i ven cotxes elèctrics, ha escollit la capital catalana per instal·lar-hi
la seu social d’Espanya.37 També és interessant destacar Uber, “empresa internacional que proporciona als
seus clients una xarxa de transport privat, a través del seu software d’aplicació mòbil, que connecta els
passatgers amb els conductors”. Actualment, aquesta empresa de Silicon Valley està treballant intensament
en el desenvolupament de cotxes autònoms, és a dir, vehicles sense conductor, ja que “creu que serà el futur
del transport urbà i es podran retallar costos en eliminar la necessitat d’un conductor”.38
De fet, en aquesta línia, la Generalitat, juntament amb la indústria i agents del sector, ha dissenyat el projecte
Catalonia Living Lab que permetrà a fabricants de tot el món fer assajos en carreteres, ciutats i circuits. “La
voluntat és que fabricants de vehicles i components d’aquesta indústria puguin testejar els seus productes en
entorns reals de conducció, amb totes les garanties de seguretat. L’objectiu d’aquest projecte és contribuir
en el desenvolupament i transformació de la indústria automobilística catalana i atraure nous projectes
d’inversió estrangers que vulguin aprotar un entorn regulatori adequat per poder tirar endavant els seus
projectes. Aquestes proves es podran fer en tres circuits, set rutes que sumaran uns 200 quilòmetres i set
zones obertes que superaran el 12 quilòmetres quadrats de superfície”39.
En denitiva, cotxes elèctrics, vehicles autònoms, drons i moltes més tecnologies que estan per venir podrien
ser posades a prova a una ciutat tan atractiva a nivell internacional com és Barcelona.
5.4 Aeroport d’Alguaire: la base de drons militars més gran del sud d’Europa
Aquesta proposta de futur és vàlida tant pels detractors com pels partidaris que Catalunya, com a Estat
independent, tingui exèrcit i tant si aquesta acaba formant part o no de la UE i/o de l’OTAN. En el cas de
no tenir exèrcit, els catalans hauran de “comprar” la seva seguretat als aliats que tinguin. La contrapartida
d’aquesta seguretat pot ser dinerària o amb altres contrapartides i, en aquest darrer cas, l’aeroport d’Alguaire
podria jugar en aquest línia.
Catalunya es troba en una zona clau a nivell geoestratègic. Sent pràctics, al nord del país hi ha el vell continent,
a l’oest, en línia recta, els EUA, a l’est, el Mediterrani i, més enllà, l’Orient Mitjà, i al sud, el Magreb, i més
avall, el Sahel. Els catalans hem de rendibilitzar aquest atractiu geoestratègic que té el país i una opció per
aconseguir-ho és fer de l’aeroport d’Alguaire la base de drons militars més gran del sud d’Europa.
A favor de quins països aliats podria jugar aquest aeroport encara no se sap, però sí que existeixen com a
mínim dos possibles escenaris. El primer dels casos esdevé en una Catalunya, amb exèrcit propi o sense, com
a Estat membre de la UE. En aquest cas, la proposta és molt potent en clau europea i més encara si a mitjà
termini s’acaba creant un exèrcit europeu. Des d’aquest aeroport, el mateix exèrcit de la UE podria realitzar
missions humanitàries o, ns i tot, de recopilació d’intel·ligència i d’atac i gaudir d’extrema proximitat via
dron amb estats fallits com Líbia, focus de terrorisme i màes de tràc de refugiats.
El segon dels escenaris és en una Catalunya que no és ni Estat membre de la UE ni té exèrcit, però sí que
estableix aliances amb determinats estats que garanteixen la seva seguretat a canvi d’explotar tecnologia dron
militar a l’aeroport d’Alguaire. En aquesta línia, Islàndia adopta una estratègia semblant. Malgrat participar a
missions internacionals a l’Iraq, Afganistan o Kosovo i ser Estat fundador de l’OTAN el 1949, Islàndia no té
disruptivas, Editorial Aranzadi, SA, p. 30.
35 rahola, Pilar. Prou!, RBA Libros, SA, p. 119.
36 alEgrEt, Xavier. “Por qué Amazon se instala ahora en Barcelona”, Economía Digital, desembre 2015.
37 “Tesla se decanta por Barcelona para instalar su sede en España”, El Economista. Ecomotor, dilluns, 31 d’octubre de 2016.
38 hook, Leslie. “Uber lanza sus taxis autónomos en EEUU”, Economía Digital, dimecres, 21 de setembre de 2016.
39 Smart Catalonia “Catalunya serà un camp de proves únic a Europa per a vehicles autònoms i connectats”.