Dret i polítiques ambientals a la Rioja

AutorIgnacio Barriobero Martínez
CargoDoctor en Derecho. Profesor asociado de Derecho Administrativo / Doctor en Dret. Professor associat de Dret Administratiu. Universidad de La Rioja
Páginas8-13

Page 8

Les novetats normatives des de la perspectiva mediambiental, en l’àmbit de la Comunitat Autònoma de La Rioja, que ens ha ofert el període objecte d’aquest comentari, han estat molt poques. Com hem assenyalat en comentaris anteriors, hem de posar de manifest que, prenent en consideració el rang normatiu, no s’ha aprovat cap norma amb rang legal. Per tant, ens trobem davant de normes reglamentàries amb rang d’ordre, si no davant de meres resolucions2.

No obstant això, sí que hem de destacar que, des d’una perspectiva organitzativa, s’ha dut a terme una modificació important en l’organigrama del Govern de La Rioja, com a conseqüència del Decret del president 3/2011, de 27 de juny (BOR 28 de juny), "por el que se modifica el número, denominación y competencias de las Consejerías de la Administración General de la Comunidad Autónoma de La Rioja", que ha alterat l’adscripció de les competències en matèria de medi ambient. Així, si anteriorment, la Conselleria de Turisme, Medi Ambient i Política Territorial tenia atribuïdes les competències mediambientals, ara aquestes competències són assumides per la Conselleria d’Agricultura, Ramaderia i Medi Natural.

D’aquesta nova estructura organitzativa hem de destacar, en primer lloc, que desapareix el terme "medi ambient", que és substituït per "medi natural"; i, en segon lloc, que, des d’una perspectiva organitzativa, les competències mediambientals es deslliguen de Política Territorial -i la que hi és més aliena, com és Turisme-, que passa a vincularse, organitzativament -insisteixo- amb les competències a Agricultura i Ramaderia, ubicació que entenc que resulta més encertada des d’una perspectiva material que l’establerta anteriorment.

Pel que fa a l’objecte de les normes mediambientals aprovades en aquest àmbit temporal, aquest no és únic, i comprèn la prevenció i la lluita contra els incendis forestals; la fixació de les limitacions i els períodes hàbils de caça, així com la determinació dels dies hàbils i les quotes de captura d’aus fringíl·lides.

Page 9

A continuació realitzem una breu exposició, seguint l’ordre cronològic, de la normativa que acabem de referir.

1. Prevenció i lluita contra els incendis forestals a la Comunitat Autònoma de La Rioja durant la campanya 2011-2012

El BOR de 20 de maig publica l’Ordre 3/2011, de 10 de maig, de la Conselleria de Turisme, Medi Ambient i Política Territorial, sobre prevenció i lluita contra els incendis forestals a la Comunitat Autònoma de La Rioja durant la campanya 2011-2012.

La justificació de la norma es troba en la necessitat de "limitar y reglamentar el uso del fuego como herramienta para eliminar residuos agrícolas y forestales, así como aquellas actividades que pueden suponer un riesgo de incendio en las épocas de mayor peligro, con el fin de eliminar el riesgo y prevenir de este modo su inicio".

Pel que fa al contingut de l’ordre, cal destacar els aspectes següents:

- es fixen les èpoques de perill d’incendis forestals (alt risc, risc moderat i risc baix), que poden modificar-se "si las condiciones meteorológicas así lo...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR