Dret i polítiques ambientals a Astúries

AutorJosé Manuel Pérez Fernández
CargoProfessor titular de Dret Administratiu. Universidad de Oviedo
Páginas11-18

Page 11

1. La nova organització administrativa en matèria mediambiental al Principat d’Astúries

En la crònica corresponent al primer semestre de 2011, ens fèiem ressò de la influència del període preelectoral sobre les mesures adoptades en l’àmbit de les polítiques mediambientals del Principat d’Astúries, escasses tant en l’àmbit normatiu (només una norma de rang legal), com en l’àmbit material (espais naturals i gestió de residus). Després de les eleccions del passat 22 de maig de 2011 i de la formació del nou govern liderat per Foro Asturias-FAC, la situació no ha experimentat canvis substancials: no s’ha aprovat cap norma amb rang legal, i la gestió dels espais naturals i dels residus continua constituint, de forma majoritària, la matèria objecte de les normes reglamentàries i les resolucions aprovades, quasi totalment, per l’anterior govern FSAPSOE i IU-Los Verdes. La tasca del nou govern asturià s’ha centrat, en aquests primers mesos, a dissenyar l’estructura administrativa en matèria mediambiental, per la qual cosa la seva anàlisi ha de ser la primera i ineludible referència en la nostra crònica.

El Decret 11/2011, de 16 de juliol, del president del Principat d’Astúries, de reestructuració de les conselleries que integren l’Administració de la Comunitat Autònoma (BOPA, núm. 165, 18/7/2011; http://www.asturias.es/bopa/2011/07/18/2011-14776.pdf), modificat, en un breu lapse de temps, pel Decret 26/2011, de 16 d’agost (BOPA, núm. 191, 18/08/2011; http://www.asturias.es/bopa/2011/08/18/2011-16396.pdf), reflecteix la posició del nou govern autonòmic davant de la gestió mediambiental. En primer lloc, es podria concloure que es confirma la pèrdua del rang -poder- polític de la gestió mediambiental: de la conselleria pròpia o viceconselleria en els governs precedents a direcció general en el govern actual. En segon lloc, de la mateixa manera que ha ocorregut en el govern precedent, les competències en matèria mediambiental les assumeixen dos departaments, la qual cosa, una vegada més, suscita interrogants sobre els coneguts problemes de coordinació interna i eficàcia en la gestió. No obstant això, és en el repartiment de competències i funcions on radica la veritable novetat: prescindint de nominalismes, podem afirmar que el pes més gran, tant polític com substantiu,

Page 12

l’assumeix la Conselleria d’Agroramaderia i Recursos Autòctons en detriment de la Conselleria de Foment, Ordenació del Territori i Medi Ambient.

La Conselleria de Foment, Ordenació del Territori i Medi Ambient assumeix, amb caràcter general, segons l’article 9.1 del Decret 11/2011 (modificat pel Decret 26/2011), "el ejercicio de las competencias en materia de infraestructuras viarias, portuarias y transportes, ordenación del territorio y urbanismo y medio ambiente" [la cursiva és nostra]. I, amb caràcter més específic, exerceix "las competencias relativas a la ordenación del territorio, planeamiento, gestión y disciplina urbanística" (article 9.4), i "las funciones relacionadas con la calidad ambiental, los recursos y obras hidráulicas y el abastecimiento y saneamiento de agua, el desarrollo y gestión de los procesos de protección ambiental y de sostenibilidad y las materias relacionadas con la gestión de residuos" (article 9.5). Aquestes funcions corresponen respectivament, segons el Decret 173/2011, de 19 d’agost, pel qual s’estableix l’estructura orgànica bàsica de la Conselleria de Foment, Ordenació del Territori i Medi Ambient (BOPA, núm. 193, 20/8/2011; http://www.asturias.es/bopa/2011/08/20/2011-16521.pdf), a:

- La Direcció General d’Ordenació del Territori i Urbanisme (articles del 19 al 22 del Decret 173/2011). Adscrit a la Direcció General, es troba un òrgan capital en matèria d’ordenació territorial, la Comissió d’Urbanisme i Ordenació del Territori del Principat d’Astúries (CUOTA), el nou règim de composició, competències i funcionament del qual s’estableix en el Decret 258/2011, de 26 d’octubre (BOPA, núm. 255, 4/11/2011; http://www.asturias.es/bopa/2011/11/04/2011-21233.pdf).

- La Direcció General de Medi Ambient (articles del 23 al 26 del Decret 173/2011), integrada pels serveis següents:

- Servei de Gestió Ambiental, al...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR