El diálogo entre los médicos y los bioeticistas: repensar la experiencia para mejorar la educación médica

Autor:Luca Valera, Maria Teresa Russo y Giuseppe Curcio
Páginas:163-173
RESUMEN

Cada vez más parece ser necesario encontrar nuevas formas de comunicación entre los médicos y los bioeticistas con el fin de construir un vocabulario común para evitar conflictos: muchos problemas bioéticos se deben a la falta de diálogo entre ellos, ya que ambos parecen hablar idiomas diferentes. Mejorar este diálogo significa buscar nuevos lenguajes y formas innovadoras de comunicación: la... (ver resumen completo)

 
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LUCA VALERA, MARIA TERESA RUSSO Y GIUSEPPE CURCIO THE DIALOGUE BETWEEN MEDICAL DOCTORS AND BIOETHICISTS
CUADERNOS DE BIOÉTICA XXVII 2016/2ª
163
THE DIALOGUE BETWEEN MEDICAL DOCTORS
AND BIOETHICISTS: RETHINKING EXPERIENCE TO
IMPROVE MEDICAL EDUCATION
EL DIÁLOGO ENTRE LOS MÉDICOS Y LOS BIOETICISTAS:
REPENSAR LA EXPERIENCIA PARA MEJORAR LA EDUCACIÓN MÉDICA
LUCA VALERA
Faculty of Philosophy y Center of Bioethics
Pontificia Universidad Católica de Chile, luvalera@uc.cl
MARIA TERESA RUSSO
Faculty of Educational Sciences
Università Roma Tre, mariateresa.russo@uniroma3.it
GIUSEPPE CURCIO
Department of Life, Health and Environmental Sciences
University of L’Aquila, giuseppe.curcio@univaq.it
ABSTRACT:
More and more seems to be necessary to find new ways of communication between medical doctors and
bioethicists in order to build a shared vocabulary and to prevent conflicts: many bioethical problems seem
to be caused by the lack of dialogue between them, which both seem to speak two different languages.
Improving this dialogue means searching new languages and innovative forms of communication: the
narration could be a really effective tool to enhance the physicians’ and bioethicist’s moral conscience, since
it facilitates reasoning on someone’s particular experience, and, ultimately, on our experience. Starting from
the results of a questionnaire administered to a group of students of the Faculty of Medicine and Surgery
of the University Campus Bio-Medico we present a theoretical discussion about the need for more dialogue
and for a shared vocabulary in medical experiences. In this regard, we suggest as a possible solution to the
conflicts among medical doctors and bioethicists, an educational strategy, i.e., humanities courses for medical
students, which may help them to deeply describe their practical present (and future) experience.
RESUMEN:
Cada vez más parece ser necesario encontrar nuevas formas de comunicación entre los médicos y los
bioeticistas con el fin de construir un vocabulario común para evitar conflictos: muchos problemas bioéticos
se deben a la falta de diálogo entre ellos, ya que ambos parecen hablar idiomas diferentes. Mejorar este
diálogo significa buscar nuevos lenguajes y formas innovadoras de comunicación: la narración podría
constituir un instrumento muy eficaz para mejorar la conciencia moral de los médicos y de los bioeticistas,
Palabras clave:
Educación médica;
Experiencia;
Bioética; Narración;
Humanidades.
Recibido: 13/03/2016
Aceptado: 13/06/2016
Keywords:
Medical Education;
Experience;
Bioethics; Narration;
Humanities.
Cuadernos de Bioética XXVII 2016/2ª
Copyright Cuadernos de Bioética

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