Crònica legislativa de les Illes Balears. Primer semestre de 2016

AutorAntoni Nadal i Soler
CargoProfessor de llenguatge administratiu de l'Institut d'Estudis Baleàrics
Páginas272-282
CRÒNICA LEGISLATIVA DE LES ILLES BALEARS
Primer semestre de 2016
Antoni Nadal i Soler*
Resum
El text recull les resolucions del Butlletí Ocial de les Illes Balears (BOIB) que afecten els usos i els drets lingüístics i
el règim jurídic de la llengua, publicades durant el primer semestre de 2016.
Paraules clau: Illes Balears; restauració marc legal català; modicació llei normalització lingüística; racisme; xenofòbia;
LGTBIfòbia; dret lingüístic.
LEGISLATIVE REPORTS ON BALEARIC ISLANDS
Abstract
The text includes new regulations that affect the uses, the linguistic rights and the legal system of the language published
in the Ofce Gazette of the Balearic Islands, during the rst half of the year (between January and June 2016).
Keyword: Balearic Islands; restoration of the Catalan legal framework; modication of the Act on Linguistic
Normalisation; racism; xenophobia; LGBTIphobia; Linguistic Law.
Després de les eleccions al Parlament de les Illes Balears de maig del 2015, s’hi va conformar una majoria
progressista i es va constituir un nou Govern format pel PSIB-PSOE (Federació del Partit Socialista Obrer
Espanyol a les Illes Balears), Més per Mallorca i Més per Menorca fruit d’un acord d’aquestes forces polítiques
juntament amb Podem i Gent per Formentera. En l’Acord de governabilitat per a les Illes Balears adoptat per
PSIB-PSOE, Podem, Més per Mallorca i Més per Menorca l’estiu del 2015, s’anuncia la reforma de la Llei
de la funció pública perquè el català sigui un requisit per a l’accés i promoció. Executant aquest acord, el Ple
del Parlament de les Illes Balears va aprovar la Llei 4/2016, de 6 d’abril, de mesures de capacitació lingüística
per a la recuperació de l’ús del català en l’àmbit de la funció pública. Aquesta llei restaura l’exigència general
dels requisits de capacitació en la llengua pròpia per a l’accés i la promoció a la funció pública. Encara abans,
el Ple del Parlament de les Illes Balears va aprovar la Llei 1/2016, de 3 de febrer, de modicació de la Llei
3/1986, de 29 d’abril, de normalització lingüística a les Illes Balears, per retornar a la situació anterior a la
contranormalitzadora Llei 9/2012, de 19 de juliol, de modicació de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la
funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, aprovada amb els vots del Grup Parlamentari
Popular.
Subvencions, ajuts i premis
Aprovació de les bases de la convocatòria d’ajuts de mínims de suport genèric del Consell Insular de Menorca
a l’edició en llengua catalana per a l’any 2016.
BOIB núm. 14, de 28 de gener de 2016
* Antoni Nadal Soler, professor de llenguatge administratiu de l’Institut d’Estudis Baleàrics.
Citació recomanada: Nadal i Soler, Antoni. «Crònica legislativa de les Illes Balears. Primer semestre de 2016», Revista de Llengua
i Dret, Journal of Language and Law, núm. 66, 2016, p. 272-282. DOI: 10.2436/rld.i66.2016.2854.
Antoni Nadal Soler
Crònica legislativa de les Illes Balears. Primer semestre de 2016
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 66, 2016 273
Convocatòria del Consell Insular de Menorca del xiv Premi Francesc de Borja Moll, de creació de contes i
rondalles amb l’objectiu de fomentar el coneixement de la cultura popular i la creativitat literària, especialment
el gènere narratiu de la rondallística i de les llegendes, entre els estudiants de secundària de Menorca a través
de la creació pròpia.
BOIB núm. 14, de 28 de gener de 2016
Bases reguladores i convocatòria per concedir subvencions a les empreses que utilitzin el català com a
llengua habitual al terme municipal de Pollença.
BOIB núm. 17, de 4 de febrer de 2016
Acord del Consell de Govern de 12 de febrer de 2016 pel qual es concedeix el Premi Ramon Llull del Govern
de les Illes Balears per a l’any 2016. Entre els premiats guren el lòleg Joan Miralles i Monserrat i l’Escola
Municipal de Mallorquí, de Manacor.
BOIB núm. 21, de 13 de febrer de 2016
Convocatòria i bases del Premi de literatura infantil des Mercadal i Fornells 2016 per fomentar la creació
literària en llengua catalana en àmbit infantil, per a un públic de 7 a 12 anys.
BOIB núm. 32, de 10 de març de 2016
Concessió d’ajuts de minimis de suport genèric del Consell Insular de Menorca a l’edició en llengua catalana
per a l’any 2016.
BOIB núm. 60, de 12 de maig de 2016
Resolució de la consellera de Transparència, Cultura i Esports de 10 de maig de 2016 per la qual convoca
ajuts públics, mitjançant subvencions, destinats a la premsa diària escrita en llengua catalana a les Illes
Balears per a l’any 2016 (180.000 €).
BOIB núm. 60, de 12 de maig de 2016
Premi de narrativa breu Joan Rosselló de Son Forteza, amb el qual es pretén contribuir a dinamitzar la
literatura en català i, al mateix temps, impulsar la projecció cultural del terme municipal d’Alaró, estimular
la creació literària i incentivar l’ànim de la lectura entre la ciutadania.
BOIB núm. 61, de 14 de maig de 2016
Convocatòria d’ajuts genèrics de minimis 2016 del Consell Insular de Mallorca a la producció editorial i
fonogràca en llengua catalana (100.000 €).
BOIB núm. 76, de 16 de juny de 2016
Acord del Consell de Govern de 23 de juny de 2016 pel qual es modica el Pla Estratègic de Subvencions
de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2016. Modica algunes línies de subvencions
relacionades amb el foment de la llengua catalana.
BOIB núm. 81, de 25 de juny de 2016
Convocatòria d’ajuts de minimis del Consell Insular de Menorca per al foment de l’ús del català en el sector
empresarial i en els clubs esportius de Menorca per al 2016 (10.000 €).
BOIB núm. 83, de 30 de juny de 2016
Ensenyament
Decret 28, de 20 de maig, pel qual es modica el Decret 32/2014, de 18 de juliol, pel qual s’estableix el
currículum de l’educació primària a les Illes Balears.
Antoni Nadal Soler
Crònica legislativa de les Illes Balears. Primer semestre de 2016
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 66, 2016 274
Modica l’apartat 8 de l’article 4 del Decret 32/2014, que queda redactat de la manera següent: «8. Conèixer
els aspectes fonamentals de les ciències naturals, les ciències socials, la geograa, la història i la cultura,
especialment els corresponents a les Illes Balears, reforçar el sentiment de pertinença a l’àmbit cultural i
lingüístic català i entendre la diversitat lingüística i cultural com un dret dels pobles i dels individus.»
També modica l’apartat 4 de l’article 9 del Decret 32/2014, que queda redactat de la manera següent:
«4. Els alumnes han de cursar la següent àrea del bloc d’assignatures de lliure conguració autonòmica en
cada un dels cursos:
Llengua catalana i literatura
Els alumnes poden estar exempts, segons la normativa vigent, de ser avaluats de l’assignatura de Llengua
catalana i literatura. En qualsevol cas, els alumnes han de cursar aquesta àrea.»
BOIB núm. 64, de 21 de maig de 2016
Decret 30, de 20 de maig, pel qual es modica el Decret 35/2015, de 15 de maig, pel qual s’estableix el
currículum del batxillerat a les Illes Balears.
Modica l’apartat k de l’article 4 del Decret 35/2015, de 15 de maig, pel qual s’estableix el currículum del
batxillerat a les Illes Balears, que queda redactat de la manera següent: «k) Conèixer, valorar críticament
i respectar la cultura, la història i el patrimoni artístic i cultural, especialment els corresponents a les Illes
Balears, i reforçar el sentiment de pertinença a l’àmbit cultural i lingüístic català.»
Modica l’apartat 5 de l’article 10, que queda redactat de la manera següent:
«5. Els alumnes han de cursar la matèria de Llengua catalana i literatura I del bloc d’assignatures de lliure
conguració autonòmica.
Les matèries de Llengua catalana i literatura I i de Llengua castellana i literatura I han de rebre un tractament
anàleg. En les programacions docents d’aquestes dues matèries s’ha de reectir la feina conjunta en relació
amb els continguts, els objectius, els aspectes metodològics i l’avaluació.»
Modica l’apartat 5 de l’article 11, que queda redactat de la manera següent:
«5. Els alumnes han de cursar la matèria de Llengua catalana i literatura II del bloc d’assignatures de lliure
conguració autonòmica.
Les matèries de Llengua catalana i literatura II i de Llengua castellana i literatura II han de rebre un tractament
anàleg. En les programacions docents d’aquestes dues matèries s’ha de reectir la feina conjunta en relació
amb els continguts, els objectius, els aspectes metodològics i l’avaluació.»
BOIB núm. 64, de 21 de maig de 2016
Decret 11/2016, d’11 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modica el Decret 24/2015, de
7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica
bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Transfereix les
competències següents de la Direcció General de Política Lingüística a la Direcció General de Planicació,
Ordenació i Centres: ensenyament del català, normalització lingüística en l’àmbit educatiu i concessió de
l’exempció de l’avaluació de la llengua i la literatura catalanes.
BOIB núm. 60, de 12 de maig de 2016
Ordre del conseller d’Educació i Universitat de 23 de maig de 2016 per la qual modica l’Ordre de la
consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 21 de juliol de 2014 per la qual es desplega el currículum de
l’educació primària a les Illes Balears.
Modica l’apartat 2 de l’article 7, que queda redactat de la manera següent:
Antoni Nadal Soler
Crònica legislativa de les Illes Balears. Primer semestre de 2016
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 66, 2016 275
«2. Dins el marc de l’autonomia de centre, i amb la nalitat d’afavorir i potenciar la innovació pedagògica, la
feina per projectes de contingut competencial, la interdisciplinarietat i la feina en equip, entre altres aspectes,
els centres, a proposta de la comissió de coordinació pedagògica i amb l’aprovació prèvia del claustre en el
cas dels centres públics, o per decisió del titular als centres privats, han de confeccionar un horari setmanal
per a cada cicle i curs d’acord amb els requisits següents:
a) Els períodes lectius setmanals de lliure disposició es poden assignar a una àrea determinada o als projectes
interdisciplinaris que s’especiquen en l’apartat 3 de l’article 21 del Decret 32/2014.
b) S’han de garantir els períodes lectius mínims per cicle establerts en l’annex per a cadascuna de les àrees.
c) La càrrega horària conjunta assignada a les àrees de Ciències naturals, Ciències socials, Llengua castellana
i literatura, Matemàtiques i Llengua estrangera: anglès ha de ser com a mínim d’11,25 hores setmanals a cada
curs, que representen el 50 % de l’horari lectiu setmanal. Per a aquest còmput s’ha de tenir en compte, amb
els percentatges corresponents, la càrrega horària assignada als diferents projectes que inclouen part dels
currículums de les àrees abans esmentades.
d) Com a conseqüència d’aquesta distribució, les àrees de Llengua catalana i literatura i de Llengua castellana
i literatura han de tenir la mateixa càrrega horària en el còmput total de cada cicle.»
BOIB núm. 65, de 24 de maig de 2016
Ordre del conseller d’Educació i Universitat de 23 de maig de 2016 per la qual modica l’Ordre de la
consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 20 de maig de 2015 per la qual es desplega el currículum de
l’educació secundària obligatòria a les Illes Balears.
Modica l’article 4, que queda redactat de la manera següent:
«Horari lectiu setmanal
1. L’horari lectiu setmanal dels alumnes per a cada un dels cursos és de trenta períodes lectius. Aquests
períodes lectius han d’estar distribuïts de dilluns a divendres i es poden desenvolupar en jornada contínua o
partida d’acord amb la normativa vigent.
Els centres públics amb jornada contínua han de tenir cada dia la mateixa hora d’entrada i de sortida. La
distribució de l’horari lectiu setmanal per a cada curs és la que gura en l’annex 2.
[...] 3. Dins el marc de l’autonomia de centre, i amb la nalitat d’afavorir l’especialització curricular, la
interdisciplinarietat, la feina en equip, les pràctiques de laboratori i la recerca i la investigació, entre altres
aspectes, els centres, a proposta de la comissió de coordinació pedagògica i amb l’aprovació prèvia del
claustre en el cas dels centres públics, o per decisió del titular als centres privats, han de distribuir a cada grup
els períodes lectius setmanals de lliure disposició entre les matèries del curs, la tutoria o els projectes que es
determinen en l’apartat 3 de l’article 28 del Decret 34/2015.
Com a conseqüència d’aquesta distribució, les matèries de Llengua catalana i literatura i de Llengua castellana
i literatura no poden tenir una càrrega horària diferent a un mateix curs.
Els alumnes no poden cursar un nombre més gran de matèries que l’establert en els articles 10 i 11 del Decret
34/2015, llevat que s’avanci l’ensenyament de la segona llengua estrangera al primer curs d’acord amb
l’article 7.»
Modica, entre d’altres, els apartats 3 i 7 de l’article 4, que queden redactats de la manera següent:
«3. Dins el marc de l’autonomia de centre, i amb la nalitat d’afavorir l’especialització curricular, la
interdisciplinarietat, la feina en equip, les pràctiques de laboratori i la recerca i la investigació, entre altres
aspectes, els centres, a proposta de la comissió de coordinació pedagògica i amb l’aprovació prèvia del
claustre en el cas dels centres públics, o per decisió del titular als centres privats, han de distribuir a cada grup
els períodes lectius setmanals de lliure disposició entre les matèries del curs, la tutoria o els projectes que es
determinen en l’apartat 3 de l’article 28 del Decret 34/2015.
Antoni Nadal Soler
Crònica legislativa de les Illes Balears. Primer semestre de 2016
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 66, 2016 276
Com a conseqüència d’aquesta distribució, les matèries de Llengua catalana i literatura i de Llengua castellana
i literatura no poden tenir una càrrega horària diferent a un mateix curs.
Els alumnes no poden cursar un nombre més gran de matèries que l’establert en els articles 10 i 11 del Decret
34/2015, llevat que s’avanci l’ensenyament de la segona llengua estrangera al primer curs d’acord amb
l’article 7.
[...] 7. Les matèries de Biologia i geologia i Física i química es poden organitzar per quadrimestres. Així
mateix, mig període lectiu setmanal de les matèries de Llengua catalana i literatura i Llengua castellana i
literatura també es pot organitzar de forma quinzenal o quadrimestral.»
BOIB núm. 65, de 24 de maig de 2016
Ordre del conseller d’Educació i Universitat de 23 de maig de 2016 per la qual modica l’Ordre de la
consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 20 de maig de 2015 per la qual es desplega el currículum
del batxillerat a les Illes Balears.
S’afegeix un apartat 7 a l’article 5: «7. El mig període lectiu setmanal de les matèries de Llengua catalana i
literatura i Llengua castellana i literatura també es pot organitzar de forma quinzenal o quadrimestral.»
Modica la disposició addicional tercera, que queda redactada de la manera següent:
«Estudis professionals de música i dansa
Els alumnes que cursin simultàniament els ensenyaments professionals de música i dansa i una modalitat del
batxillerat poden cursar només les matèries troncals de la modalitat triada i la matèria de Llengua catalana i
literatura. Per obtenir el títol de batxiller, aquests alumnes han d’haver superat els ensenyaments professionals
de música i dansa i l’avaluació nal individualitzada del batxillerat a què es refereix l’article 18 del Decret
35/2015.»
BOIB núm. 65, de 24 de maig de 2016
Resolució del director general de Planicació, Ordenació i Centres de 15 de gener de 2016 per la qual
convoca les proves lliures de certicació de nivell de determinats idiomes de les escoles ocials d’idiomes
de les Illes Balears per a l’any 2016.
BOIB núm. 12, de 26 de gener de 2016
Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de 27 de gener de
2016 de modicació de la Resolució de 16 de desembre de 2015 per la qual convoca la prova lliure per
obtenir el títol de batxiller dirigida a les persones majors de vint anys a les Illes Balears per al curs 2015-2016
i es dicten les normes per dur-la a terme. Modica l’estructura de Llengua catalana i literatura al bloc de
Matèries Comunes de l’annex 5 de la Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació
Professional de 16 de desembre de 2015 per la qual es convoca la prova lliure per obtenir el títol de batxiller
dirigida a les persones majors de vint anys a les Illes Balears per al curs 2015-2016.
BOIB núm. 15, de 30 de gener de 2016
Proposta de resolució de la directora general de Personal Docent i del director general de Planicació,
Ordenació i Centres i Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 24 de febrer de 2016 en relació
amb el procediment de regularització aplicable al personal docent dels centres privats concertats per tal
d’adequar la seva activitat docent a la normativa vigent en matèria de titulacions, formació pedagògica i
didàctica i requisits de coneixement de català. Si bé s’ha regularitzat un cert nombre de personal docent,
n’hi ha un nombre indenit que actualment encara no té acreditada la capacitat acadèmica, és a dir, no
compleix els requisits de català o la normativa referent a la titulació o a la formació pedagògica i didàctica.
Per això, els directors generals proposen al conseller d’Educació i Universitat que iniciï el procediment
de regularització del personal docent dels centres docents concertats per adequar, si escau, i a l’efecte del
corresponent nançament per part de l’Administració, la seva activitat docent a la normativa vigent en matèria
Antoni Nadal Soler
Crònica legislativa de les Illes Balears. Primer semestre de 2016
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 66, 2016 277
de titulacions, de formació pedagògica i didàctica i de requisits de coneixement de català, de manera que al
nal del procés tot el personal docent imparteixi assignatures i nivells educatius adequats a la seva titulació,
d’acord amb la normativa vigent aplicable, sens perjudici de les mesures de col·laboració establertes entre
l’Administració, els titulars dels centres i les seves organitzacions representatives.
BOIB núm. 27, de 27 de febrer de 2016
Resolució del director general de Planicació, Ordenació i Centres de 16 d’abril de 2016 per la qual regula el
procediment selectiu d’aplicadors-correctors per a l’avaluació mostral individualitzada a sisè curs d’educació
primària del curs 2015-2016. Les competències objecte de l’avaluació són l’anglès, la llengua castellana, la
llengua catalana, les matemàtiques o les ciències naturals.
BOIB núm. 48, de 16 d’abril de 2016
Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 12 de maig de 2016 per la qual estableix l’informe nal
d’educació primària i crea la Comissió Externa de Valoració d’aquest informe d’avaluació dels alumnes de sisè
curs d’educació primària dels centres docents no universitaris de les Illes Balears en els quals s’imparteixen
aquests ensenyaments durant el curs 2015-2016. Els centres han d’elaborar un informe nal individual per
a cada alumne de sisè d’educació primària, en el qual s’han de fer constar, entre altres aspectes, el grau
d’adquisició de la competència en comunicació lingüística en les llengües catalana, castellana i anglesa, de la
competència matemàtica i de les competències bàsiques en ciència i tecnologia, a més del grau d’assoliment
dels objectius de l’etapa.
BOIB núm. 61, de 14 de maig de 2016
Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de 5 de maig de 2016
per la qual aprova les instruccions per al desenvolupament de programes de formació i innovació en els
centres i per als centres o intercentres per al curs 2016-2017 per al foment de la normalització lingüística
i la dinamització cultural de la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, assessorats pels centres de
professorat.
BOIB núm. 60, de 12 de maig de 2016
Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 6 de juny de 2016 per la qual autoritza l’obertura i el
funcionament de l’ampliació de l’Escola Ocial d’Idiomes d’Inca al municipi d’Alcúdia.
BOIB núm. 78, de 21 de juny de 2016
Consell social de la llengua catalana
Decret 33/2016, de 10 de juny, pel qual es modica el Decret 64/2002, de 3 de maig, de creació del Consell
Social de la Llengua Catalana. Actualitza la composició d’aquest òrgan.
BOIB núm. 73, d’11 de juny de 2016
Conselleria de Participació, Transparència i Cultura
Resolució de la directora general de Política Lingüística de 19 de febrer de 2016 per la qual convoca els
cursos i les proves lliures per obtenir els certicats de les assignatures i els seminaris inclosos en el Pla de
Formació Lingüística i Cultural de 2016.
BOIB núm. 26, de 25 de febrer de 2016
Resolució de la directora general de Política Lingüística d’11 de març de 2016 per la qual convoca les proves
de maig de 2016 per obtenir els certicats de català dels nivells A2, B1, B2, C1, C2 i llenguatge administratiu
que expedeix la Conselleria de Participació, Transparència i Cultura.
BOIB núm. 34, de 15 de març de 2016
Antoni Nadal Soler
Crònica legislativa de les Illes Balears. Primer semestre de 2016
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 66, 2016 278
Resolució de la presidenta del Tribunal del certicat de nivell A2 de 16 de maig de 2016 per la qual publica
la relació de les persones que en el procediment de revisió de proves de la convocatòria de gener de 2016
han obtingut la qualicació d’apte.
BOIB núm. 64, de 21 de maig de 2016
Resolució de la presidenta del Tribunal del certicat de nivell B1 de 16 de maig de 2016 per la qual publica
la relació de les persones que en el procediment de revisió de proves de la convocatòria de gener de 2016
han obtingut la qualicació d’apte.
BOIB núm. 64, de 21 de maig de 2016
Resolució de la presidenta del Tribunal del certicat de nivell B2 de 16 de maig de 2016 per la qual publica
la relació de les persones que en el procediment de revisió de proves de la convocatòria de gener de 2016
han obtingut la qualicació d’apte.
BOIB núm. 64, de 21 de maig de 2016
Resolució del president del Tribunal del certicat de nivell C1 de 16 de maig de 2016 per la qual publica la
relació de les persones que en el procediment de revisió de proves de la convocatòria de gener de 2016 han
obtingut la qualicació d’apte.
BOIB núm. 64, de 21 de maig de 2016
Resolució del president del Tribunal del certicat de nivell C2 de 16 de maig de 2016 per la qual publica la
relació de les persones que en el procediment de revisió de proves de la convocatòria de gener de 2016 han
obtingut la qualicació d’apte.
BOIB núm. 64, de 21 de maig de 2016
Resolució de la presidenta del Tribunal del certicat de llenguatge administratiu de 16 de maig de 2016 per
la qual publica la relació de les persones que en el procediment de revisió de proves de la convocatòria de
gener de 2016 han obtingut la qualicació d’apte.
BOIB núm. 64, de 21 de maig de 2016
Resolució de la directora general de Política Lingüística de 27 de maig de 2016 per la qual fa pública la
llista de persones que han resultat aptes en la convocatòria de proves de gener de 2016 per obtenir els
certicats de català dels nivells A2, B1, B2, C1, C2 i llenguatge administratiu que expedeix la Conselleria de
Transparència, Cultura i Esports.
BOIB núm. 67, de 28 de maig de 2016
Institut d’Estudis Baleàrics (IEB)
decret 16/2016, de 8 d’abril, pel qual s’aprova el Text consolidat del Decret pel qual es regulen les
indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l’Administració autonòmica de les Illes Balears.
Deroga l’article primer del Decret 25/2013, de 24 de maig, de modicació del Decret 54/2002, de 12 d’abril,
pel qual es regulen les indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l’Administració autonòmica
de les Illes Balears, i del Decret 87/2012, de 16 de novembre, d’avaluació i certicació de coneixements de
la llengua catalana. L’article 24 tracta del personal col·laborador encarregat de l’avaluació de proves per a
l’acreditació de coneixements de llengua catalana convocades pel consorci Institut d’Estudis Baleàrics (IEB).
BOIB núm. 45, de 9 d’abril de 2016
Resolució de la presidenta de l’Institut d’Estudis Baleàrics de 12 de gener de 2016 per la qual nomena la
presidenta de la Comissió Tècnica d’Avaluació de Coneixements de Català.
BOIB núm. 8, de 16 de gener de 2016
Antoni Nadal Soler
Crònica legislativa de les Illes Balears. Primer semestre de 2016
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 66, 2016 279
Resolució del director de l’Institut d’Estudis Baleàrics de 20 de maig de 2016 per la qual publica els convenis
de col·laboració que ha subscrit aquesta entitat en el primer quadrimestre de l’any 2016. Inclou el Conveni
de col·laboració signat el dia 21 d’abril de 2016 entre l’Institut d’Estudis Baleàrics i l’Ajuntament d’Inca per
dur a terme actuacions didàctiques de formació lingüística de llengua catalana al Centre d’Autoaprenentatge
de la Llengua Catalana d’Inca i cobrir les despeses de funcionament i manteniment durant l’any 2016.
BOIB núm. 74, de 14 de juny de 2016
Funció pública
Resolució de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques de 5 d’abril de 2016 per la qual fa públiques
les bases comunes del concurs ordinari i les convocatòries especíques per proveir llocs de treball reservats a
personal funcionari de l’Administració local amb habilitació de caràcter nacional. Pel que fa al coneixement
de la llengua catalana (base 4), aplica la Llei 9/2012, de 19 de juliol, de modicació de la llei 3/2007, de 27
de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 106, de 21 de juliol de
2012).
BOIB núm. 47, de 14 d’abril de 2016
Anunci del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) pel qual es convoca licitació
pública del servei lingüístic de traducció i correcció de documents administratius català/castellà del Fons de
Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears.
BOIB núm. 47, de 14 d’abril de 2016
Escola Balear d’Administració Pública (EBAP)
Resolució de la presidenta de l’EBAP de 26 de gener de 2016 per la qual aprova les normes de funcionament
i les atribucions de la Comissió Tècnica de Català de l’EBAP, i se’n nomenen els membres a partir de la
convocatòria de proves de 2016.
BOIB núm. 21, de 13 de febrer de 2016
Resolució del director gerent de l’EBAP de 29 de febrer de 2016 per la qual xa el calendari de les proves
de llengua catalana organitzades per l’EBAP per a la convocatòria de l’any 2016.
BOIB núm. 31, de 8 de març de 2016
Consells insulars i Administració local
Aprovació denitiva modicació del Reglament municipal de normalització lingüística de l’Ajuntament de
Capdepera.
BOIB núm. 44, de 7 d’abril de 2016
Aprovació denitiva de modicació de la Relació de Llocs de Treball de l’Ajuntament de Sant Llorenç des
Cardassar. Modica nivells d’exigència de coneixement del català.
BOIB núm. 48, de 16 d’abril de 2016
Decret núm. 201607557, de 3 de maig, de la Regidoria de Cultura, Patrimoni, Memòria Històrica i Política
Lingüística de l’Ajuntament de Palma que desestima la petició feta per l’Associació de Veïns i Amics de
Santa Catalina en què sol·licita la versió en castellà de l’expedient relatiu a l’aprovació del Projecte i el
Plec de clàusules administratives particulars per a la contractació de l’execució de les obres del Projecte de
demolició del monument al creuer Baleares a la Feixina, perquè segons l’article 7.1 del Reglament municipal
de normalització lingüística de l’Ajuntament de Palma l’Administració municipal, com a regla general, ha de
Antoni Nadal Soler
Crònica legislativa de les Illes Balears. Primer semestre de 2016
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 66, 2016 280
dur a terme la tramitació dels expedients en català. En compliment d’aquesta normativa municipal el Projecte
i el Plec de condicions esmentats s’han redactat en aquesta llengua.
Així mateix, l’article 36.2 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions
públiques i del procediment administratiu comú, estableix que en els procediments tramitats per les
administracions de les comunitats autònomes i de les entitats locals l’ús de la llengua s’ha d’ajustar al que
preveu la legislació autonòmica corresponent. En aquest sentit, la Llei 3/1986, de 29 d’abril, de normalització
lingüística a les Illes Balears estipula en l’article 2.3 que les manifestacions en llengua catalana, en forma oral
o escrita, pública o privada, produeixen plens efectes jurídics i de l’exercici d’aquest dret no pot derivar cap
requeriment de traducció, i al seu article 7.2, que la documentació derivada de les activitats administratives,
els avisos, els formularis i els impresos de les entitats públiques redactats en llengua catalana tenen validesa
ocial i plena ecàcia jurídica.
BOIB núm. 69, de 2 de juny de 2016
Aprovació denitiva de la modicació del Reglament de règim intern de les escoletes dependents del Consell
Insular de Formentera. La llengua als centres d’ús informatiu, administratiu, vehicular i d’aprenentatge serà
la llengua catalana com a llengua pròpia de les Illes Balears.
BOIB núm. 70, de 4 de juny de 2016
Llei de modicació de la Llei 3/1986, de 29 d’abril, de normalització lingüística a les Illes
Balears
El Ple del Parlament de les Illes Balears, en sessió extraordinària tinguda el dia 26 de gener de 2016, va
aprovar la Llei 1/2016, de 3 de febrer, de modicació de la Llei 3/1986, de 29 d’abril, de normalització
lingüística a les Illes Balears.
Segons l’exposició de motius, «la Llei 9/2012, de 19 de juliol, de modicació de la Llei 3/2007, de 27 de
març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears [BOIB núm. 106, de 21 de juliol de
2012], va introduir a la seva disposició nal primera una important modicació de la Llei 3/1986, de 29
d’abril, de normalització lingüística a les Illes Balears». Atès que la modicació no es va «fer de manera
equilibrada, serena i consensuada, [...] el més prudent és retornar a la situació anterior a aquesta modicació
recuperant el pacte que es va establir entre tots els partits amb representació parlamentària l’any 1986».
Amb els vots favorables dels grups parlamentaris Podem Illes Balears, MÉS per Mallorca, Pi-Proposta per
les Illes, MÉS per Menorca, i Socialista, el legislador retorna a la situació anterior a la reforma de la Llei
9/2012, és a dir, al text acordat entre tots els partits amb representació parlamentària l’any 1986.
BOIB núm. 18, de 6 de febrer de 2016
Llei de mesures de capacitació lingüística per a la recuperació de l’ús del català en l’àmbit
de la funció pública
El Ple del Parlament de les Illes Balears, en sessió tinguda el dia 31 de març de 2016, va aprovar la Llei
4/2016, de 6 d’abril, de mesures de capacitació lingüística per a la recuperació de l’ús del català en l’àmbit
de la funció pública.
Després del punt d’inexió en la legislatura 2011-2015, en què el Govern del Partit Popular va rompre
el pacte en matèria de llengua entre tots els partits amb representació parlamentària, sobretot amb la Llei
9/2012, de 19 de juliol, amb la qual s’adoptaren importants mesures de revisió del procés normalitzador –«al
marge de qualsevol diagnòstic seriós sobre la realitat sociolingüística balear», segons l’exposició de motius
de la Llei 4/2016–, el Parlament assumeix novament l’exigència general de requisits de capacitació en la
llengua pròpia per a l’accés a la funció pública, com també per a la promoció en el si de les administracions
públiques.
Antoni Nadal Soler
Crònica legislativa de les Illes Balears. Primer semestre de 2016
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 66, 2016 281
Les disposicions transitòries inclouen algunes decisions provisionals sobre els nivells de coneixement
lingüístic exigibles als empleats públics, que ja havien estat en vigor en el passat sense que es produïssin
disfuncions en la prestació dels serveis públics. El personal estatutari i laboral del Servei de Salut de les Illes
Balears rep un tractament diferenciat, ateses les seves característiques professionals i l’evidència del lent
procés normalitzador que s’ha produït en aquest àmbit.
BOIB núm. 46, de 12 d’abril de 2016
Implementacions bàsiques als centres d’ensenyament de persones adultes
La Comissió de Cultura, Educació i Esports del Parlament de les Illes Balears, en sessió tinguda el dia 19
de maig de 2016, va aprovar la Resolució derivada d’una proposició no de llei, del Grup Parlamentari El
Pi-Proposta per les Illes Balears, relativa a implementacions bàsiques als centres d’ensenyament de persones
adultes (CEPA).
«2. El Parlament de les Illes Balears insta el Govern de les Illes Balears a garantir la possibilitat que els
alumnes dels diferents CEPA de les Illes Balears hi puguin aprendre, en igualtat de condicions i amb tota
normalitat, les dues llengües ocials de la nostra comunitat autònoma.»
BOPIB núm. 47, de 27 de maig de 2016
Llei per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals [LGTBI] i per
eradicar l’LGTBIfòbia
El Ple del Parlament de les Illes Balears, en sessió tinguda el dia 17 de maig de 2016, va aprovar la Llei
8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar
l’LGTBI fòbia.
«Article 12
Educació
[...] 4. Els continguts dels materials escolars, educatius i formatius, en qualsevol format, i el llenguatge
que s’hi empri han de tenir en compte la diversitat pel que fa a l’orientació sexual, la identitat de gènere i
l’expressió de gènere i han d’evitar qualsevol mena de discriminació per aquest motiu.
[...]
Article 15
Mitjans de comunicació
1. El Consell Audiovisual de les Illes Balears, en relació amb els mitjans de comunicació, ha de: [...]
b) Establir recomanacions sobre els usos lingüístics i el tractament i l’ús de les imatges amb relació a
l’homosexualitat i la intersexualitat.»
BOIB núm. 69, de 2 de juny de 2016
Declaració institucional contra el racisme i la xenofòbia
El Ple del Parlament de les Illes Balears, en sessió tinguda el dia 7 de juny de 2016, va aprovar per assentiment
la declaració institucional contra el racisme i la xenofòbia, de la qual transcrivim uns paràgrafs a continuació:
«Avui som testimonis d’un increment de la intolerància, les opinions racistes i la violència impulsada per
l’odi. En aquests temps tumultuosos hem de defensar els drets i la dignitat de tots, la diversitat i el pluralisme.
Antoni Nadal Soler
Crònica legislativa de les Illes Balears. Primer semestre de 2016
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 66, 2016 282
[...] Per la nostra part, les Illes Balears sempre han estat un comunitat oberta, som una comunitat plural i
d’acollida on fem que ningú no se senti estranger. Tenim una cultura i una llengua pròpies que hem d’utilitzar
com a element integrador, en cap cas d’exclusió.»
BOPIB núm. 52, de 23 de juny de 2016

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR