Crònica legislativa d'Andorra. Any 2019

AutorMaria Cucurull Canyelles
CargoMaria Cucurull Canyelles, llicenciada en filologia catalana per la Universitat de Barcelona, vicepresidenta del Centre de la Cultura Catalana d'Andorra i coordinadora del butlletí InfoMigjorn. mariacucurull@gmail.com
Páginas227-234
CRÒNICA LEGISLATIVA D’ANDORRA
Any 2019
Maria Cucurull Canyelles*
Resum
Aquesta crònica vol ser un recull dels diferents textos legislatius del 2019 que fan referència a l’ús de la llengua catalana
al Principat d’Andorra i que afecten diversos àmbits de la societat. També hi podreu trobar diverses convocatòries i
articles sobre la llengua del país, així com debats sobre aquesta matèria que s’han produït en l’esfera pública andorrana.
Paraules clau: Andorra; educació; Administració; titulacions; legislació; política lingüística.
LEGISLATIVE REPORTS ON ANDORRA
Abstract
This report aims to compile several legislative texts published throughout 2019 concerning the use of Catalan in the




Catalana d’Andorra i coordinadora del butlletí InfoMigjorn. mariacucurull@gmail.com
Citació recomanada: Cucurull Canyelles, Maria. (2020). Crònica legislativa d’Andorra. Any 2019. Revista de Llengua i Dret,
Journal of Language and Law, 73, 227-234. https://doi.org/10.2436/rld.i73.2020.3438
Maria Cucurull Canyelles
Crònica legislativa d’Andorra. Any 2019
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 73, 2020 228
Sumari
1 Introducció
2 Educació
3 Administració
4 Justícia
5 Cultura i esports
6 Programes electorals
7 Conclusions
Maria Cucurull Canyelles
Crònica legislativa d’Andorra. Any 2019
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 73, 2020 229
1 Introducció
Andorra ha viscut un any intens amb dos períodes electorals: les eleccions generals del 7 d’abril i les eleccions
comunals del 19 de desembre.
Pel que fa a les eleccions generals, podríem parlar d’una jornada històrica per al país, atès l’elevat nombre
d’electors (27.278 persones amb dret a vot) i la varietat de partits polítics que s’hi van presentar, en total
8 partits. Demòcrates per Andorra (DA) va ser el partit més votat a les eleccions i continuarà governant
durant els propers 4 anys gràcies a una coalició amb Liberals d’Andorra (L’A) i Ciutadans Compromesos.
D’acord amb els resultats electorals, sembla que el vot està més fraccionat que en l’anterior legislatura i, poc
acostumats als pactes, ara el repte serà superar els quatre anys amb un govern d’entesa.
En relació amb el tema que ens ocupa, cal destacar que en els programes electorals dels partits que es van
presentar a les eleccions generals la llengua catalana va quedar en un segon pla, eclipsada per altres temes

Ara bé, en aquest darrer punt cal estar amatents per veure com evolucionen les negociacions, perquè podrien

el mateix que en l’antiga legislatura, no es preveu que en els propers anys hi hagi cap canvi notori respecte a
les polítiques dels darrers quatre anys.
En aquesta crònica legislativa del 2019, farem esment de les lleis, els decrets i els edictes publicats al Butlletí

aprovats en matèria d’educació, perquè si a les acaballes del 2018 s’havia aprovat la Llei d’ordenament del
sistema educatiu andorrà,1 ara s’han publicat decrets més concrets com el d’ordenament de batxillerat i els
programes de les assignatures de Comunicació en Llengua Catalana i de Llengua i Literatura Catalanes de
         
una reducció de les hores lectives en aquestes matèries respecte de l’antic sistema. També repassarem la
     
         

Tot i que l’objectiu principal d’aquesta crònica és destacar la legislació andorrana relacionada amb la llengua
catalana, pensem que també cal fer especial atenció als resultats de l’enquesta de coneixements i usos
lingüístics de la població d’Andorra corresponent a l’any 2018, atès que es van presentar públicament el 16
de desembre de 2019.
La societat andorrana és plurilingüe i la diversitat lingüística es veu com una de les grans riqueses del país;
ara bé, el català no sempre és present en tots els àmbits, cosa que fa que sigui necessari promoure amb més

també és important no obviar la situació de fragilitat de la llengua tenint en compte el poder de les llengües
veïnes i la necessitat de fer polítiques lingüístiques de protecció per garantir-ne l’ús.
2 Educació
Com és sabut, a Andorra hi ha tres sistemes educatius ben diferenciats: el sistema andorrà, el sistema francès
i el sistema espanyol, que inclou també les escoles congregacionals. Cada sistema educatiu segueix els
programes que determinen els ministeris d’educació propis. Ara bé, per garantir la integració al país dels
alumnes dels sistemes educatius diferents de l’andorrà, el Consell General, ja el 1972, va introduir un

   
   

i les institucions d’Andorra.
1 
Maria Cucurull Canyelles
Crònica legislativa d’Andorra. Any 2019
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 73, 2020 230
Per això, tenint en compte que a mitjan 2018 es va aprovar la Llei d’ordenament del sistema educatiu
andorrà,2 per actualitzar “els principis bàsics que han de guiar la intervenció docent i la metodologia aplicada
               
     
3 per a

També amb relació al nou sistema educatiu andorrà, el 27 de febrer de 2019 es va aprovar el Decret
d’ordenament del nivell de batxillerat general del sistema educatiu andorrà. En l’exposició de motius,

educatiu andorrà i ara, en el 2019, atesa l’arribada de la primera promoció d’alumnes a batxillerat que ha

(Permsea), convé revisar el Decret d’ordenament del batxillerat general.

en els seus alumnes la competència plurilingüe, necessària en un context globalitzat, i capacitar-los per
accedir a estudis superiors en entorns lingüístics i culturals diversos”. Tenint en compte que la majoria
dels estudiants cursaran els estudis superiors a l’estranger i d’acord amb la diversitat cultural que hi ha al
país, l’escola desenvolupa en els alumnes una mentalitat oberta, de respecte i curiositat envers les diferents
cultures, i, per assolir aquest objectiu, “l’aprenentatge de llengües s’organitza al voltant de les assignatures
pròpiament lingüístiques i la vehiculació de diferents assignatures en llengua catalana, castellana i francesa”.
Les llengües vehiculars de batxillerat són: la llengua catalana, la llengua castellana i la llengua francesa, tal
com explica l’article 10 referent al pla d’estudi. Ara bé, el Decret no determina les llengües de vehiculació
de cada assignatura, atès que és el centre educatiu qui ha de determinar-les, sempre vetllant per una presència
equilibrada de cada llengua.

una de les dues assignatures de llengua catalana: Comunicació en Llengua Catalana o Llengua i Literatura
Catalanes. De manera que els alumnes que escullen Comunicació no poden aprofundir en la literatura
     
“plurilingüe, amb domini elevat del català, el castellà i el francès — practicats en esperit de convivència
plena— i d’un nivell d’usuari independent de l’anglès”. El Decret és clar, el sistema educatiu andorrà
aposta pel plurilingüisme: tot alumne haurà de cursar obligatòriament Comunicació en Llengua Anglesa
de tres hores setmanals i podrà escollir o bé Comunicació en Llengua Catalana de dues hores setmanals o
bé Llengua i Literatura Catalanes de quatre hores setmanals. En cas que l’alumne esculli Comunicació en
Llengua Catalana farà més hores a la setmana d’anglès que de català, cosa que només passa en el sistema
educatiu andorrà.
Decret del programa de l’assignatura de Comunicació en Llengua
Catalana del batxillerat general de l’Escola Andorrana el mateix dia que es va aprovar el Decret del programa
de l’assignatura de Llengua i Literatura Catalanes del batxillerat general de l’Escola Andorrana. Ens els
programes d’ambdues assignatures es detallen els recursos d’aprenentatge i els criteris d’avaluació que cal

d’un enfocament competencial.
En el cas de l’assignatura de Comunicació en Llengua Catalana, es treballen tres competències: oral, lectora
i escrita. En la introducció s’explica que el programa s’articula tenint en compte tres teories fonamentals. En
primer lloc, l’enfocament comunicatiu, que se centra en el desenvolupament de les capacitats lingüístiques
més bàsiques —parlar, entendre, interactuar, llegir i escriure— en contextos reals o versemblants. En segon
lloc, la dimensió de l’ús social de la llengua, “en què l’element central d’ensenyament i aprenentatge és la
        
i les cultures, en què aprendre a comunicar en “una llengua es recolza en el domini d’altres llengües de
l’individu”.
2
3
Maria Cucurull Canyelles
Crònica legislativa d’Andorra. Any 2019
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 73, 2020 231
En l’assignatura de Llengua i Literatura Catalanes s’afegeix una nova competència a les tres anteriors:
interpretar produccions literàries. Així mateix, en la introducció es detallen les mateixes tres teories
fonamentals sobre les quals s’articula el programa i se n’hi afegeix una quarta, que és la que vertebra el
desenvolupament de la competència literària. Aquest quart enfocament s’anomena “formació del lector
literari” i a diferència de l’ensenyament tradicional fuig de la metodologia historicista i formalista. Sense
renunciar a tenir en compte elements històrics o formals, la voluntat és que l’aprenentatge de la literatura es
visqui com un fet social compartit.
Al mes de juny, en acabar el curs escolar de la primera promoció que havia completat el cicle de batxillerat
  Decret de creació i regulació dels diplomes
.4
         
              
                   

      

Llengua i Literatura Catalanes. És a dir, independentment de si han cursat dues o quatre hores de català durant
el cicle de batxillerat. Els alumnes de formació professional també poden tenir el nivell C1 a partir de la


De la mateixa manera que als alumnes dels sistemes educatius diferents a l’andorrà se’ls proporciona un
coneixement de la cultura andorrana, es considera indispensable que aquelles persones que volen obtenir la
nacionalitat andorrana per algun dels tres supòsits que preveu la llei demostrin a bastament a partir d’una
prova oral d’integració que tenen uns coneixements de llengua catalana i també de la història, la cultura i les
      
el Decret de creació i regulació del diploma de ciències humanes i socials. Aquest text normatiu té com a
  

demostri una assistència mínima del 80% de les classes d’aquest curs de 60 hores. Així mateix, a les proves
també s’avalua el nivell de llengua catalana A2.
regulació5
per adequar-la a la formació que actualment s’està duent a terme al centre encarregat de la formació d’adults
que ofereix coneixements de la història del país, del patrimoni, de les institucions i del medi natural, i alhora
permet avaluar el nivell de llengua catalana A2. Per tant, el nou reglament considera integrades a la societat
andorrana les persones que en el moment de sol·licitar la nacionalitat hagin cursat l’escolaritat obligatòria al
Principat d’Andorra o que acreditin que disposen del diploma de ciències humanes i socials.
3 Administració
El 24 d’abril de 20196 i també l’11 de desembre de 2019,7

les proves era tenir més de setze anys en el moment en què tinguessin lloc els exàmens, independentment de
la nacionalitat o de si eren o no residents al Principat d’Andorra.
4 

3.7.2019).
5 
3.4.2019).
6 Avís del 24 d’abril de 2019 dels exàmens 
7 Avís de l’11 de desembre de 2019 dels exàmens   
18.12.2019).
Maria Cucurull Canyelles
Crònica legislativa d’Andorra. Any 2019
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 73, 2020 232
avís8

de Llengua Catalana a primer de batxillerat i que actualment fan el 2n curs de batxillerat. I també per als
  
liceu general, tecnològic o professional i que actualment fan terminale.
També en l’àmbit de l’Administració, el 24 d’abril de 2019 es va publicar un edicte9 per obtenir l’habilitació
professional de la traducció i la interpretació jurades. Els candidats han de superar l’examen de llengua
catalana corresponent al nivell C2. Als examinands se’ls avalua si tenen la competència lingüística necessària
            

d’analitzar aspectes relacionats amb el bon ús de la normativa de la llengua catalana i per ser apte cal obtenir
una puntuació total mínima de 60 punts sobre 100. A més, la prova de llengua catalana és eliminatòria.
També es va publicar un edicte10 per a la cobertura de dues places de tècnic de caràcter eventual, adscrites
al Departament de Política Lingüística del Ministeri de Cultura, Joventut i Esports, per ocupar el lloc de
treball de tècnic dinamitzador de política lingüística. D’acord amb la convocatòria, els nous tècnics hauran
de promoure l’ús de la llengua a través de “campanyes o accions diverses”, s’ocuparan de sensibilitzar la
ciutadania, de vetllar perquè es compleixi la legislació lingüística, impulsar la investigació i oferir un servei

francesa o portuguesa, indistintament, i tenir la titulació d’ensenyament superior estatal mínima del nivell
3 del MATES en l’àmbit d’estudi de la llengua catalana, amb un nivell mínim de català igual o equivalent
    
edicte11
D’altra banda, el 25 de setembre de 2019 es va publicar un edicte12 pel qual es convocava un concurs públic
per a la contractació d’una empresa per dissenyar, produir i executar tots els elements d’una campanya de
          
“Aquí, en català. Atreveix-t’hi!”. El mes d’octubre es convocava un altre edicte13 per contractar una empresa
que adaptés el llibret Viure a Andorra. Es tracta d’un llibre de català bàsic en imatges, destinat a aprenents
de català, que s’havia editat el 2006.
El 2019, ha baixat lleugerament el nombre de denúncies de consumidors que no han estat atesos en la
14 Si normalment la xifra anual d’alertes supera la trentena, el 2019 hi ha hagut un mínim
descens, 28 casos. La llei15 és explícita: el català ha de ser present en tots els àmbits, en els rètols dels
establiments, en les cartes dels restaurants i en els tiquets de caixa. A més, el consumidor té el dret de ser atès

Política Lingüística, considera que la baixada del nombre de denúncies és positiu. Ara bé, el fet que hi hagi
consumidors que presentin queixes no necessàriament ha de ser negatiu, també podem llegir aquestes alertes
com una mostra de conscienciació lingüística.
8 

9 Edicte del 24 d’abril del 2019 pel qual es fa pública la convocatòria de les proves per obtenir l’habilitació professional de la

10 Edicte del 3 d’octubre del 2019 per a la cobertura, amb treballadors públics interins, de dues places en el lloc de treball de tècnic

11

12 Edicte del 25 de setembre de 2019 pel qual es convoca un concurs públic per a la contractació d’una empresa per dissenyar,
 
núm. 82, 2.10.2019).
13 Edicte del 9 d’octubre de 2019 pel qual es convoca un concurs públic per contractar una empresa que faci l’adaptació i l’edició
del llibret Viure a Andorra
14 Òscar Serrano (10 de febrer de 2020). Vora 30 denúncies per no utilitzar el català.  
2020.
15 
Maria Cucurull Canyelles
Crònica legislativa d’Andorra. Any 2019
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 73, 2020 233
   el director de Política

i usos lingüístics de la població d’Andorra” corresponent a l’any 2018. L’enquesta es va realitzar per telèfon
a una mostra de 742 persones, residents a Andorra i majors de 14 anys. L’objectiu de l’estudi era obtenir
dades sobre l’evolució dels coneixements lingüístics de la població d’Andorra i comparar-los amb les dades
dels anys 1995, 1999, 2004, 2009 i 2014. Grosso modo, l’estudi revela que el català i el castellà són les
llengües més habituals de la majoria de la població, parlades de manera exclusiva o combinada. Pel que
fa al coneixement, el castellà és la llengua més coneguda entre els enquestats, amb un 9,3, i el català se’n
situa lleugerament per sota, amb un 8 de mitjana, en una escala del 0 al 10, en què el 0 és que “no es coneix


l’indicador lingüístic que s’obté de la combinació de coneixement i d’ús, que ens mostra que les llengües de
referència de la població andorrana són el català i el castellà.
4 Justícia
Al llarg del 2019, s’han publicat quinze edictes per cobrir places vacants al Consell Superior de la Justícia.
Algunes eren per cobrir una vacant d’un nunci judicial,16 altres de tècnic programador,17 administratiu,18
secretari judicial19 i magistrat del Tribunal de Corts.20 El nivell de llengua catalana que es demana en cada
     


          
un nivell concret de llengua catalana, sinó que les bases de la convocatòria únicament estableixen que es
“valorarà el grau de coneixement de la llengua catalana”.
5 Cultura i esports
El mes de febrer Andorra inaugurava un nou eix comercial que agrupa les avingudes de Meritxell i de
 The Shopping Mile.21 Els promotors de la
iniciativa asseguraven que el nom en anglès es deu a una estratègia de màrqueting per traspassar fronteres
i mostrar-se més globals. Ara bé, la decisió no va estar exempta de polèmica. L’escriptor Albert Villaró
considerava que era una mostra de poc respecte a la llengua, tenint en compte que és un tret que distingeix



per promoure el català en l’àmbit de l’esport de base. Atès que en el món de l’esport molt sovint s’usen
altres idiomes arrelats al país, la campanya vol conscienciar els joves sobre la importància d’usar la llengua
catalana pel seu paper integrador. Apropar-se als 6.000 joves que periòdicament s’entrenen en alguna
modalitat esportiva és cabdal per aconseguir que el català sigui la llengua d’ús en l’àmbit esportiu.
16     

17 

18           

19 Edicte del 7 d’agost del 2019 per la convocatòria del procediment selectiu d’ingrés per proveir dues places en el lloc de treball de

20 Edicte de data 10 d’abril del 2019 pel qual es convoca un concurs obert de juristes per cobrir una vacant en el càrrec de magistrat

21 Moreno, Dolors (11 de febrer de 2019). La marca que uneix i divideix. (Consultat el 26 de febrer de 2020).
Maria Cucurull Canyelles
Crònica legislativa d’Andorra. Any 2019
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 73, 2020 234
Encara en l’àmbit cultural, el Centre de la Cultura catalana d’Andorra en col·laboració amb el Ministeri de
Cultura, Joventut i Esports va publicar el volum Andorra i Pompeu Fabra, una publicació que recull totes
les comunicacions que van tenir lloc el setembre de 2018 amb motiu de la jornada que es va organitzar per

6 Programes electorals
              
Actualment, el cap de Govern és Xavier Espot, de DA. DA no feia cap referència a la llengua en el seu
programa electoral. Igual que Ciutadans Compromesos, que només va presentar candidatura a la parròquia
de la Massana, tampoc no feia cap proposta amb relació a la llengua. En canvi, L’A hi dedicava dos punts del
seu programa electoral. Proposava potenciar la llengua catalana fent més campanyes de divulgació i dotar el
Servei de Política Lingüística de més recursos. A més, prometia garantir que totes les institucions públiques
asseguressin l’ús correcte del català.
              
 sí que incloïen




El dos únics partits de centreesquerra incloïen propostes ben diferenciades. Socialdemocràcia i Progrés (SDP)
proposava una Andorra més europea i per assolir-ho sembla que li feia nosa la llengua catalana. Plantejava

francesa o castellana sense que calgui “una farragosa i costosa traducció” periòdica de tota la normativa
              
propostes en dos punts. En primer lloc, plantejava millorar les competències de l’alumnat en llengua anglesa
tot desenvolupant la competència dels docents. A més, es proposaven afavorir activitats complementàries
com campaments, estades a l’estranger, tallers i activitats extraescolars accessibles a tots els infants. I més
enllà de fomentar la diversitat lingüística, també proposaven un Pla nacional lingüístic: un instrument per
    
àmbits.
7 Conclusions


un ensenyament per competències, ara per ara, ha reduït les hores lectives en llengua catalana, cosa que no
 
campanya interessant per sensibilitzar els joves sobre la importància d’usar la llengua catalana a l’esport,
veurem com es desenvolupen les futures campanyes de promoció de la llengua.
D’altra banda, l’enquesta sobre coneixements i usos lingüístics situa el castellà per sobre del català en totes les



respecte de les dades del 2014.

matèria lingüística el català podria assolir un nou estatus o bé quedar relegat a un segon pla. En funció de les
aspiracions del Govern, la polèmica estarà servida.

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR