Comunitats autònomes

AutorJoan Subirats i Belen Noguera/Vitelio Tena
Páginas457-470

Page 457

1. Activitat legislativa
Llei 2/1997, de 20 de març, de turisme d'Extremadura (DOE núm 50, de 29 d'abril; BOE núm. 129, de 30 de maig)

Els elements que concorren en la regulació jurídica del turisme són molt variats, perquè es tracta d'un fenomen que remet a activitats diverses susceptibles d'un enfocament subjectiu en atenció a les persones que -com a subjectes actius, passius o ordenadors- hi participen. L'ordenació jurídica del turisme no es presenta com un bloc normatiu unitari i homogeni, sinó que es caracteritza per les acusades fragmentarietat, heterogeneïtat i dispersió, a les quals col·labora avui dia decisivament no tan sols la varietat d'objectes d'atenció, sinó també la pluralitat de poders implicats. El nucli principal de responsabilitats sobre el turisme se situa a les comunitats autònomes, a tenor de la competència «exclusiva» que van assumir als seus estatuts respectius i partint de la possibilitat oberta a l'art. 148.1.18 de la Constitució sobre «promoció i ordenació del turisme al seu àmbit territorial» (així, per exemple, l'art. 7.17 de l'extremeny) i tenint en compte que, d'altra banda, Fan. 149 no reservarà a l'Estat cap competència específica en la matèria.

La diversitat de l'abast i dels continguts de les normes autonòmiques reguladores del turisme o la seva simple inexistència en alguns casos fa que la legislació estatal (majoritàriament preconstitucional, normes dels anys seixanta, setanta i primers vuitanta) continuï acomplint un paper de «farciment» en virtut de la clàusula constitucional de supletorietat, en la mesura que existeixin aspectes que una determinada comunitat autònoma no hagi regulat. Tanmateix, la voluntat del legislador estatal queda restringida, petrificada o congelada, segons ha posat ja clarament en evidència la jurisprudència del Tribunal Constitucional (sentències 118/ 1996, de 27 de juny, i 61/1997, de 20 de març), quan ens trobem davant normes no susceptibles de substitució o de modificació per d'altres d'estatals, únicament desplaçables per les corresponents normes autonòmiques, ja que la citada clàusula no suposa habilitació competencial de cap mena.

A aquesta lògica respon plenament la Llei de turisme d'Extremadura, que pot ser inclosa encara en el grup de les pioneres. Així han de ser qualificades les lleis d'ordenació turística dictades pel País Basc, la Comunitat de Madrid i Canàries en el primer terç de l'any 1995 com a autèntiques normes model d'ordenació global del sector. Encara que recullen, per suposat, solucions tan sols parcialment coincidents i malgrat que responen la basca i la canària a un es-Page 458quema més reglamentista i exhaustiu, mentre que la madrilenya se situa en línia de principis generals d'una ordenació completa però escarida, cal atribuir a aquestes lleis el mèrit de ser vertebra-dores i clarificadores d'un sistema complex. Fins i tot com a mecanisme de satisfacció indirecta dels objectius de desenvolupament econòmic, el fet que els operadors puguin comptar amb un ordenament clar, coherent i segur, que tingui com a punt de partida la norma autonòmica de capçalera, ha de ser valorat com un factor afegit.

Sobre la Llei extremenya podem dir, això no obstant, que sembla en bona mesura un programa de govern ampli carregat de bones intencions més que no pas una norma jurídica depurada, una insistent declaració programàtica la posada en escena de la qual haurà de ser instrumentada posteriorment per d'altres mecanismes, ja siguin normatius o de simple acció administrativa. La Llei presenta una acusada vocació reglamentista o quasi enciclopèdica, que sovint ultrapassa l'essència i les funcions pròpies d'una norma amb rang i valor de llei per recordar una altra mena de disposicions o fins i tot unes altres declaracions d'àmbit distint. Hi influeixen amb tota probabilitat tant l'evident inspiració economicista, explicable per raons formatives i organitzatives, com la preocupació ambientalista (autèntic valor superior sectorial) que aflora reiteradament amb pinzellades no exemptes d'un cert radicalisme romàntic i per això recfamadora de reafirmacions categòriques com la que culmina i compendia la norma quan declara que «independentment de les referències explícites contingudes en aquesta Llei, tors el establiments turístics hauran d'observar les prescripcions de la legislació mediam-biental» (disposició addicional tercera).

Pel que fa al contingut material de la Llei, diguem en versió telegràfica que comprèn amb atenció desigual al llarg del seu extens articulat els aspectes següents:

  1. Els subjectes i les activitats turístiques (títols II i III) són abordats en sintonia absoluta amb el concepte clàssic de policia administrativa, començant per la necessitat d'autorització de les empreses (ja siguin d'allotjament, de restauració, agències de viatge o d'altres empreses turístiques complementàries) i d'autorització d'obertura i classificació dels establiments que posin en funcionament. L'eficàcia jurídica d'aquestes autoritzacions es fa dependre de la constància en el corresponent Registre autonòmic. A reserva de dispensa singular de la Conselleria competent en la matèria, són imposades d'altres obligacions no poc importants, com les de caràcter professional que relaciona l'art. 14, el compliment dels requisits mínims d'in-fraestructura Í de qualitat dels serveis que es determini per a cada categoria i en cas d'obres l'avaluació prèvia d'impacte ambiental. Malgrat la diferenciació exhaustiva dels tipus d'activitat, amb pretensions classifïcatòries més en-tomològiques que no pas pròpiament jurídiques (art. 17 a 39, en particular els relatius a modalitats d'allotjament, tal com sol ocórrer en aquesta mena de normes), és mèrit de la Llei el fet de no entrar en detalls sinó de mantenir-se en un marc general definitori que necessita d'un immediat desplegament reglamentari. Això explica la precisió de la disposició transitòria tercera, d'altra banda innecessària, segons la qual la normativa vigent en entrar en vigor la Llei, tant estatal com autonòmica (decrets de 1986 i 1990 sobre establiments hotelers, de 1985 sobre campaments,Page 459 de 1987 sobre agències de viatge, de 1996 sobre activitat professional de guia de turisme, entre d'altres), mentre no sigui substituïda per les noves normes de desplegament serà «d'aplicació complementària» de la dita llei en allò que no sigui contrari al seu contingut. Són molt parques les al·lusions a les professions turístiques (art. 45 i 46) i als usuaris (art. 47 a 49), tot i que en aquest darrer cas es preveu un anomenat «codi ètic» integrat en realitat per drets i deures molt genèrics (la primera obligació considerada com a tal impel·leix a respectar els valors ecològics i a observar la normativa mediambiental), establerts en d'altres llocs de la Llei o fins i tot en d'altres normes.

  2. L'ordenació dels recursos (títol IV), confiada a una panòplia d'instruments de planejament que comença amb l'ambiciós Pla turístic regional -encarregat d'integrar les accions d'índole turística als plans de desenvolupament regional i a la política turística nacional i europea- i s'estén a plans comarcals, plans estratègics d'àrees integrades i fins i tot plans de subsectors turístics considerats d'interès (de naturalesa i esportiu, congressual, rural, termal -aquest últim objecte de regulació pròpia i específica a la Llei extremenya de 24 de novembre de 1994, de balnearis i aigües mineromedicinals i/o termals). La terminologia i el sistema utilitzats són els habituals en les normes d'ordenació territorial, encara que amb absència de disposicions procedimentals i de règim jurídic substantiu prou clares, que són confiades al desenvolupament reglamentari sobre la base d'una difusa pretensió multi participativa (art. 53.3 i 4). Resulta sorprenent la gran confiança dipositada en la planificació en temps aparentment poc propicis a aquesta tendència. Es tracta, a més, d'una planificació una mica difusa en els continguts, en l'articulació formal i en el joc de les diferents modalitats planificatòries, que estan pensades preferentment en la seva dimensió d'instrument econòmic -de planejament estratègic, de predicció i prospectiva- y no com a eina jurídica per incidir sobre la realitat. En consonància, res no es diu de l'eficàcia jurídica dels plans, excepte l'al·lusió retòrica de l'exposició de motius al fet que aquests propicien els mitjans de transparència per analizar per períodes i de forma contínua els resultats turístics de la Comunitat i per coordinar les accions de promoció entre les diferents administracions públiques tot evitant la dispersió dels agents econòmics inversors, «acenttiando la presten ordenadora y di-namizadora» (sic), encara que s'obliga (disposició transitòria cinquena) a «eL·-borar» el Pla turístic regional en el termini de dos anys.

  3. Foment i promoció del turisme (títol V), tot englobant tota mena d'accions de valorirzació del sector, començant per la informació i la difusió de l'oferta turística, que inclou l'establiment d'oficines d'informació, ja siguin de ti-tularitat autonòmica o bé mitjançant conveni amb d'altres entitats i institucions interessades. Es tracta, a partir d'aquí, de realitzar accions incentivado-res de rota índole, de manera que el volum de recursos econòmics disponible sigui aplicat convenientment per a l'assoliment dels interessos públics que cal perseguir, concretat en aquest cas en allò que la Llei qualifica com a «desarrollo sostenible del turismo» (equilibri entre l'eficàcia de l'economia turística competitiva i el respecte del patrimoni natural i cultural). Això donarà lloc a l'atribució d'ajuts públics a favor de particulars iPage 460 d'entitats públiques en les direccions més diverses segons els principis i els criteris que han de regir l'actuació administrativa en la matèria (art. 4), entre els quals destaquen el foment de les activitats turístiques conjuntes amb Portugal, la millora de les estratègies competitives de les empreses, la potenciació dels productes turístics, el desenvolupament de nous segments de l'oferta, etc.

  4. La disciplina turística (títol VI) constitueix el corol·lari de tot el sistema d'ordenació de l'oferta i de prestació de serveis i intenta assegurar la correspondència més estricta entre la realització d'activitats per part de les empreses turístiques i les condicions en què han estat permeses per l'autoritat administrativa. Precisament aquesta matèria és una de les que ha conegut una ordenació autonòmica més lineal i més estesa, circumstància que no té res d'estrany per les seves pròpies peculiaritats jurídiques, que accentuen al màxim les exigències constitucionals de legalitat i de seguretat jurídica. L'entramat d'infraccions i de sancions administratives en matèria de turisme es mou, com no podia ser d'una altra manera, sota els paràmetres de la legislació estatal sobre el procediment administratiu comú continguda en la Llei 30/1992, de 26 de novembre, és a dir, els principis que regeixen la potestat sancionadora i els principis del procediment sancionador, encara que en la lògica correcta de la Llei a aquell entramat s'anteposa la regulació de l'activitat administrativa d'inspecció turística, les funcions de la qual adquireixen una intensitat i una importància que queden ben patents en els art. 65 i següents, quan estableixen la consideració d'autoritat pública dels inspectors, quan se'ls permet visitar, investigar per qualsevol mitjà legal i citar per a la seva compareixença els titulars de l'empresa i responsables d'activitats turístiques o quan estableixen la presumpció de certesa de les actes i els informes d'inspecció. Entre les sancions administratives -i juntament amb les possibles accessòries de suspensió de l'activitat, clausura de l'establiment, revocació del títol autoritzador o cancel·lació de subvencions- es preveu la imposició de multes, des d'un mínim de deu mil fins a un màxim de deu milions de pessetes (quanties per a les quals es preveu una actualització anual pràcticament automàtica en relació amb l'índex de preus al consum i mitjançant ordre del conseller competent), la imposició de les quals dependrà de la qualificació de la infracció com a lleu, greu o molt greu i de la concurrència dels criteris de graduació als quals fa referència l'art. 83, i que permet la imposició en el grau mínim, mitjà o màxim.

Lleis promulgades per les comunitats autònomes des del juliol de 1996 fins al juny de 1997
Andalusia

Llei 2/1996, de 17 de juliol, per la qual es modifica la Llei 1/1998, de 17 de març, de la Cambra de Comptes d'Andalusia (BOJA núm. 82, 18-7-96).

Llei 3/1996, de 17 de juliol, per la qual es modifica la Llei 9/1983, d'l de desembre, del Defensor del Poble andalús (BOJA núm. 82, 18-7-96).

Llei 4/1996, de 17 de juliol, per laPage 461 qual es modifica la Llei 2/1982, de 21 de desembre, reguladora del Consell Assessor de RTVE a Andalusia, modificada per la Llei 4/1987, de 14 d'abril (BOJA núm. 82, 18-7-96).

Llei 5/1996, de 18 de juliol, relativa a la modificació dels articles 9.1 i 11 de ta Llei 8/1987, de 9 de desembre, per la qual es crea l'Empresa Pública de la Ràdio i Televisió d'Andalusia, i es regulen els serveis de Radiodifusió i Televisió gestionats per la Junta d'Andalusia {BOJA núm. 83, 20-7-96).

Llei 6/1996, de 18 de juliol, relativa a la modificació de l'article 20 de la Llei 2/1989, de 18 de juliol, per la qual s'aprova l'inventari d'espais naturals protegits d'Andalusia (BOJA núm. 83, 20-7-96).

Llei 7/1996, de 31 de juliol, del pressupost de la Comunitat Autònoma d'Andalusia per a 1996 (BOJA núm. 88, 1-8-96).

Llei 8/1996, de 26 de desembre, del pressupost de la Comunitat Autònoma d'Andalusia per a 1997 (BOJA núm. 151,31-12-96).

Llei 9/1996, de 26 de desembre, per la qual s'aproven mesures fiscals en matèria d'hisenda pública, contractació administrativa, patrimoni, funció pública i assistència jurídica a entitats de dret públic (BOJA núm. 151, 31-12-96).

Llei 1/1997, de 18 de juny, per la qual s'adopten amb caràcter urgent i transitori disposicions en matèria de règim de sòl i ordenació urbana (BOJA núm. 76, 26-6-97).

Llei 2/1997, de 18 de juny, de concessió de crèdit extraordinari per atendre les reparacions dels danys causats pels temporals de pluja (BOJA núm. 72, 24-6-97).

Aragó

Llei 6/1996, de 12 de novembre, de concessió d'un suplement de crèdit per import d'1.354.910.939 pessetes per co-finançar les actuacions derivades del Pla nacional de regadius (BOA núm. 142,25-11-96).

Llei 7/1996, de 21 de novembre, de concessió d'un crèdit extraordinari per import de 300.000.000 de pessetes per a la concessió d'ajudes per reparar danys personals causats per la catàstrofe ocorreguda al cerme municipal de Biescas (BOA núm. 142,25-11-96).

Llei 8/1996, de 2 de desembre, de delimitació comarcal d'Aragó (BOA núm. 145, 11-12-96).

Llei 9/1996, de 5 de desembre, de concessió d'un suplement de crèdit per import de 21.970.519 pessetes per efectuar l'últim pagament de les subvencions que corresponen als partits polítics per les despeses derivades de les eleccions a les Corts d'Aragó (BOA núm. 145, 11-12-96).

Llei 10/1996, de 23 de desembre, del Consell Social de la Universitat de Saragossa (BOA núm. 152, 30-12-96).

llei 11/1996, de 30 de desembre, de l'Administració de la Comunitat Autònoma d'Aragó (BOA núm. 1, 3-1-97).

Llei 12/1996, de 30 de desembre, de modificació de la Llei d'ordenació de la funció pública de la Comunitat Autònoma d'Aragó (BOA núm. 4, 13-1-97).

Llei 1/1997, de 14 de gener, del Fons Autonòmic d'Inversíones Municipals d'Aragó (BOA núm. 8, 22-1-97).

Llei 2/1997, de 24 de gener, de pressupostos de la Comunitat Autònoma d'Aragó per a 1997 (BOA núm. 11,29-1-97).

Page 462

Llei 3/1997, de 7 d'abril, de promoció de l'accessibilitat i supressió de barreres arquitectòniques, urbanístiques, de transports i de la comunicació (BOA núm. 44, 18-4-97).

Llei 4/1997, de 19 de juny, reguladora de les taxes per a inspeccions Í controls sanitaris oficials de carns fresques i altres productes d'origen animal (BOA núm. 74, 27-6-97).

Astúries

Llei 3/1996, de 21 de novembre, reguladora de la taxa per a inspecció i control sanitari de carns fresques Í aus de corral (BOPA núm. 284, 7-12-96).

Llei 4/1996, de 13 de desembre, de modificació de la Llei 3/1985, de 26 de desembre, d'ordenació de la funció pública del Principat d'Astúries (BOPA núm. 284, 7-12-96).

Llei 5/1996, de 27 de desembre, de creació del Col·legi Professional de Pro-tèsics Dentals del Principat d'Astúries (BOPA núm. 302, 31-12-96).

Llei 6/1996, de 27 de desembre, de creació del Col·legi Professional de Fisioterapeutes del Principat d'Astúries (BOPA núm. 302, 31-12-97).

Llei 7/1996, de 27 de desembre, de creació del Col·legi Professional de Po-dòlegs del Principat d'Astúries (BOPA núm. 302, 31-12-96).

Llei8/1996, de 27 de desembre, de declaració del Parc Natural de Redes (BOPA núm. 302, 31-12-96).

Llei 9/1996, de 27 de desembre, reguladora del Consell Escolar del Principat d'Astúries (BOPA núm. 302, 31-12-96).

Llei 10/1996, de 31 de desembre, de pressupostos generals del Principat d'Astúries per a 1997 (BOPA núm. 302, 31-12-96; BOPA núm. 26, 1-2-97).

Llei 1/1997, de 4 d'abril, d'infraccions i sancions en matèria de seguretat minera (BOPA núm. 94, 24-4-97; BOPA núm. 107, 10-5-97).

Canàries

Llei 2/1996, de 8 de juliol, de creació del Col·legi Professional de Diplomats i Tècnics d'Empreses i Activitats Turístiques de Canàries (BOCa núm. 84, 12-7-96).

Llei 3/1996, d'l 1 de juliol, de participació de les persones grans í de la solidaritat entre generacions (BOCa núm. 87, 19-7-96).

Llei 4/1996, de 5 de novembre, de modificació parcial de la Llei 14/1990, de 26 de juliol, de règim jurídic de les administracions públiques de Canàries (BOCa núm. 142, 11-11-96).

Llei 5/1996, de 27 de desembre, de pressupostos generales de la Comunitat Autònoma de Canàries per a 1997 (BOCa núm. 169, 30-12-96).

Llei 6/1996, de 30 de desembre, de modificació de la Llei territorial 7/ 1992, de 25 novembre, de creació de l'Institut Canari de Formació i Treball (BOCa núm. 8, 17-1-97).

Llei 1/1997, de 7 de febrer, d'atenció integral a menors (BOCa núm, 23, 17-2-97).

Llei 2/1997, de 24 de març, de Premis Canàries (BOCa núm. 40, 28-3-97).

Page 463

Llei 3/1997, de 8 de maig, d'incompatibilitats dels membres del Govern i alts càrrecs de l'Administració pública de la Comunitat Autònoma de Canàries (BOCa núm. 61, 14-5-97).

Llei 4/1997, de 6 de juny, sobre seus dels òrgans de l'Administració pública de la Comunitat Autònoma de Canàries (BOCa núm. 77, 13-6-97).

Llei 51/1997, de 6 de juny, de modificació de l'article 6 de la Llei 6/1984, de 30 de novembre, dels consells socials, de coordinació universitària i de creació d'universitats, centres i estudis universitaris (BOCa núm. 77, 13-6-97).

Cantàbria

Llei 3/1996, de 24 de setembre, sobre accessibilitat i supressió de barreres arquitectòniques, urbanístiques i de ia comunicació (BOC núm. 198, 2-10-96).

Llei 4/1996, de 24 de setembre, de concessió d'un crèdit extraordinari per finançar la cancel·lació anticipada de títols de deute públic de la Diputació Regional de Cantàbria (BOC núm. 198, 2-10-96).

Llei 5/1996, de 17 de desembre, de carreteres de Cantàbria (BOC núm. 258, 25-12-96).

Llei 6/1996, de 17 de desembre, de suplement de crèdit (BOC núm. 258, 25-12-96).

Llei 7/1996, de 17 de desembre, de concessió de crèdit extraordinari per finançar l'acord de concertació social (BOC núm. 258,25-12-96).

Llei 8/1996, de 27 de desembre, de pressupostos generals de la Diputació Regional de Cantàbria per a 1997 (BOC extraordinari núm, 8, 30-12-96).

Llei 1/1997, de 25 d'abril, de mesures urgents en matèria de règim de sòl i ordenació urbana (BOC núm. 83, de 25-4-97); adopta les normes estatals en vigor abans de la publicació de la Sentència del Tribunal Constitucional 61/1997, de 20 de març.

Llei 2/1997, de 28 d'abril, de règim jurídic del Govern i de l'Administració de la Diputació Regional de Cantàbria (BOC núm. 90, 6-5-97).

Llei 3/1997, de 26 de maig, de creació del Consell de la Dona de Cantàbria (BOC núm. 108, de 5-97).

Castellà-la Manxa

Llei 3/1996, de 19 de desembre, de pressupostos generals de la Junta de Comunitats de Castella-la Manxa per a 1997 (DOCM núm. 58, 27-12-96).

Llei 4/1996, de 26 de desembre, d'ordenació del servei farmacèutic de Castella-la Manxa (BOE núm. 47, 24-2-97; BOE núm. 2, 10-1-97).

Llei 1/1997, de 10 d'abril, de reforma de la Llei 2/1994, de 26 de juliol, del Consell Econòmic i Social de Castella-la Manxa (DOCM núm. 16, 14-4-97).

Castella i Lleó

Llei 4/1996, de 12 de juliol, de caça de Castella i Lleó (BOCL núm. 140, 22-7-96).

Llei 5/1996, de 12 de juliol, per ta qual s'autoritza l'absorció per Gestur-cal, Sociedad Anònima, de diverses so-Page 464cietats de gestió urbanística (BOCL núm. 138, 18-7-96).

Llei 6/1996, de 23 d'octubre, de modificació de la Llei 8/1994, d'avaluació d'impacte ambiental i auditories ambientals de Castella i Lleó (BOCL núm. 213, 4-11-96).

Llei 7/1996, de 3 de desembre, de creació de l'Ens Públic Regional de l'Energia de Castella i Lleó (BOCL núm. 237, 9-12-96).

Llei 8/1996, de 27 de desembre, de mesures financeres, pressupostàries Í econòmiques (BOCL núm. 252, 31-12-96).

Llei 9/1996, de 27 de desembre, de pressupostos generals de la Comunicat de Castella i Lleó per a 1997 (BOCL núm. 252, 31-12-96).

Llei 1/1997, de 24 de febrer, per la qual s'extingeix l'empresa pública Quinto Centenario del Tratado de Tor-desillas, Sociedad Anònima (BOCL núm. 42, 3-3-97).

Llei 2/1997, de 24 de març, de la taxa per a inspecció i control sanitaris de carns fresques i carns d'aus de corral (BOCL núm. 61, 1-4-97).

Llei 3/1997, de 14 d'abril, per la qual s'estableix el Programa d'actuació minera 1996-1999 (BOCL núm. 74, 18-4-97).

Llei 4/1997, de 24 d'abril, per la qual es reconeix com a universitat privada la Universitat SEK, amb seu a Segòvia (BOCL núm. 81, 30-4-97).

Llei 5/1997, de 24 d'abril, de protecció dels animals de companyia (BOCL núm. 81, 30-4-97).

Llei 6/1997, de 22 de maig, de fires comercials oficials de Castella i Lleó (BOCL núm. 104,3-6-97).

Extremadura

Llei 411996, de 26 de setembre, de concessió d'un crèdit extraordinari per finançar despeses emparades pels decrets 53/1995, de 16 de maig, i 54/1995, de 16 de maig, de la sequera (DOEnúm. 119, 15-10-96).

Llei 5/1996, de 26 de setembre, de declaració de béns, rendes, remuneracions i activitats de representants i càrrecs públics extremenys (DOE núm. 119, 15-10-96).

Llei 6/1996, de 26 de setembre, reguladora de la publicitat institucional (DOEnúm. 119, 15-10-96).

Llei 771996, de 24 d'octubre, de modificació de l'article 3.1 de la Llei 3/1991, de 25 d'abril, de creació del Consell Econòmic i Social d'Extremadura (DOE núm. 139, 30-11-96).

Llei 8/1996, de 15 de novembre, de creació de la Comissió Regional d'Habitatges de la Comunitat Autònoma d'Extremadura (DOE núm. 10, 23-1-97).

Llei 9/1996, de 28 de novembre, de crèdit extraordinari de subvencions amb motiu de les eleccions a l'Assemblea d'Extremadura de 28 de maig de 1995 (DOE núm. 149, 24-12-96).

Llei 1/1997, de 16 de gener, de modificació de l'article 11 de la Llei 3/1996, de 25 de juny, d'atenció farmacèutica de la Comunitat Autònoma d'Extremadura {BOE núm, 55, 5-3-97).

Llei 2/4997, de 20 de març, de turisme d'Extremadura (DOE núm. 50, 29-4-97).

Llei 3/1997, de 20 de març, d'extinció de cambres agràries locals (DOE núm. 50, 29-4-97).

Page 465

Llei 4/1997, de 10 d'abril, de mesures de prevenció i control de la venda de publicitat de begudes alcohòliques per a menors d'edat (DOE núm. 70, 6-6-97).

Llei 5/1997, de 15 de maig, de modificació de l'article 28 de la Llei 5/1992, de 26 de novembre, sobre ordenació de les produccions agràries a Extremadura (DOE núm. 70, 6-6-97).

Llei 6/1997, de 29 de maig, de la Bi: blioteca d'Extremadura (DOE núm. 75, 28-6-97).

Llei 7/1997, de 29 de maig, de mesures fiscals sobre la producció i transport d'energia que incideixin sobre el medi ambient (DOE núm. 75, 28-6-97).

Llei 8/1997, de 18 de juny, de promoció de l'accessibilitat a Extremadura (DOE núm. 77, 3-7-97).

Llei 9/1997, de 18 de juny, de concessió de crèdits extraordinaris i suplements de crèdit per finançar despeses no previstes al pressupost prorrogat per a 1997 (DOE núm. 77, 3-7-97).

Galicia

Llei 6/1996, de 9 de juliol, de coordinació dels serveis de transports urbans i interurbans per carretera de Galícia (DOG núm. 141, 18-7-96).

Llei 7/1996, de 10 de juliol, de desenvolupament comarcal (DOG núm. 142, 19-7-96).

Llei 8/1996, de 17 d'octubre, reguladora de les elecció nes a cambres agràries (DOG núm. 212, 29-10-96).

Llei 9/1996, de 18 d'octubre, d'incompatibilitats dels membres de la Junta de Galícia i alts càrrecs de l'Administració autonòmica (DOG núm. 213, 30-10-96).

Llei 10/1996, de 5 de novembre, d'actuació d'ens i empreses participades en les quals té participació majoritària la Junta de Galícia en matèria de personal i contractació {DOG núm. 227, 20-11-

Llei 11/1996, de 30 de desembre, de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de Galícia per a 1997 (DOG núm. 22, 3-2-97).

Llei 12/1996, de 27 de desembre, de creació del Col·legi Oficial de Podòlegs de Galícia (DOG núm. 12, 21-1-97).

Llei 13/1996, de 30 de desembre, d'infraccions en matèria d'habitatge (DOG núm. 12, de 20-1-97).

Llei 1/1997, de 24 de març, del sòl de Galícia (DOG núm. 59, 26-3-97).

Llei 2/1997, de 29 de maig, de concessió d'un crèdit extraordinari per atendre les despeses de les eleccions al Parlament de Galícia (DOG núm. 113, 13-4-97).

Llei 3/1997, de 9 de juny, gallega de la família, la infància i l'adolescència {DOG núm. 118,20-6-97).

Llei 4/1997, de 25 de juny, de caça de Galícia (DOG núm. 133, 11-7-97).

Illes Balears

Llei 2/1996, de 19 de novembre, d'incompatibilitats dels membres del Govern i dels alts càrrecs de la Comunitat de les Illes Balears (BOCAIB núm. 150, 5-12-96).

Llei 3/1996, de 29 de novembre, d'atribució de competències als consellsPage 466 insulars de Menorca i Eivissa i Formentera en matèria d'ordenació turística (BOCAIB núm. 158, 21-12-96).

Llei 4/1996, de 19 de desembre, de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a 1997 (BOCAIB núm. 162, 31-12-96).

Llei 5/1996, de 18 de desembre, de diverses mesures tributàries i administratives (BOCAIB núm. 162, 31-12-96).

Llei 6/1996, de 18 de desembre, per la qual es crea i regula el Pla de modernització de l'oferta turística complementària de les Illes Balears (BOCAIB núm. 162,31-12-96).

Llei 1/1997, de 20 de maig, de taxes per a inspeccions i control sanitaris oficials de carns fresques (BOCAIB núm. 67, 3-6-97).

Llei 2/1997, de 3 de juny, de taxes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOCAIB núm. 76, 21-6-97).

Llei 3/1997, de 14 de maig, de modificació de l'article 8 de la Llei 10/1988, de 26 d'octubre, de coordinació de les policies locals (BOCAIB núm. 77, 21-6-97).

Llei 4/1997, de 13 de maig, reguladora de la segona activitat de les policies locals (BOCAIB núm. 77, 21-6-97).

La Rioja

Llei 2/1996, de 17 d'octubre, de creació del Consell Social de la Universitat de La Rioja (BOR núm. 130, 24-10-96).

Llei 3/1996, de 20 de desembre, de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de La Rioja per a 1997 (BOR núm. 158,28-12-96).

Llei 4/1996, de 20 de desembre, modificadora de la legislació de la Comunitat Autònoma de La Rioja en matèria de taxes i preus públics, sanejament i depuració d'aigües (BOR núm. 158, 28-12-96).

Llei 1/1997, de 31 de març, de sanejament de les finances locals de la Comunitat Autònoma de La Rioja (BOR núm. 40, 3-4-97).

Llei 2/1997, de 31 de març, de creació del Col·legi Oficial de Podòlegs de La Rioja (BOR núm. 40, 3-4-97).

Llei 3/1997, de 6 de maig, de consells escolars de La Rioja (BOR núm. 56, 10-5-97).

Llei 4/1997, de 27 de maig, de la Cambra Agrària de La Rioja (BOR núm. 66, 3-6-97).

Llei 5/1997, de 25 de juny, per la qual s'autoritza l'alienació de les participacions de la Comunitat Autònoma de La Rioja en la societat mercantil Grupo Berberana, Sociedad Anònima (BOR núm. 78, 1-7-97).

Madrid

Llei 4/1996, d'l de juliol, de creació del Consell Assessor d'Afers Europeus de la Comunitat de Madrid (BOCM núm. 161, 8-7-96).

Llei 5/1996, de 8 de juliol, del Defensor del Menor de la Comunicat de Madrid (BOCM núm. 169, 17-7-96).

Llei 6/1996, de 8 de juliol, per la qual s'autoriza el Consell de Govern per a restabliment d'un conveni de transacció al Canal d'Isabel II per a la cancel·lació d'un deute amb l'ens públic citat, per un import màxim dePage 467 3.757.102.245 pessetes, mitjançant la dació en pagament de determinats béns immobles (BOCM núm. 169,17-7-96).

Llei 7/1996, de 8 de juliol, de creació de la Universitat Rey Juan Carlos (BOCM núm. 169, 17-7-96; corr. errors: BOCM núm. 195, 16-8-96).

Llei 8/1996, d'li d'octubre, per la qual s'estableix el règim jurídic dels ajuts finançats íntegrament pel Fons Europeu d'Orientació i Garantia Agrícola, secció Garantia {BOCM núm. 245, 14-10-96).

Llei 9/1996, de 25 d'octubre, per la qual s'autoritza la Comunitat de Madrid per a l'atorgament d'un aval a la societat mercantil Información y Pren-sa, Sociedad Anònima (BOCM núm. 259, 30-10-96).

Llei 10/1996, de 29 de novembre, per la qual es modifica la composició del Consell per a la promoció de l'accessibilitat i la supressió de barreres, prevista en l'article 46.2 de la Llei 8/1993, de 22 de juny (BOCM núm. 295, 12-12-96).

Llei 11/1996, de 19 de desembre, de creació de l'Agència Antidroga de la Comunitat de Madrid (BOCM núm. 307, 27-12-96).

Llei 12/1996, de 19 de desembre, d'ajut a les víctimes del terrorisme (BOCM núm. 307, 27-12-96).

Llei 13/1996, de 19 de desembre, de concessió d'un crèdit extraordinari per a la liquidació definitiva de les subvencions a partits, federacions i coalicions per les despeses realitzades per a les eleccions a l'Assemblea de Madrid, celebrades el 28 de maig de 1995 (BOCM núm. 306, 26-12-96).

Llei 15/1996, de 23 de desembre, de mesures fiscals i administratives (BOCM núm. 309, 30-12-96).

Llei 1/1997, de 8 de gener, reguladora de la venda ambulant de la Comunitat de Madrid (BOCM núm. 10, 13-1-97).

Llei 2/1997, de 8 de gener, de creació de l'Agència per al Desenvolupament de Madrid (BOCM núm. 10, 13-1-97).

Llei 3/1997, de 8 de gener, de creació de l'Agència Financera de Madrid (BOCM núm. 10, 13-1-97).

Llei 4/'1997, de 8 de gener, de creació de l'Agència per al Treball de Madrid (BOCM núm. 10, 13-1-97).

Llei 5/1997, de 8 de gener, de creació de l'Agència per a la Formació de Madrid (BOCM núm. 10, 13-1-97).

Llei 6/1997, de 8 de gener, de protecció pública de l'habitatge de la Comunitat de Madrid (BOCM núm. 10, 13-1-97).

Llei 77'1997, de 17 de febrer, de modificació de la Llei 12/1996, d'ajuts a les víctimes del terrorisme (BOCM núm. 42, 19-2-97).

Llei 8/1997, d'l d'abril, reguladora del Consell Social de les Universitats de Madrid (BOCM núm. 83, 9-4-97).

Múrcia

Llei 5/1996, de 30 de juliol, de museus de la Regió de Múrcia (BORM núm. 187, 12-8-96).

Llei 6/1996, de 12 de novembre, de suplement de crèdit de necesitats de despesa extraordinària del Servei de Salut de la Regió de Múrcia, de la Direcció General d'Universitats i de la Direcció General de Cultura, de la Conselleria de Cultura i Educació, de la Direcció General d'Ordenació delPage 468 Territoti i Habitatge de la Conselletia de Política Territorial i Obres Públiques, de la Direcció General de Tributs de fa Conselleria d'Economia i Hisenda i d'Àmbit Regional de Múrcia, de la Conselleria de Presidència (BORM núm. 267, 16-11-96).

Llei 7/1996, de 15 de novembre, de crèdit extraordinari per a necessitats de despesa extraordinària de la Direcció General d'Universitats de la Conselleria de Cultura i Educació i la Direcció General d'Ordenació del Territori i Habitatge de la Conselleria de Política Territorial i Obres Públiques (BORM núm. 280, 2-12-96).

Llei 8/1996, de 3 de desembre, de creació de l'organisme autònom Agència Regional de Recaptació (BORM núm. 297, 24-12-96).

Llei 9/1996, de 17 de desembre, de creació del Col·legi Professional de Fisioterapeutes de la Regió de Múrcia (BORM núm. 7, 10-1-97).

Llei 10/1996, de 17 de desembre, de creació del Col·legi Professional de Po-dòlegs de la Regió de Múrcia (BORM núm. 7, 10-1-97).

Llei 11/1996, de 23 de desembre, de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de la Regió de Múrcia per a 1997 (BORM núm. 25-3-97).

Llei 1/1997, de 24 de febrer, de suplement de crèdit per a necessitats de despesa extraordinària per a subvencions que corresponen als partits polítics en relació amb les elecciones celebrades el 1995 (BORM núm. 62, 15-3-97).

Llei 2/1997, de 19 de maig, de les normes reguladores del Consell Jurídic (BORM núm. 131, 10-6-97).

Llei 3/1997, de 28 de maig, d'ordenació farmacèutica de la Regió de Múrcia (BORM núm. 144, 25-6-97).

Navarra

Llei foral 10/1996, de 2 de juliol, reguladora del règim tributari de les funcions i les activitats de patrocini (BON núm. 86, 17-7-96).

Llei foral 11/1996, de 2 de juliol, de mesures relatives al personal al servei de les administracions públiques de Navarra (BON núm. 85, 15-7-96).

Llei foral 12/1996, de 2 de juliol, de cooperatives de Navarra (BON núm. 87, 19-7-96).

Llei foral 13/1996, de 2 de juliol, de. concessió d'un crèdit extraordinari per al Departament d'Economia i Hisenda (BON núm. 86, 19-7-96).

Llei foral 14/1996, de 2 de juliol, de concessió d'un suplement de crèdit per al Departament de Medi Ambient, Ordenació del Territori i Habitatge (BON núm. 85, 15-7-96).

Llei foral 15/1996, de 27 de setembre, de concessió d'un suplement de crèdit per ai Departament d'Educació, Cultura, Esport i Joventut (BON núm. 119,30-9-96).

Llei firal 16/1996, de 7 d'octubre, de concessió d'un suplement de crèdit per al Departament d'Indústria, Comerç, Turisme i Treball (BON núm. 124, 11-10-96).

Lleiforal17/1997, de 7 d'octubre, de concessió d'un suplement de crèdit per al Departament d'Agricultura, Ramaderia Í Alimentació (BON núm. 124, 11-10-96).

Page 469

Llei foral 18/1996, de 7 d'octubre, de concessió d'un crèdit extraordinari per al Departament d'Agricultura, Ramaderia i Alimentació (BON núm. 124, 11-10-96).

Llei foral19/1996, de 4 de novembre, d'incompatibilitats dels membres del Govern de Navarra i dels alts càrrecs de l'Administració de la Comunitat Foral de Navarra (BON núm, 136, 8-11-96).

Llei foral20119%, de 18 de novembre, de concessió d'un suplement de crèdit per al Departament d'Economia i Hisenda (BON núm. 143, 26-11-96).

Llei foral 21 /1996, de 18 de novembre, de concessió d'un suplement de crèdit per al Departament de Benestar Social, Esport i Joventut (BON núm. 143,26-11-96).

Lleiforal22/1997, de 4 de desembre, de concessió d'un suplement de crèdit per al Departament de Medi Ambient, Ordenació del Territori i Habitatge (BON núm. 151, 13-12-96).

Llei foral 23/1996, de 30 de desembre, d'actualització de valors (BON núm. 159, 31-12-96).

Llei foral 24/1996, de 30 de desembre, de l'Impost sobre societats (BON núm. 159, 31-12-96).

Llei firal 1/1997, de 31 de gener, de pressupostos generals de Navarra per a l'exercici de 1997 (BON núm. 15, 3-2-97).

Llei foral 2/1997, de 27 de febrer, sobre ajuts a la promoció de polígons d'activitats econòmiques d'àmbit local (BON núm. 29, 7-3-97).

Llei foral 3/1997, de 27 de febrer, del Parc Natural d'Urbasa i Andia (BON núm. 31, 12-3-97).

Llei foral 411997, de 10 de març, de modificació del Decret foral legislatiu 144/1987, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el text articulat de la Llei foral de taxes, exaccions parafiscals i preus de l'Administració de la Comunitat Foral de Navarra i els seus organismes autònoms (BON núm. 71, 13-6-97).

Llei foral 5/1997 de 24 de març, de comptes generals de Navarra de 1995 (BON núm. 45, 14-4-97).

Llei foral 6/1997, de 28 d'abril, per la qual s'autoritza al Govern de Navarra l'aportació de terrenys de polígons industrials a la societat que es constitueix per a la promoció de sòl industrial i es concedeixen a aquesta beneficis fiscals (BON núm. 56, 9-5-97).

Llei foral 7/1997, de 9 de juny, de modificació del Decret foral legislatiu 144/1987, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el text articulat de la Llei foral de taxes, exaccions parafiscals i preus de l'Administració de la Comunitat Foral de Navarra i els seus organismes autònoms (BON núm. 71, 13-6-97).

Llei foral811997, de 9 de juny, per la qual es regula el règim general per a la concessió, gestió i control de les subvenciones de FAdministració de la Comunitat Foral de Navarra i dels seus organismes autònoms (BON núm. 74, 30-6-97).

Llei foral 9/1997, de 27 de juny, de concessió d'un suplement de crèdit per al Departament de Salut (BON núm. 82, 9-7-97).

Llei foral 10/1997, de 27 de juny, de concessió d'un suplement de crèdit per al Departament de Salut (BON núm. 82, 9-7-97).

Llei foral 11/1997, de 27 de juny, d'estadística de Navarra (BON núm. 83, 11-7-97).

Page 470

País Basc

Llei 5/1996, de 18 d'octubre, de serveis socials (BOPV núm. 218, 12-11-96).

Llei 6/1996, de 31 d'octubre, de metodologia de determinació de les aportacions de les diputacions forals al finançament dels pressupostos de la Comunitat Autònoma aplicable als exercicis de 1997, 1998, 1999, 2000 i 2001 (BOPV núm. 213, 5-11-96; BOPV núm. 225, 21-11-96).

Llei 7/1996, de 8 de novembre, per la qual s'aprova el Pla basc d'estadística 1997/2000 (BOPV núm. 232, 2-12-96).

Llei 8/1996, de 8 de novembre, de finances de la Comunitat Autònoma d'Euskadi (BOPV núm. 233, 3-12-96).

Llei 9/1996, de 26 de desembre, per la qual s'aprova la liquidació dels pressupostos generals de la Comunitat Autònoma d'Euskadi corresponents a l'exercici de 1993 (BOPV núm. 9, 15-1-97).

Llei 1/1996, de 27 de desembre, per la qual s'aproven els pressupostos generals de la Comunitat Autònoma d'Euskadi per a l'exercici de 1997 (BOPV núm. 251, 31-12-96; BOPV núm. 30, 13-2-97).

Llei 1/1997, de 20 de febrer, per la qual es regula la consignació de quantitats en els pressupostos municipals destinats al patrimoni municipal del sòl (BOPV núm. 42, 3-3-97).

Llei 2/1997, de 14 de març, de modificació de la Llei de conservació de la natura del País Basc (BOPV núm. 70, 15-4-97).

Llei 3/1997, de 25 d'abril, per la qual es determina la participació de la Comunitat en les plusvàlues generades per l'acció urbanística (BOPV núm. 79, 26-4-97).

País Valencià

Llei 2/1996, de 27 de desembre, de creació de la Universitat Miguel Her-nandez d'Elx (DOGV núm. 2899, 31-12-96).

Llei 3/1996, de 30 de desembre, de mesures de gestió i organització de la Generalitat Valenciana (DOGV núm. 2889,31-12-96).

Llei 4/1996, de 30 de desembre, de pressupostos per a l'exercici de 1997 (DOGV núm. 2889, 31-12-96).

Llei 1/1997, de 21 de febrer, de règim sancionador en matèria d'habitatge (DOGV núm. 2940, 27-2-97).

Llei 2/1997, de 13 de juny, de modificació de la Llei de la Generalitat Valenciana 4/1992, de 5 de juny, del sòl no urbanitzable, respecte al règim de parcel-íació i de construcció d'habitatges aïllats en el medi rural (DOGV núm. 3014, 16-6-97).

Llei 3/1997, de 16 de juny, sobre dro-godependències i altres transtorns addic-tius (DOGV núm. 3016, 18-6-97).

Llei 4/1997, de 16 de juny, de modificació de la Llei de la Generalitat Valenciana 1/1990, de 22 de febrer, sobre caixes d'estalvi (DOGV núm. 3016, 18-6-97).

Llei 5/1997, de 25 de juny, per la qual es regula el sistema de serveis socials en l'àmbit de la Comunitat Valenciana (DOGV núm. 3028, 4-7-97).

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR