Comunitats Autònomes

Páginas295-310
El conjunt d’aquestes lleis autonòmi-
ques que comentarem breument situen
el tractament del turisme en una dimen-
sió totalment nova enfront de la regula-
ció preexistent, integrada per normes re-
glamentàries, el contingut de les quals era
bàsicament organitzatiu i disciplinari.
Així, aquestes tres lleis se sumen a la llista
de normes legals sobre turisme que es va
iniciar ja fa alguns anys, amb l’aprovació
de la Llei 6/1994, de 16 de març, d’orde-
nació del turisme del País Basc, i que ens
permeten extraure els principis i els con-
ceptes que conformen el conjunt norma-
tiu relacionat amb el turisme actual.
Efectivament, i pel que fa a cadascuna
de les comunitats autònomes de les Illes
Balears, Cantàbria i Castella-la Manxa,
fins a la promulgació de les lleis que avui
comentem, tots els aspectes relatius al
sector turístic es trobaven mancats d’u-
na regulació jurídica unitària; així es
destaca, per exemple, en l’exposició de
motius de la Llei 5/1999, d’ordenació
del turisme de Cantàbria. Qüestió que
es va resoldre, en certa manera, mit-
jançant normes disperses i sectorials que
anaven des de «La Llei d’inspecció i rè-
gim sancionador als diversos reglaments
d’empreses i activitats turístiques, turis-
me rural, agències de viatge, i moltes
d’elles es remunten a la dècada dels sei-
xanta, amb un notable desfasament en-
tre la norma i la realitat social del sec-
tor». Igualment, en la Llei 2/1999,
general turística de les Illes Balears, es
posa en relleu en el preàmbul que es feia
necessària l’aprovació d’una «Llei gene-
ral que reguli el sector turístic de mane-
ra unitària i sistemàticament; una llei
que garanteixi el creixement equilibrat
de l’oferta turística i el desenvolupa-
ment adequat de les empreses, que en
promogui la modernització i la millora
de qualitat i competitivitat».
En uns termes semblants es pronuncia
també el legislador de la Llei 8/1999,
d’ordenació del turisme de Castella-la
Manxa, quan diu: «[…] s’ha considerat
necessari regular d’una manera general i
sistemàtica l’ordenació del sector turís-
tic, la seva promoció i el seu foment, de
manera que es garanteixi el creixement
equilibrat de l’oferta turística i el desen-
volupament de l’activitat de les empreses
en un marc de modernització, millora de
la qualitat i competitivitat» (exposició de
motius).
3. COMUNITATS AUTÒNOMES
3.1. ACTIVITAT LEGISLATIVA
A cura de Joan Subirats i Belén Noguera
Llei 2/1999, de 24 de març, general turística de les Illes Balears (BOIB núm.
41, d’1 d’abril); Llei 5/1999, de 24 de març, d’ordenació del turisme de
Cantàbria (BOC núm. 3, extr., de 26 de març); Llei 8/1999, de 26
de maig, d’ordenació del turisme de Castella-la Manxa (DOCM núm. 40, de
12 de juny).
Autonomies, núm. 26, desembre de 2000, Barcelona.
Doncs bé, aquestes tres lleis autonò-
miques s’estructuren d’una manera
molt semblant (amb un nombre més
gran o més reduït de títols) quant als te-
mes que tracten, que van des de l’objec-
te i l’àmbit d’aplicació ter-ritorial i insti-
tucional, finalitats que es persegueixen;
una menció especial de l’usuari turístic;
la competitivitat i la qualitat turística,
etc., com també tot allò relatiu a la ins-
pecció i el règim disciplinari. Tot seguit
veurem els aspectes més rellevants que
regulen aquestes tres lleis i que ens mos-
tren aquest nou model turístic.
D’acord amb el sorgiment de políti-
ques turístiques a cada comunitat autò-
noma, com a fruit de la seva competèn-
cia exclusiva (art. 10.10 EAB, art.
24.20 EA Cantàbria, art. 32.6 EA Cas-
tella-la Manxa), i la nova concepció que
els poders públics tenen de la política
turística (globalització de l’oferta, can-
viar quantitat per qualitat, modernitza-
ció permanent, una indústria turística
respectuosa amb el medi natural...), po-
dem indicar, primerament, que aques-
tes lleis autònomes sobre turisme tenen
en comú el fet que donen una pree-
minència especial al concepte de «re-
curs turístic». Així, la Llei càntabra re-
cull en l’art. 25 una llista dels béns que
poden provocar fluxos o corrents turís-
tics,1encara que no defineix expressa-
ment el concepte de recurs turístic, cosa
que tampoc no fan ni la Llei balear ni la
de Castella-la Manxa. Totes elles el
col·loquen, però, en el centre del nou
dret del turisme. I n’és una prova que,
amb una expressió o una altra, totes
aquestes lleis es fixen com a objectiu la
preservació, l’ordenació i la promoció
de recursos turístics: «Preservar els re-
cursos turístics, i evitar-ne la destrucció
o el deteriorament, procurar-ne un
aprofitament correcte, amb respecte
dels valors culturals, historicoartístics,
paisatgístics, urbanístics i mediambien-
tals» (art. 4.7 de la Llei de Castella-la
Manxa); «El foment de l’aprofitament
correcte dels recursos turístics a partir
del respecte a la conservació del medi
ambient i la minimització de consums»
(art. 1.3.ede la Llei de les Illes Balears);
«Aprovar els plans sectorials i comarcals
d’ordenament dels recursos turístics»,
«L’administració i gestió dels recursos
turístics la titularitat de les quals corres-
pon a la Comunitat Autònoma» (art.
5.ei fde la Llei de Cantàbria, respecti-
vament).
Igualment, per ordenar satisfactòria-
ment els recursos turístics, les tres lleis
que comentem posen l’accent en la pre-
servació. Per això, un dels objectius
centrals és preservar-los, tot respectant
els valors mediambietals o culturals que
els són inherents, tal com es desprèn
dels art. 1.3.cde la Llei balear i 4.7 de la
Llei de Castella-la Manxa, trancrits més
amunt, com també en l’art. 26.1 de la
Llei de Cantàbria quan diu: «L’objectiu
d’aquesta Llei és el desenvolupament i
el sosteniment del recurs turístic de la
Comunitat de Cantàbria. Per això,
la Comunitat durà a terme una política
turística que tendeixi al foment de l’o-
ferta, que doni resposta a les necessitats
de la demanda, assegurant el desenvo-
lupament ordenat de l’activitat turísti-
ca, atenent especialment els criteris de
qualitat en els serveis, el respecte del
medi natural, el sosteniment del recurs
turístic i la promoció del turisme en
l’espai rural.»
AUTONOMIES · 26
296
1. L’art. 25 esmentat diu: «Constitueixen recursos turístics tots els béns, costums, tradicions, usos,
patrimoni cultural, etnològic, geogràfic i natural, com també la infraestructura d’allotjament de ser-
veis i qualsevol altra aportació de les empreses turístiques.»
Per tant, veiem que els valors me-
diambientals i culturals es converteixen
en recursos turístics, ja que han esdevin-
gut uns importantíssims factors d’atrac-
ció, de manera que es tracta de crear
nous recursos, objectiu que recull la Llei
balear en l’art. 3.c, i també l’art. 26 de la
Llei càntabra quan es refereix al «desen-
volupament del recurs turístic», el qual
pot plantejar problemes de diversa
mena com ara la complexitat que algun
d’aquests recursos pot presentar (pen-
sem, per exemple, en el parc Port Aven-
tura a Tarragona) i que ara no és el mo-
ment de tractar.
En suma, la política turística ha de ser
respectuosa envers el medi ambient (és
significatiu en aquest respecte l’art. 35
de la Llei càntabra, que es titula «Res-
pecte mediambiental») i el patrimoni
històric i ha de servir també per a l’orde-
nació del territori. Una mostra d’aques-
ta darrera funció complementària assig-
nada al turisme és l’art. 5 de la Llei
balear que, quan fa referència a l’orde-
nació general de l’oferta turística, dis-
posa:
«1. Els plans d’ordenació de l’oferta
turística (POOT) i, si n’és el cas, els
plans territorials parcials (PTP), poden
establir la densitat global màxima de po-
blació, delimitar zones turístiques i de
protecció i fixar-ne les dimensions i ca-
racterístiques, i establir paràmetres mí-
nims de superfície, de volumetria, d’edi-
ficabilitat i d’equipaments, i poden
assenyalar excepcions que per la seva
ubicació o característiques especials així
ho aconsellin. També poden determinar
aquests paràmetres respecte de les zones
residencials confrontants amb les turís-
tiques.
»Aquests instruments han de fixar la
ratio turística amb un mínim de 60 m2
de solar per plaça, que serà exigible a les
autoritzacions de nous establiments d’a-
llotjaments turístics, a les ampliacions
dels ja existents i als canvis d’ús, excepte
en les operacions de reconversió.
»2. Els instruments de planejament
general delimitaran zones aptes per als
usos turístics i se subjectaran al disposat
a l’article 15 d’aquesta llei.»
Igualment cal destacar la Llei cànta-
bra, en establir en l’art. 37 les anomena-
des «zones turístiques saturades» i quan
diu l’apartat 1:
«El Govern de la Comunitat Autòno-
ma, a proposta de les conselleries com-
petents en turisme i medi ambient i
amb l’informe previ de les conselleries
competents en matèria d’ordenació del
territori i els municipis afectatats, podrà
declarar zona turística saturada àrees
concretes i determinades, localitats, ter-
mes municipals o comarques on per ex-
cés d’oferta, per un desequilibri palès
entre oferta i demanda o per acondicio-
namients ecològics o mediambientals
no es permeti l’increment del turisme
en alguna de les seves activitats.»
També aquesta mateixa Llei, quan fa
referència als municipis que poden
aconseguir la consideració de turístics,
assenyala: «El municipi haurà d’acredi-
tar un programa de promoció i foment
del turisme sostenible […] detallant
com a mínim les qüestions següents:
L’adaptació de l’urbanisme i l’edificació
al paisatge local i l’ordenació del patri-
moni […].»
Seguint aquest comentari, apreciem
en aquest cas que els recursos turístics
—idea central d’aquestes lleis— han de
tenir capacitat per millorar la qualitat de
l’oferta turística o contribuir al fet que
aquesta no sigui tan estacional, tal com
estableix l’art. 1.3.fde la Llei de les Illes
Balears en recollir els principis que
guien l’actuació de la política turística:
«f) la potenciació de nous productes i
modalitats turístiques tendents a impul-
ACTIVITAT NORMATIVA... 297
sar plans de desestacionalització i espe-
cialització de l’oferta turística.» D’una
manera semblant apareix en l’art. 38 de
la Llei de Castella-la Manxa: «Un dels
fins prioritaris d’aquesta Llei és la millo-
ra de la posició competitiva dels diversos
productes turístics presents en l’oferta
turística regional, concretant els es-
forços d’actuació sobre els productes ja
consolidats per millorar-ne la posició en
els mercats i en els segments estratègics,
com també sobre els productes que mal-
grat la seva escassa configuració, presen-
ten oportunitats competitives en el
marc de les noves tendències de la de-
manda.»
Després, l’element de la qualitat
emergeix com l’element distintiu de la
política turística actual, i constitueix
una idea aglutinadora de la gestió dels
recursos turístics. Per això, d’acord amb
el que s’ha assenyalat per garantir aques-
ta qualitat s’incrementa l’intervencio-
nisme administratiu; n’és una prova cla-
ra l’art. 27 de la Llei càntabra, que diu:
«1. És objectiu d’aquesta Llei el desen-
volupament qualitatiu del turisme i la
satisfacció de les necessitats turístiques
dels usuaris a través d’instal·lacions i ser-
veis idonis i el respecte al medi ambient
i el manteniment dels recursos naturals.
2. Per això, la Direcció General de Tu-
risme: a) Fomentarà la consecució de les
millors condicions de qualitat possibles
per als turistes, tant foranis como resi-
dents a la Comunitat Autònoma. b)
Promourà el desenvolupament d’una
economia turística competitiva y eficaç,
utilizant els estímuls necessaris per mi-
llorar els estàndards de qualitat. c) Fo-
mentarà la utilització equilibrada i sos-
tenible del recurs turístic natural en
relació amb la prestació o la utilització
dels serveis turístics.»
Pel que fa a la Llei balear, el títol II
s’ha destinat a regular un tema nuclear i
complex com és el foment de l’incre-
ment de la qualitat de l’oferta turística
des d’una perspectiva innovadora. En
conseqüència amb els postulats bàsics
que inspiren aquesta Llei, ha establert
un sistema rigorós de control de la qua-
litat de l’oferta, harmonitzat, a la vegada,
amb el control de quantitat de l’oferta.
Per això s’ha articulat un procediment
a través del qual es pretén fomentar
l’expansió de la qualitat de l’oferta, al
mateix temps que es vol perseguir l’es-
tabilitat laboral dels qui hi concorren
amb la seva activitat i afavorint la desa-
parició de l’oferta obsoleta. També s’ha
perseguit com a valor prioritari la pre-
servació del medi ambient. Amb aques-
tes finalitats es preveu la participació de
l’Administració, juntament amb la ini-
ciativa privada, de manera que el resul-
tat sigui al més beneficiós possible per a
les Illes Balears. La Llei aposta clara-
ment per l’oferta diversificada i la incen-
tiva. D’altra banda, el capítol IV
d’aquest títol II preveu un pla de mo-
dernització permanent, que els establi-
ments han de complir obligatòriament i
també s’han de sotmetre a una revisió
que constitueix la clau de volta d’un sis-
tema orientat a la millora de la segure-
tat, la qualitat i la resta de condicions de
l’oferta.
També en relació amb aquesta idea es
conformen, d’una banda, una sèrie de
preceptes dedicats al turista com a con-
sumidor o usuari en els quals s’estableix
la veracitat com un requisit de la publi-
citat turística per millorar l’oferta turís-
tica (art. 23 de la Llei càntabra; art.
32.2.ade la Llei de Castella-la Manxa;
art. 39 de la Llei balear) i, d’una altra,
s’articula un règim singular d’inspecció i
disciplinari, d’una gran importància
amb vista a l’augment de la qualitat de
l’oferta, adreçat a protegir amb eficàcia
la qualitat dels recursos turístics (títols
AUTONOMIES · 26
298
III i IV de la Llei balear; títol IX de la
Llei de Castella-la Manxa, i títol V de
la Llei de Cantàbria, en la qual es recu-
llen aspectes i mesures de millora de la
relació i drets empresa-consumidor com
ara l’arbitratge, les accions voluntàries
per atenuar o extingir el fet infractor i la
devolució de les quantitats que s’hagin
cobrat indegudament.
Finalment, cal destacar el fet que en
aquestes lleis sobre turisme es té molt
present la col·laboració entre totes les
administracions públiques; i respecte als
municipis, per exemple, l’art. 6.cde la
Llei de Cantàbria els atribueix «la pro-
tecció i conservació dels seus recursos
turístics, en especial del patrimoni mo-
numental i de l’entorn natural». Es pot
remarcar igualment que aquesta norma
preveu la comarca turística (art. 39).
En conclusió, un grup de lleis que re-
cullen fidelment la transformació que la
política turística experimenta actualment
donen prioritat a la qualitat i atribueixen
un paper protagonista a la política me-
diambiental i d’ordenació del territori.
S’afegeixen, per tant, a la resta de lleis
autonòmiques dictades sobre turisme
(País Basc, Canàries, Madrid, Galícia,
Extremadura, Múrcia, Comunitat Va-
lenciana, Castella i Lleó), que han contri-
buït a renovar el dret d’aquest sector.
Belén Noguera de la Muela
ACTIVITAT NORMATIVA... 299
Lleis promulgades per les comunitats autònomes durant l’any 1999.
Andalusia
Llei 1/1999, de 31 de març, d’atenció a
les persones amb discapacitat a Andalu-
sia (BOJA núm. 45, 17-4-99).
Llei 2/1999, de 31 de març, de societats
cooperatives andaluses (BOJA núm. 46,
20-4-99).
Llei 3/1999, de 28 d’abril, de modifica-
ció de la Llei 3/1984, de 9 de gener,
d’arxius (BOJA núm. 60, 25-5-99).
Llei 4/1999, d’11 de maig, reguladora
de l’activitat publicitària de les adminis-
tracions públiques d’Andalusia (BOJA
núm. 60, 25-5-99).
Llei 5/1999, de 29 de juny, de prevenció
i lluita contra els incendis forestals
(BOJA núm. 82, 17-7-99).
Llei 6/1999, de 7 de juliol, d’atenció i
protecció a les persones grans (BOJA
núm. 87, 29-7-99).
Llei 7/1999, de 29 de setembre, de béns
de les entitats locals d’Andalusia (BOJA
núm. 124, 26-10-99).
Llei 8/1999, de 27 d’octubre, de l’espai
natural de Doñana (BOJA núm. 137,
25-11-99).
Llei 9/1999, de 18 de novembre, de so-
lidaritat en l’educació (BOJA núm.
140, 2-12-99).
Llei 10/1999, de 18 de novembre, per la
qual s’autoritza l’alienació de l’immoble
denominat «Palacio de Miramar», situat
a Màlaga, passeig de Reding, sense nú-
mero (BOJA núm. 140, 2-12-99).
Llei 11/1999, de 30 de novembre, de
creació de l’empresa pública «Hospital
Alto Guadalquivir» a Andújar (Jaén)
(BOJA núm. 144, 11-12-99).
Llei 12/1999, de 15 de desembre, del
turisme (BOJA núm. 151, 30-12-99;
corr. d’err. BOJA núm. 28, 7-3-00).
Llei 13/1999, de 15 de desembre, d’espec-
tacles públics i activitats recreatives d’An-
dalusia (BOJA núm. 152, 31-12-99).
Llei 14/1999, de 15 de desembre, per la
qual es fixen les seus de les seccions de
l’Audiència Provincial de Cadis a Alge-
sires i Jerez de la Frontera (BOJA núm.
150, 28-12-99).
Llei 15/1999, de 16 de desembre, de
caixes d’estalvis d’Andalusia (BOJA
núm. 150, 28-12-99).
Llei 16/1999, de 28 de desembre, del
pressupost de la Comunitat Autònoma
d’Andalusia per a l’any 2000 (BOJA
núm. 152, 31-12-99).
Llei 17/1999, de 28 de desembre, per la
qual s’aproven mesures fiscals i adminis-
tratives (BOJA núm. 152, 31-12-99;
corr. d’err. BOJA núm. 58, 18-5-00).
Aragó
Llei 1/1999, de 24 de febrer, de succes-
sions per causa de mort (BOA núm. 26,
4-3-99).
Llei 2/1999, de 24 de febrer, de pesca a
Aragó (BOA núm. 26, 4-3-99; corr.
d’err.: BOA núm. 34, 24-3-99).
Llei 3/1999, de 10 de març, del patri-
moni cultural aragonès (BOA núm. 36,
29-3-99).
Llei 4/1999, de 25 de març, d’ordenació
farmacèutica per a Aragó (BOA núm.
39, 6-4-99).
Llei 5/1999, de 25 de març, urbanística
(BOA núm. 39, 6-4-99).
Llei 6/1999, de 26 de març, relativa a
parelles estables no casades (BOA núm.
39, 6-4-99).
Llei 7/1999, de 9 d’abril, d’Administració
local d’Aragó (BOA núm. 45, 17-4-99).
Llei 8/1999, de 9 d’abril, de reforma de
la Llei 2/1989, de 21 d’abril, del Servei
Aragonès de Salut (BOA núm. 45, 17-
4-99).
Llei 9/1999, de 9 d’abril, de creació de
l’Institut Aragonès d’Ocupació (BOA
núm. 45, 17-4-99).
Llei 10/1999, de 14 d’abril, per la qual
es modifica la Llei 2/1987, de 16 de fe-
brer, electoral de la Comunitat Autòno-
ma d’Aragó (BOA núm. 45, 17-4-99).
Llei 11/1999, de 26 d’octubre, de modi-
ficació de la Llei 1/1995, de 16 de fe-
brer, del president i del Govern d’Aragó
(BOA núm. 139, 29-10-99).
Llei 12/1999, de 22 de desembre, de
concessió de crèdits extraordinaris i su-
plements de crèdit, per import de
3.718.942.320 pessetes, per al compli-
ment d’obligacions derivades d’actua-
cions en carreteres, sanitat animal, retri-
bucions del personal docent i despeses
de funcionament dels serveis (BOA
núm. 164, 27-12-99).
Llei 13/1999, de 22 de desembre, de
modificació de la Llei 9/1989, de 5
d’octubre, d’ordenació de l’activitat co-
mercial a Aragó (BOA núm. 166, 30-
12-99).
Llei 14/1999, de 29 de desembre, de
pressupostos de la Comunitat Autòno-
ma d’Aragó per a l’any 2000 (BOA
núm. 167, 31-12-99).
Llei 15/1999, de 29 de desembre, de
mesures tributàries, financeres i admi-
nistratives (BOA núm. 167, 31-12-99).
Astúries
Llei 1/1999, de 16 de febrer, de conces-
sió de suplement de crèdits i crèdit extra-
AUTONOMIES · 26
300
ordinari per atendre l’actualització de les
retribucions i altres obligacions del per-
sonal al servei de l’Administració del
Principat, organismes autònoms i Servei
de Salut del Principat d’Astúries (BOPA
núm. 39, 17-2-00).
Llei 2/1999, de 16 de febrer, de crèdit ex-
traordinari destinat a concedir una apor-
tació extraordinària a la Universitat d’O-
viedo per equilibrar així el projecte de
pressupostos corresponent al 1998 encara
no aprovat (BOPA núm. 46, 25-2-99).
Llei 3/1999, de 16 de febrer, sobre ac-
tuacions prioritàries al polígon de «Ven-
tanielles» aprovat (BOPA núm. 46, 25-
2-99).
Llei 4/1999, de 16 de febrer, de conces-
sió de crèdit extraordinari destinat a do-
nar cobertura a actuacions prioritàries al
polígon de «Ventanielles» (BOPA núm.
46, 25-2-99).
Llei 5/1999, de 29 de març, per la qual
es crea el Servei Regional d’Investigació
i Desenvolupament Agroalimentari del
Principat d’Astúries (BOPA núm. 81,
9-4-99).
Llei 6/1999, de 14 d’abril, de modifica-
ció de l’article 29 de la Llei de caça sobre
durada de la llicència de caça (BOPA
núm. 134, 11-6-99).
Llei 7/1999, de 3 de juny, per la qual es
fixa el límit màxim dels avals que es po-
den prestar en l’exercici de 1999 (BOPA
núm. 134, 11-6-99).
Llei 8/1999, de 3 de juny, de concessió
de suplement de crèdit destinat als ajuts
financers a empreses (BOPA núm. 134,
11-6-99).
Llei 9/1999, de 3 de juny, de concessió
de suplement de crèdit destinat a fi-
nançar l’ampliació de capital de SODE-
CO (BOPA núm. 134, 11-6-99).
Llei 10/1999, de 3 de juny, de conces-
sió de crèdit extraordinari destinat al
Pacte territorial per a l’ocupació a les
comarques mineres a Astúries i de la
concessió de suplement de crèdit desti-
nat als programes d’incentius a l’ocu-
pació en el sector privat (BOPA núm.
134, 11-6-99).
Llei 11/1999, de 3 de juny, de concessió
de suplement de crèdit destinat a fi-
nançar diversos programes de coopera-
ció al desenvolupament (BOPA núm.
134, 11-6-99).
Llei 12/1999, de 3 de juny, de suple-
ment de crèdit per finançar el desenvo-
lupament i la consolidació del Pla de la
carn d’Astúries qualitat controlada
(BOPA núm. 134, 11-6-99).
Llei 13/1999, de 3 de juny, de crèdit ex-
traordinari per finançar les subvencions
per a l’adquisició i rehabilitació d’actua-
cions protegibles en matèria d’habitatge
i de suplement de crèdit per finançar la
construcció d’habitatges, tot això d’a-
cord amb el Pla regional de sòl residen-
cial i habitatge del Principat d’Astúries
(BOPA núm. 134, 11-6-99).
Llei 14/1999, de 3 de juny, de concessió
de crèdit extraordinari destinat a fi-
nançar les inversions necessàries per ga-
rantir el funcionament de l’Hospital de
l’Orient d’Astúries «Francisco Grande
Covián» (BOPA núm. 134, 11-6-99).
Llei 15/1999, de 15 de juliol, de mesu-
res urgents en matèria d’organització
institucional, administració pública i rè-
gim econòmic i pressupostari (BOPA
núm. 164, 16-7-99).
Llei 16/1999, de 30 de novembre, de
concessió de suplement de crèdit desti-
nat a atendre diversos compromisos de
despesa urgents i inajornables (BOPA
núm. 280, 3-12-99).
ACTIVITAT NORMATIVA... 301
Llei 17/1999, de 31 de desembre, de
pressupostos generals per a 2000 (BOPA
núm. 301, 31-12-99).
Llei 18/1999, de 31 de desembre, de me-
sures pressupostàries, administratives i
fiscals (BOPA núm. 301, 31-12-99;
corr. d’err. BOPA núm. 32, 9-2-00).
Canàries
Llei 1/1999, de 29 de gener, de residus
de Canàries (BOCa núm. 16, 5-2-99).
Llei 2/1999, de 4 de febrer, de mesures
urgents econòmiques, d’ordre social i
relatives al personal i a l’organització ad-
ministrativa de la Comunitat Autòno-
ma de Canàries per a l’exercici 1999
(BOCa núm. 17, 8-2-99).
Llei 3/1999, de 4 de febrer, del Fons Ca-
nari de Finançament Municipal (BOCa
núm. 18, 10-2-99).
Llei 4/1999, de 15 de març, de patrimo-
ni històric de Canàries (BOCa núm. 36,
24-3-99).
Llei 5/1999, de 15 de març, de modifi-
cació de la Llei 7/1995, de 6 d’abril,
d’ordenació del turisme de Canàries
(BOCa núm. 36, 24-3-99).
Llei 6/1999, de 26 de març, dels jocs i
les apostes (BOCa núm. 42, 7-4-99).
Llei 7/1999, de 26 de març, per la qual
es fixa la capitalitat del partit judicial
número 12 de la província de Santa
Cruz de Tenerife a la ciutat d’Arona
(BOCa núm. 42, 7-4-99).
Llei 8 /1999, de 27 d’abril, de creació de
les escales de professors numeraris i
mestres de taller de formació professio-
nal maritimopesquera (BOCa núm. 56,
7-5-99).
Llei 9/1999, de 13 de maig, d’ordenació
del territori de Canàries (BOCa núm.
61, 14-5-99; corr. d’err. BOCa núm.
75, 11-6-99).
Llei 10/1999, de 13 de maig, de modifi-
cació del text refós de les disposicions le-
gals vigents en matèria de taxes i preus
públics de la Comunitat Autònoma de
Canàries (BOCa núm. 62, 17-5-99).
Llei 11/1999, de 13 de maig, de modifi-
cació puntual de la Llei 12/1994, de 19
de desembre, d’espais naturals de Canà-
ries (BOCa núm. 62, 17-5-99).
Llei 12/1999, de 22 d’octubre, de suple-
ment i transferència de crèdit, per im-
port d’11.500.000.000 de pessetes, a la
Secció 18, «Educació, Cultura i Es-
ports», dels pressupostos generals de la
Comunitat Autònoma de Canàries per
a 1999 (BOCA núm. 143, 27-10-99).
Llei 13/1999, de 17 de novembre, de
modificació de la disposició transitòria
cinquena de la Llei 1/1999, de 29 de ge-
ner, de residus de Canàries (BOCa
núm. 155, 24-11-99).
Llei 14/1999, de 28 de desembre, de
pressupostos generals de la Comunitat
Autònoma de Canàries per a l’any 2000
(BOCa núm. 171, 31-12-99).
Cantàbria
Llei 1/1999, de 18 de febrer, de declara-
ció de parc natural de «Collados del
Asón» (BOC extr., núm. 2, 19-2-99).
Llei 2/1999, de 18 de febrer, de modifi-
cació de la Llei 1/1990, de 12 de març,
per la qual es regulen els òrgans rectors
de les caixes d’estalvi amb seu social a la
Comunitat Autònoma de Cantàbria
(BOC extr., núm. 2, 19-2-99).
AUTONOMIES · 26
302
Llei 3/1999, de 24 de març, de consells
escolars de Cantàbria (BOC extr. núm.
3, 26-3-99).
Llei 4/1999, de 24 de març, reguladora
dels organismes públics de la Comuni-
tat Autònoma de Cantàbria (BOC extr.,
núm. 3, 26-3-99).
Llei 5/1999, de 24 de març, d’ordenació
del turisme de Cantàbria (BOC extr.,
núm. 3, 26-3-99).
Llei 6/1999, de 24 de març, de modifi-
cació de la Llei 5/1987, de 27 de març,
d’eleccions a l’Assemblea Regional
(BOC extr., núm. 3, 26-3-99).
Llei 7/1999, de 28 d’abril, de protecció
de la infància i l’adolescència (BOC
núm. 90, 6-5-99).
Llei 8/1999, de 28 d’abril, de comar-
ques de la Comunitat Autònoma de
Cantàbria (BOC núm. 80, 6-5-99).
Llei 9/1999, de 28 d’abril, de modifica-
ció de determinats aspectes de la Llei
4/1998, de 2 de març, del joc (BOC
núm. 80, 6-5-99).
Llei 10/1999, de 27 de desembre, de
pressupostos generals de la Comunitat
Autònoma de Cantàbria per a l’any
2000 (BOC núm. 257, 31-12-99).
Llei 11/1999, de 27 de desembre, de
mesures fiscals i administratives (BOC
núm. 257, 31-12-99).
Castella-la Manxa
Llei 1/1999, de 4 de març, de modifica-
ció de la Llei 3/1988, de 13 de desem-
bre, d’ordenació de la funció pública de
Castella-la Manxa (DOCM núm. 15,
20-3-99).
Llei 2/1999, de 18 de març, de creació
de l’Institut de la Vinya i del Vi de Cas-
tella-la Manxa (IVICAM) (DOCM
núm. 21, 9-4-99).
Llei 3/1999, de 31 de març, del menor
de Castella-la Manxa (DOCM núm.
22, 16-4-99).
Llei 4/1999, de 31 de març, del joc de
Castella-la Manxa (DOCM núm. 22,
16-4-99).
Llei 5/1999, de 8 d’abril, d’avaluació de
l’impacte ambiental (DOCM núm. 26,
30-4-99).
Llei 6/1999, de 15 d’abril, de protecció
de la qualitat del subministrament elèc-
tric (DOCM núm. 26, 30-4-99).
Llei 7/1999, de 15 d’abril, de creació
de l’empresa pública «Agencia de Ges-
tión de la Energía de Castilla-La Man-
cha» (Agecam) (DOCM núm. 26,
30-4-99).
Llei 8/1999, de 26 de maig, d’ordena-
ció del turisme de Castella-la Manxa
(DOCM núm. 40, 12-6-99).
Llei 9/1999, de 26 de maig, de conser-
vació de la natura (DOCM núm. 40,
12-6-99).
Llei 10/1999, de 26 de maig, de creació
de col·legis professionals de Castella-la
Manxa (DOCM núm. 40, 12-6-99).
Llei 11/1999, de 26 de maig, per la qual
es crea la indicació geogràfica de «Vinos
de la Tierra de Castilla» (DOCM núm.
40, 12-6-99).
Llei 12/1999, de 3 de desembre, del
Consell Escolar de Castella-la Manxa
(DOCM núm. 77, 17-12-99).
Llei 13/1999, de 15 de desembre, de
pressupostos generals de la Junta de Co-
munitats de Castella-la Manxa per a l’any
2000 (DOCM núm. 81, 24-12-99).
ACTIVITAT NORMATIVA... 303
Castella i Lleó
Llei 1/1999, de 4 de febrer, d’ordenació
dels recursos agropecuaris locals i de la
taxa per aprofitament de les pastures, les
herbes i els rostolls (BOCL núm. 29,
12-2-99).
Llei 2/1999, de 19 de febrer, reguladora
del dipòsit de l’import de fiances de
contractes d’arrendament i de submi-
nistrament i serveis que afectin finques
urbanes (BOCL núm. 40, 1-3-99; corr.
d’err.: BOCL núm. 43, 4-3-99).
Llei 3/1999, de 17 de març, del Consell
Escolar de Castella i Lleó (BOCL núm.
59, 29-3-99).
Llei 4/1999, de 17 de març, d’investiga-
ció i ciència de Castella i Lleó (BOCL
núm. 59, 29-3-99).
Llei 5/1999, de 8 d’abril, d’urbanis-
me de Castella i Lleó (BOCL núm. 70,
15-4-99).
Llei 6/1999, de 27 de desembre, de me-
sures econòmiques, fiscals i administra-
tives (BOCL núm. 251, 30-12-99).
Llei 7/1999, de 27 de desembre, de
pressupostos generals de la Comunitat
de Castella i Lleó per a l’any 2000
(BOCL núm. 251, 30-12-99).
Extremadura
Llei 1/1999, de 29 de març, de preven-
ció, assistència i reinserció de les drogo-
dependències de la Comunitat Autò-
noma d’Extremadura (DOE núm. 50,
20-4-99).
Llei 2/1999, de 29 de març, de patrimo-
ni històric i cultural d’Extremadura
(DOE núm. 59, 22-5-99).
Llei 3/1999, de 22 de desembre, dels
pressupostos generals de la Comu-
nitat Autònoma d’Extremadura per
a l’any 2000 (DOE extr. núm. 3,
31-12-99).
Galícia
Llei 1/1999, de 5 de febrer, per la qual es
modifica la Llei 9/1991, de 2 d’octubre,
de mesures bàsiques per a la inserció so-
cial (DOG núm. 36, 22-2-99).
Llei 2/1999, de 24 de febrer, de crea-
ció del Col·legi Professional de Pe-
riodistes de Galícia (DOG núm. 47,
9-3-99).
Llei 3/1999, d’11 de març, de creació de
l’Institut Energètic de Galícia (DOG
núm. 61, 30-3-99).
Llei 4/1999, de 9 d’abril, de declaració
de servei públic de titularitat de la Junta
de Galícia del transport públic marítim
de viatgers a la ria de Vigo (DOG núm.
79, 27-4-99).
Llei 5/1999, de 21 de maig, d’ordena-
ció farmacèutica (DOG núm. 99,
26-5-99).
Llei 6/1999, d’1 de setembre, de l’au-
diovisual de Galícia (DOG núm. 174,
8-9-99).
Llei 7/1999, de 29 de desembre, de
pressupostos generals de la Comunitat
Autònoma de Galícia per a l’any 2000
(DOG núm. 252, 31-12-99).
Llei 8/1999, de 30 de desembre, de me-
sures fiscals i pressupostàries i de funció
pública i actuació administrativa (DOG
núm. 252, 31-12-99).
AUTONOMIES · 26
304
Illes Balears
Llei 1/1999, de 17 de març, de l’Estatut
dels productors i industrials agroali-
mentaris de les Illes Balears (BOCAIB
núm. 38, 25-3-99).
Llei 2/1999, de 24 de març, general tu-
rística de les Illes Balears (BOCAIB
núm. 41, 1-4-99).
Llei 3/1999, de 31 de març, de creació
del Col·legi Professional de Protèsics
Dentals de les Illes Balears (BOCAIB
núm. 45, 10-4-99).
Llei 4/1999, de 31 de març, reguladora
de la funció inspectora i sancionadora
en matèria de serveis socials (BOCAIB
núm. 45, 10-4-99).
Llei 5/1999, de 31 de març, de gossos de
guia (BOCAIB núm. 45, 10-4-99).
Llei 6/1999, de 3 d’abril, de les direc-
trius d’ordenació territorial de les Illes
Balears i de mesures tributàries (BO-
CAIB núm. 48, 17-4-99).
Llei 7/1999, de 8 d’abril, d’atribució de
competències als consells insulars de Me-
norca i d’Eivissa i Formentera en matèria
d’espectacles públics i activitats recreati-
ves (BOCAIB núm. 49, 20-4-99).
Llei 8/1999, de 12 d’abril, d’atribució
de competències als consells insulars de
Menorca i d’Eivissa i Formentera en
matèria d’agricultura, ramaderia, pesca i
artesania (BOCAIB núm. 51, 24-4-99).
Llei 9/1999, de 6 d’octubre, de mesures
cautelars i d’emergència relatives a l’or-
denació del territori i l’urbanisme a
les Illes Balears (BOCAIB núm. 128,
12-10-99).
Llei 10/1999, de 23 de desembre, de
modificació parcial de la Llei 7/1997, de
20 de novembre, de la recerca i del des-
envolupament tecnològic (BOCAIB
núm. 162, 30-12-99).
Llei 11/1999, de 23 de desembre, de
pressupostos generals de la Comunitat
Autònoma de les Illes Balears per a 2000
(BOCAIB núm. 162, 30-12-99).
Llei 12/1999, de 23 de desembre, de
mesures tributàries, administratives i de
funció pública i econòmiques (BO-
CAIB núm. 162, 30-12-99).
La Rioja
Llei 1/1999, de 10 de febrer, de taxes
per inspeccions i controls sanitaris de
carns fresques i altres productes d’origen
animal (BOR núm. 19, 13-2-99).
Llei 2/1999, de 8 de març, de creació
del Col·legi Professional de Protèsics
Dentals de La Rioja (BOR núm. 30,
11-3-99).
Llei 3/1999, de 31 de març, per la qual
s’aprova l’ampliació de la Reserva Re-
gional de Caça de Cameros i el seu can-
vi de denominació (BOR núm. 42,
8-4-99).
Llei 4/1999, de 31 de març, de col·legis
professionals de La Rioja (BOR núm.
42, 8-4-99).
Llei 5/1999, de 13 d’abril, regulado-
ra del joc i les apostes (BOR núm. 46,
17-4-99).
Llei 6/1999, de 20 de desembre, de
pressupostos generals de la Comunitat
Autònoma de La Rioja per a l’any 2000
(BOR núm. 159, 30-12-99).
Llei 7/1999, de 20 de desembre, de me-
sures fiscals i administratives (BOR
núm. 159, 30-12-99).
ACTIVITAT NORMATIVA... 305
Madrid
Llei 1/1999, de 12 de març, d’ordenació
del turisme de la Comunitat de Madrid
(BOCM núm. 69, 23-3-99).
Llei 2/1999, de 17 de març, de mesures
per a la qualitat de l’edificació (BOCM
núm. 74, 29-3-99).
Llei 3/1999, de 30 de març, d’ordenació
dels serveis jurídics de la Comunitat de
Madrid (BOCM núm. 85, 12-4-99;
corr. d’err. BOCM núm. 196, 19-8-99).
Llei 4/1999, de 30 de març, de coopera-
tives de la Comunitat de Madrid
(BOCM núm. 87, 14-4-99).
Llei 5/1999, de 30 de març, de foment
del llibre i la lectura de la Comunitat de
Madrid (BOCM núm. 88, 15-4-99).
Llei 6/1999, de 30 de març, de modifi-
cació del paràgraf quart de l’article 27.6
de la Llei 13/1995, de 21 d’abril, de re-
gulació de l’ús de la informàtica a la Co-
munitat de Madrid (BOCM núm. 88,
15-4-99).
Llei 7/1999, de 30 de març, per la qual
s’autoritza l’alienació dels immobles
situats al carrer General Díaz Por-
lier, núm. 35, i a l’avinguda dels Ma-
droños, núm. 29, d’aquesta capital
(BOCM núm. 88, 15-4-99).
Llei 8/1999, de 9 d’abril, d’adequació
de la normativa de la Comunitat de Ma-
drid a la Llei estatal 4/1999, de 13 de
gener, de modificació de la Llei 30/
1992, de 26 de novembre, de règim ju-
rídic de les administracions públiques i
del procediment administratiu comú
(BOCM núm. 86, 13-4-99).
Llei 9/1999, de 9 d’abril, de museus de
la Comunitat de Madrid (BOCM núm.
94, 22-4-99).
Llei 10/1999, de 16 d’abril, per la qual
es regula la Cambra Oficial de Comerç i
Indústria a la Comunitat de Madrid
(BOCM núm. 97, 26-4-99).
Llei 11/1999, de 29 d’abril, de la Cam-
bra de Comptes de la Comunitat de
Madrid (BOCM núm. 112, 13-5-99).
Llei 12/1999, de 29 d’abril, de creació
del Consell Escolar de la Comunitat de
Madrid (BOCM núm. 112, 13-5-99).
Llei 13/1999, de 29 d’abril, de coopera-
ció per al desenvolupament de la Co-
munitat de Madrid (BOCM núm. 112,
13-5-99).
Llei 14/1999, de 29 d’abril, de creació
del Col·legi Professional de Protèsics
Dentals de la Comunitat de Madrid
(BOCM núm. 112,13-5-99).
Llei 15/1999, de 29 d’abril, de les
acadèmies d’àmbit de la Comunitat de
Madrid (BOCM núm. 112, 13-5-99).
Llei 16/1999, de 29 d’abril, de comerç
interior de la Comunitat de Madrid
(BOCM núm. 116, 18-5-99).
Llei 17/1999, de 29 d’abril, sobre apro-
fitament de les pastures i els rostolls per
a la protecció de la ramaderia extensiva
(BOCM núm. 115, 17-5-99).
Llei 18/1999, de 29 d’abril, reguladora
dels consells d’atenció a la infància i l’a-
dolescència de la Comunitat de Madrid
(BOCM núm. 117, 19-5-99).
Llei 19/1999, de 29 d’abril, de modifi-
cació de la Llei 14/1994, de 28 de des-
embre, per la qual es regulen els serveis
de prevenció, extinció d’incendis i salva-
ments de la Comunitat de Madrid
(BOCM núm. 117, 19-4-99; corr.
d’err.: BOCM núm. 149, 25-6-99).
Llei 20/1999, de 3 de maig, del Parc Re-
gional del curs mitjà del riu Guadarra-
AUTONOMIES · 26
306
ma i el seu entorn (BOCM núm. 121,
24-5-99).
Llei 21/1999, de 21 de desembre, de
concessió d’un suplement de crèdit per
a la liquidació provisional, a compte
de la definitiva, de les subvencions a
partits, federacions i coalicions per les
despeses efectuades amb ocasió de
les eleccions de 13 de juny de 1999 a
l’Assemblea de Madrid (BOCM núm.
304, 23-12-99).
Llei 22/1999, de 21 de desembre, de crea-
ció de l’ens de dret públic MINTRA
(Madrid, Infraestructuras del Transpor-
te) (BOCM núm. 304, 23-12-99).
Llei 23/1999, de 27 de desembre, de
pressupostos generals de la Comunitat
de Madrid per a l’any 2000 (BOCM
núm. 309, 30-12-99).
Llei 24/1999, de 27 de desembre, de
mesures fiscals i administratives BOCM
núm. 309, 30-12-99; corr. d’err.
BOCM núm. 31, 7-2-00).
Múrcia
Llei 1/1999, de 17 de febrer, de creació
de l’Institut d’Habitatge i Sòl de la Re-
gió de Múrcia (BORM núm. 54, 6-3-
99).
Llei 2/1999, de 30 de març, del Consell
Social de les Universitats Públiques de la
Regió de Múrcia (BORM núm. 87, 14-
4-99).
Llei 3/1999, de 14 d’abril, de crèdit ex-
traordinari per import de 2.500.000.000
de pessetes per a l’atenció de les despeses
de reparació de danys i reposició d’infra-
estructures amb motiu del sisme que es
va produir a la comarca del riu Mula
(BORM núm. 96, 28-4-99).
Llei 4/1999, de 21 d’abril, de coordina-
ció universitària de la Regió de Múrcia
(BORM núm. 102, 6-5-99, corr. d'err.
BORM núm. 122, 29-5-99).
Llei 5/1999, de 5 d’octubre, de modifi-
cació de l’article 23.1 de la Llei
12/1998, de 31 de desembre, de pressu-
postos generals de la Comunitat Autò-
noma de la Regió de Múrcia per a 1999,
i de suplement de crèdit per import de
90.660.493 pessetes per finançar les no-
ves retribucions dels diputats de l’As-
semblea Regional i l’homologació de
les retribucions dels alts càrrecs de l’Ad-
ministració regional amb les de de-
terminats alts càrrecs de l’Administra-
ció general de l’Estat (BORM núm.
242, 19-10-99, corr. d’err. BORM
núm. 290, 17-12-99).
Llei 6/1999, de 4 de novembre, dels
col·legis professionals de la Regió de
Múrcia (BORM núm. 274, 26-11-99).
Llei 7/1999, de 13 de desembre, de su-
plement de crèdit per finançar necessi-
tats de despesa de l’empresa pública
«Onda Regional de Murcia», de la Con-
selleria de Presidència, per atendre les
subvencions corresponents a les elec-
cions autonòmiques del passat 13 de
juny, i de la resta de les conselleries per
atendre despeses de personal no previstes
en el concepte «altres remuneracions»,
per un import total de 224.150.000 pes-
setes (BORM núm. 288, 15-12-99).
Llei 8/1999, de 13 de desembre, de crè-
dit extraordinari per atendre les necessi-
tats de despesa derivades del finança-
ment dels convenis singulars als quals es
refereix la disposició addicional cinque-
na de la Llei 12/1998, de 31 de desem-
bre, com també les derivades del fi-
nançament de convenis per a l’execució
de programes de foment i desenvolupa-
ment de l’economia social, per un im-
ACTIVITAT NORMATIVA... 307
port total de 873.000.000 de pessetes
(BORM núm. 288, 15-12-99).
Llei 9/1999, de 27 de desembre, de me-
sures tributàries i de modificació de di-
verses lleis regionals en matèria de taxes,
ports, educació, joc i apostes i construc-
ció i explotació d’infraestructures
(BORM núm. 301, suplm. núm. 6, 31-
12-99; corr. d’err. BORM núm. 48, 28-
2-2000).
Llei 10/1999, de 27 de desembre, de
pressupostos generals de la Comuni-
tat Autònoma de la Regió de Múrcia per
a l’exercici 2000 (BORM núm. 301,
suplm. núm. 6, 31-12-99).
Llei 14/1999, de 29 de desembre, dels
col·legis professionals de la Regió de
Múrcia (BORM núm. 274, 26-11-99).
Navarra
Llei foral 1/1999, de 2 de març, de me-
sures administratives de gestió mediam-
biental (BON núm. 31, 12-3-99).
Llei foral 2/1999, de 2 de març, per la
qual es modifica la Llei foral 2/1995, de
10 de març, d’hisendes locals de Na-
varra, en matèria de prescripció de drets
i accions de les entitats locals (BON
núm. 31, 12-3-99).
Llei foral 3/1999, de 2 de març, de mo-
dificació de la Llei foral 11/1989, de 27
de juny, del joc (BON núm. 31, 12-3-
99).
Llei foral 4/1999, de 2 de març, per la
qual es modifica la Llei foral 2/1995, de
10 de març, d’hisendes locals, i la Llei
foral 6/1990, de 2 de juliol, de l’Admi-
nistració local de Navarra, en matèria de
taxes, preus públics i règim d’inembar-
gabilitat (BON núm. 31, 12-3-99).
Llei foral 5/1999, de 16 de març, de mo-
dificació de la Llei foral 10/1998, de 16
de juny, de contractes de les administra-
cions públiques de Navarra, sobre diver-
sos conceptes en matèria de requisits per
contractar amb l’Administració (BON
núm. 37, 26-3-99).
Llei foral 6/1999, de 16 de març, de me-
sures públiques de suport a la implantació
de la jornada laboral de trenta-cinc hores i
de reducció i reordenació del temps de
treball (BON núm. 37, 26-3-99).
Llei foral 7/1999, de 16 de març, d’ac-
tuacions i obres a regadius integrades en
el Pla de regadius de la Comunitat Foral
de Navarra (BON núm. 37, 26-3-99).
Llei foral 8/1999, de 16 de març, del
Consell de Navarra (BON núm. 37, 26-
3-99).
Llei foral 9/1999, de 6 d’abril, per a una
Carta de drets socials (BON núm. 43,
9-4-99).
Llei foral 10/1999, de 6 d’abril, per la
qual es declara parc natural Las Barde-
nas Reales de Navarra (BON núm. 43,
9-4-99).
Llei foral 11/1999, de 6 d’abril, per la
qual es regula el sistema de carrera pro-
fessional del personal facultatiu del Ser-
vei Navarrès de Salut-Osasunbidea
(BON núm. 43, 9-4-99).
Llei foral 12/1999, de 6 d’abril, regula-
dora del Programa d’avaluació i actua-
ció sobre les llistes d’espera quirúrgiques
programades del Servei Navarrès de Sa-
lut-Osasunbidea (BON núm. 43, 9-4-
99).
Llei foral 13/1999, de 6 d’abril, sobre el
règim de funcionament del centre psi-
cogeriàtric «San Francisco Javier» (BON
núm. 43, 9-4-99).
AUTONOMIES · 26
308
Llei foral 14/1999, de 6 d’abril, de mo-
dificacions fiscals (BON núm. 45, 9-4-
99).
Llei foral 15/1999, de 19 d’abril, de mo-
dificació de la Llei foral 2/1985, de 4 de
març, de creació i regulació del Consell
Assessor de Radiotelevisió Espanyola a
Navarra (BON núm. 51, 26-4-99).
Llei foral 16/1999, de 15 de novembre,
de comptes generals de Navarra de 1998
(BON núm. 146, 22-11-99).
Llei foral 17/1999, de 15 de novembre,
per la qual es concedeix un crèdit extra-
ordinari de 155.623.340 pessetes com a
subvenció als partits polítics per al fi-
nançament de les despeses de la cam-
panya electoral de les eleccions al Parla-
ment de Navarra de 1999 (BON núm.
164, 31-12-99).
Llei foral 18/1999, de 30 de desembre,
de pressupostos generals de Navarra per
a l’exercici de l’any 2000 (BON núm.
164, 31-12-99).
Llei foral 19/1999, de 30 de desembre,
de mesures tributàries (BON núm. 164,
31-12-99).
País Basc
Llei 1/1999, de 18 de maig, per a la mo-
dificació de la Llei 18/1998, sobre pre-
venció, assistència i inserció en matèria
de drogodependències. (BOPV núm.
107, 8-6-99; corr. d’err. BOPV núm.
115, 18-6-99).
Llei 2/1999, de 25 de juny, de mesures
complementàries en matèria econòmi-
ca, pressupostària i financera per a l’e-
xercici 1999. (BOPV núm. 121, 28-6-
99; corr. d’err. BOPV núm. 140,
23-7-99).
Llei 3/1999, de 16 de novembre, de mo-
dificació de la Llei del dret civil del País
Basc, pel que fa al Fur civil de Gipuzkoa
(BOPV núm. 249, 30-12-1999; corr.
d’err.: BOPV núm. 26, 8-2-00).
Llei 4/1999, per la qual s’aproven els
pressupostos generals de la Comunitat
Autònoma d’Euskadi per a l’exercici
2000 (BOPV núm. 250, 31-12-99).
País Valencià
Llei 1/1999, de 31 de març, de tarifes
portuàries (DOGV núm. 3468, 7-4-99,
corr. d’err. DOGV núm. 3476, 19-4-
99).
Llei 2/1999, de 7 d’abril, de creació del
Col·legi Oficial de Podòlegs de la Co-
munitat Valenciana (DOGV núm.
3468, 7-4-99).
Llei 3/1999, de 7 d’abril, de creació del
Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats
en Ciències Polítiques i Sociologia de la
Comunitat Valenciana (DOGV núm.
3470, 9-4-99).
Llei 4/1999, de 9 d’abril, de capitalitat
del partit judicial número 13 de la pro-
víncia d’Alacant (DOGV núm. 3473,
14-4-99).
Llei 5/1999, de 9 d’abril, de creació de
l’Institut Valencià de Conservació i Res-
tauració de Béns Culturals (DOGV
núm. 3473, 14-4-99).
Llei 6/1999, de 19 d’abril, de policies lo-
cals i de coordinació de les policies
locals de la Comunitat Valenciana
(DOGV núm. 3482, 27-4-99).
Llei 7/1999, de 3 de desembre, de reco-
neixement de la Universitat «Cardenal
Herrera-CEU» (DOGV núm. 3640, 7-
12-99).
ACTIVITAT NORMATIVA... 309
Llei 8/1999, de 3 de desembre, per la
qual se suprimeix l’Àrea Metropolitana
de l’Horta (DOGV núm. 3640, 7-12-
99).
Llei 9/1999, de 30 de desembre, de me-
sures fiscals, de gestió administrativa
i financera, i d’organització de la Gene-
ralitat Valenciana (DOGV núm. 3657,
31-12-99).
Llei 10/1999, de 30 de desembre, de
pressupostos de la Generalitat Valencia-
na per a l’exercici 2000 (DOGV núm.
3657, 31-12-99; corr. d’err. DOGV
núm. 3802, 6-3-00).
AUTONOMIES · 26
310

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR