Agro-food democracy role game: exploring the eu decision-making processes for non human biotechnologies

Autor:Leire Escajedo - Mertxe de Renobales Scheifler
Cargo:Belongs to the Department of Constitutional Law, University of the Basque Country. Euskal Herriko Unibertsitatea, Spain - Belongs to the Department of Biochemistry and Molecular Biology, University of the Basque Country. Euskal Herriko Unibertsitatea, Spain
Páginas:105-112
RESUMEN

Science and technology students understand well the scientific approaches behind GM crops and the arguments for using them in cultivation and food applications. But, how can we introduce them to the controversial issues regarding the Agro-Food Biotechnologies? This active learning tool uses a problem based approach and gives the students the opportunity to develop critical thinking skills... (ver resumen completo)

 
EXTRACTO GRATUITO
105
Revista Española de Desarrollo y Cooperación nº 35. Año 2015, pp. 105-112
8
Agro-food democracy role game:
exploring the EU
decision-making processes for
non human biotechnologies
Juego de rol de democracia agroalimentaria: explorando
el proceso de toma de decisiones de la UE
para biotecnologías
LEIRE ESCAJEDO Y MERTXE DE RENOBALES
SCHEIFLER*
PALABRAS CLAVE
Agrobiotecnologías; Pensamiento crítico; Aprendizaje basado en problemas; Juegos de rol; Com-
petencias de ética.
RESUMEN Los estudiantes de ciencia y tecnología comprenden con facilidad los aspectos
científicos de los cultivos GM y los argumentos a favor de su utilización en la
agricultura y la alimentación. Pero, ¿cómo adentrarse en los aspectos controvertidos
que rodean a las agrobiotecnologías en el ámbito internacional? Esta herramienta de
aprendizaje activo emplea un enfoque basado en problemas y da a los estudiantes la
oportunidad de desarrollar habilidades de pensamiento crítico relativas a los aspectos
éticos, políticos, sociales y jurídicos implicados en las agrobiotecnologías.
KEYWORDS
Agrobiotechnologies; Critical thinking; Problem-based learning; Role-play; Ethical competencies.
ABSTRACT Science and technology students understand well the scientific approaches behind
GM crops and the arguments for using them in cultivation and food applications.
But, how can we introduce them to the controversial issues regarding the Agro-Food
Biotechnologies? This active learning tool uses a problem based approach and gives
the students the opportunity to develop critical thinking skills regarding the ethical,
political, social and legal aspects involved in the agro-food biotechnologies.
* Leire Escajedo belongs to the Department of Constitutional Law, University of the Basque Country / Eus-
kal Herriko Unibertsitatea, Spain.
  belongs to the Department of Biochemistry and Molecular Biology, Univer -
sity of the Basque Country / Euskal Herriko Unibertsitatea, Spain.
B0003 Coopera 35 (FFF).indd 105 13/04/15 11:39

Para continuar leyendo

SOLICITA TU PRUEBA