Comunitats autònomes

Páginas189-201

Page 189

3. Comunitats autònomes
3.1. Activitat legislativa

A cura de Joan Subirats i Belen Noguera

Llei 2/1991, de 14 de febrer, per a la protecció i regulació de la fauna i flora silvestres a la Comunitat de Madrid (BOCM núm. 54, de 5 de març de 1991; Corfec. errors BOCM núm. 83, de 9 d'abril de 199D-

La present Llei s'elaborà d'acord amb la competència de desenvolupament le-gislaciu -inclosa la potescat reglamentària- i execució per dictar normes addicionals de protecció en relació a la conservació de la flora i la fauna, que atribueix l'art. 27.10 del seu Estatut d'Autonomia, i en el marc de la legislació bàsica de l'Estat, de les disposicions comunitàries en la matèria, i dels convenis i tractats internacionals subscrits i ratificats per Espanya.

D'una manera simplificada podem dir que l'objectiu fonamental de la Llei és el d'establir les mesures d'intervenció administrativa necessàries per garantir la conservació i la protecció de la fauna i la flora silvestres en l'àmbit territorial que comprèn la Comunitat Autònoma de Madrid (art. 1). Per això, a més de les disposicions referides directament a la protecció de la fauna i la flora silvestres, s'hi fan també previsions respecte a acti-virats que hi estan directament relacionades (taxidèrmia, agrupacions zoològiques, venda i recuperació d'animals).

En la Llei destaca el paper que s'atorga a l'Agència de Medi Ambient com a ve-rirable autoritat actuant en aquest camp, ja que a aquest organisme no tan sols s'atribueixen les funcions d'inspecció, vigilància i control, sinó també les funcions d'autorització, el foment de determinades activitats relacionades amb aquest àmbit, i, fins i tot, la d'elaboració i aprovació de plans. Com en qualsevol actuació pública, però especialment significativa en la protecció del medi ambient, és rellevant la previsió que es fa en atorgar a l'Agència la promoció dels mecanismes de coordinació necessaris amb la resta d'òrgans de la Comunitat de Madrid i la resta d'administracions públiques.

Pel que fa al concrol, que adquireix una gran importància en matèria de protecció del medi ambient com a mesura d'actuació administrativa, trobem en la Llei algunes previsions significatives en aquest sentit. Així, es crea en l'àmbit territorial d'aquesta Comunitat un catàleg regional d'espècies amenaçades de fauna i flora silvestres que s'haurà d'instrumentar reglamentàriament i inclourà les espècies protegides del catàleg nacional d'espècies amenaçades. De la inclusió en aquest catàleg regional es deriven un conjunt de prohibicions relatives a les espècies que s'hi recullin.

En aquesta mateixa línia de concrol podem situar, també, la creació d'un registre de tallers taxidermistes, dependent de l'Agència de Medi Ambient -en regular específicament en la LleiPage 190 aquesta activitat-, com també el llibre de registre que hauran de portar els establiments dedicats a la venda d'animals la comercialització dels quals estigui autoritzada.

La planificació, com a tècnica d'intervenció que per la seva pròpia naturalesa pot ser de gran operativitat per obtenir els fins de conservació i protecció que es persegueixen, té un paper rellevant pel que fa a les espècies autòctones protegides; així, s'estableix que correspon a l'Agència de Medi Ambient l'elaboració i aprovació de plans de recuperació, conservació i maneig relatius a espècies autòctones protegides d'acord amb la classificació prevista respecte al catàleg regional d'espècies amenaçades.

Del text de la Llei es desprèn clarament que la prohibició administrativa de les conductes que es determinen és la tècnica majoritàriament escollida pel legislador com a mecanisme de protecció d'aquest sector concret (entre d'altres art. 13, art. 18, art. 23 i art. 40). En el mateix sentit cal subratllar també la importància que adquireix, en els preceptes de la Llei, l'autorització com una altra de les tècniques que són presents en l'actuació pública de protecció ambiental. Sobretot, és rellevant quan l'autorització es preveu per supòsits en què s'implica la possibilitat de realitzar activitats que en principi estan prohibides (art. 15) sem-pre que concorrin les circumstàncies que es determinen en la Llei, tot i que també es preveu la necessitat del seu atotga-ment en altres supòsits (art. 14.3, art. 35 i art. 36).

Cal destacar la creació de la nova categoria d'espais naturals de protecció temporal (art. 40). La finalitat que es persegueix és la de preservar els exemplars d'espècies de fauna i flora silvestres que necessitin una protecció especial amb caràcter temporal, i alhora, les espècies migratòries en aquell període de temps en què s'estableixin en una 2ona determinada.

Com a mecanisme d'intervenció en la protecció d'aquest àmbit material, és important la regulació del règim d'infraccions i sancions que es determina en la Llei. En primer lloc, cal destacar -com a mesura utilitzada també en altres lleis que tenen com a objecte la protecció del medi ambient- l'obligació de reparar el dany causat que s'imposa a l'infractor. En segon lloc, a part de la concreció i el detall que caracteritza les conductes tipificades com a infraccions, destaca, en la classificació que se'n fa segons la seva gravetat, la introducció -poc usual- de la categoria d'infraccions «menys greus» al costat de les lleus, greus i molt greus, de manera que queda més ben delimitat el marge d'actuació de l'Administració en imposar la sanció.

El règim de sancions previst és força greu si es considera la quantia de les multes -que pot arribar als 50 milions de pessetes en el cas que es castiguin infraccions molt greus- i l'àmbit de protecció ambiental en què s'actua. Tot i que el desitjable és que l'aplicació de les sancions previstes sigui excepcional, atès que suposen haver realitzat una conducta il·legal, en el cas que s'hagin d'imposar, l'Administració haurà de vetllar perquè es compleixin. Si això no és així, la utilització de mesures repressives amb aquesta naturalesa no tindrà l'eficàcia que caracteritza especialment aquests mecanismes d'intervenció administrativa, quan l'objectiu principal és la protecció del medi ambient.

La confiscació, que és- possible i adequada atenent a la particular naturalesa del bé que és objecte de protecció, apareix en una doble vessant. Com a mesura repressiva, en tant que es preveu que, amb caràcter complementari, la imposició d'una multa podrà comportar la con-Page 191fiscació «de los anima/es objeto de la infrac-tión y, en cualquier caso la de las artes de caza y captura y de los instrumento! con que se haya realizado» (art. 46.2); la confiscació es podrà realitzar sempre que es produeixi una conducca infractora de les previstes en la Llei, com a mesura preventiva, fins que es resolgui el corresponent expedient sancíonador (art. 49). Aquesta última adquireix a la vegada naturalesa repressiva quan s'estableix que, resolt l'expedient, l'animal podrà ser retornat al propietari o passar a propietat de l'Agència de Medi Ambient.

Com a mesura d'estímul i compensació es preveu la concessió d'ajuts a dos destinataris diferents. D'una banda, aquelles associacions sense finalitat de lucre que tinguin com a objecte principal la conservació de la naturalesa, i de l'altra, als titulars de terrenys o drets reals ja sigui per a la realització de programes de conservació o per portar a terme els plans de recuperació i maneig d'espècies o de conservació i protecció d'hàbitats previstos en la Llei.

M. Teresa Vadrí i Fortuny

Llei 10/1991, de 4 d'abril, per a la protecció del medi ambient (BOCM núm. 91, de 18 d'abril de 1991).

Per tal de prevenir el possible impacte negatiu que poden produir moltes de les obres, instal·lacions i activitats que avui es volen portar a terme i, per tal de vetllar per la qualitat ambiental que els poders públics han de garantir d'acord amb el mandat constitucional que es deriva de l'art. 45 de la Constitució espanyola, la finalitat de la Llei 10/1991 és la de proporcionar les mesures adequades per a establir un «plus» de protecció per al medi ambient atenent a les necessitats concretes de la Comunitat Autònoma de Madrid i partint de les previsions que s'esta-bleixen a la legislació bàsica de l'Estat.

Així, d'acord amb l'art. 149.1.23 de la CE i l'art. 27.10 de l'Estatut d'Autonomia de Madrid, el legislador autonòmic configura una llei que fonamentalment és de normes addicionals de protecció. Per elevar el nivell de protecció ambiental de la legislació estatal vigent, el sistema de mesures addicionals es fixa a partir de dos elements: el d'avaluació de l'impacte ambiental, previst en el RD legislatiu 1302/1986, de 28 de juny, i el de qualificació ambiental establert en el Decret 2414/1961, de 30 de novembre, sobre activitats molestes, insalubres, nocives i perilloses.

Pel que fa a l'avaluació d'impacte ambiental, el títol II de la Llei amplia els supòsits -concretats en els annexos I i II- referits a projectes, obres o activitats públiques o privades que s'han de sotmetre a aquest procediment. Destaca la previsió que es fa de la possibilirat d'excloure un determinat projecte del tràmit d'avaluació d'impacte en supòsits excepcionals mitjançant un acord motivat del Consell de Govern de la Comunitat de Madrid, respectant sempre la legislació bàsica de l'Estat. En aquest mateix títol s'adapta el procediment d'avaluació a l'organització de la Comunitat Autònoma, i s'estableix l'Agència de Medi Ambient com a òrgan competent per realitzar l'avaluació d'impacte.

En el títol III, relatiu a la Qualificació Ambiental, a part de determinar en els annexos III i IV les activitats que s'han de sotmetre a aquest tràmit, es determinen els òrgans als quals correspon la qualificació ambiental, i és especialmentPage 192 rellevant, en relació a l'autonomia garantida en els art. 137 i 140 CE, i en relació al principi de descentralització que ha de presidir l'activitat de l'Administració pública (art. 103 CE), la possibilitat que es dóna a la Comunitat Autònoma de delegar la facultat de qualificació ambiental als municipis amb una població entre 20.000 i 5.000 habitants, respecte als quals, en un principi, la competència cotrespon a la Comunitat Autònoma. Aquesta previsió és, per tant, una concreció de la possibilitat que l'art. 7 de LBRL atotga petquè les entitats locals, a més de tenir competències pròpies, en detinguin d'altres per delegació.

Finalment, i per dotar la Llei de veritable eficàcia pràctica, en el títol IV es fixa un règim sancionador en què, qualificades genèricament com a «infraccions ambientals», es tipifiquen tant aquelles conductes contràries a les previsions de la Llei respecte de l'avaluació d'impacte i la qualificació ambiental, com en general - i amb caràcter innovador- aquelles que suposen una agressió per a la salut humana i els recursos naturals (art. 31); aquesta última previsió, com s'afirma en el preàmbul de la Llei, constitueix un «mecanisme de tancament del sistema protector».

Tot i que és rellevant la determinació del règim de sancions que correspon a les infraccions -segons es qualifiquin de lleus, greus o molt greus-, ja que la quantitat de les multes pot arribar a ser de 50 milions de pessetes en el cas de les sancions molt greus, si considerem la transcendència que en matèria de protecció del medi té el règim sancionador com a mecanisme d'intervenció pública per aconseguir l'efectivitat dels fins que es persegueixen, no ho és tant si el comparem amb altres previsions que realitzen normes sectorials i en altres comunitats autònomes, com és el cas del Decret legislatiu 2/1991, de 26 de setembre, que refon la legislació vigent en matèria de residus industrials a Catalunya, en el qual la multa corresponent a les infraccions molt greus pot arribar a ser de 200 milions de pessetes.

Al costat de les multes, i com un altre tipus de sanció, es preveu la possibilitat del tancament de l'establiment o la suspensió de l'activitat per un període que va des dels quatre anys, en el cas de les infraccions molt greus, als sis mesos, en el cas d'infraccions lleus, i fins i tot en el primer cas es pot arribar a la clausura definitiva - total o parcial- de l'establiment o activitat (art. 34).

M. Teresa Vadrí i Fortuny

Lleis autonòmiques promulgades durant l'any 1991.

Andalusia

Llei 1/1991, de 3 de juliol, del patrimoni històric d'Andalusia. BOJA núm. 59, 13-7-91.

Llei 2/1991, de 23 de juliol, per la qual es concedeix un crèdit extraordinari per la quanritat de 294.077.892 ptes. per sufragar les despeses electorals de les eleccions al Parlament d'Andalusia, celebrades el mes de juny de 1990. BOJA núm. 66, 30-7-91.

Aragó

Llei 1/1991, de 4 de gener, reguladora de les caixes d'estalvi d'Aragó. BOA núm. 7, 18-1-91.

Page 193

Llei 2/1991, de 4 de gener, de modificació de la Llei de mesures per a l'ordenació de la funció pública de la Comunitat Autònoma d'Aragó. BOA núm. 7, 18-1-91.

Llei 3/1991, de 10 de gener, de pressupostos de la Comunitat Autònoma d'Aragó. BOA núm. 6, 16-1-91; corr. d'errors: BOA núm. 111, 16-9-91.

Llei 4/1991, de 20 de març, de modificació de la Llei electoral de la Comunitat Autònoma d'Aragó. BOA núm. 36, 27-3-91.

Llei 5/1991, de 8 d'abril, de declaració de la Reserva Natural de Los Galachos de l'Alfranca de PastrÍ2, la Cartuja i el Burgo de Ebro. BOA núm. 43, 12-4-91; corr. d'errors: BOA núm. 48, 22-4-91.

Llei 6/1991, de 25 d'abril, del patrimoni agrari de la Comunitat. BOA núm. 54, 3-5-91.

Llei 7/1991, de 21 d'octubre, per la qual es modifica l'apartat 1 de l'article 31 de la Llei 3/1984, de 22 de juny, del president de la Diputació General de la Comunitat Autònoma d'Aragó. BOA núm. 130, 30-10-91.

Llei 8/1991, de 7 de novembre, per la qual s'autoritza la cessió per l'Administració de la Comunitat Autònoma d'Aragó d'una parcel·la de terreny al municipi de Saragossa. BOA núm. 137, 18-11-91.

Astúries

Llei 1/1991, de 21 de febrer, de patrimoni del Principat d'Astúries. BOPAyP núm. 55, 7-3-91-

Llei 2/1991, d'11 de març, de reserva de sòl i d'actuacions urbanístiques priori-tàries. BOPAyP núm.66, 21-3-91.

Llei 3/1991, de 25 de març, de modificació de la Llei del Principat 14/1986, de 26 de desembre, sobre règim d'eleccions a la Junta General del Principat d'Astúries, BOPAyP núm. 71, 27-3-91.

Llei 4/1991, de 4 d'abril, sobre modificació de la Llei 3/1985, de 26 de desembre, d'ordenació de la funció pública de l'Administració del Principat d'Astúries. BOPAyP núm. 87, 17-4-91.

Llei 5/1991, de 5 d'abril, de protecció dels espais naturals. BOPAyO núm. 87, 17-4-91.

Llei 6/1991, de 5 d'abril, d'ingrés mínim d'insercció. BOPAyP núm. 87, 17-4-91.

Llei 7/1991, de 5 d'abril, d'assistència i protecció de la tercera edat. BOPAyP núm. 88(89), 19-4-91.

Llei 8/1991, de 30 de juliol, d'organització de l'Administració del Principat d'Astúries. BOPAyP núm. 180, 5-8-91.

Canàries

Llei 1/1991, de 28 de gener, d'estadística de la Comunitat Autònoma de Canàries. BOCanúm. 18, 11-2-91.

Llei 2/1991, de 18 de març, de modificació de determinats articles de la Llei territorial 3/1987, de 3 d'abril, de mesures urgents en matèria electoral. BOCa núm. 37, 22-3-91; corr. d'errors: BOCanúm. 48, 15-4-91.

Llei 3/1991, de 12 d'abril, de modificació de la Llei 5/1986, de 28 de juliol, de l'Impost Especial de la Comunitat Autònoma de Canàries sobre combustibles derivats del petroli i de conces-Page 194sió d'un crèdit extraordinari als pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de Canàries per a 1991, per a la subvenció de línies de transport marítim regular. BOCa núm. 52, 24-4-91.

Llei 4/1991, de 29 d'abril, d'homologació de retribucions dels funcionaris docents que realitzen serveis a la Comunitat Autònoma de Canàries. BOCa núm. 57, 2-5-91.

Llei 5/1991, de 30 d'abril, per la qual es concedeix un préstec extraordinari a les corporacions locals canàries. BOCa núm. 59, 6-5-91.

Llei 6/1991, de 30 d'abril, de crèdit extraordinari per finançar els programes operatius de la Comunitat Econòmica Europea Regis, Tride i de desenvolupament de les Canàries i suplement de crèdit per finançar l'homologació dels funcionaris sanitaris locals í la funcio-narització del personal laboral. BOCa núm. 60, 8-5-91; corr. d'errors: BOCa núm. %, 19-7-91.

Llei 7/1991, de 30 d'abril,'de símbols de la natura per a les Illes Canàries. BOCa núm. 61, 10-5-91; corr. d'errors: BOCa núm. 70, 24-5-91.

Llei 8/1991, de 30 d'abril, de protecció dels animals. BOCa núm. 62, 13-5-91.

Llei 9/1991, de 8 de maig, de carreteres de Canàries. BOCa núm. 63, 15-5-91.

Llei 10/1991, de 26 de desembre, per la qual es concedeix un crèdit suplementari als pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de Canàries per a 1991, per una quantitat de 855.000.000 ptes. per al finançament del dèficit en matèria educativa. BOCa núm. 172, 31-12-91.

Llei 11/1991, de 26 de desembre, de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de Canàries per a 1992. BOCa núm. 172, 31-12-91.

Cantàbria

Llei 1/1991, de 31 de gener, de crèdit extraordinari per a ajuts a explotacions afectades per la pneumònia contagiosa bovina, per una quantitat de 100.000.000.000 ptes. BOC núm. 29, 8-2-91; BOC núm. 40, 25-2-91.

Llei 2/1991, de 21 de febrer, de crèdit extraordinari per a ajuts a la ramaderia de Cantàbria com a conseqüència de la sequera, per una quantitat de cinc-cents milions de pessetes (500.000.000 ptes.). BOC núm. 40, 25-2-91.

Llei 3/1991, de 22 de març, de crèdit extraordinari de regulació i finançament d'insuficiències per actuacions anteriors al 14 de desembre de 1990. BOC núm. 61, 26-3-91.

Llei 4/1991, de 22 de març, per la qual es modifica la Llei 5/1987, de 27 de març, d'eleccions a l'Assemblea Regional de Cantàbria. BOC núm. 6l, 26-3-91.

Llei 5/1991, de 27 de març, de pressupostos de la Diputació Regional de Cantàbria per a 1991. BOC (extraordinari), núm. 2, 27-3-91.

Llei 6/1991, de 26 d'abril, de creació del Centre d'Investigació del Medi Ambient. BOC núm, 90, 6-5-91.

Llei 7/1991, de 26 d'abril, per la qual s'estableix la taxa d'inspecció i control sanitari de carns fresques per al consum. BOC núm. 92, 8-5-91-

Llei 8/1991, de 28 de novembre, per la qual es modifica la Llei de CantàbriaPage 195 1/1990, de 12 de març, per la qual es regulen els òrgans rectors de les caixes d'estalvis amb seu social a la Comunitat Autònoma de Cantàbria. BOC núm. 250, 16-12-91.

Castella-La Manxa

Llei 1/1991, de 15 de març, de modificació de la Llei 5/1986, de 23 de desembre, electoral de Castella-La Manxa. DOCM núm. 28, 10-4-91.

Llei 2/1991, de 14 de març, de coordinació de diputacions. DOCM núm. 25, 27-3-91.

Llei 3/1991, de 4 de març d'entitats locals de Castella-La Manxa. DOCM núm. 25, 27-3-91; corr. d'erros: DOCM núm. 29, 12-4-91.

Llei 4/1991, de 13 de desembre, de pressupostos generals de Castella-La Manxa per a 1992. DOCM núm. 97, 26-12-91; corr. d'erros: DOCM núm. 98, 31-12-91.

Castella i Lleó

Llet 1/1991, de 14 de març, per la qual es crea i regula la comarca de El Bier-zo. BOCLnúm. 55, 20-3-91.

Llei 2/1991, de 14 de març, d'autorització de creació de l'empresa pública Societat de Promoció del Turisme de Castella i Lleó, Societat Anònima. (SOTUR, SA). BOCLnúm. 55, 20-3-91.

Llei 3/1991, de 14 de març, per la qual es modifica l'increment de retribucions fixades per a l'any 1991. BOCL núm. 59, 26-3-91.

Llei 4/1991, de 20 de març, de modificació de la Llei 3/1987, de 30 de març, electoral de Castella i Lleó. BOCL núm. 59, 26-3-91.

Llei 5/1991, de 20 de març, de concessió d'un crèdit extraordinari per al compliment de les obligacions derivades de la signatura del consorci Fira Universal Ramadera Salamanca 1992, per una quantitat total de 200.000.000 ptes. BOCLnúm. 59, 26-3-91.

Llei 6/1991, de 19 d'abril, d'arxius i del patrimoni documental de Castella i Lleó. BOCLnúm. 91, l4(15)-5-91.

Llei 7/1991, de 30 d'abril, per la qual es regula el Fons de Compensació Inter-territorial. BOCL núm. 100, 28-5-91; BOCL núm. 103, 31-5-91.

Llei 8/1991, de 10 de maig, d'espais naturals de la Comunitat de Castella i Lleó. BOCL núm. 101, 29-5-91; BOCLnúm. 109, 10-6-91.

Llei 9/1991, de 8 de novembre, de concessió de suplement de crèdit per una quantitat de 238.600.000 ptes. per finançar despeses en matèria de serveis socials a Castella i Lleó. BOCL núm. 222, 19-11-91.

Llei 10/1991, de 8 de novembre, de concessió d'un suplement de crèdit amb la finalitat d'ocupar-se de la totalitat de les despeses derivades de la campanya de sanejament ramader corresponent a l'any 1991 per una quantitat total de 1.000.000.000 ptes. BOCL núm. 223, 20-11-91; corr. d'errors: BOCL núm. 230, 29-11-91.

Llei 11/1991, de 23 de desembre, de pressupostos generals de La Comunitat de Castella i Lleó. BOCL núm. 247, 26-12-91.

Extremadura

Llei 1/1991, de 7 de març, reguladora del règim jurídic dels erms d'Alburquerque. DOE núm.23, 26-3-91.

Page 196

Llei 2/1991, de 21 de març, de modificació de la Llei 2/1987, de 16 de març, d'eleccions a l'Assemblea d'Extremadura. DOE núm. 23, 26-3-91.

Llei 3/1991, de 25 d'abril, de creació del Consell Econòmic i Social d'Extremadura. DOE núm. 35, 9-5-91.

Galícia

Llei 1/1991, de 15 de gener, de presu-postos generals de la Comunitat Autònoma de Galícia per al 1991. DOGC núm. 11, 16-1-91.

Llei 2/1991, de 14 de gener, de modificació de la Llei 4/1989, de 21 d'abril, per la qual es crea l'Institut Gallec de les Arts Escèniques i Musicals. DOG núm. 18, 25-1-91.

Llei 3/1991, de 14 de gener, de creació del Servei Gallec de Promoció de la Igualtat de l'Home i la Dona. DOG núm. 19, 28-1-91.

Llei 4/1991, de 8 de març, de reforma de la Llei 4/1988, de 26 de maig, de la funció pública de Galícia. DOG núm. 51, 13-3-91; corr. d'errors: DOG núm. 63, 3-4-91.

Llei 5/1991, de 4 d'abril, sobre concessió d'una paga al personal al servei de la Comunitat Autònoma, modificació de l'increment retributiu previst a la Llei 1/1991, de 15 de gener, de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma per a l'any 1991, i sobre concessió d'un crèdit extraordinari de 1.980.000.000 pces. al pressupost vigent de despeses per fer efectives aquestes mesures. DOG núm. 69, 11-4-91.

Llei 6/1991, de 15 de maig, d'infraccions en matèria de protecció de recursos marítims-pesquers. DOG núm. 99, 27-5-91; DOG núm. 135, 16-7-91; corr. d'errors: DOG núm. 156, 16-8-91-

Llei 7/1991, de 19 de juny, de tributació sobre el joc. DOG núm. 122, 27-6-91.

Llei 8/1991, de 23 de juliol, de reforma de la Llei 1/1989, de 2 de gener, del Servei Gallec de Salut. DOG núm. 157, 19-8-91.

Llei 9/1991, de 9 d'octubre, de mesures bàsiques per a la inserció social. DOG núm. 191, 3-10-91-

Llei 10/1991, de 17 d'octubre, sobre la concessió d'un suplement de crèdit per a l'ampliació dels pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de Galícia per una quantitat de 19.620.000.000 ptes. per ocupar-se del compliment de les obligacions dels serveis transferits a l'Institut Gallec de l'Habitatge i del Sòl per subscriure convenis amb entitats financeres per al finançament d'habitatges de protecció oficial de promoció pública fins a un límit de 2.500.000.000 ptes. DOG núm. 204, 22-10-91-

Llei 11/1991, de 8 de novembre, de reforma de la Llei 7/1983, de 22 de juny, de règim de les fundacions d'interès gallec. DOG núm. 219, 12-11-91.

Llei 12/1991, de 14 de novembre, de treballs de dotació artística en les obres públiques i camins de la Comunitat Autònoma de Galícia. DOG núm. 229, 26-11-91.

Llei 13/1991, de 9 de desembre, de taxes, preus i exaccions reguladors de la Comunitat Autònoma de Galícia. DOG núm. 241, 13-12-91.

Llei 14/1991, de 17 de desembre, de modificació de l'art. 4 ap. d), paràgraf se-Page 197gon de la Llei de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma gallega per al 1991. DOG núm. 246, 20-12-91.

Llei 15/1991, de 28 de desembre, de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma gallega per al 1992. DOG núm. 251, 30-12-91.

Illes Balears

Llei 1/1991, de 29 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears. BOCAIB núm. 31, 9-3-91.

Llei 2/1991, de 13 de març, de crèdit extraordinari per atendre les despeses de les eleccions al Parlament de les Illes Balears. BOCAIB mim. 37, 23-3-91-

Llei 3/1991, de 13 de febrer, de suplement de crèdit per a la reparació dels danys causats per les pluges torrencials. BOCAIB núm. 43, 6-4-91.

Llei 4/1991, de 14 de març, reguladora de la iniciativa legislativa popular en les Illes Balears. BOCAIB núm. 46, 11-4-91.

Llei 5/1991, de 27 de febrer, de mancomunitats de municipis. BOCAIB núm. 47, 13-4-91.

Llei 6/1991, de 20 de març, de protecció dels arbres singulars. BOCAIB núm. 47, 13-4-91-

Llei 7/1991, de 20 de març, de modificació de l'art. 34 de la Llei 1/1990, de 17 d'octubre, de patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. BOCAIB núm. 47, 13-4-91.

Llei 8/1991, de 29 de març, de modificació de l'art. 21.1 i de la disposició transitòria primera de la Llei 1/1987, de 18 de febrer, de la Sindicatura de Comptes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. BOCAIB núm. 47, 13-4-91.

Llei 9/1991, de 20 de març, de reforma de determinats articles del Reglament del Parlament. BOCAIB núm. 47, 13-4-91; BOCAIB núm. 56, 2-5-91.

Llei 10/1991, de 27 de novembre de creació i regulació de l'Institut Balear de l'Administració Pública. BOE núm. 20, 23-1-92.

Llei 11/1991, de 13 de desembre, de pressupostos generals per a 1992. BOCAIB núm. 163, 31-12-91.

Llei 12/1991, de 20 de desembre, reguladora de l'impost sobre instal·lacions que incideixen sobre el Medi Ambient. BOCAIB núm. 165, 31-12-91 (extraordinari).

La Rioja

Llei 1/1991, d'1 de març, de coordinació de les policies locals de La Rioja. BOR núm. 32, 14-3-91-

Llei 2/1991, de 7 de març, de carreteres de la Comunitat Autònoma de La Rioja. BOR núm. 38, 28-3-91.

Llei 3/1991, de 21 de març, d'eleccions a la Diputació General de La Rioja, BOR núm. 36, 23-3-91.

Llei 4/1991, de 25 de març, de creació del Servei de Salut de La Rioja. BOR núm. 49, 18-4-91.

Madrid

Llei 1/1991, de 7 de febrer, de modificació de la Llei 1/1985, de 23 de gener, del Parc Regional de la Conca Alta del Manzanares. BOM núm. 62, 14-3-91.

Page 198

Llei 2/1991, de 14 de febrer, per a la protecció i regulació de la fauna i flora silvestres a la Comunitat de Madrid. BOM núm. 54, 5-3-91; corr. d'errors: BOMnúm. 83, 9-4-91.

Llei 3/1991, de 7 de març, de carreteres de Madrid. BOM núm. 68, 21-3-91; corr. d'errors: BOM núm. 95, 23-4-91.

Llei 4/1991, de 21 de març, per la qual es modifica la Llei 11/1986, de 16 de desembre, electoral de la Comunitat de Madrid. BOM núm. 71, 25-3-91.

Llei 5/1991, de 21 de març, de concessió d'un crèdit extraordinari per a la cobertura de les despeses electorals de caràcter institucional i dels acomptes de subvencions previstes a la Llei 11/1986, de 16 de desembre, electoral de la Comunitat de Madrid. BOM núm. 711, 25-3-91-

Llei 6/1991, de 4 d'abril, de creació del Consell Econòmic i Social. BOM núm. 91, 18-4-91.

Llei 7/1991, de 4 d'abril, d'ampliació del Parc Regional de la Conca Alta del Manzanares. BOM núm. 91, 18-4-91; corr. d'errors: BOM núm. 94, 22-4-91.

Llei 8/1991, de 4 d'abril, de creació de l'Institut de Madrid per a la Formació. BOM núm. 91, 18-4-91.

Llei 9/1991, de 4 d'abril, de concessió d'un crèdit extraordinari per la quantitat de 2.000.000.000 ptes., per al finançament de l'aportació de la Comunitat de Madrid a IFEMA. BOM núm. 91, 18-4-91.

Llei 10/1991, de 4 d'abril, per a la protecció del Medi Ambient. BOM núm. 91, 18-4-91, corr. d'errors: BOM núm. 94, 22-4-91.

Llei 11/1991, de 16 de juliol, de modificació de l'art. 4. 6 de la Llei 13/1984, de 30 de juny, de creació, organització i control parlamentaris de l'Ens Públic de Ràdio Televisió Madrid. BOE núm. 208, 30-8-91.

Llei 12/1991, de 16 de juliol, de modificació dels art. 6.2 i 10 de la Llei 13/1984, de 30 de juny, de creació, organització i control parlamentaris de l'Ens Públic Ràdio Televisió Madrid. BOMnúm. 172, 22-7-91.

Llei 13/1991, de 16 de juliol, de modificació de l'art. 4.1 de la Llei 13/1984, de 30 de juny, de creació, organització i control parlamentaris de l'Ens Públic de Ràdio Televisió Madrid. BOM núm. 172, 22-7-91.

Llei 14/1991, de 16 de juliol, de modificació de l'art. 6.1 de la Llei 13/1984, de 7 de març, reguladora del Consell Assessor de Ràdio Televisió Espanyola a la Comunitat Autònoma de Madrid. BOMnúm. 172, 22-7-91-

Llei 15/1991, de 13 de desembre, de pressupostos generals de la Comunitat de Madrid per al 1991, BOM núm. 301, 19-12-91; BOM núm. 304, 23-12-91.

Llei 16/1991, de 18 de desembre, de recàrrec de la Comunitat de Madrid a l'Impost sobre Activitats Econòmiques. BOM núm. 304, 23-12-91.

Llei 17/1991, de 18 de desembre, d'aprovació d'un crèdit extraordinari de 292.428.331 ptes. per sufragar les despeses electorals de les eleccions a l'Assemblea de Madrid, celebrada el 26 de maig de 1991. BOM núm. 304, 23-12-91.

Múrcia

Llei 1/1991, de 15 de març, de reforma de l'art. 17 de la Llei 2/1987, de 12 dePage 199 febrer, electoral de la Regió de Múrcia. BORM núm. 63, 16-3-91.

Llei 2/1991, de 21 de març, d'aplicació de la clàusula de revisió salarial al personal al servei de la Comunitat Autònoma de Múrcia. BORM núm. 85, 15-4-91.

Navarra

Llei foral 1/1991, de 20 de febrer, de delimitació de la zona Sarriguren a l'efecte de dret de tempteig i retracte sobre transmissions per compra-venda o permuta de terrenys i edificacions existents. BON núm. 24, 25-2-91.

Llei foral 2/1991, de 20 de febrer, de delimitació de la zona Cordovilla-Esqui-roz a l'efecte de tempteig i retracte sobre transmissions per compra-venda o permuta de terrenys i edificacions existents. BON núm. 24, 25-2-91.

Llei foral 3/1991, de 20 de febrer, de delimitació de la zona Ansoain-Pamplo-na a efectes de dret de tempteig i retracte sobre transmissions per compra-venda o permuta de terrenys i edificacions existents. BON núm. 24, 25-2-91.

Llei foral 4/1991, de 20 de febrer, de delimitació de la zona Urdiain-Altsasu-Alsasua a l'efecte de dret de tempteig i retracte sobre transmissions per compra-venda o permuta de terrenys i edificacions existents. BON núm. 24, 25-2-91.

Llei foral 5/1991, de 26 de febrer, de pressupostos generals de Navarra per a l'exercici de 1991. BON núm. 25, 27-2-91; corr. d'errors: BON núm. 37, 25-3-91.

Llei foral 6/1991, de 26 de febrer, d'addició d'un nou apartat a l'art. 26 de la

Llei foral 19/1984, de 20 de desembre, reguladora de la Cambra de Comptos de Navarra. BON núm. 27, 4-3-91.

Llei foral 7/1991, de 26 de febrer, de modificació del títol IV de la Llei foral 8/1985, de 20 d'abril, de finançament agrari i de la Llei foral 6/1988, de 7 de novembre, de modificació del títol 111 de la Llei foral de finançament agrari. BON núm. 27, 4-3-91; corr. d'errors: BON núm. 37, 25-3-91.

Llei foral 8/1991, de 16 de març, per la qual es cedeix el domini de diverses muntanyes, propietat de la Comunitat Foral de Navarra, a determinades entitats locals. BON núm. 37, 25-3-91.

Llei foral 9/1991, de 16 de març, de modificació de l'art. 20, núm. 8, de la Llei foral 23/1983, d 11 d'abril, reguladora del Govern i de l'Administració de la Comunitat Foral de Navarra. BON núrn. 37, 25-3-91.

Llei foral 10/1991, de 16 de març, sobre prevenció i limitació del consum de begudes alcohòliques per a menors d'edat. BON núm. 43, 5-4-91.

Llei foral 11/1991, de 16 de març, per la qual es modifiquen determinats preceptes de la Llei foral 16/1986, de 17 de novembre, reguladora de les eleccions al Parlament de Navarra. BON núm. 37, 25-3-91.

Llei foral 12/1991, de 16 de març, reguladora del procés electoral dels conceps de Navarra. BON núm. 35, 20-3-91.

Llei foral 13/1991, de 16 de març, per la qual es modifica parcialment el Decret foral legislatiu 144/1987, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el text articulat de la Llei foral de taxes, exaccions pa-rafiscals i preus públics de l'Adminis-Page 200tració de la Comunitat Foral de Navarra i dels seus organismes autònoms. BON núm. 43, 5-4-91.

Llei foral 14/1991, de 16 de març, per la qual es declara d'utilitat pública i s'aprova la desafectació de 1.100.000 metres quadrats de terreny comunal de l'Ajuntament de Tudela. BON núm. 37, 25-5-91.

Llei foral 15/1991, de 27 de març de comptes generals de Navarra. BON núm. 45, 10-4-91.

Llei foral 16/1991, de 16 de març, per ta qual es declara d'utilitat pública i s'aprova la desafectació de 1.486.000 metres quadrats de terreny comunal de l'Ajuntament de Tudela. BON núm. 59, 8-5-91.

Llei foral 17/1991, de 19 de setembre, de concessió de suplements de crèdit per als departaments d'Obres Públiques, Transports i Comunicacions i d'Administració Local. BON núm. 120, 26-9-91.

Llei foral 18/1991, de 19 de setembre, sobre la regularització de determinades situacions tributàries. BON núm. 120, 25-9-91.

Llei foral 19/1991, de 13 de novembre, per la qual es concedeix un crèdit extraordinari de 66.760.195 ptes., com a subvenció als partits polítics per al finançament de les despeses de la campanya electoral de les eleccions al Parlament de Navarra de 1991- BON núm. 146, 18-9-91.

Llei foral 20/1991, de 24 de desembre, d'habilitació d'un crèdit extraordinari de 400.000.000 ptes., per a la concessió d'un complement als beneficiaris de pensions no contributives: pensions del FAS i de les ajudes a majors de setanta-cinc anys. BON núm. 165, 30-12-91.

País Basc

Llei 1/1991, de 30 de maig, per la qual s'aproven els pressupostos generals de la Comunitat Autònoma del País Basc per al 1991. BOPV núm. 121, 14-6-91; corr. d'erros BOPV núm. 150, 24-7-91.

Llei 2/1991, de 8 de novembre, de modificació de la Llei reguladora del Pla de Carreteres del País Basc. BOPV núm. 237, 25-11-91.

Llei 3/1991, de 8 de novembre, de caixes d'estalvis de la Comunitat del País Basc. BOPV núm. 237, 25-11-91.

Llei 4/1991, de 8 de novembre, reguladora del joc a la Comunitat Autònoma del País Basc. BOPV núm. 237, 25-11-91.

Llei 5/1991, de 15 de novembre, per la qual s'aprova la metodologia de les aportacions de les diputacions forals al finançament dels pressupostos de la Comunitat Autònoma del País Basc aplicable als exercicis 1992, 1993, 1994, 1995 i 1996. BOPV núm. 247, 10-12-91.

País Valencià

Llei 1/1991, de 14 de febrer, d'ordenació del transport metropolità de l'Àrea de València. DOGV núm. 1489, 21-2-91.

Llei 2/1991, de 18 de febrer, d'espectacles, establiments públics i activitats recreatives. DOGV núm. 1492, 26-2-91-

Llei 3/1991, de febrer, de creació de la Universitat Jaume I de Castelló. DOGV núm. 1493, 27-2-91.

Page 201

Llei 4/1991, de 13 de març, de creació com a entitat autònoma de la Generalitat valenciana de l'Institut Valencià d'Investigacions Agràries (IVIA). DOGV núm. 1506, 18-3-91.

Llei 5/1991, de 22 de març, de la concessió d'un crèdit extraordinari en el pressupost de la Generalitat valenciàna per atendre les despeses derivades de l'inici d'activitats de la Universitat Jaume I de Castelló. DOGV núm. 1512, 27-3-91.

Llei 6/1991, de 27 de març, de carreteres de la Comunitat Valenciana. DOGV núm. 1516, 5-4-91.

Llei 7/1991, de 28 de desembre, de pressupostos de la Generalitat valenciana per la l'exercici de 1992. DOGV núm. 1694,31-12-91.

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR